سایت جامع خودرو در ایران


» «اکسنت» دو‌هفته دیگر رونمایی و پیش‌فروش می‌شود ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶


تمرکز کرمان‌موتور سیکلت بر فرآوری انبوه و درونی‌سازی قطعات یک‌مدل از محصولات hyundai

به گزارش آگاهی ها خودرو ، میزان درونی‌سازی خودروهای بیگانه که فرآوری آنها برآیند اینکه قراردادهای پس از برجام در کشور آغاز می‌شود، از همان آغاز مهم‌ترین نقطه چالش برانگیز میان تکه‌سازان و خودروسازان بود.

قعطه‌سازان با پروا به توان و قوت فرآوری خود بر افزایش گودی درونی‌سازی این خودروها پافشاری دارند. وزارت صنعت، معدن و بازرگانی نیز پافشاری دارد درونی‌سازی خودروهای بیگانه باید برای پشتیبانی از تکه‌سازان درونی از ۳۰‌درصد آغاز شود و به بازبینی افزایش پیدا کند.

با این حال از زمانی که عرضه چند مدل خودرو پس از قراردادهای جدید آغاز شده است، حالا معلوم می‌شود فرآوری قطعات این خودروها به انگیزه تیراژ پایین فرآوری آنها، برای تکه‌سازان صرفه اقتصادی ندارد.

فرآوری با تیراژ بالا صرفه اقتصادی دارد
«سرمایه‌گذاری تکه‌سازان برای فرآوری قالب در خودروهایی با تیراژ کمتر از ۱۰۰هزار دستگاه خودرو اصلا توجیه اقتصادی ندارد.» این موضوعی است که روز گذشته یک خبرگزاری به نقل از رئیس انجمن تکه‌سازان مطرح کرد. رضا رضایی در این اظهارنظر درباره درونی‌سازی دو فرآورده hyundai گفت: «در حال‌آماده پیمان است دو فرآورده I10 و I20 سالانه نزدیک ۷ تا ۸ هزار دستگاه فرآوری شود.»

در همین رابطه رئیس انجمن تکه‌سازان در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» با بیان اینکه در فرآوری، یک نقطه سربه‌سر هستی دارد و تیراژ فرآوری باید توجیه اقتصادی داشته باشد، گفت: «با هستی مشکلاتی از قبیل سودهای تسهیلات بانکی، باژگاه، مالیات، عدم دریافت خواسته ها از خودروسازان و… تکه‌سازان این توانایی را ندارند که بدون توجیه اقتصادی دست به فرآوری بزنند. بر این بنیاد ما می‌گوییم تیراژ فرآوری باید صرفه اقتصادی داشته باشد تا تکه‌ساز بتواند زیر بار سرمایه‌گذاری، تعهد فرآوری و ساخت تو یا درون برود.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای فرآوری hyundai i10 و i20 قراردادی با تکه‌سازان امضا شده است یا خیر، گفت: «برای مدل‌های hyundai هنوز قراردادی امضا نشده است ولی برای خودروهای دیگر کرمان‌موتور سیکلت مانند جک و…، قراردادهایی بسته شده است.»

با این حال یک مقام مسئول در شرکت کرمان‌موتور سیکلت به گزارشگر ما گفت: «فرآوری hyundai اکسنت به زودی در کشور آغاز می‌شود و این شرکت دو هفته دیگر رونمایی از مدل اکسنت رونمایی خواهد کرد و بدین سان فروش دم را برای تحویل در مهر و آبان‌ماه باز می‌کند.»

وی با اشاره به اینکه با پروا به فرآوری انبوه اکسنت در آینده نزدیک برای درونی‌سازی ۲۰ تا ۳۰ درصدی قطعات این خودرو برنامه‌ریزی شده، گفت: «برای درونی‌سازی ۲۰ درصدی خودروهای hyundai i10 و i20 نیز در حال گفتگو هستیم.»

این مقام مسئول در شرکت کرمان‌موتور سیکلت با اشاره به دشواری ها شرکت hyundai کره‌جنوبی گفت: «اکنون فرصت‌ تاریخی برای ایران پیش‌آمده تا در پیمان نامه فرآوری و انتقال فناوری از این فرصت کاربرد شود.»

از سوی دیگر رضایی با اشاره به اینکه برخی فعالان و کارشناسان معتقدند با تیراژ فرآوری زیر ۱۵۰هزار دستگاه در سال فرآوری صرفه اقتصادی نخواهد داشت، اظهار کرد: «ولی معتقدم با پروا به توان کنونی تکه‌سازان، با فرآوری ۷۰ یا ۸۰ هزار دستگاه در سال هم می‌توان کار را آغاز کرد. ولی مشروط بر اینکه مانند همه جای جهان، قالب قطعات را خودروساز بدهد. در غیر این چهره خودروساز باید بخشی از تامین‌های تکه‌ساز در سرمایه‌گذاری اولیه را متقبل شود.»

