سایت جامع خودرو در ایران


» بررسی پانامرا توربو، نمایش طبیعت راستین porsche ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
پنج شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶


برای یک دهه پیش، یک سدان porsche چیزی شگفت و ناآشنا به نظر می‌رسید. پانامرا مخلوطی از یک ۹۱۱ با دو درب بیشتر و فضای بیشتر صندلی‌های عقب بود. طراحی دودمان نخست ناقص و نامتوازن و اگر راستگو باشیم، فاقد گیرایش‌های بصری ماندگار یک خودروی اسپرت با نشان porsche بود. با این حال پانامرا با انبوهی از ویژگی‌های لوکس و زرق و برق فراوان کاملاً باشکوه و تنومند بود و در همان سان تجربه خوبی از یک porsche هیجان‌انگیز را ارائه می‌کرد.


در دودمان دوم پانامرا از یک شیب ملایم‌تری در سقف همانند مدل ۹۱۱ بهره برده و چراغ‌های عقب هنگام نیز کشیده‌تر شده‌اند. همین روتوش‌های کوچک کاملاً روی تصویر خودرو تأثیر گذاشته و با خودرویی بالغ روبرو هستیم. پوزه کشیده خودرو نشان این یک موتور سیکلت نیرومند آرمیده در این قسمت دارد. فاصله میان دو محور ۲۹۵ سانتی‌متری البته به‌واسطه قسمت عقب کوتاه بدنه حاصل شده است.


افزون بر این حسی که از مهار خودرو دریافت می‌شود حتی از خودروهای اسپرت نیز بهتر است. پیکچر‌العمل تعلیق و بازخورد رفتار چرخ‌ها و ترمزهای نیرومند و ورود به چرخه توربوها همانند یک ۹۱۱ راستین و فراتر از هر خودروی سدان اسپرت دیگری است. با این هستی نمی‌توان پانامرا را با وزن سنگین ۲۰۸۳ کیلوگرمی هم سطح با خودروهای کوپه اسپرت اشتوتگارتی دانست. ۵۳٫۵ درصد از وزن خودرو روی محورهای جلو پیمان می‌گیرد که هیچ شباهتی با ۹۱۱ یا ۷۱۸ با موتور سیکلت قرارگرفته در عقب ندارد. برای کاهش نقطه ثقل، بسیاری از قسمت‌ها همانند کاپوت، درب‌ها و پنل های گوشه ‎ها بدنه از آلومینیوم ساخته شده‌اند.


پانامرای توربو با بازوهای کنترلی در جلو و تعلیق عقب چند اتصالی با مهار‌های الکترونیکی سه‌بعدی و چرخ‌های ۲۱ اینچی در برابر حرکات مهار شده‌ای دارد. نسخه آزمایش شده مجهز به سیستم فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب نیز بود. البته برای کسانی که می‌خواهند خودروی اسپرت‌تری داشته باشند همچنان یک سیستم سفارشی تعلیق با میله‌های ضد رول با مهار برقی و دیفرانسیل عقب با محدودکننده الکترونیکی لغزش قابل دریافت است. البته پانامرا حتی بدون این آپشن‌ها نیز می‌تواند شتاب پهلویی ۰٫۹۴ جی را ثبت کند که برای یک سدان سنگین‌وزن، چشم‌گیر است و نشان می‌دهد که با چه سرعتی می‌تواند از پیچ‌های جاده عبور نماید.


پانامرای توربو مجهز به یک موتور سیکلت ۸ سیلندر V شکل با حجم ۴٫۰ لیتر و توربو شارژر دوقلو است که ۵۵۰ اسب بخار نیرو و ۷۶۹ نیوتن متر گشتاور فرآورده هنگام است. این در حالی است که دودمان پیشین با همین قوت از موتوری ۴٫۸ لیتری برخوردار بود. برای انتقال نیرو هم از یک گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه خودکار با امکان شیفت دستی سود برده شده است.


پانامرای توربو برای رسیدن با شتاب ۹۶ کیلومتر بر ساعت از حالت سکون به تنها ۳٫۰ ثانیه زمان نیاز دارد. بعلاوه مسافت ۴۰۰ متر را نیز در ۱۱٫۳ ثانیه طی می‌نماید و سرانجامً هم با شتاب ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این ارقام نشان می‌دهند که به استثنای مدل‌های توربوی ۹۱۱، با یکی از تند‌ترین porsche‌ها مواجهیم. این در حالی است که مصرف سوخت ترکیبی هنگام تنها ۹٫۴ لیتر در هر صد کیلومتر می‌باشد.


با هستی یک کابین امروزین، جادار و لوکس با پنل‌های اختیاری چوبی یا فیبر کربنی، صندلی‌های آسان عقب، صندلی‌های برقی ۱۴ وضعیتی جلو، سیستم صوتی پیشرفته در عین سطح صدای اندک ۶۵ دسی‌بلی کابین در سرعت ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت، تجربه‌ای لذت‌بخش از یک خودروی رده‌بالای اسپرت را به دست می‌آورید. دکمه‌های فراوان نسخه کهنه که یادآور کاکپیت هواپیمای ۷۴۷ بود جای خود را به نمایشگری ۱۲٫۳ اینچی داده است. دو نمایشگر ۷ اینچی دیگر هم برای سیستم ناوبری و دیگر اطلاعات به کار می‌روند.

برای خرید نسخه توربوی پانامرا باید دست‌کم ۱۵۱ هزار دلار کنار بگذارید. پانامرای توربو اکنون پیشتاز کلاسی است که ب‌ام‌و M760i و مرسدس AMG S63 و audi S8 پلاس در هنگام حضور دارند. با این حال porsche پانامرا در همین زمان اندک زندگی خود از کاریزمایی شگفت‌آور برخوردار گشته که هنگام را متمایزتر از هر رقیبی پیمان می‌دهد.

منبع: Car&Driver



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

مطالب محبوب