سایت جامع خودرو در ایران


» توان درونی‌سازی ۸۰درصدی خودروها بدست تکه‌سازان ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
پنج شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۶


برای فرآوری خودروهای جدید شاید نیاز به ابزار و فن‌آوری خاصی باشد ولی دانش لازم در این زمینه هستی دارد و چون خودروها پیشتر طراحی شده و مستندات مهندسی آنها هم هستی دارد، بر این پای بست تکه‌سازان به راحتی حتی تا ۸۰ درصد توان درونی‌سازی خودروهای بیگانه را دارند.

به گزارش تازه ها خودرو ،«رشد تکه‌سازی کشور تا اواخر دهه ۸۰ خوب و باره قبول بود.» این مساله جزو معدود مواردی است که بسیاری از فعالان و کارشناسان صنعت تکه‌سازی در باره دم پیشامد نظر دارند. این در حالی است که طی دو، سه سال تحریم اقتصادی علیه کشور، به انگیزه ناتوان شدن ارتباطات میان‌المللی، تکه‌سازان با دشواری ها جدی روبرو شدند. برخی از آنها در این دوران نه تنها بخت پیشرفت و ارتقا یافتن را از دست دادند بلکه افت و فروپاشی جدی را تجربه کردند.
در این رابطه رئیس انجمن تکه‌سازان در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» با پافشاری بر اینکه در دم زمان نزدیک ۳۰ درصد از تکه‌سازان تلاش کردند با همین شرکت‌های بیگانه که امروز با آنها جوینت‌ونچر تشکیل داده‌اند، مراوده داشته باشند، گفت: «این تلاش به شکلی بود که بر پای بست دم کشور در سال ۹۰ چیزی نزدیک یک میلیارد دلار از محل صادرات خودرو و قطعات کسب درآمد داشت.»
رضا رضایی با بیان اینکه چنین پتانسیل‌هایی به خوبی هستی داشت ولی در سال‌های تحریم این بخش تا اندازه ای آسیب دید، اظهار کرد: «از این روی گردش چرخه اقتصادی صنعت خودرو ناگهان فروکش کرد و ضرب‌آهنگ گسترش با سرعت پیش پیوستگی نیافت. ولی به این شکل نبود که تکه‌سازان در ابعاد گوناگون از گیتی خیلی عقب بمانند.»
وی پافشاری کرد: «تکه‌سازان درونی برای فرآوری قطعات موردنیاز خودروهای فرآوری تو یا درون بر پایه شناسنامه‌ای که خودروساز برای آنها تعریف کرده، هیچ مشکلی ندارند و هر چه جلوتر برویم، محدودیت‌های رشد نیز کمتر می‌شود.»
به گفته رئیس انجمن تکه‌سازان «برای فرآوری خودروهای جدید شاید نیاز به ابزار و فن‌آوری خاصی باشد ولی دانش لازم در این زمینه هستی دارد و چون خودروها پیشتر طراحی شده و مستندات مهندسی آنها هم هستی دارد، بر این پای بست تکه‌سازان به راحتی حتی تا ۸۰ درصد توان درونی‌سازی خودروهای بیگانه را دارند.» توضیحات رئیس انجمن تکه‌سازان در حالی مطرح می‌شود که دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن تکه‌سازان خودرو در اظهارنظر پسین خود از امکان دوام و بقای تکه‌سازان در شرایط کنونی اظهار نگرانی کرد.
آرش محبی‌نژاد با اشاره به اینکه طرح پرداخت خواسته ها تکه‌سازان از محل پیش‌فروش‌ها عملی نیست، گفت: «به این انگیزه که بخش زیادی از ارقام به دست آمده از جریان پیش‌فروش خودروسازان برای خرید کالای بیگانه و سی‌کی‌دی خودروهای جدید هزینه می‌شود.»
وی با بیان اینکه چنانچه در آینده ۴۰ درصد از تولیدات جدید نیز درونی‌سازی شوند، همچنان ۶۰ درصد از این تولیدات به چهره سی‌کی‌دی وارد خواهند شد، اظهار کرد: «هر چند خودروسازان می‌توانند از محل سودهایی که در جریان تولیدات جدید و پیش فروش‌ها به دست می‌آورند، بخشی از خواسته ها تکه‌سازان را پرداخت کنند.»
وی همچنین با پافشاری بر اینکه یکی از کاستی ها تکه‌سازان در شرایط کنونی فرآوری خودروهای جدید است، گفت: «در شرایطی که روزبه‌روز اوضاع تکه‌سازان رو به وخامت است، بی‌شک فرآوری خودروهای جدید به جهت شیب گودی ساخت تو یا درون مایه کاهش بهره تکه‌سازان درونی در روند فرآوری خواهد شد.»
محبی‌نژاد با روشنگری این مطلب که در حالی که امروز بهره تکه‌ساز درونی در فرآوری محصولاتی مانند Kia Pride، samand و peugeot ۴۰۵ نزدیک ۷۰ تا ۸۰ درصد است، افزود: «بی‌دودلی با جایگزینی و فرآوری خودروی جدیدی که با ۲۰ تا ۴۰ درصد ساخت تو یا درون آغاز می‌شود، بخش زیادی از تکه‌سازان با افت فرآوری روبرو خواهند بود و ورشکست می‌شوند.»
به گفته وی «روند جایگزینی خودروهای جدید با خودروهای استوک چنانچه با روال کنونی پیش رود، در بهترین حالت و با درونی‌سازی ۴۰ درصد نیز حجم عظیمی از تکه‌سازان را بیکار خواهد کرد.»
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن تکه‌سازان خودرو، افزایش سرعت در دستیابی به گودی ساخت تو یا درون خودروهای جدید را راهکار رفع این دشوار دانست و پافشاری کرد: «باید گودی ساخت تو یا درون خودروهای جدید با سرعت بیشتری چهره گیرد. همچنین فرایند جایگزینی خودروها باید با برنامه ریزبین
اجرایی شود.» محبی‌نژاد همچنین با اشاره به شروط چهارگانه وزارت صنعت برای همکاری‌های جدید خودروسازان گفت: «یکی از این شروط آغاز فرآوری با گودی ساخت تو یا درون ۴۰ درصد بود. چنانچه این شرایط در تولیدات جدید رعایت شود، بی گمان در یک تا دو سال به گودی ساخت تو یا درون ۷۰ درصد خواهیم رسید ولی چنانچه آغاز با ساخت تو یا درون کمتری باشد، بی گمان در آینده با دشوار روبرو خواهیم شد.»




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.


مطالب محبوب