سایت جامع خودرو در ایران


» شایستن سونامی افزایش بها خودروهای وارداتی ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶


اثرات بسته شدن سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی و نوسان بها ارز بر عملکرد نمایندگان رسمی

به گزارش تازه ها خودرو ، تمام این موارد دست به دست هم داده‌اند تا با سونامی بها در بازار خودروهای وارداتی روبه‌رو شویم. حال باید دید سه دسته از عرضه‌کنندگان خودرو در این بازار چگونه کنش خواهند کرد؟

گروه نخست مثل خودروهای renault کولئوس و تلسیمان که با کمینه یا به اصطلاح کف قیمتی پا به بازار گذاشته‌اند، احتمالا ناچار به افزایش بها خواهند بود.

دسته دوم مانند خودروهایی که حاشیه سود پسندیده و معتدل دارند شاید دست به افزایش بها نزنند و به همین شکل پیوستگی ‌دهند ولی دسته سوم که مانند برخی برندهای کره‌ای و اروپایی بها حبابی دارند باید دید در این شرایط آیا باز هم دست به افزایش بها خواهند زد؟

اقدامات بازپسین به تازگی وزارتخانه در برابر واردات
فرهاد بزرگی‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» درباره سونامی قیمتی که احتمالا در بازار واردکنندگان به هستی خواهد آمد، می‌گوید: «مهم‌ترین اتفاقی که افتاده، این است که وزارت صنعت، معدن و بازرگانی در واپسین روزهای زندگی دولت یازدهم، به روادید خود و بدون پروا به قوانین و آیین نامه حاکم بر کشور کنش می‌کند.

بدبختانه شوربختانه از هفته گذشته سایت ثبت سفارش بسته شده است که پس از پیگیری‌های ما، اعلام کردند در حال آمارگیری هستیم و از این روی سایت را بسته‌ایم.

با این‌که اعلام شد در ۲۴ساعت این جستار پس از آمارگیری رفع خواهد شد ولی متوجه شدیم همان‌گونه که با دستور تلفنی بسته شده است، معلوم نیست چه زمانی باز خواهد شد!

بزرگی‌زاد می‌گوید: «اتفاقی که رخ داد، مایه شد یک به یک فعالان این دامنه از بازار حذف شوند. آغاز عده‌ای به نام واردکنندگان بی‌اصالت حذف شدند که اقدام تحسین‌برانگیزی بود ولی از زمانی‌که در گام پس شرکت‌های با اصالت غیرنمایندگی که در عین شفافیت و با خرید گارانتی از نمایندگان رسمی کار و جنبش خود را به خوبی در بازار انجام می‌دادند، گردن زده شدند و بدبختانه شوربختانه پیش از اعدامشان نیز فریاد دادخواهی آنها و انجمن نیز به جایی نرسید و هیچ جایی دل به دادخواهی آنها نداد که چهره راستین این طرح نمایان شد. اکنون نیز گواه قتل‌عام نمایندگان رسمی هستیم و سرمنشا و بزرگ‌ترین دشوار این است که تصمیم‌سازان وزارت صنعت و معدن تنها به اندیشه فرآوری به هر قیمتی هستند. »

تلاطم در بازار خودروهای وارداتی
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو پافشاری می‌کند: «این رفتارها مایه تلاطم در بازار خودروهای وارداتی شده است. زمانی که سایت ثبت سفارش بسته می‌شود، به بازار پیام می‌دهیم واردات خودرو بازداشته شده است و معلوم نیست منافع چه کسانی در نظر گرفته شده که بی گمان سود مصرف‌کننده را در برنخواهد داشت چراکه هر کالایی در هر کشوری ورودش بازداشته شود دو پیشامد رخ می‌دهد.

نخست، قاچاق؛ دوم، افزایش بها؛ خودرو کالایی است که قابلیت قاچاق برای هنگام هستی ندارد. لذا افزایش بها در چهره پیوستگی این روال رخ خواهد داد. مشتری‌ خواهان کیفیت، ناچار است این افزایش بها را بردباری کند و چند برابر بها راستین برای حق طبیعی به کارگیری خودروی باکیفیت پرداخت کند.

الباقی نیز مجبورند از بزرگ تولیدات درونی که دارای یک ستاره کیفیت از چهار ستاره هستند، به ناچار خرید کنند و دیگر راه چاره‌ای هم نخواهند داشت.

به رغم فرمایش مقام معظم رهبری در ابتدای سال‌جاری درخصوص بایستگی حفظ وارداتی که منجر به افزایش کیفیت می‌گردند ولی بهره تنها ۵درصدی خودروهای وارداتی از بازار خودرو در برابر بهره ۹۵ درصدی تولیدکنندگان درونی که باید مشوق آنها برای ارتقای کیفیت و پروا به خواسته‌های به سزا مشتری باشد، در حال از میان رفتن است. تعطیلی نزدیک‌الوقوع بیش از ١۵٠ بنگاه پرکار اقتصادی بخش خصوصی، آغاز قتل‌عام این بخش است که بارها در شعارها با بازگردانیدن به بن ۴۴ قانون بنیادی تنها در نما باره بزرگداشت انگاشته شده است.»

ثبات نداشتن ارز؛ عامل افزایش بها
در زمینه افزایش بها خودروهای وارداتی یک منبع آگاه به روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «از سال ۹۵ تاکنون شرکت‌‌ها بها محصولات وارداتی را تغییر نداده‌اند، به خاطر رکودی که در کشور حاکم است، با این‌که در فصل تغییر مدل سال هم پیمان داشتند، برخی شرکت‌ها بها‌ها را افزایش ندادند.

همچنین با این‌که تورم در کشور نزدیک به پایین و پایدار است ولی ارزش ریال بسیار پایین آمده و یک‌سری رویدادها میان دلار، درهم و یورو یعنی ارزش رایج رخ داده که واردکننده‌ها معمولا با این ارز خودرو وارد می‌کنند.

به سرنویس نمونه نسبت یورو به درهم سال پیش ۳٫۸ بود و حالا ۴٫۲ شده است. از دیگر سو، بیشتر واردکننده‌ها از خاورمیانه و اروپا محصولات خود را تهیه می‌کنند.

برای همین این اتفاقی که برای ارز افتاده است، کارایی سر راست روی بها پایان یافته محصولات وارد شده می‌گذارد.»

این منبع آگاه درباره افزایش یک باره بها خودروهای وارداتی نیز می‌گوید: «واردکننده‌ها چشمداشت داشتند پس از ریاست جمهوری ثبات داشته باشیم و بها ارز پایین بیاید. از دیگر سو، وقتی ترامپ در آمریکا بر سر کار آمد، دلار ارزشش بیشتر شد، یورو کمتر.

پس رئیس‌جمهور فرانسه آمد، یورو ارزشش بالا رفت ولی دلار ثابت مانده و درهم هم به همین ترتیب ارزشش پایین‌تر آمده است.» این منبع آگاه به تغییر مدل‌های سال در جولای اشاره می‌کند و می‌گوید: «با پروا به این‌که از ماه جولای مدل سال تولیدکننده‌ها عوض می‌شود، اگر ۲۰۱۷ بوده ۲۰۱۸ می‌شود.

وقتی مدل سال عوض می‌شود، خود شرکت‌ها بها را افزایش می‌دهند. پس انگیزه ها درونی و گزیدمان ریاست جمهوری و ارزش ارز جای خودش، مدل سال هم تغییر کند و افزایش بها خواهیم داشت.

همچنین باژگاه هم بها را تغییر می‌دهد.» این منبع آگاه درباره بستن سایت ثبتارش می‌گوید: «روز گذشته به چهره رسمی سایت ثبتارش بسته و همین مزید بر علت شد. وقتی سایت بسته شد، کسری به هستی می‌آید که در بازار و گواه بازار سیاه خواهیم بود. دود این افزایش بها بر چشم مصرف‌کننده می‌رود.»




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام