سایت جامع خودرو در ایران


» شناسایی اتوبوس دوطبقهٔ جدید سترا با آئرودینامیکی فوق‌العاده ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶


چند روز پس از شناسایی اتوبوس جدید مرسدس توریسمو RHD، حالا دایملر اتوبوس جدید دیگری را این بار بدست برند سترا شناسایی کرده است. (Setra یک شرکت اتوبوس‌سازی است که تحت ازآنش گروه دایملر پیمان دارد). اتوبوس‌ها همواره برای افزایش فضای درونی دارای ظاهری جعبه‌ای شکل بوده‌اند ولی با پیشرفت‌هایی که در دانش آئرودینامیک چهره گرفته است، این وسایل نقلیه در هر دودمان آئرودینامیک‌تر و آئرودینامیک‌تر می‌شوند. بهترین اگزمپل برای مقال این جستار همین اتوبوس دوطبقهٔ جدید سترا است که ضریب آئرودینامیک دم ۰٫۳۵ است یعنی همانند ford فوکوس RS.

این اتوبوس جدید ۱۴ متری که S 531 DT نام دارد، از آن خانوادهٔ TopClass 500 است که گنجایش حمل ۸۳ رهسپار همراه با گنجایش باری برابر با ۸۳۸۰ لیتر را دارد. افزون بر این، هر چیزی که انگاشت کنید، از آشپزخانه گرفته تا سرویس بهداشتی در این اتوبوس هستی دارد. بعلاوه گنجایش باک‌های گازوئیل این اتوبوس دوطبقه نیز نسبت به نمونهٔ پیشین S 431 DT که از سال ۲۰۰۲ در بازار بوده است افزایش یافته و از ۵۱۰ لیتر به ۵۴۰ لیتر رسیده است که این فرمایش مایه می‌شود رانندگان مراجعات کمتری به جایگاه‌های سوخت داشته باشند.

افزون بر این، فضایی برای سفارش مخازن سوخت اضافی ۱۷۰ لیتری و یا حتی ۲۷۰ لیتری هم در این اتوبوس تعبیه شده که دم‌را برای سفرهای طولانی پسندیده‌تر می‌کند. این فضا برای نصب مخازن گازوئیل، از راه جابجایی مکان قرارگیری مخازن هوای فشرده به دست آمده است به‌گونه‌ای که هم‌اکنون مخازن هوا در زیر محل نشستن راننده و در اکسل عقب پیمان گرفته‌اند.

سترا S 531 DT به تازه ترین پیشرانهٔ دیزلی ۱۲٫۸ لیتری شش سیلندر دایملر مجهز شده است که ۵۱۰ اسب بخار توان و ۲۵۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این گشتاور سترگ از دور موتور سیکلت تنها ۱۱۰۰ rpm به‌طور کامل در کمر بستن راننده پیمان می‌گیرد. سترا برآورد زده است که به لطف این پیشرانهٔ جدید و همین‌طور طراحی آئرودینامیک اتوبوس S 531 DT، اگر سالیانه ۱۰۰ هزار کیلومتر پیمایش داشته باشد نزدیک ۳ هزار لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی به همراه خواهد داشت.

یکی دیگر از ویژگی‌های قابل‌پروا اتوبوس جدید سترا آشکاراً از مرسدس S کلاس گرفته شده است. این ویژگی، سیستم سفارشی پخش عطر در تو یا درون سالن اتوبوس است که دارای شش رایحهٔ گوناگون بوده و هنگامی‌که اتوبوس روشن است یکی از دم‌ها را به گزینش راننده در سالن پخش می‌کند. با هستی گنجایش حمل ۸۳ رهسپار در این اتوبوس، بدون دودلی ایمنی اهمیت بسیار بالایی خواهد داشت. از این روی سترا این اتوبوس دوطبقه را به سیستم‌های ایمنی متعددی مجهز کرده است.

S 531 DT نخستین اتوبوس جهان است که به سیستم ترمز پرکار با توانایی تشخیص رهگذر پیاده مجهز شده است. این سیستم در چهره تشخیص رهگذر پیاده نه‌تنها راننده را آگاه می‌کند بلکه به‌طور خودکار ترمزها را نیز پرکار می‌کند. افزون بر این، یک رادار با بُرد بسیار در جلوی اتوبوس نصب شده است که می‌تواند هرگونه مانعی را تا فاصلهٔ ۲۵۰ متری تشخیص دهد درحالی‌که توانایی شناسایی رهگذر پیاده را هم تا فاصلهٔ ۸۰ متری دارد. این رادار همچنین می‌تواند تا بیشینه فاصلهٔ ۱۶۰ متر، موتورسیکلت‌ها و دوچرخه‌سواران را نیز تشخیص دهد.

یکی دیگر از نخستین‌های اتوبوس دوطبقهٔ S 531 DT، سیستم Sideguard Assist است که از کامیون‌های مرسدس قرض گرفته شده است. این سیستم که می‌توان دم‌را یک سیستم تشخیص نقاد کور هوشمند دانست، هر دو سو اتوبوس را بررسی کرده و در زمان دور زدن یا تغییر خط درصورتی‌که خودرو، انسان یا هر چیز دیگری را تشخیص دهد به راننده هشدار می‌دهد. اتوبوس دوطبقهٔ جدید سترا بر پایهٔ کامیابی سه دودمان پیشین اتوبوس‌های دوطبقهٔ این شرکت ساخته شده که نخستین دودمان دم‌ها با نام S 228 DT در سال ۱۹۸۱ شناسایی شد و از دم زمان تاکنون بیش از ۴ هزار دستگاه فروش داشته است.



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

مطالب محبوب