سایت جامع خودرو در ایران


» سرنوشت موتورهای ملی چه می شود؟ ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
پنج شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۶

سرنوشت موتورهای ملی چه می شود؟

دسته بندی : اخبار عادی ، خودرو ، موتور ملی ، موتورهای ملی تاریخ : دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶


به گزارش اخبارخودرو به نقل از دنیای اقتصاد،  از میانه ها دهه ۸۰ بود که مسوولان وقت خودروسازی کشور تصمیم گرفتند در کنار خودروهای ملی، موتورهای ملی را نیز طراحی و فرآوری کنند تا به این واسطه از وابستگی به شرکت‌های بیگانه بکاهند.آغاز کار ولی با موتور سیکلت پایه گازسوز EF7 بود، دم هم در دورانی که خودروهای دوگانه‌سوز در صنعت خودرو کشور حکمرانی می‌کردند و بخش عظیمی از تیراژ غول‌های جاده ویژه به این مدل محصولات وابستگی داشت.

موتورهای ملی

موتورهای ملی

هرچند با پروا به فشار دولت وقت مبنی بر گازسوز کردن همه خودروهای درونی، خودروسازان ناچار شدند محصولات خود را به چهره دوگانه‌سوز روانه بازار کنند و مشتریان نیز پیشباز فوق‌العاده‌ای از این ماجرا به کنش آوردند، با این حال دشواری ها فنی سبب شد مسوولان وقت به سمت طراحی و فرآوری موتورهای پایه گازسوز بروند.به‌عبارت بهتر، در دم دوران گمان بر این بود که با به کارگیری موتورهای پایه گازسوز، دشواری ها فنی دوگانه‌سوزها مرتفع خواهد شد و از همین رو پیش درآمد Iran KHodro، سپس سایپا به سمت طراحی و فرآوری این مدل موتورها رفتند.در این میان، Iran KHodro با کمک شرکتی آلمانی، موتوری به نام EF7 طراحی کرد که اتفاقا از دید فنی توانست نظر مثبت مشتریان را جلب کند. این موتور سیکلت که در حال آماده روی بخشی از سمندهای دوگانه‌سوز سوار شده، پیمان بود سالی ۳۰۰ هزار دستگاه تیراژ داشته باشد، با این حال هیچ‌گاه نتوانست به این هدف بزرگ دست پیدا کند.در حال آماده نیز که چند سال از طراحی و عرضه موتور سیکلت EF7 می‌گذرد، تیراژ دم بسیار پایین بوده و عملا توجیه اقتصادی لازم را برای درونی‌سازی از دست داده است.

جدای از اینکه افول ستاره بخت دوگانه‌سوزها در صنعت و بازار خودرو ایران، عملا تیراژ هدف‌گذاری شده برای موتور سیکلت EF7 (300 هزار‌دستگاه در سال) را زیر سوال برده، مدل طراحی دم نیز به شکلی است که عملا امکان درونی‌سازی دم را نمی‌دهد. به گفته برخی کارشناسان، گیر و دشوار اصلی بر سر راه فرآوری انبوه موتور سیکلت EF7، طراحی پیچیده دم است؛ به‌نحوی‌که تکه‌سازان درونی عملا توان ورود به بومی‌سازی دم را ندارند. به راستی اگرچه این موتور سیکلت نام ملی را «یدک» می‌کشد، با این حال با فناوری ویژه آلمان ساخته شده و تکه‌سازان نمی‌توانند به درونی‌سازی دم ورود کنند و این یعنی، «موتور سیکلت EF7» اصلا ملی به‌شمار نمی‌رود. همانند این ماجرا را می‌توان در موارد گوناگون و به روشنی در خودروسازی کشور نیز دید، چه آنکه خودروهای به اصطلاح ملی نیز، وابستگی غیرقابل‌انکاری به شرکت‌های بیگانه دارند. جدای از EF7 ولی دو مدل موتور سیکلت دیگر نیز با فرنام «ملی» در کشور رونمایی شده‌اند و اتفاقا آنها نیز سرنوشت خوشایندی را تا به امروز تجربه نکرده‌اند.

یکی از این موتورها، موتور سیکلت پایه گازسوز سایپا است که از دهه ۸۰ تاکنون نتوانسته به تیراژ اقتصادی دست پیدا کند. همچنین موتور سیکلت پایه دیزل نیز که ایران خودرویی‌ها از میانه ها دهه ۸۰ به اندیشه طراحی و فرآوری دم افتادند، جزو خانواده موتورهای به اصطلاح ملی به حساب می‌آید و ماجرایی بسیار مانند به EF7 دارد.جدای از اینکه هنوز در خودروسازی کشور محصولات سواری دیزلی، جایی ندارند، دشوار دیگر به طراحی پیچیده دم برمی‌گردد. به راستی «موتور سیکلت ملی دیزل» نیز به‌انگیزه گونه ویژه طراحی‌اش، امکان چندانی برای درونی‌سازی نداشته و بنابراین عملا ملی بودنش زیر سوال رفته است.

طبعا وقتی امکان درونی‌سازی این موتور سیکلت هستی نداشته یا بسیار ناتوان است، بها دم نیز بالا بوده و این جستار بیش از پیش از توجیه اقتصادی بودنش می‌کاهد. هرچه هست، با پروا به تجربه ناکامی که خودروسازی کشور در ساخت «موتورهای ملی» پشت‌سر گذاشته، بیم دم می‌رود که دیگر پروژه‌های همانند نیز به این سرنوشت تلخ دچار شده و کلی سرمایه و منابع مالی نیز تلف شود. در این باره، حسن کریمی سنجری کارشناس خودرو کشور می‌گوید: پروژه‌های مربوط به طراحی و فرآوری موتور سیکلت، در‌صورتی‌که به‌سرنویس یک طرح فراگیر و برای همه محصولات خودروسازی کشور پیش بروند، با کامیابی روبرو خواهند شد. وی با بیان اینکه اقدامات آبخوست (abxast)‌ای و جداگانه از سوی خودروسازان درونی، نتایج چندان مثبتی در گذشته نداشته، می‌افزاید: وقتی سراغ طراحی موتور سیکلت می‌رویم، باید به اندیشه گیربکس و پلت‌فرم متناسب با دم نیز باشیم، نه اینکه موتورهای موردنظر را روی پلت‌فرم‌های کاربرد شده سوار کنیم. این کارشناس همچنین پافشاری می‌کند:در حال آماده گیتی به سمت خودروهای برقی و هیبریدی در حال جنبش است؛ بنابراین بهتر است سرمایه‌گذاری‌های درونی در دامنه موتورسازی نیز در دامنه مدل‌های اینچنینی انجام شود.

ولی با هستی سرنوشت ناکام موتورهای ملی در خودروسازی ایران، پروژه‌ای دیگر از مدت‌ها پیش آغاز شده و پیمان است از اواخر سال آینده، ثمره دم روی محصولات درونی بنشیند. گفتگو از موتور سیکلت سه سیلندری است که دیروز در سایپا رونمایی شده و فرنام «ملی» به خود گرفت.دم طور که یکی از مسوولان این پروژه به دنیای‌اقتصاد می‌گوید، موتور سیکلت سه سیلندر ملی پیمان است با تیراژی ۲۵۰ هزار دستگاه در سال، عرضه شود و به شرط تامین منابع مالی، از اواخر پاییز سال آینده روی خودروهای سایپا سوار خواهد شد.هرچند این موتور سیکلت از جنبه مصرف سوخت و آلایندگی جزو مدل‌های بهینه به‌شمار می‌رود و با بها مناسبی در پسندیدن خودروساز مربوطه پیمان خواهد گرفت، با این حال شرط کامیابی دم در تامین منابع مالی و همچنین درونی‌سازی نهفته است. به راستی این موتور سیکلت زمانی می‌تواند به تیراژ هدف‌گذاری شده دست پیدا کند که یکم اینکه پشتیبانی‌های مادی و معنوی دولت را داشته باشد و ثانیا درونی‌سازی دم در راستای کاهش بها پایان یافته، چهره گیرد. در غیر این چهره، هیچ دور نیست موتور سیکلت ملی سه سیلندر نیز به سرنوشت نیاکان خود دچار شده و از ملی بودن، تنها نامی را یدک بکشد و در تیراژی بسیار پایین فرآوری شود.




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.


مطالب محبوب