سایت جامع خودرو در ایران


» دشواری ها پیش‌فروش خودروها ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶

دشواری ها پیش‌فروش خودروها

دسته بندی : خودرو تاریخ : دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶


دشواری ها پیش‌فروش خودروها
ساختار مالی معیوب عرضه‌کنندگان خودرو در ایران، کار را طی این سال‌ها به جایی رسانده که آنها برای تامین منابع مالی، از بانک محوری به مشتری محوری روی آورده‌اند.
ماجرا از هنگام پیمان است که عرضه‌کنندگان خودرو در کشور (دربرگیرنده خودروسازان و واردکنندگان خودرو) به روش پیش‌فروش و با به کارگیری سرمایه مشتریان، اقدام به تامین نقدینگی می‌کنند، ولی نگاهی به سیستم فروش خودروسازان بیگانه نشان می‌دهد آنها یکم اینکه از سیستم بانکی کشورشان اقدام به تامین نقدینگی موردنیاز خود کرده و ثانیا چیزی به نام پیش‌فروش ندارند. به‌عبارت بهتر، خودروسازان بیگانه به‌نوعی بانک محور بوده و برای فرآوری محصولات خود روی سرمایه مشتری حساب نمی‌کنند، با این حال در ایران، خودروسازها و واردکنندگان خودرو از بانک محوری به مشتری محوری روی آورده و با سرمایه مردمی اقدام به فرآوری و واردات محصولات خود می‌کنند.اگر نگاهی به پیش‌فروش‌های خودروسازان درونی به‌خصوص طی چند سال گذشته بیندازیم، متوجه می‌شویم آنها همواره از این روش (پیش‌فروش) به‌سرنویس یک راهکار اصلی برای تامین نقدینگی کاربرد کرده و اتفاقا کم نیز دچار حاشیه نشده‌اند. به گزارش دنیای اقتصاد ، شرکت‌های خودروساز درونی به راستی عملا نقدینگی لازم برای فرآوری برخی محصولات خود به‌ویژه خودروهای مشترک با بیگانه‌ها را از گذرگاه پیش‌فروش و با به کارگیری سرمایه مشتریان تامین کرده و می‌کنند، درست مانند واردکنندگان که آنها نیز پول متقاضیان را سرمایه ورود محصولات مدنظر خود پیمان داده‌اند. بررسی سیستم فروش واردکنندگان نشان می‌دهد بسیاری از این شرکت‌ها به‌انگیزه معیوب بودن ساختار مالی و کمبود نقدینگی، نخست از مشتریان کسب سرمایه کرده و سپس اقدام به واردات کرده‌اند. این ماجرا نشان‌دهنده هنگام است که واردکنندگان نیز مشتریان را به جای بانک‌ها نشانده و از این روش (جذب نقدینگی از گذرگاه پیش‌فروش) پیوستگی زندگی می‌دهند.
اگرچه قوانین درونی مانعی بر سر راه عرضه‌کنندگان خودرو برای جذب نقدینگی از سمت مشتری پیمان نداده، با این حال این روش در جهان مرسوم نیست و از طرفی، عرضه‌کنندگان خودرو گاهی ضمن برونرفت از دایره قانون، با حواشی زیادی نیز روبرو شده‌اند.بنابر قوانین موجود، خودروسازان و واردکنندگان خودرو می‌توانند اقدام به پیش‌فروش محصولات خود کنند، با این حال ملزم به رعایت مسائل مختلفی از دسته کسب پروانه لازم از وزارت صنعت،معدن و بازرگانی و همچنین تعیین ریزبین بها و زمان تحویل هستند. بر این پای بست، چه خودروسازان و چه واردکنندگان، باید پیش از هر پیش‌فروشی، پروانه لازم را از وزارت صنعت دریافت کرده و شمار خودروهای مدنظر برای پیش‌فروش را با هنگام وزارتخانه هماهنگ کنند.
عرضه‌کنندگان خودرو همچنین باید مسائلی مانند بها و تاریخ تحویل را نیز در پیش‌فروش محصولات خود لحاظ کنند، به گونه ای که مثلا باید بها پایانی خودروها را به مشتری اعلام و همچنین مدت مجاز تحویل نیز رعایت شود. از طرفی، عرضه‌کنندگان خودرو مجاز به دریافت بیش از ۵۰ درصد بها پایانی خودروها به‌سرنویس سپرده نبوده و این جستار باید در پیش‌فروش‌ها لحاظ شود. گردآوری این آیین نامه ولی در شرایطی است که عرضه‌کنندگان خودرو گاهی در اجرا مرتکب تخلف شده و به روش‌های گوناگون، آیین نامه مربوط به پیش‌فروش را دور می‌زنند. شگفت اینجاست که این دور زدن‌ها یا عدم پایبندی به آیین نامه، گاهی در شرایطی رخ می‌دهد که نهاد ناظر (وزارت صنعت،معدن و بازرگانی) نیز واکنشی به هنگام نشان نداده و حتی با پروا به شرایط عرضه‌کنندگان خودرو (به‌خصوص خودروسازان)، استثناها و تخفیف‌هایی را برای آنها لحاظ می‌کند.
به‌عبارت بهتر، وزارت صنعت که خود اقدام به گردآوری آیین نامه کرده و طبعا مسوولیت بازرسی بر حسن اجرای هنگام را نیز دارد، گاهی مصالحه کرده و به عرضه‌کنندگان خودرو تخفیف داده یا آنها را باره استثنا پیمان می‌دهد. در این باره فربد زاوه‌، کارشناس خودرو کشور می‌گوید: در جهان نزدیک به چیزی به نام پیش‌فروش خودرو نداریم و خودروها در نمایندگی‌ها موجود بوده و حتی مشتریان در درازا چند ماه یا چند سال، پول آنها را پرداخت می‌کنند؛ البته شدنی است مشتری خواستار یک سری امکانات و آپشن‌های اضافه باشد که در هنگام چهره احتمالا یکی دو ماهی باید چشمداشت بکشد.وی با بیان اینکه در ایران، روشی تصویر جهان از سوی عرضه‌کنندگان خودرو به کار گرفته شده، می‌افزاید: اتفاقی که در کشور رخ داده (جذب نقدینگی از گذرگاه پیش‌فروش خودروها)، در درجه نخست نشان‌دهنده عدم چشم وهمچشمی در بازار خودرو است، زیرا اگر چشم وهمچشمی بود، عرضه‌کنندگان خودرو از جیب مشتری اقدام به تامین سرمایه نمی‌کردند.
این کارشناس پافشاری می‌کند: عرضه‌کنندگان خودرو در ایران با پروانه وزارت صنعت، معدن و بازرگانی، عملا بار مالی خود را که باید روی دوش سیستم بانکی باشد، به گردن مشتریان انداخته‌اند. زاوه پیوستگی می‌دهد: سیستم بانکی کشور کاملا در جریان بدهی‌ها و وضع مالی عرضه‌کنندگان خودرو (به‌خصوص خودروسازان) پیمان داشته و بنابراین محتاطانه با آنها رفتار می‌کند، حال آنکه بسیاری از مشتریان به‌انگیزه نبود چشم وهمچشمی و کمبود نقدینگی و همچنین با بی‌اطلاعی از اوضاع مالی خودروسازان و واردکنندگان، چاره‌ای جز شرکت در طرح‌های پیش‌فروش ندارند. این کارشناس با پافشاری بر اینکه جذب نقدینگی از گذرگاه پیش‌فروش، روشی خطرناک و غیر‌بنیادین است، می‌گوید: تا وقتی چشم وهمچشمی در بازار خودرو کشور شکل نگرفته و سیستم بانکی و در راس هنگام، ساختار اقتصای کشور اصلاح نشود، نمی‌توان چشمداشت داشت عرضه‌کنندگان خودرو، روش گیرا و کم‌دردسر پیش‌فروش را کنار بگذارند.



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام