سایت جامع خودرو در ایران


» رونمایی از پیشرانهٔ سه سیلندر سایپا ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
پنج شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۶

رونمایی از پیشرانهٔ سه سیلندر سایپا

دسته بندی : اخبار ، خودرو ، سایپا تاریخ : سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶


در تاریخ نخست مرداد امسال، سایپا طی مراسمی با حضور محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معصومه نبوغ رئیس سازمان پیرامون‌زیست، سورنا ستاری دستیار آی تی رئیس‌جمهور و مهدی جمالی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از یک پیشرانهٔ سه سیلندر رونمایی کرده که به دم فرنام ملی داده است. این موتور سیکلت، از گونه یک لیتری سه سیلندر توربوشارژ بوده و بر پایه اعلام سایپا قدرتی در نزدیک ۱۲۵ اسب بخار فرآوری می‌کند. مجری پروژهٔ موتور سیکلت ملی سایپا، شرکت تیوان است که زیرمجموعهٔ مگا موتور سیکلت بوده و طراحی و نمونه‌سازی این موتور سیکلت را انجام داده است. گفته شده این پیشرانهٔ سه سیلندر به‌چهره پایه با استاندارد آلایندگی یورو ۵ سازگار است ولی توانایی پیشروی کردن به استاندارد یورو ۶ را دارد. مصرف سوخت این موتور سیکلت نیز نزدیک ۵ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.

سایپا این موتور سیکلت را که EU6 نام دارد، به‌سرنویس یک خانواده شناسایی کرده که با چهار سطح نیرو گوناگون عرضه خواهد شد. مجتبی میر سهیل، مدیرعامل شرکت تیوان در مراسم رونمایی از این موتور سیکلت گفته است که برای ساخت دم پیمان نامه انتقال آی تی با برترین شرکت جهان در زمینه طراحی و گسترش نیروهای محرکه بسته شده و نعمت زاده نیز از شرکت AVL اتریش به‌سرنویس رایزن و انتقال‌دهندهٔ فناوری این موتور سیکلت به ایران نام برده است؛ بنابراین معلوم نیست چرا سایپا این پیشرانه را ملی دانسته‌ است! البته وقتی ایران‌خودرو پیشرانهٔ EF7 که بدست شرکت آلمانی FEV طراحی و ساخته شده را ملی می‌داند، اقدام سایپا هم در باره ملی خواندن موتور سیکلت EU6 نباید شگفت به نظر برسد. به گفتهٔ مدیرعامل سایپا، طی دو سال آینده فرایند فرآوری انبوه این پیشرانهٔ سه سیلندر آغاز خواهد شد. گفته شده که پیمان است از این موتور سیکلت در خودروهای سری X200 و محصولات آیندهٔ SP0 و SP100 سایپا کاربرد گردد.

همچنین مدیرعامل سایپا در همین مراسم گفته است که این شرکت برنامهٔ گسترش و ساخت خودروهای برقی را هم در دست اجرا دارد به‌گونه‌ای که سایپا در نظر دارد خودروهای برقی خود را بر روی همین دو پلت‌فرم SP0 و SP100 فرآوری و عرضه کند؛ ولی پیش از دم، هم‌اکنون تیبای برقی به‌سرنویس نخستین خودروی الکتریکی سایپا، آماده شده است و در حال انجام آزمایش‌های اولیه بوده و به‌زودی به بازار عرضه خواهد شد. همچنین وی افزوده است که سایپا در حال طراحی یک مگا پلت‌فرم ملی است که بر پایه برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، هرسال کمینه دو فرآورده جدید را بر بنیاد پلت‌فرم‌های جدید خود وارد بازار خواهد کرد. افزون بر این، مهدی جمالی طی مراسم رونمایی از موتور سیکلت سه سیلندر در باره Kia Pride نیز گفته است که سایپا به برونرفت این خودرو از چرخهٔ فرآوری خود دلبستگی‌مند ‌است و هم‌اکنون به دنبال یافتن جایگزینی برای دم است که این جستار، دغدغهٔ کنونی سایپا است زیرا اقتصاد عموم جامعه به ویژهً اقشار کم‌درآمد به Kia Pride وابسته است؛ بنابراین برنامه‌ریزی‌ها بر دم است که انتها یا منتهیٔ فرآوری Kia Pride آسیبی به اقشار کم‌درآمد وارد نکند.

گفته شده با مصوبهٔ شورای عالی اقتصاد، ۳۲۸ میلیون دلار به طرح موتور سیکلت سه سیلندر برگزیدن داده شده است. همچنین یکی از مسئولان این پروژه گفته است که این پیشرانه پیمان است با تیراژ ۲۵۰ هزار دستگاه در سال فرآوری شده و درصورتی‌که منابع مالی دم تأمین و درونی‌سازی دم انجام شود، از اواخر پاییز سال آینده روی محصولات سایپا نصب خواهد شد. این در حالی است که ایران‌خودرو هم برنامه‌های زیادی برای موتور سیکلت EF7 پیش‌بینی کرده بود به‌گونه‌ای که قصد داشت تیراژ دم‌را به ۳۰۰ هزار دستگاه در سال رسانده و حتی نسخهٔ کم‌حجم‌تری از دم‌را با نام EF4 و نسخهٔ دیزلی دم‌را هم با نام EFD فرآوری کند ولی هیچ‌کدام از این برنامه‌ها عملی نشدند؛ بنابراین دور نیست که موتور سیکلت EU6 سایپا نیز به سرنوشت EF7 دچار شده و از دستیابی به برنامه‌های تعیین‌شده بازماند.



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

مطالب محبوب