سایت جامع خودرو در ایران


» peugeot 2008 در ایران: تاختن و باختن! ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶


مصطفی حسنی: در اردیبهشت‌ماه امسال خط فرآوری خودرو «peugeot 2008» به‌طور رسمی گشایش شد. این خودرو به‌سرنویس نخستین فرآورده پیمان نامه جدید peugeot citroen با ایران‌خودرو عرضه خواهد شد. با پروا به این‌که با عرضه این خودرو همکاری ایران‌خودرو با یک خودروساز صاحب‌نام پس از یک مدت طولانی از سر گرفته شده و این همکاری می‌تواند اثرات مهمی بر چگونگی بازار و صنعت خودرو کشور داشته باشد، در این نوشتار در سه بخش به بررسی این جستار خواهیم پرداخت:

  1. پیمان نامه
  2. ویژگی‌های فرآورده
  3. فرایند فروش و عرضه

۱ – پیمان نامه

در گفته‌های مسئولین و تبلیغات وسیعی که چهره گرفت، این پیمان نامه بسیار مهم و سودمند نشان داده و روی سه ویژگی هنگام تمرکز و تبلیغ زیادی انجام شده است که در اینجا بر بنیاد اطلاعات اندک موجود به بررسی و طرح سؤالاتی در باره هنگام‌ها می‌پردازیم:

سرمایه‌گذاری سر راست طرف بیگانه:

بر پایه این پیمان نامه با سرمایه‌گذاری برابر ایران‌خودرو و peugeot citroen شرکتی به نام ایکاپ با بهره پنجاه درصد برای هریک از هر دو سو تأسیس شده که ظاهراً دست اندرکار امور مدیریتی و مالی فرآوری محصولات این پیمان نامه می‌باشد. تأسیس این شرکت به این معناست که در این پیمان نامه، ایران‌خودرو شرکتی نیست که با پرداخت حق امتیاز محصولات peugeot را در ایران فرآوری کند بلکه هنگام‌ها به‌سرنویس دو منش حقوقی با شراکت هم ایکاپ را تأسیس کرده در هنگام محصولی فرآوری و عرضه خواهند کرد که اگر این فرمایش در تمام ابعاد عملاً پژوهنده یا پژوهشگر شود دارای یادگارها بسیار مثبتی خواهد بود.


ارزش پیمان نامه نزدیک بهً برابر ۴۰۰ میلیون یورو اعلام شده و میزان سرمایه‌گذاری peugeot 200 میلیون یورو ذکر شده است. سؤال این است که آیا در حال آماده این سرمایه‌گذاری به‌طور سر راست بدست peugeot پژوهنده یا پژوهشگر شده یا به‌تدریج در درازا پنج سال انجام خواهد شد؟ و آیا چنان‌که بر هنگام تأکید می‌شود، این سرمایه‌گذاری تضمینی برای پایبندی peugeot به تعهدات خود است و مایه می‌شود peugeot نتواند بار دیگر ایران را ترک کند؟ ازنظر نگارنده رد این ادعا به‌سادگی درک عبارت A>B است که در هنگام B=200 !
رو شن است که اگر در آینده منافع شرکت peugeot به انگیزه همکاری با ایران به خطر بیفتد و محدودیت‌هایی سر راست یا غیر سر راست بر هنگام اعمال شود که هزینه‌ای بیش از این سرمایه‌گذاری برایش به دنبال داشته باشد، ایران را ترک می‌کند. فراموش نکنید زمانی که peugeot در تحریم‌های ستمگرانه علیه کشور ما شرکت کرد، ایران دومین بازار فروش برند peugeot در جهان بود و سالانه نزدیک پانصد هزار دستگاه peugeot در ایران به فروش می‌رسید. چه این‌که peugeot اطمینان دارد حتی اگر نباشد نیز فروش محصولاتش با قوت پیوسته خواهد یافت و هر وقت هم تصمیم بگیرد دوباره می‌تواند در ایران شرف حضور پیدا کند!


درستی تلخی که باید بپذیریم این است که صنعت خودرو ما در حال آماده نمی‌تواند برای پاسخ به نیاز بازار روی پای خود بایستد و به محصولات بیگانه به‌شدت نیاز دارد؛ ولی آیا خواست و برنامه‌ای برای رهایی از این وابستگی هستی دارد و این قراداد همکاری جزئی از هنگام است و یا این پیمان نامه تنها چند سال صنعت و بازار خودروی ما را با چند peugeot جدید سرگرم می‌کند؟

فرآوری با قطعات درونی:
بر پایه اعلام دستیار وزیر صنعت و معدن در شهریور ماه سال گذشته، فرآوری این خودرو با بیست درصد قطعات درونی آغاز شده و این شماره ظرف شش ماه به چهل درصد خواهد رسید. پیمان است این رقم ظرف سه سال تا هشتاد درصد افزایش یابد.
در سمفونی گوش‌خراش صنعت خودرو ایران، خودروسازان، تکه سازان و دولت هرکدام ساز خود را می‌زنند! در شرایط کنونی صنعت تکه‌سازی کشور با دشواری ها متعددی روبه‌روست؛ دشواری ها مدیریتی، دشواری ها مالی برآمده از عدم برنامه‌ریزی و سیاست‌های حمایتی در سطح کلان، تحریم، کمبود یا به عبارت بهتر نبود نقدینگی و منابع مالی، بدهی‌های خودروسازان و … شرایطی را فراهم آورده که در هنگام پژوهنده یا پژوهشگر شدن این درصدها بسیار دور از ذهن است.
در حال آماده از بیست درصد ذکر شده سیزده درصد دربرگیرنده بدنه و رنگ است و درواقع فرآوری با هفت درصد درونی سازی آغاز شده!


در باره دیگر قطعات نیز نخستً این سؤال مطرح است که این قطعات چه قطعاتی هستند و آیا دربرگیرنده قطعاتی با سطح آی تی بالا هم می‌شوند؟
دوماً همین‌طور که می‌دانید معیارهای متعددی درباره سنجش کیفیت، مرغوبیت و چگونگی فرآوری هر تکه هستی دارد و در این معیارها فاصلهٔ بسیار زیادی میان تکه سازان و خودروسازان ایرانی با شرکت‌های بیگانه، حتی در کشورهایی مثل ترکیه هستی دارد. آیا فرآوری این قطعات دست کم با کمتر شدن این فاصله تا حد مطلوبی همراه خواهد بود؟ (لازم به ذکر است که بسیاری از شرکت‌های تکه‌سازی ایران از استعداد و توان فنی لازم برای فرآوری با کیفیت محصولات روز بهره‌مند هستند ولی دشواری ها ذکر شده گیر رشد و پیشرفت هنگام‌ها شده است.)


همهٔ ما به خوبی نتایج روش کنونی درونی سازی قطعات خودروها را تجربه کرده‌ایم. اتفاقی که در این روش می‌افتد این است که با آغاز فرآوری یک فرآورده خوب بیگانه، رفته‌رفته درصد قطعات فرآوری تو یا درون افزایش می‌یابد؛ ولی قطعات درونی کیفیت بسیار کمتری دارند و برخی قطعات پیشرفته‌تر نیز همچنان وارد می‌شوند.
تا زمانی که درصد قطعات فرآوری تو یا درون به حد کافی افزایش یابد و خودروساز و تکه سازان به آی تی قطعات جدیدتر دست یابند، این خودرو و قطعات هنگام در بازارهای جهانی از رده بیرون شده و با محصولات پیشرفته‌تر و سطح بالاتری از فناوری جایگزین می‌شوند و ما پس از یک زمان و هزینهٔ بسیار همچنان دست کم یک مرحله از آی تی روز عقب هستیم. البته این جمله بسیار خوش‌بینانه است، چراکه آی تی برخی از قطعات و سیستم‌ها همچنان دست‌نیافتنی باقی می‌ماند و برخی قطعات درونی نیز هرگز به کیفیت دلخواه نمی‌رسند.
در میان سخنان مسئولین جای پاسخ این سؤال خالی است که چگونه و با چه سازوکار و مکانیسمی جلوی تکرار این فرایند گرفته می‌شود. آیا در کنار این پیمان نامه هیچ برنامه‌ای برای پیشرفت صنعت تکه‌سازی و ارتقای سطح مرغوبیت و کیفیت قطعات ایرانی که منجر به فرآوری فرآورده با کیفیت درونی ونیز کسب درآمد مستقل از صنعت خودرو درونی بدست تکه سازان خواهد شد اندیشیده شده است؟ …
با یادآوری تجربه فرآوری Kia Pride، ۴۰۵ و ۲۰۶ اکنون باید سوار بر peugeot 2008 برای بازگشت به گذشته آماده باشیم!

فرآوری مدل روز:
یکی از نکات مثبت پیمان نامه این است که مدل تولیدی در ایران در امسال میلادی عرضه شده و تازه ترین نسخه از این فرآورده است. در این باره یادآوری این جستار سودمند به نظر می‌رسد که در اواخر دهه چهل خورشیدی ، دولت کره جنوبی این قید را برای خودروسازان نوپا و تازه‌کار این کشور پیمان داد که همهٔ خودروهای تولیدی هنگام‌ها باید مدل روز شرکت مادر باشند و هیچ شرکتی حق فرآوری خودرویی را که در بازارهای جهانی با نمونهٔ جدیدتری جایگزین شده ندارد!

۲ – ویژگی‌های فرآورده

دربارهٔ مشخصات peugeot 2008 و مزایا و معایب هنگام مطالب مفصلی در ماشین ۹۸ ارائه شده و در اینجا از تکرار هنگام‌ها خودداری می‌کنیم. به‌طورکلی می‌توان peugeot 2008 را گزینش بسیار مناسبی بدست ایران‌خودرو دانست که قوت بالای پیشرانه و فضای خوب نسبت به دیگر کراس‌اوورهای کوچک از ویژگی‌های مثبت هنگام هستند.


ولی در ردهٔ قیمتی صد تا صد و پنجاه میلیون تومان، رقیبان سرسختی در چشمداشت peugeot هستند، هرچند احتمالاً برای برخی از هنگام‌ها باید کمی بیشتر هزینه کنید. در این رده nissan جوک، فرآورده کامیاب و خوش‌نام nissan به یک گیربکس CVT عالی مجهز شده است، آی تی که ۲۰۰۸ فاقد هنگام است. همچنین می‌توانید با کمتر از صد و پنجاه میلیون، یک سدان فول سایز هیبریدی با امکانات کامل به نام hyundai سوناتا را بخرید و یا با نزدیک صد و سی و نه میلیون تومان صاحب یک ستاره شوید: mitsubishi لنسر، خودرویی که در ژاپن ساخته شده، به امکاناتی مثل هفت کیسهٔ هوا و لامپ‌های زنون مجهز است و با پنج سال ضمانت عرضه می‌شود.
peugeot 2008 تنها می‌تواند با یک ترکیب درست از امکانات و بها‌های رقابتی در تیپ‌های گوناگون به همراه شرایط فروش پسندیده و گوناگون از این کارزار سربلند بیرون بیاید که البته به نظر نمی‌رسد سازندهٔ هنگام با ما هم‌باور باشد!

۳ – فرایند فروش و عرضه

سال‌هاست هیچ کس نمی‌تواند اهمیت مسائلی مثل برند و برند سازی، مدل‌های بازاریابی، مدیریت بستگی با مشتری و … را در کامیابی یک فرآورده انکار کند. حتی بسیاری از کسان معتقدند این موضوعات می‌توانند بیشتر از خود فرآورده اهمیت داشته باشند.
متأسفانه عملکرد ایران‌خودرو در عرضهٔ peugeot 2008 ما را به یاد شرایط بیست سال پیش بازار خودرو ایران می‌اندازد. ثبت‌نام کنندگان این خودرو سربلندی داشته‌اند برای خودرویی پول پرداخت کنند که هنگام را از نزدیک ندیده‌اند، مشخصات و امکانات هنگام دقیقاً معلوم نیست، بها هنگام معلوم نیست و احتمالاً ماه‌ها پس هنگام را تحویل خواهند گرفت. این در شرایطی است که شما می‌توانید رقیبان هنگام را در نمایندگی‌ها ببینید، مشخصات ریزبین هنگام‌ها را بدانید، با هنگام‌ها رانندگی کنید و در طرح‌های ویژه ظرف سه تا پنج روز با پلاک و تخفیف ویژه تحویل بگیرید!


در پایان لازم به ذکر است تلاش شرکت ایران‌خودرو برای جذب سرمایه‌گذاری بیگانه، همکاری با خودروسازان معتبر و همچنین فرآوری محصولات جدید و قابل چشم وهمچشمی بسیار سودمند است. این تلاش می‌تواند با رفع برخی از دشواری ها ذکر شده و پیوستهٔ درست این همکاری به‌گونه‌ای متفاوت از آنچه در گذشته گواه هنگام بوده‌ایم تأثیر مثبتی بر صنعت و بازار ما داشته باشد.


peugeot 2008 با شعار تبلیغاتی «تاختن و دلباختن» شناسایی شد، ولی در حال آماده به نظر می‌رسد این جمله چندان با درستی منطبق نیست و باید هنگام را طور دیگری بخوانیم!

به امید سربلندی ایران عزیز
مصطفی حسنی



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

مطالب محبوب