سایت جامع خودرو در ایران


» عدم پیوستگی نوسازی عملا اقدامات گذشته را از میان می‌برد ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶


لزوم پروا بیشتر خودروسازان برای کاهش آلودگی هوا

به گزارش آگاهی ها خودرو ،خودروهای فرسوده در هر کشوری مایه برپایی دشواری ها فراوانی می‌شوند. از آلودگی هوا گرفته تا مصرف چندبرابری سوخت از دشواری ها خودروهای فرسوده در کشور است. این آلودگی و مصرف سوخت بالا اثرات سویی ازجمله مانند سلامتی و اقتصاد می‌گذارند. همین فرمایش مایه شده است در همه کشورها برای از رده بیرون کردن خودروهای فرسوده تمهیدات گوناگون و متنوعی در نظر گرفته شود. در کشور ما نیز به‌‌رغم اقداماتی که از دهه ۸۰ در زمینه خودروهای فرسوده شکل گرفته است ولی به‌انگیزه عدم بستگی و هماهنگی میان بخش‌های درگیر با خودروهای فرسوده و آلودگی هوا و مسائل مربوط به مصرف سوخت همچنان انسجامی درباره از رده بیرون کردن خودروهای فرسوده موجود در شهرها هستی ندارد.

مصرف ۲۰برابری خودروهای کاربراتوری
خودروی فرسوده خودرویی است که از دید مصرف سوخت میزان، آلایندگی و ایمنی استاندارد لازم را نداشته باشد. یعنی این خودرو هنگام مراجعه به مراکز معاینه‌فنی نتواند شاخص‌های فنی و ایمنی را کسب کند. به‌گفته کارشناسان نزدیک به ۳۰۰ هزار خودروی فرسوده در شهرها در حال آمدوشد هستند. بیشتر خودروهای فرسوده‌ای که در سطح شهرها آمدوشد می‌کنند، عمدتا مربوط به خودروهای کاربراتوری از آن ۱۵ تا ۲۰ سال پیش بوده و کمینه به‌اندازه ۲۰ برابر خودروهای جدید آلودگی برپایی می‌کنند.

نقش خودروسازان در کاهش آلودگی
بررسی‌ها سرگذشت یا داستان از بهره ۸۰‌درصدی خودروها در آلودگی هوا دارد. مطالعاتی که در دهه ۷۰ با همکاری موسسات میان‌المللی انجام شد، رقم ۷۰ تا ۷۵ درصد را اعلام می‌کردند. با از رده بیرون شدن خودروهای سواری و بازرگانی فرسوده می‌توان گواه کاهش چشمگیر آلودگی برآمده از این خودروها باشیم. البته باید به این نکته نیز پروا داشت خودروسازان نیز نقش غیرقابل‌انکاری در این زمینه ایفا می‌کنند. با افزایش شمار استانداردها برای فرآوری خودرو، خودروسازان باید تمام تلاش خود را برای فرآوری خودروهای استاندارد و البته با کاهش مصرف سوخت به‌کار ببرند. به نظر می‌رسد با رویکرد جدیدی که خودروسازان در پیش گرفته‌اند تا چند سال آینده گواه بهبود اوضاع در این‌خصوص خواهیم بود، چراکه خودروسازان به سمت فرآوری خودروهایی با مصرف سوخت کمتر و همچنین به کارگیری روش‌های پایین‌آورنده آلایندگی در جنبش هستند. ضمن اینکه خودروسازان در سال‌های پسین عزم خود را برای نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل جزم کرده‌اند. سال گذشته با اجرای طرح‌ نوسازی تاکسی‌ها، هزاران خودرو به‌چهره کلید‌ ‌به کلید به رانندگان تاکسی‌ها تحویل داده شد که این طرح به کاهش آلودگی‌ هوا بسیار کمک کرده است. البته چنین طرح‌ها نباید دوره ای باشند و باید با برنامه‌ریزی درست پیوستگی پیدا کنند.

تاکسی‌های فرسوده
تا پایان سال ۹۵ نزدیک به ۱۳۵هزار دستگاه تاکسی فرسوده هستی داشت که نزدیک به ۴۶هزار خودرو به متقاضیان نوسازی خودروها تحویل داده شد. در حال‌آماده می‌توان گفت نزدیک به یک‌سوم ناوگان فرسوده تبدیل به ناوگان نو شده‌اند. تا سال ۹۲ میانگین زندگی تاکسیرانی کشور، نزدیک به ۷ سال است و در سال ۹۴ این شماره نزدیک به ۹ سال می‌رسد. این به دم چم(cham ) است که نزدیک به هیچ برای نوسازی خودروها اقدامی چهره نگرفته بود. ولی در اواخر سال ۹۴ طرح نوسازی بدست دولت دوباره تعریف شد و به همین جهت در پایان سال ۹۵، میانگین سن ناوگان تاکسی‌رانی از ۹ سال به ۷ سال رسید. امسال نزدیک ۶۰هزار خودروی تاکسی به سن فرسودگی ۱۰ سال می‌رسند. بنابراین اگر طرح نوسازی امسال پیوستگی پیدا نکند، تمام اقداماتی که سال گذشته انجام شده است، عملا بی‌هوده خواهد بود.

اقدامات دولت برای کاهش آلودگی برآمده از خودروهای فرسوده
اقدامات بسیاری را در جهت کاهش آلودگی خودروها در سال‌های پسین انجام داده است، از آنگونه آنها می‌توان به از رده بیرون کردن خودروهای فرسوده و جایگزینی خودروهای انژکتوری به جای خودروهای کاربراتوری یا استاندارد کردن سوخت مصرفی خودروها و همچنین افزایش استاندارد آلایندگی خودروها. به‌طوری‌که خودروهای فرآوری تو یا درون با استاندارد یورو۴ در حال فرآوری و خودروهای وارداتی نیز با استاندارد یورو ۵ و ۶ وارد می‌شوند. افزایش استانداردهای خودرویی روز‌به‌روز در حال افزایش است و همین مایه می‌شود خودروسازان خودروهای باکیفیت‌تری عرضه کنند. البته در این باره کارشناسان معتقد هستند معمولا اثرات اقداماتی که در چند سال پسین چهره گرفته است، به چهره بلندمدت نمایان شود و در زمان کوتاه اثرات دم چندان چشمگیر نخواهد بود.

تغییر چگونگی آلودگی با اجرای برنامه‌های دولت
در شهرهایی مانند تهران شاخص‌ها نشان از روند رو به بهبود آلودگی هوا داشته‌اند. از سال ۹۲ تاکنون شمار روزهای ناسالم و آلوده کشور، کاهش یافته است. در سال ۹۵ شمار روزهای ناسالم کمتر از یک‌صد روز بود که در هفت سال گذشته پیشینه نداشته است. اقداماتی که در جهت بهبود کیفی هوا و در قالب برنامه فراگیر آلودگی هوا بوده، در بهبود شرایط تاثیرگذار است. البته در یک دوره بلند‌مدت می‌توان تاثیرگذاری این اقدامات را بیشتر حس کرد. در سال‌های گذشته در قالب برنامه فراگیر و راهکار کاهش آلودگی هوا، اقدامات خوبی انجام گرفت، از آنگونه مهم‌ترین دم‌ها می‌توان به بحث بهینه‌سازی کیفی سوخت توزیعی در کلان‌شهرها به ویژه در شهر تهران اشاره کرد. در سال‌های گذشته برابر ده‌ها سال سوخت فرآوری شده ولی بدبختانه شوربختانه بحث استاندارد باره پروا نبوده ولی امروز گواه هستیم برای کلان‌شهرها سوختی پخش می‌شود که با یورو۴ منطبق است.




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.


مطالب محبوب