سایت جامع خودرو در ایران


» نخستین ملاقات با renault اسپس در ایران ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶

نخستین ملاقات با renault اسپس در ایران

دسته بندی : اخبار عادی ، خودرو ، رنو اسپس تاریخ : چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶


به گزارش آگاهی ها خودرو ،چندی پیش‌نام renault اِسپَس در سایت ثبتارش پیمان گرفت و همین مساله مایه شد بسیاری اندیشه کنند فرآورده بعدی renault در ایران، این خودروی چندگانه تشریفاتی است. ولی درستی این است که اسپس فعلا برنامه‌ای برای حضور در بازار ایران ندارد و تنها سه نسخه از دم برای شماره‌گذاری و آیین ها گروه renault به کشور وارد شده است. در حال آماده این سه خودرو در بزرگ‌ترین انبار خودروهای وارداتی کشور حضور دارد. شرکت نگین‌خودرو به سرنویس نماینده رسمی رنوی فرانسه در ایران به تازگی بزرگ‌ترین انبار خودروهای وارداتی را در جاده ویژه تهران راه اندازی کرده است و این سه خودروی ویژه در آنجا حضور دارند. وقتی وارد این محوطه خودرویی می‌شویم، با حجم بسیار زیادی از تلیسمان، کولئوس، داستر و سیمبل روبه‌رو می‌شویم که به سبک ویژه renault و نگین‌خودرو در این خودروگاه رسمی نگهداری می‌شود. وقتی در میان خودروها چرخ می‌زدیم، به سه دستگاه خودروی متفاوت رسیدیم که جز اِسپَس نبودند. در این بخش به شناسایی این خودرو می‌پردازیم.

اسپس برای چه ساخته شده است؟
renault اسپس به سرنویس یک خودروی van یا همان MPV بزرگ در بازار اروپا باره پیشباز واقع شده و دودمان‌ها و نسخه‌های مختلفی از دم به فروش رسیده است. این خودرو به جاداری، کیفیت و فرسایش پایین سرشناس است و این روزها در اکثر نقاط اروپا در بخش‌های کار و بازرگانی و حمل رهسپار از دم‌ها کاربرد می‌شود. ولی در سال ۲۰۱۵، با عرضه دودمان پنجم این خودرو، تمام معادلات برای خرید یک MPV بزرگ به هم ریخت. این بار renault خودرویی را با نام اِسپَس به بازار جهانی عرضه کرده است که حتی کارشناسان صنعت خودرو، نمی‌توانند کلاس مشخصی را برای دم در نظر بگیرند. برخی هنوز معتقد هستند renault اسپس به سرنویس یک MPV و van بزرگ به حساب می‌آید. ولی بسیاری از کارشناسان با پروا به سبک طراحی بدنه و ابعاد و بلندی، اسپس را به سرنویس یک کراس‌اوور میانه یا SUV می‌شناسند. البته این دیدگاه با برخی اصول شاسی‌بلندها متفاوت است و دم را نقض می‌کند ولی از طرفی گونه طراحی بدنه و بلندی این خودرو از سطح زمین، می‌تواند دم را به یک van بلندقامت تبدیل کند. نخستین مساله‌ای که اسپس را از قالب ظاهری یک van بیرون می‌کند، گونه فاصله محوری و قرارگیری محوطه نصب موتور سیکلت و سایز لاستیک‌هاست. نکته‌ای که شاید تا اکنون در متن متوجه دم شده باشید، به کارگیری واژه «اِسپَس» به جای «اِسپیس» است. به راستی Espace واژه‌ای فرانسوی است که چم(cham ) Space را به زبان انگلیسی می‌دهد و هر دو به پارسی، «فضا» برگردان می‌شوند ولی با پروا به گونه املا و تلفظ فرانسوی‌ها برای این خودرو، نام درست دم هم «اِسپَس» است.
ولی سوال اینجاست که چرا renault باید چنین خودرویی بسازد؟ در پاسخ باید گفت کمپانی renault در بازار اروپا سرشناس‌ترین خودروهای van و کار را به بازار شناسایی کرده است. حال چند سالی است مفهوم MPV را با یک کراس‌اوور لوکس ترکیب کرده و در بازار اروپا پاسخ مثبتی به خاطر این کار گرفته است. در حال آماده renault اسپس در کنار اینکه فروش خوبی در میان خانواده‌ها دارد، به خاطر کیفیت و گونه طراحی در بسیاری از مراسم‌های تشریفاتی باره پیشباز پیمان می‌گرفته است. حال نسخه‌های وارد شده از اسپس در ایران برآنند همین کاربرد را در ایران داشته باشند و بخشی از آیین ها تیم renault را در کشور بر دوش بگیرند.

مشخصات فنی اسپس چگونه است؟
نسخه‌های وارد شده به ایران، پیشرانه ۶/۱لیتری توربو ۱۹۰ اسب‌بخاری (در برخی نسخه‌ها تا ۱۹۷ اسب‌بخار) دارند. همان پیشرانه‌ای که ۲۶۰ نیوتون‌متر گشتاور دارد و امروز روی تلیسمان در بازار ایران نصب شده است. دلنشین است بدانید اسپس با گیربکس ۷ دنده خودکار دو کلاچه، توان دارد در ۵/۸ ثانیه شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را ثبت کند. مدل‌هایی که امروز در انبار نگین‌خودرو هستند، از نسخه اینیشیال بوده که فول‌ترین مدل های renault را دربرگیرنده می‌شوند. این اسپس‌ها به سیستم ۴Control نیز مجهز شده‌اند. این سیستم مایه می‌شود اسپس حین راه رفتن با چرخش فرمان، چرخ‌های عقبش هم واکنش نشان دهند و در جهت پیچ بچرخند. هستی این سیستم مایه شد این خودروی تک دیفرانسیل هندلینگ بسیاری خوبی را به دست آورد.

renault اسپس چه ویژگی‌هایی دارد؟
از ویژگی‌های این خودرو می‌توان به ۶ کیسه هوا، سیستم مهار پایداری الکتریکی، ۷ صندلی مستقل چرمی، گرمکن صندلی‌های جلو، گرمکن فرمان، سیستم تهویه دوگانه خودکار، پرتاب باد با توانایی تنظیم فشار برای رده‌های دوم و سوم، سقف پانارومیک، سنسور پارک جلو و عقب، رادار نقطه کور، رادار دست نویس، چراغ‌شوی، دی‌لایت، رینگ‌های ۱۸ اینچی، ماساژور صندلی‌های جلو، تنظیم حالت رانندگی، ترمز پارک برقی، سنسور نور و باران، کروزکنترل و محدودکننده سرعت، موس میان یا میانی، پرده‌های شیشه عقب، سیستم صوتی پیشه‌ای BOSE، نمایشگر و رایانه کنترلی RLINK2، فرمان برقی دلنازک با شتاب، هدآپ، صندلی‌های برقی جلو، آینه‌های تاشوی برقی، سیستم اتوپارک و کمکی پارک، منوی پارسی، آینه میان یا میانی دلنازک به نور، نورپردازی درونی، گرمکن دو حالته صندلی‌های رده دوم، یکپارچه شدن صندلی‌های عقب به چهره برقی، نور بالای خودکار، کروزکنترل هوشمند، سیستم پیشگیری از برخورد، صندوق عقب برقی، قابلیت شارژ گوشی از رده عقب خودرو و… اشاره کرد.

یادآوری تجربه سفر با اسپس
سال گذشته وقتی برای آزمایش renault تلیسمان و کولئوس به فرانسه سفر کردیم، نزدیک ۵ روز را با خودروهای اسپس در سطح شهر و برخی مناطق بیرون جاده گذراندیم. درستی این است که اسپس خودرویی پسندیده برای خانواده‌هاست ولی نمی‌توان روی رده سوم دم حساب زیادی باز کرد و بیشتر پسندیده کودکان است ولی کیفیت به کار رفته در کابین اسپس می‌تواند برای بسیاری از رقبا چالش‌برانگیز باشد. همچنین وقتی پا روی ماشین ۹۸ گاز این خودرو می‌گذارید، شتاب عجیبی را برای یک خودروی MPV تجربه می‌کنیم. صندلی‌های به نسبت آسان این خودرو می‌توانند یکی از انگیزه ها گزینش دم برای مراسم‌ها باشد ولی با پروا به اینکه صندلی‌های عقب به چهره تنظیم جداگانه و تکه‌تکه طراحی شده، نمی‌توان گفت آنچنان پسندیده کسان سنگین وزن (بیش از ۱۲۰ کیلوگرم) طراحی شده است. پایداری خوب، صدای کابین کم و سیستم تهویه فراوان از ویژگی‌های کاربردی اسپس به حساب می‌آید. همچنین هستی امکانات پیشگیری از سانحه از ویژگی‌هایی است که این خودرو را برای تمام سرنشینان امن می‌سازد.

اسپس به درد ایران می‌خورد؟
درستی این است که در این چند سال خودروهای MPV جایگاه مناسبی را در میان مردم نداشته‌اند ولی با پروا به سبک طراحی اسپس و امکاناتش می‌توان دم را به سرنویس یک خودروی خانوادگی و با امکانات بسیار شناسایی کرد. طراحی ملوس کابین و بیرون خودرو به سرنویس نکاتی به حساب می‌آید که نظر بسیاری از مشتریان ایرانی را به سمت خود می‌کشد ولی ذهنیت van بودن این خودروی فرانسوی تا حد فرمان خرید اسپس را به مشتریان نمی‌دهد. تنها راه این است که نخست کاربرد چنین خودرویی برای مردم شفاف شود و پس با پروا به نیاز مشتریان ایرانی واردات دم انجام شود. البته همانگونه که اشاره شد، گروه renault برنامه‌ای برای عرضه این فرآورده در بازار ایران ندارد و پیمان نیست طی چند ماه آینده در کشور به فروش برسد.




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.


مطالب محبوب