سایت جامع خودرو در ایران


» حاشیه بها تا 4 میلیون تومانی 15 خودرو در بازار ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶

حاشیه بها تا ۴ میلیون تومانی ۱۵ خودرو در بازار

دسته بندی : اخبار ، خودرو تاریخ : چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۶


به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، در نشست هفته پیش شورای چشم وهمچشمی، برای خانواده Kia Pride و tiba میانه افزایش بها ۱٫۲۵ درصدی و برای خانواده peugeot و samand میانه افزایش بها ۲٫۶۹ درصدی به تصویب رسید.

رضا شیوا رئیس شورای چشم وهمچشمی یکی از شروط صدور این پروانه را برطرف شدن حاشیه بازار خودرو سرنویس کرد و با بیان اینکه حاشیه بازار خودرو حذف شده است، گفت: در بازار خودرو دلال بازی هستی ندارد، بازار آرام است و دشواری ها پیشین هستی ندارد.

این در حالی است که هم اکنون در باره خودروهای با رنج بها کمتر از ۴۵ میلیون تومان (که بدست شورای چشم وهمچشمی بها‌گذاری می‌شوند) گواه ناسازگاری بها دست کم ۱۲ مدل خودرو در کارخانه و بازار هستیم.

هم‌ اکنون peugeot پارس LX کلاس ۱۵ با بها ۳۸ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان از سوی کارخانه عرضه می‌شود، در حالی‌ که بها این خودرو در بازار ۴۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است و بدین سان گواه ناسازگاری بها ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی در باره این خودرو هستیم.

peugeot 206 تیپ ۲ نیز دارای ناسازگاری بها نزدیک ۹۰۰ هزار تومانی در بازار است، به‌ طوری‌ که با بها ۳۲ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان در کارخانه عرضه می‌شود ولی در بازار به بها ۳۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به خریداران عرضه می‌شود.

همچنین peugeot 405 مدل SLX دارای حاشیه قیمتی یک میلیون تومانی در بازار است.

در باره samand SE و همچنین samand EF7 نیز گواه ناسازگاری بها یک میلیون تومانی در بازار و کارخانه هستیم.

در باره ناسازگاری بها سایپا ۱۱۱ نیز باید گفت هم‌ اکنون بها این خودرو در بازار ۸۰۰ هزار تومان بالاتر از نرخ کارخانه است و در باره tiba SX نیز گواه ناسازگاری ۵۰۰ هزار تومانی در بازار هستیم.

بها تندر ۹۰ مدل E2 نیز در بازار ۷۰۰ هزار تومان بالاتر از بها کارخانه است و این ناسازگاری بها در باره renault ساندرو دنده‌ای به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد.

ناسازگاری بها پارس تندر نیز در بازار با کارخانه نزدیک ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است به‌ طوری‌ که این خودرو در کارخانه ۳۸ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان و در بازار ۴۲٫۵ میلیون تومان عرضه می‌شود.

افزون بر این ۱۳ مدل خودرو، peugeot 206 تیپ ۵ نیز با بها ۳۸ میلیون تومان در کارخانه به فروش می‌رسد در حالی که نرخ بازار آزاد این خودرو با ناسازگاری ۲۰۰ هزار تومانی به ۳۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد.

در باره peugeot 206 صندوق‌دار مدل V8 هم باید به نرخ کارخانه‌ای ۳۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی این خودرو و عرضه هنگام با حاشیه قیمتی ۴۰۰ هزار تومانی در بازار اشاره کنیم.

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در باره ناسازگاری بها کارخانه و بازار آزاد این خودروها به گزارشگر خبرگزاری فارس گفت: خودروسازان باید به اندازه نیاز بازار، خودرو عرضه کنند تا کمبودی هستی نداشته باشد و حاشیه قیمتی تقویت نشود.

وی با بیان اینکه تصمیم پسین شورای چشم وهمچشمی برای افزایش بها کارخانه‌ای محصولات ایران‌ خودرو و سایپا تأثیری در بازار خودرو نداشته است، بازگو کرد: رئیس شورای چشم وهمچشمی سرنویس می‌کند که این شورا توانسته است دلال‌بازی و حاشیه بها خودرو در بازار را جمع کند، ولی این‌طور نیست و در حال آماده برخی خودروهای درونی با حاشیه بها بالایی در بازار روبرو هستند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با طرح این سوال که چرا شورای چشم وهمچشمی و دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان پشتیبانی به این مسئله ورود نمی‌کنند؟ گفت: peugeot پارس LX نزدیک ۹ ماه است که ناسازگاری بها بالایی را میان نرخ کارخانه و بازار دارد، ولی کسی به این مسئله رسیدگی نکرده است.

وی با بیان اینکه مصرف‌کنندگان نسبت به بها و کیفیت خودروهای درونی معترض هستند، گفت: ناسازگاری بها میان نرخ کارخانه و بازار به زیان مصرف‌کننده است.

به گفته مؤتمنی، خودروسازان بازار خودرو را مدیریت می‌کنند و با کاهش عرضه خودرو به بازار مایه بالا رفتن بها‌ها در بازار و تقویت حاشیه قیمتی شده‌اند، در حالی‌ که اگر عرضه خودرو افزایش یابد، حتی شدنی است بها خودرو در بازار به کمتر از نرخ کارخانه نیز برسد.



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

مطالب محبوب