سایت جامع خودرو در ایران


» میراث مرگبار مخترع دیزل برای صنعت خودرو ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶


آنچه در سال ۲۰۱۵ با سرنویس «volkswagen‌واگن گیت» آغاز شد، افشای هستی نرم‌افزار پنهان تعبیه شده برای اینکه خودروهای volkswagen‌واگن بودن در محدوده مجاز آلایندگی را در آزمایشگاه نشان بدهند، نه به راستی در خیابان، اکنون به یک چالش در صنعت تبدیل شده است.

به گزارش آگاهی ها خودرو ،اکنون که بیش از یک سده از درگذشت رودولف دیزل در شرایطی مرموز گذشته است، شمار زیادی از آلمانی‌ها معتقدند موتوری که هنوز نام او را بر خود دارد، پیمان است به ملاقات سازنده‌اش بشتابد.
این مهندس آلمانی در سال ۱۹۱۳، یک دهه پس از نخستین آزمایش کامیابی آمیز موتوری که با آفریدن هنگام جهان را تغییر داد، خود را از لحاظ عاطفی و مالی ورشکسته یافت. پیش از سوار شدن به قایقی که او را در ماه اکتبر ۱۹۱۳ از آنتورپ به هارویچ می‌برد، به دوستانش گفت: «من نگرانی‌های بزرگ‌ای دارم. نمی‌دانم چگونه می‌توانم بر همه آنها غلبه کنم.» بامداد روز پس کابین او خالی بود. رختخوابش دست نخورده بود. پس پیکر او را از دریا گرفتند. تا یک سده پس هیچ‌کس نمی دانست مرگ دیزل بر ردپا خودکشی بود یا برخورد. ولی مرگ ناگهانی موتورش دیگر مساله گمان‌برانگیزی نیست که در باره علتش احتمالات مرموزی مطرح باشد.
این مساله مثل یک بیماری ناگوار و مرگبار به جان صنعت خودروی آلمان افتاده که سنگ بنای رونق اقتصاد هنگام کشور است و هرگز مستقل از موتور سیکلت دیزل نبوده است. اگر این IT از پا بیفتد، خودروسازان آلمانی مانند رودولف دیزل پیش از مرگ نمی‌دانند چگونه می‌توانند بر همه نگرانی‌های خود غلبه کنند. نگرانی بزرگ آنها هشتصد هزار تن کارکنان این صنعت و میلیون‌ها تن دیگری هستند که مشاغل‌شان به صنعت خودرو مربوط است، به‌علاوه میلیون ها تن دیگر در سراسر جهان.
آنچه در سال ۲۰۱۵ با سرنویس «volkswagen‌واگن گیت» آغاز شد، افشای هستی نرم‌افزار پنهان تعبیه شده برای اینکه خودروهای volkswagen‌واگن بودن در محدوده مجاز آلایندگی را در آزمایشگاه نشان بدهند، نه به راستی در خیابان، اکنون به یک چالش در صنعت تبدیل شده است. نزدیک ۱۱ میلیون دستگاه volkswagen‌واگن دارای نرم افزار تقلبی بوده‌اند و برندهای دیگر گروه مانند audi و porsche نیز تحت بازرسی هستند. روز پنج شنبه در باره دایملر تولیدکننده مرسدس نیز گزارش شد که در دهه گذشته نزدیک یک میلیون خودرو فروخته که می‌دانسته اکسید نیتروژن مضر (NOx) بیش از اندازه قانونی مجاز فرآوری می‌کند.
در ماه مه (اردیبهشت) سال گذشته مشخص شد موتورهای OM 642 و ۶۵۱ -که در مرسدس کلاس C، E و R کاربرد دارند- تا ۹۹ درصد NOx را در رمپ‌های آزمون پالایه می‌کنند ولی در جاده این مقدار به ۳۵ درصد می‌رسد. دو کارمند دایملر تحت بازجویی هستند و دادستان‌ها اطمینان دارند که به زودی شبکه گسترده ای از دغلی را کشف خواهند کرد.
سیاستمداران در سراسر آلمان نخست از این آگاهی ها رنجیدند و اکنون پرماسیدن شرمساری ‌می‌کنند. آنها اکنون می‌ترسند که میراث رودولف دیزل به راه نادرستی افتاده باشد و از سوی دیگر بایستگی رفتن به گذرگاه فرآوری خودروهای برقی را درک کرده‌اند و می‌خواهند آلمان در این دامنه، پیشرو باشد.
چنین تردیدهایی مایه شد آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و بانفوذترین لابی‌گر خودروسازی‌های هنگام کشور به رهبران دیگر هشدار دهد صنعت خودروی کشورش در شکل کنونی بخت زیادی برای زنده ماندن ندارد. وی اگرچه به‌طور سر راست به رسوایی دیزلی اشاره نکرد، ولی گفت چالش‌های جدیدی که هنگام کشور در چشم وهمچشمی با ایالات متحده و چین دارد، خودروسازی آلمان را تضعیف کرده است.
فراگیر شدن IT‌های جدید برقی یکی از مسائل است. شهرداران آلمان نیز می‌توانند ضربه بعدی را به صنعت خودرو بزنند. نزدیک ۱۷ شهر هنگام کشور در حال آماده‌سازی قوانینی برای بازداشته ساختن به کارگیری خودروهای دیزلی در شهر های خود هستند که به‌سرنویس گامی بنیادی برای کاهش آلودگی هوا مطرح است. راهکار جایگزینی که مطرح است، وضع تاوان های چندین میلیون یورویی برای ناقضان قانون اتحادیه اروپاست. چهارشنبه پیمان است دادگاه اداری فرمانروایی بادن-وورتمبرگ در باره تصمیم شهر اشتوتگارت برای بازداشته کردن همه خودروهای جدید دیزل از خیابان‌های هنگام شهر که شهر دایملر است، دستور صادر کند. دستور دیگری پیمان است پاییز در دادگاه عالی کشور آلمان مطرح شود. اگر ممنوعیت‌های برنامه‌ریزی شده برجا بمانند، رانندگان خودروهای دیزل آلمانی از آمدوشد در خیابان‌های برلین، دوسلدورف، ماینس، فرانکفورت، اسن، آخن و بسیاری دیگر بازداری خواهند شد.
بر پایه گزارش کمیسیون اروپا، آلودگی هوا در سراسر اتحادیه اروپا منجر به چهارصدهزار باره مرگ و میر سالانه می‌شود و دو آلاینده دی اکسید نیتروژن و ذرات ریز، به تنهایی مسبب هفتادهزار باره مرگ و میر سالانه در اتحادیه اروپا هستند که سه برابر بیشتر از تلفات سوانح جاده‌ای است. بر پایه پژوهش‌های چهره گرفته در اتحادیه اروپا، ۴۰ درصد از گاز دی اکسید نیتروژن برآمده از خودروهای دیزل است. خودرو های بنزین‌سوز نیز وضع خیلی بهتری ندارند و هنگامی که کار گروه‌های پیرامون‌زیست آلمان با اکسید نیتروژن برآمده از دیزل به پایان رسید، برآنند پروا خود را به یک شکاف چشمگیر میان نتایج آزمایشی و انتشار حقیق دی اکسید کربن خودروهای بنزینی معطوف کنند.
به گفته پروفسور دودنهوفر از پژوهشگران مسائل پیرامون‌زیست و خودرو، رسوایی دیزل یک رسوایی «ساخت آلمان» است و فرآورده صنعتی که به جای نوآوری تلاش دارد تا در درستی دستکاری کند.
وی در عین اینکه آشکارکردن خوش‌بینی می‌کند که صنعت آلمان با روی آوردن به IT جدید رهایی پیدا کند، می‌گوید: «دیزل مرده است و هرچه زودتر شرکت‌های خودروسازی به این نکته پذیرفتن کنند، زودتر می‌توانند به آینده پروا کنند.»
منبع: آیریش تایمز




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.


مطالب محبوب