سایت جامع خودرو در ایران


» خودروگاه‌های مکانیزه جایگزین پارک‌بان‌ها تا شهریور ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶


بررسی جنجالی‌ترین پرونده خصوصی‌سازی راه‌آهن‌ها

به گزارش تازه ها خودرو ، نزدیک ۷۷هزار خودرو در دو ماه و نیم ابتدایی سال به معابر تهران افزوده شدند. در حالی که تامین فضای آمدوشد و توقف این حجم خودرو، کاری دشوار است ولی برای پاسخگویی به فضای باره نیاز ماشین‌های جدید که هر روز وارد تهران می‌شوند، باید روزانه ۱۵‌هزارمتر‌چهارگوش فضای جدید برای پارک خودروهای تولیدی و ۳۰هزار مترمربع گذرگاه جدید به‌منظور جنبش این خودروها ساخته شود.

احداث خودروگاه در تهران موضوعی است که تاکنون با بی‌توجهی شهرداری و بی‌رغبتی بخش خصوصی روبرو بوده و تنها ۱۰۰ خودروگاه خصوصی در تهران هستی دارد. هرچند شهرداری تازه ها از مکانیزه شدن خودروگاه‌های تهران و اعلام تعرفه‌های جدید می‌دهد ولی به نظر نمی‌رسد کمبود خودروگاه‌های تهران به‌راحتی قابل‌حل باشد.

خودروهایی که وارد خیابان‌ها می‌شوند
در دو ماه و نیم ابتدایی سال ٩۶، رویهمرفته ٢٣٠هزار و ٨٨٣ دستگاه ماشین سواری و وانت‌بار در کشور فرآوری شده است. براساس آمار منتشرشده از سوی شورای سیاست‌گذاری خودرو، روزانه دو هزار و ۹۹۸ دستگاه خودرو فرآوری می‌شود و با پروا به این که نزدیک یک‌سوم از همه فرآوری خودروی کشور وارد تهران می‌شود، در هر روز ۹۹۹ دستگاه خودروی جدید وارد معابر پایتخت شده‌اند.

.ا پروا به اینکه فرآوری خودرو در امسال نسبت به سال گذشته بیش‌از ۱۳درصد رشد داشته است، بدین سان در دو ماه نیم ابتدایی سال، نزدیک ۷۷هزار دستگاه از خودروهای تولیدی وارد بزرگراه‌ها و خیابان‌های تهران شده‌اند.

این حجم خودرو نیازمند روزانه ۱۵هزارمترمربع خودروگاه جدید است. چنانچه شهری به گستره تهران تنها ۱۰۰ خودروگاه خصوصی دارد و رویهمرفته شرایط در این شهر به گونه‌ای است که کسان هیچ‌ رغبتی برای برپایی خودروگاه‌های جدید ندارند و ۱۰۰ خودروگاه خصوصی هم نمی‌توانند تاثیری در حل کمبود خودروگاه تهران داشته باشند.

خودروگاه‌های خصوصی در فشار مالی
شهرداری نهاد سرپرست ساخت خودروگاه در تهران است ولی آمار دقیقی از ساخت خودروگاه در این شهر در چند سال تازه هستی ندارد. شلوغی خیابان‌های تهران نشان می‌دهد شمار خودروگاه‌ها به هیچ روی جوابگوی نیاز مردم و شمار خودروهایی که در شهر آمدوشد می‌کنند، نیست.

به‌گفته علیرضا راسی، رئیس اتحادیه دارندگان تعمیرگاه، اتوسرویس، توقفگاه و خودروگاه تهران، تعرفه‌ای که برای خودروگاه‌ها در نظر گرفته شده، از سال ۱۳۹۴ تاکنون تغییری نکرده است.

این تعرفه بخردانه نیست و هیچ پارکینگی نمی‌تواند با هزینه سه‌هزار تومانی امورات خود را بچرخاند، در چنین شرایطی واحدها ناچار به تخلف می‌شوند و به ناچار بها‌های متفاوتی را اعمال می‌کنند.

راسی در پیوسته سرنویس کرده بود: «شهرداری از خودروگاه‌ها هزینه عوارض پسماند دریافت می‌کند در حالی که شاید این واحدها چنین کاربرد‌ای نداشته‌اند، بر‌همین بنیاد درمجموع شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که خودروگاه‌داران ناچار شوند به جای هزینه سه هزار تومانی رقمی نزدیک ۱۰هزار تومان مطالبه کنند.»

خودروگاه‌های مکانیزه در تهران
ابوالفضل قناعتی، عضو کمیسیون آبادانی و حمل‌و‌نقل شورای اسلامی شهر تهران در گفت‎و‌گو با «دنیای خودرو» در روشنگری به افزایش تعرفه‌ خودروگاه‌های خصوصی و راهکارهای شهرداری و شورای شهر برای افزایش شمار خودروگاه‌ها گفت: «در سال ۹۵ تعرفه خودروگاه‌ها از سوی کمیسیون آبادانی افزایش یافت ولی هنوز در سال ۹۶ تعرفه جدید برای خودروگاه‌های مسقف و روباز اعلام نشده است. در حال‌آماده قصد داریم در ۶ ماه نخست سیستم خودروگاه‌ها را مکانیزه و جایگزین پارکبان‌ها و در ۶ ماهه دوم تعرفه‌های جدید را اعلام کنیم.»

قناعتی با پافشاری بر اینکه بی گمان از سوی شهرداری تسهیلاتی در کمر بستن سازندگان خودروگاه‌ها پیمان خواهد گرفت تا ملک خود را تبدیل به خودروگاه کنند، گفت: « عوارض پسماندی که از خودروگاه‌ها دریافت می‌شود، مانند عوارض پسماندهای خانگی و بازرگانی است و مبلغ هنگام بسیار نیست.»




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام