سایت جامع خودرو در ایران


» آسان‌موتور سیکلت و کرمان‌موتور سیکلت جای یکدیگر را در بازار تنگ نمی‌کنند ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶


آیا هستی سه‌نماینده رسمی برای برند hyundai در بازار ایران لازم است؟

به گزارش آگاهی ها خودرو ، از چند ماه پیش کرمان‌موتور سیکلت و پاکرو در کنار آسان‌موتور سیکلت واردات خودروهای hyundai را بر دوش گرفته‌اند. البته کرمان‌موتور سیکلت به غیر از واردات hyundai اقدام به فرآوری دو مدل از خودروهای این برند نیز کرده است، hyundai آی۱۰ و آی۲۰ دو فرآورده تولیدی hyundai بدست کرمان‌موتور سیکلت هستند.

hyundai

hyundai

این شرکت در برنامه خود فرآوری اکسنت و النترا را نیز دلخواه دارد و با فرآوری تو یا درون شدن آنها بر پایه قوانین وزارت صمت دیگر امکان واردات آنها هستی نخواهد داشت.

همچنین پاکرو، تنها نماینده مدل هیبرید سوناتا و خودروهای هیبرید hyundai است. در حالی که آسان‌موتور سیکلت نیز اقدام به عرضه مدل هیبرید سوناتا می‌کند.

به ‌نظر می‌رسد کرمان‌موتور سیکلت برنامه‌ای برای عرضه مدل هیبرید hyundai نداشته باشد. ولی آیا داشتن سه نمایندگی هم‌زمان برای یک برند، سیاست درستی است؟ در پاسخ با قاطعیت باید گفت در باره برند hyundai بله!

پس از آغاز تحریم‌ها در سال ۱۳۹۱ از بهره واردات خودروهای hyundai بدست آسان‌موتور سیکلت به آرامی کاسته شد و واردکنندگان متفرقه یا همان گری‌مارکت‌ها با گرفتن بهره این شرکت به‌تدریج در زمینه واردات hyundai پیشروی کردند و کار به‌جایی رسید که بهره واردات گری‌مارکت از برند hyundai به بیش‌از ۶۰درصد رسید. درواقع نزدیک ۴۰درصد خودروهای وارداتی hyundai بدست نمایندگی رسمی هنگام وارد ایران می‌شدند.

از آذرماه سال گذشته دولت واردات خودرو بدست‌ گری‌مارکت یا همان متفرقه‌ها را بازداشته کرد و بدین ترتیب آنها بر پایه قوانین گمرگ فرصت یافتند در ۶ ماهه به واردات خودروهای ثبت‌سفارش‌شده بپردازند.

این فرصت در تیرماه امسال با مهلت یک‌ماهه به پایان می‌رسد و دیگر امکان واردات از محل ثبت‌سفارش‌های پیش از زمستان سال گذشته هستی نخواهد داشت.

hyundai، بزرگ‌ترین بهره خودروهای وارداتی ایران را در برگزیدن دارد و چنانچه واردکننده هنگام نتواند جایگزین گری‌مارکت‌ها شود، بیش از نیمی از بهره بازارش را از دست خواهد داد.

در همین راستا برای جلوگیری از این رخداد. این برند نمایندگی رسمی خود را به کرمان‌موتور سیکلت و پاکرو نیز داده است تا آنها در کنار آسان‌موتور سیکلت اقدام به واردات مدل‌های ‌hyundai کنند.

البته همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد پاکرو تنها اقدام به عرضه مدل سوناتای هیبرید می‌کند‌. این جستار به‌سود مشتریان hyundai است، زیرا چشم وهمچشمی کرمان‌موتور سیکلت با آسان‌موتور سیکلت برای فروش النترا، سوناتا، توسان و سانتافه مایه خواهد شد مشتریان، این خودروها را با بها‌های پسندیده‌تر یا شرایط فروش بهتری خریداری کنند، اتفاقی که اکنون رخ داده است .

ولی آیا این جستار تنها در ایران روی می‌دهد یا خیر؟ در پاسخ باید گفت برند renault نیز در ایران چگونگی نسبتا مشابهی دارد. ایران‌خودرو و پارس‌خودرو اقدام به فرآوری خودروهای renault و همچنین ایران‌خودرو و نگین‌خودرو خودروهای renault را وارد می‌کنند.

البته این دو شرکت مدل یکسانی را عرضه نمی‌کنند، ایران‌خودرو کپچر را به بازار عرضه می‌کند، نگین‌خودرو مدل‌های دیگر renault را به بازار ایران می‌فرستد.

البته در کشورهای دیگر این فرمایش پیشینه زیادی دارد. در چین بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان، برند‌های پرفروش مانند فولکس واگن‌واگن یا hyundai دارای چند نماینده رسمی هستند.

در کشورهای گستره کنداب‌فارس نیز وضع بدین‌گونه است hyundai، toyota، مرسدس‌بنز و چند برند دیگر دو نمایندگی گوناگون در یک کشور مانند امارات دارند.

درنهایت باید به این موضع اشاره کرد بیشتر نمایندگی‌های خودرو در ایران نماینده رسمی هستند و نه انحصاری و یک شرکت در بازار ایران می‌تواند بر پایه قوانین بازرگانی چند نماینده رسمی داشته باشد.

اتفاقی که در باره برندهای ابزارها خانگی یا کالاهای دیجیتال در بازار ایران بسیار مرسوم است. در حالی که یک برند بیگانه تنها می‌تواند یک نماینده انحصاری در یک بازار مانند بازار ایران داشته باشد.

ضمن اینکه برندهای معتبر در جهان نمایندگی انحصاری به کسی نمی‌دهند و در کشورهای گوناگون چند نماینده رسمی دارند. زیرا مفهوم نماینده رسمی با نماینده انحصاری متفاوت است.




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.


مطالب محبوب