رضایی با پافشاری بر اینکه اگر تکه‌ساز هزینه کند، خودروساز پس از آغاز فرآوری پول را نمی‌دهد، افزود: «چه‌بسا هزینه سرمایه‌گذاری در پنج سال و به چهره قسطی پرداخت می‌شود. در حالی که بهره بانکی این سرمایه‌گذاری در پنج سال ۱۸ تا ۲۰ درصد است. از این روی فرآوری اقتصادی انجام نمی‌شود و همین جستار مایه ناتوان شدن بدنه اقتصادی خواهد شد.»

رضا رضایی با بیان اینکه برای این صنعت تلاش زیادی شده است، گفت: «تکه‌سازی یک سرمایه و صنعت ملی به شمار می‌رود و نیروها و مدیران آموزش‌دیده و تجارب به‌دست آمده در این صنعت سرمایه ملی است و معتقدیم باید حفظ شود.»

به‌گفته وی بخشی از این سرمایه دانش فنی است که در این سال‌ها به دست آمده و بسیار با ارزش است.

رئیس انجمن تکه‌سازان درباره میزان درونی‌سازی دو خودروی i10 و i20 گفت: «درونی‌سازی این خودروها هنوز آغاز نشده است و در مرحله گفتگو و امضای پیمان نامه هستند. ولی هنوز چگونگی پایانی این قراردادها مشخص نشده است.»

وی افزود: «معمولا قطعاتی ساخت تو یا درون می‌شود که نیاز به سرمایه‌گذاری کلان نداشته باشد. قطعاتی که معمولا حجیم هستند و واردات آنها به صرفه نیست، مانند قطعات تو یا درون خودرو که ساختاره پیچیده‌ای ندارند و امکان فرآوری تو یا درون آنها به راحتی شدنی است.»

به‌گفته رضایی گروه آذین‌خودرو یکی از شرکت‌های طرف پیمان نامه کرمان‌موتور سیکلت برای فرآوری خودروهای جدید این شرکت خواهد بود.

معضلی به نام نبود برنامه مدون
درباره نقش و بهره تکه‌سازان در فرآوری خودروهای بیگانه، دبیر انجمن صنایع همگن تکه‌سازان خودرو در یکی از اظهارات پسین خود با اشاره به اینکه همچنان روند درونی‌سازی و تعمیق ساخت تو یا درون خودروهای جدید جریان کندی دارد، گفت: «با فرض اینکه فرآوری تمام خودروهای جدید با گودی ساخت تو یا درون ۴۰درصد نیز آغاز شود به انگیزه تیراژ پایین آنها، نشانه ملموس و مشهودی در صنعت تکه‌ کشور نخواهد داشت.» به‌گفته آرش محبی‌نژاد در جریان فرآوری peugeot ۲۰۰۸ تنها چند تفاهم‌نامه با تکه‌سازان درونی بسته شده و تاکنون پیمان نامه قطعی در این زمینه با تکه‌سازان به امضا نرسیده است.
وی در پیوستگی پافشاری کرد: «چنانچه روند فرآوری خودروهای جدید جدی‌تر شود و خودروهای بیشتری به چرخه فرآوری صنعت خودرو وارد شوند و هم‌زمان تیراژ انبوه خودروهای کهنه به خودروهای جدید داده شود، بی‌شک فاصله ۴۰درصد تا ۸۰ تا ۹۰درصدی که در این خودروها هستی دارد، مایه ورشکستگی و تعطیلی بسیاری از تکه‌سازان خواهد شد.»

محبی‌نژاد با اشاره به اینکه باید برای جایگزینی تولیدات جدید با محصولات کهنه فکری بنیادین و زیربنایی شود تا مشکلی برای تکه‌سازان درونی برپایی نشود، گفت: «نبود برنامه مدون و از پیش تعیین شده برای جلوگیری از این دشواری، جستار پر مخاطره‌ای است. در چنین شرایطی تقاضای ما از سیاست‌گذاران بخش صنعت خودرو اعم از وزارتخانه و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران این است که چنانچه برنامه‌ای در این زمینه هستی دارد اعلام کنند تا تکه‌سازان در جریان پیمان گیرند چرا که تاکنون هیچ برنامه مدونی در این زمینه اعلام نشده است. چنانچه برنامه ای در این زمینه هستی نداشته باشد باید با شتاب گردآوری شود.»

محبی‌نژاد با بیان اینکه معمولا قراردادهایی به بزرگی قراردادهای خودروسازی باید دارای طرح توجیهی و بازرگانی نیرومند باشد، گفت: «چراکه در این طرح‌ها حجم سرمایه‌گذاری که در صنایع پایین‌دست مثل تکه‌سازی هستی دارد باید مشخص شود، برای تبدیل فناوری و انتقال تیراژ از محصولات کهنه به محصولات جدید و اثرات و پیامدها دم تحلیل و راهکارهای پسندیده در نظر گرفته شود.»




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام