سایت جامع خودرو در ایران


» honda HR-V؛ مشخصات فنی، بها و هر آنچه درباره دم باید بدانید ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶


محصولات امروزین honda، در سال‌های پسین وارد کشورمان شده‌اند؛ ولی به دلایلی مثل بها بالا، به اندازه‌ی مدل‌های کره‌ای باره پروا بازار ایران پیمان نگرفتند. حال پیمان است کراس‌اور HR-V با قیمتی بخردانه و رقابتی وارد کشور شود. در این مطلب به بررسی فراگیر این خودرو می‌پردازیم.

شرکت honda، نزدیک به ۱۰۰ سال پیشینه‌ی بازرگانی دارد و امروزه به‌سرنویس یکی از ۱۰ برند برتر خودروسازی گیتی شناخته می‌شود؛ ولی هیچ‌گاه حضور گسترده‌ای در بازار ایران نداشته است. نام honda برای مردم کشورمان، یادآور موتورسیکلت‌های سرشناس ۱۲۵ سی‌سی است و هنوز عده‌ی زیادی از عوام، با محصولات خودرویی این برند آشنا نیستند. دلچسب اینجا است که در موج نخست واردات خودروهای بیگانه به ایران که در پسینیان سال‌های پیش از انقلاب اسلامی روی داد، خبری از محصولات honda نبود؛ ولی در موج دوم واردات (ابتدای دهه‌ی ۷۰ خورشیدی) با نسخه‌هایی از سیویک و آکورد، به شدت باره تحسین کارشناسان وعلاقه‌مندان خودرو در کشور پیمان گرفت. honda، حتی در موج سوم واردات خودرو که از میانه‌های دهه‌ی ۸۰ خورشیدی انجام شد هم حضور نداشت.

Honda HR-V 2017

گروه خودروسازی honda در کلاس‌های گوناگون، محصولات سرشناس و پرفروشی در سطح جهانی دارد. دوست داشتنی‌ترین خودروهای این برند دربرگیرنده سیویک، آکورد و کراس‌اور CR-V، از چند سال پیش وارد ایران شده‌اند؛ ولی به انگیزه ها گوناگون از آنگونه بها نسبتا بالا در سنجش با رقبا، باره پیشباز مردم کشورمان نبوده‌اند؛ هرچند سطح کیفی بسیار خوب دم‌ها، غیر قابل انکار است.

محبوبیت کراس‌اورهای honda، با مدل CR-V و از سال ۱۹۹۵ آغاز شد. این شرکت، خیلی زود به اهمیت مدل‌های به اصطلاح شاسی‌بلند در بازار جهانی پی برد و از سال ۱۹۹۸، مدل HR-V را عرضه کرد که سایز بدنه و بها فروش پائین‌تری داشت. دودمان نخست این خودرو، تا سال ۲۰۰۶ در خط فرآوری honda پیمان گرفت و با پیشباز خوبی روبرو شد. پس‌از دم، honda بخت خود را در کلاس شاسی‌بلندهای همه‌جارو و سایز کوچک (Mini SUV) آزمون کرد و با فرآوری محصولاتی مثل BR-V و کراس‌رود (CrossRoad)، عرضه‌ی نسخه‌ی جدید HR-V را به تعویق انداخت.

دودمان دوم HR-V در سال ۲۰۱۴ شناسایی شد و از سال ۲۰۱۶ به عرضه‌ی جهانی رسید. این خودرو هم‌اکنون در ژاپن، برزیل، آرژانتین، مکزیک، اندونزی، انگلستان و آمریکا مونتاژ می‌شود. HR-V تنها در بازار ایالات متحده، نزدیک به ۸۲ هزار دستگاه در سال فروش داشته است؛ درحالی‌که تفاوت خاصی از نظر بها عرضه، میان نسخه‌های موجود در این کشور با دیگر نقاط جهان دیده نمی‌شود.

طراحی ظاهری و بدنه

طراحی دودمان جدید HR-V قابل قیاس با مدل پیشین نیست. این مدل به‌روشنی از خودروی سرشناس CR-V الهام گرفته شده است و با بدنه‌ای کوچک‌تر، دلبستگی‌مندان این کلاس بدنه را جذب خود می‌کند. پلت‌فرم HR-V از کوچک‌ترین فرآورده honda به نام فیت، عاریت گرفته شده است و با مدل‌های XR-V و WR-V که برای بازارهای ویژه honda مثل چین فرآوری می‌شود، مشابهت زیادی دارد.

در نمای روبه‌رو، گیرایش و حس اسپرت HR-V به‌خوبی دیده می‌شود. فرم‌ چراغ‌ها چندان بی باک و انتقامجو نیست؛ ولی چشم‌نواز و کاملا هماهنگ با جلوپنجره به نظر می‌رسد. هرچند HR-V از نظر قیمتی در کلاس خودروهای ارزان‌بها ژاپنی طبقه‌بندی می‌شود؛ کاربرد‌ی محدودی از پلاستیک در نمای ظاهری داشته است و به ویژه در بخش اصلی سپر، فلزِ همرنگ بدنه دارد. فضاهای خالی متعددی در نمای روبه‌رو HR-V دیده می‌شود که جایگذاری پلاک را دشوار می‌کند. با این اوصاف، جلوپنجره‌ی بزرگ و نسبتا خوش‌فرم این خودرو با پلاک شناسایی که به فاصله‌ی چند سانتی‌متر از زیر لوگوی honda نصب می‌شود، تحت تأثیر پیمان می‌گیرد و از زیبایی بصری دم، کاسته می‌شود. چراغ‌های LED با ترکیب زیبایی در کاسه‌چراغ لچکی و اسپرت HR-V پیمان گرفته‌اند، متناظر این بخش، دو مجرای هوا در سپر پیمان دارند که مه‌شکن کوچک دایره‌ای، در گوشه‌های درونی دم‌ها پیمان داده شده است. رویهمرفته، می‌توان به طراحی قسمت جلو HR-V نمره‌ی قبولی داد و دم را یکی از زیباترین خودروهای کامپکت گیتی در بازار جهانی شناسایی کرد؛ هرچند mazda CX-3 و toyota CH-R جوان‌پسندتر هستند.

 

طراحی نمای پهلویی HR-V با خطوط حجم‌دهنده و جای‌گذاری درست المان‌های گوناگون همراه است. قاب پلاستیکی مربوط به گلگیر و زیر رکاب، تا زیر سپرها در هر دو سو پیوستگی دارد، ولی باریک و کم‌حجم گزینش شده است تا به نمای فلزی بدنه آسیبی نرساند.بر پایه معمول خودروهای کلاس کامپکت، در HR-V هم دستگیره‌ در عقب از کالا پلاستیک و نهان‌شده در گوشه‌ی پنجره است. حالت سه‌بعدی این خودرو، با طرح مواج روی گلگیر جلو و کاملا هماهنگ با فرم چراغ‌ها و سپر تقویت می‌شود؛ به‌طوری که سایز ظاهری HR-V را بزرگ‌تر و گیرا‌تر نشان می‌دهد. اوج به کارگیری خطوط حجم‌دهنده، روی در عقب دیده می‌شود که از زیر دستگیره آغاز و تا لبه‌ی در جلو پیوستگی پیدا می‌کند.

بخش عقب honda HR-V، تحت تأثیر چراغ‌های بزرگ و برآمدگی کاملا روشن بدنه است که به‌چهره دست نویس نیم دایره در راستا چراغ‌ها و روی گلگیرها تا سمت دیگر پیوستگی دارد. سایز شیشه‌ی عقب تا اندازه ای کوچک و اندک به نظر می‌رسد؛ ضمن اینکه برف پاک این قسمت هم چندان هماهنگ با اندازه‌ی شیشه‌ی عقب نیست. به کارگیری بالچه‌ی هدایت هوا، حس اسپرت HR-V را افزایش می‌دهد؛ ولی پهنای بسیار در صندوق و راستا دم تا گلگیر پلاستیکی، قسمت پشت این کراس‌اور را آسیب‌پذیر نشان می‌دهد.

رویهمرفته، می‌توان به طراحی بیگانه HR-V نمره‌ی خوبی داد و چشمداشت داشت باره قبول عموم مردم واقع شود. با هستی ریل‌های روی سقف، رینگ‌های ۱۶ اینچ و ترکیب سه‌بعدی بدنه، HR-V حالت اسپرت و یک‌پارچه‌ای دارد که از بسیاری کراس‌اورهای کوچک و پرفروش گیتی مثل nissan جوک و kia سول، گیرا‌تر خواهد بود. ابعاد این خودرو دربرگیرنده ۴.۲۹۵ متر درازا، ۱.۷۷۰ متر پهنا و ۱.۶۰۵ متر بلندی است که با فاصله محورهای ۲.۶۱۰ متر ارائه می‌شود.

honda HR-V

honda HR-V

طراحی درونی و فضای کابین

داشبورد HR-V در نگاه نخست، نسبتا ساده به نظر می‌رسد؛ ولی با ابتکاراتی شگفت، کوشش در خلق فضایی تازه و خلاقانه برای سرنشینان دارد. در کابین این خودرو، به‌دردسر می‌توان تکه‌ای فلزی پیدا کرد و نزدیک به همه چیز از ترکیب چرم مصنوعی و پلاستیک ساخته شده است. از نکات مثبت HR-V، می‌توان به پوشش بخش روبه‌روی داشبورد و تودری‌ها اشاره کرد که هماهنگ با صندلی‌ها، از چرم مصنوعی است و حس یک خودروی ارزان‌بها را از میان می‌برد. بخش زیادی از دور فرمان از همین پارچه تشکیل شده است؛ ولی رنگ تیره و هماهنگ با بخش سخت داشبورد دارد.

در میان داشبورد، نمایشگر لمسی ۵ اینچی پیمان دارد که نزدیک به در همه‌ی نسخه‌ها موجود است و به HR-V، فضایی امروزین می‌دهد. جایگذاری این نمایشگر، نه‌تنها نزدیک به راننده نیست که حتی در میان یا میانی هم پیمان ندارد و متمایل به سرنشین کناری پیمان گرفته است. طراحان honda ترجیه داده‌اند، مجرای تهویه‌ی هوا را نزدیک فرمان پیمان دهند و راحتی به کارگیری نمایشگر را در پسندیدن فرد کنار راننده بگذارند که شگفت به نظر می‌رسد و برای راننده‌های کوتاه‌قد، دشوار‌ساز خواهد شد؛ ولی با کلید‌های روی فرمان تا اندازه ای می‌توان از عهده‌ی مهار دم برآمد. از دیگر ویژگی‌های شگفت داشبورد HR-V که در خودروهای امروزین به‌ندرت دیده می‌شود، پهنای بسیار مجرای هوا در سمت راست است که با سه اهرم ریزنگارگی، تغییر گوشه می‌دهد.

Honda

دسته‌دنده‌ی HR-V به دنباله روی از CR-V، کمی رو به بالا نصب شده است که به کارگیری دم را ساده‌تر می‌کند. خبری از نمایشگر پهن، برای پنل پشت فرمان نیست و شاهنگ‌های سنتی، وظیفه‌ی نشان دادن سرعت لحظه‌ای و دور موتور سیکلت را خواهند داشت؛ درحالی‌که سمت راست پنل از یک نمایشگر مدور کوچک برای آگاهی‌رسانی امور فنی از قبیل میزان مصرف سوخت کاربرد شده است. فرم کلی این بخش، حالت سیلندری دارد؛ ولی به جای فلز شفاف، شیشه در پیرامون دم دیده می‌شود که در شب و هنگام روشن شدن شاهنگ‌ها و اعداد پنل، گیرایش این بخش را افزایش می‌دهد.

درباره‌ی فضای پسندیده سرنشینان، می‌توان امتیاز بسیار خوبی به HR-V داد؛ چراکه کسان بلند قد در رده جلو کاملا آسان خواهند بود و در رده عقب هم به لطف فاصله محورهای بسیار، در ناحیه‌ی زانو با فضای بسیار خوبی روبرو می‌شوند. نکته‌ی منفی در کابین HR-V، بلندی نسبتا کم سقف است که برای سرنشینان با قد بیشتر از ۱.۸۰ متر، برپایی مزاحمت خواهد کرد.

نکته‌ی بسیار دلچسب در طراحی فضای درونی HR-V، امکان جمع شدن صندلی‌های عقب در دو جهت است. این صندلی‌ها، نه‌تنها به سمت جلو خم می‌شوند تا صندوق بار، بزرگ‌تر شود؛ بلکه به حالت تصویر و از قسمت نشیمنگاه هم قابلیت شدن دارند تا بتوان اشیائی تا بلندی ۱.۴۲ متر، روی کف اتاق پیمان داد. honda، نام این نبوغ در طراحی را صندلی‌های جادویی (Magic Seats) گذاشته است.

رویهمرفته می‌توان از طراحی و راحتی فضای درونی honda HR-V خوشنودی داشت؛ چرا که در کلاس کراس‌اورهای کوچک پیمان دارد و پیمان نیست ویژگی‌های یک فرآورده لوکس ارائه کند. مواد به‌کاررفته در صندلی‌ها و داشبورد این خودرو، نسبتا ارزان‌بها هستند؛ ولی با ترکیبی گیرا و البته نوگرا ارائه می‌شوند که می‌تواند باره قبول یا ناخوشایند کسان گوناگون باشد. به انگیزه سبک طراحی خودرو و سایز پنجره‌ها، دید راننده و دیگر سرشینان نسبت به گوشه ‎ها بسیار خوب است و به لطف صندوق باری که ۴۴۸ لیتر حجم دارد، HR-V می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای سفرهای خانوادگی باشد. از سویی دیگر، با جمع‌ شدن صندلی‌ها به سمت جلو، می‌توان از فضایی به حجم ۱۵۸۵ لیتر برای جابه‌جایی بار کاربرد کرد که توانایی بسیار خوبی است.

پیشرانه و نیروهای فنی

honda HR-V با سه گونه پیشرانه در بازار جهانی عرضه می‌شود که دربرگیرنده دو نمونه‌ی بنزینی و یک نسخه‌ی دیزل است. هنوز خبری از فرآوری HR-V با سیستم هیبرید یا تمام برقی نیست؛ ولی می‌توان امیدوار بود که مدل‌های توربوشارژ، پرقدرت و کم‌مصرف در آینده‌ی نزدیک رونمایی شوند تا HR-V هم مثل برادر بزرگ‌تر خود CR-V، از باکیفیت‌ترین پیشرانه‌های گیتی در کلاس خود، بهره‌مند شود.

ارزان‌ترین نسخه‌ی HR-V، با نیروهای جنباننده بنزینی به حجم ۱.۵ لیتر همراه است که ۱۳۰ اسب بخار توان و ۱۵۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد. بیشترین گشتاور از دور موتور سیکلت ۴۵۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود و رسیدن با شتاب ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، ظرف ۱۰ ثانیه را شدنی می‌کند. نهایت سرعت این نسخه از HR-V نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است؛ درحالی‌که میانگین مصرف سوخت دم، ۵.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود. بیشترین مصرف بنزین در این مدل، ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود و با سرعت ثابت بزرگراه، به کمینه؛ ۴.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد. honda HR-V با پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری، با هر ۲ گونه جعبه دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی یا CVT ارائه می‌شود، درحالی‌که سیستم دیفرانسیل جلو یا دو دیفرانسیل هم برای دم قابل گزینش خواهد بود.

Honda HR-V 2017

دیگر پیشرانه‌ی بنزینی HR-V، حجم ۱.۸ لیتر و توان ۱۴۱ اسب بخار دارد. گشتاور این خودرو، ۱۷۴ نیوتن‌متر است که از دور موتور سیکلت ۴۳۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود و برای ثبت سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، نزدیک ۹ ثانیه زمان می‌برد. نهایت سرعت HR-V با پیشرانه‌ی ۱.۸ لیتر، ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است و میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد داشت. این خودرو در شدامد شهری، ۸.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، مصرف بنزین خواهد داشت و با سرعت ثابت بزرگراه به مصرف سوخت ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد رسید. برای این مدل هم امکان گزینش میان گزینه‌های با جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی و CVT هستی دارد؛ ضمن اینکه نسخه‌ی دو دیفرانسیل هم قابل خرید خواهد بود.

مدل دیزلی HR-V، بی گمان وارد ایران نخواهد شد؛ ولی از ویژگی‌های مهم دم می‌توان به حجم ۱.۶ لیتر و توان ۱۲۰ اسب بخار اشاره کرد که از نظر توانایی‌های مربوط با شتاب و شتاب، همانند نمونه‌ی بنزینی ۱.۵ لیتری ارزیابی می‌شود. برتری بزرگ این خودرو، میانگین مصرف سوخت ۳.۳ لیتر گازوئیل استاندارد اروپا در ۱۰۰ کیلومتر است که با نزدیک ۳۰ درصد، آلایندگی کمتر نسبت به مدل بنزینی و قیمتی همانند، گیرایش زیادی برای دوست‌داران پیرامون زیست خواهد داشت.

بها گونه ها  honda HR-V با آپشن‌های استاندارد در بازار جهانی 

مدل پیشرانه توان (اسب بخار)  زمان صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت
(ثانیه)
جعبه‌دنده
بها (دلار)
LX 2WD ۱.۵ لیتر چهار سیلندر ۱۳۰ ۱۰ دستی ۶ سرعته ۲۰,۵۰۰
EX 2WD ۱.۵ لیتر چهار سیلندر ۱۳۰ ۱۰ دستی ۶ سرعته ۲۲,۵۰۰
LX AWD ۱.۵ لیتر چهار سیلندر ۱۳۰ ۱۱ CVT ۲۳,۵۰۰
EX AWD ۱.۵ لیتر چهار سیلندر ۱۳۰ ۱۱ CVT ۲۴,۵۰۰
EX Navi AWD ۱.۵ لیتر چهار سیلندر ۱۳۰ ۱۱ CVT ۲۶,۰۰۰
EX L Navi AWD ۱.۶ لیتر چهار سیلندر  ۱۴۱ ۹.۵ CVT ۲۷,۰۰۰

کراس‌اور HR-V در آمریکا و کانادا، تنها با پیشرانه‌ی ۱.۸ لیتری فروخته می‌شود و با نسخه‌ی ۱.۵ لیتری، قابل خرید نیست. با پروا به اینکه مدل ۱.۸ لیتری هم در بسیاری از مناطق گیتی از آنگونه کشورهای ناحیه‌ی اروپا عرضه نمی‌شود، می‌توان اطمینان داشت که HR-V وارداتی به ایران هم از راهبرد honda برای اروپا پیروی کند و صرفا با نسخه‌ی ۱.۵ لیتری قابل خرید باشد.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی

چهار سطح از آپشن‌ها برای honda HR-V تعریف شده است که در نسخه‌های EX ،SE ،S و Navi دیده می‌شوند. یکی از نکات مثبت این خودرو، ارائه‌ی سطح نسبتا مناسبی از امکانات گوناگون در ارزان‌ترین مدل است که خریدار نمونه‌ی S را تا حد زیادی خوشنود می‌کند.

آپشن‌هایی مثل نمایشگر ۵ اینچی، سیستم پخش سرگرمی‌های چندرسانه‌ای با خروجی‌های ۴ بلندگوی ۱۶۰ وات، پیوندیدن به اینترنت، پیش‌بینی و هشدار شرایط آب و هوا، امکان وابستگی با تلفن‌ هوشمند از راه بلوتوث و USB در مدل S هستی دارند؛ ولی نمی‌توان در این مدل از ناوبری ماهواره‌ای و computer سفری کاربرد کرد. این خودرو مجهز به کروز مهار هوشمند و ترمز اضطراری است که در نسخه‌ی پایه از یک کراس‌اور کوچک، کمتر دیده می‌شود. مدل S دارای رینگ‌های ۱۶ اینچ اسپرت است و با لاستیک‌هایی به پهنای ۲۱۵ میلی‌متر ارائه می‌شود.

Honda HR-V 2017

مدل SE از honda HRV، دارای دوربین عقب و سنسورهای پارک است که برای خودرویی با این سایز بدنه، اهمیت زیادی دارد. نمایشگر این مدل، ۸ اینچ است و با به کارگیری نرم‌افزار اختصاصی honda (Honda CONNECT)، کیفیت سرگرمی‌های سرنشینان را همراه بلندگوهای ۱۸۰ واتی، افزایش می‌دهد. این مدل، به‌چهره استاندارد دارای ناوبری ماهواره‌ای نیست و در نسخه‌ی Navi، با مسیریاب و computer سفر ارائه خواهد شد. رینگ‌های مدل SE، از گونه ۱۷ اینچ هستند و لاستیک‌هایی به پهنا ۲۱۵ میلی‌متر دارند، ولی فاق دم‌ها اندکی کمتر از نمونه‌ی کاربرد‌شده در مدل S است.

بالاترین سطح آپشن‌های honda HR-V در مدل EX هستی دارد که علاوه بر امکانات دیگر نسخه‌ها، چراغ‌های تمام LED جلو و عقب، همراه با نوار LED روشنایی روز در پسندیدن می‌گذارد. این خودرو مجهز به استارت دکمه‌ای، سانروف برقی سرتاسری (پانورامیک)، داشبورد و صندلی‌های چرم با گرم‌کن ویژه سرنشینان خواهد بود.

Honda HR-V 2017

honda اعلام کرده است که در قبال پرداخت مبلغی در نزدیک هزار دلار، آپشن‌های مربوط به ناوبری ماهواره‌ای و نمایشگر ۸ اینچی، برای همگی نسخه‌های استاندارد S و SE قابل نصب خواهد بود تا به مدل Navi پیشروی کردن داده شوند. هیچ مدلی از HR-V دارای صندلی‌های برقی نخواهد بود؛ ولی از سویی دیگر، قسمت پشت صندلی‌های رده عقب می‌توانند در حد چند درجه تغییر گوشه دهند که در کمتر خودرویی دیده‌ایم.

آزمایش برخورد و آپشن‌های ایمنی

honda HR-V را باید یکی از ایمن‌ترین خودروهای گیتی در کلاس کراس‌اورهای کوچک دانست. این مدل، از نظر حفظ جان سرنشینان، عملکرد بسیار خوبی در آزمایش‌های ایمنی داشته است و با ۵ ستاره (امتیاز کامل) ارائه می‌‌شود.

نتیجه‌ی آزمایش برخورد بنیاد‌ی ایمنی خودروی اروپا نشان می‌دهد که HR-V برای سرنشین بالغ، ایمنی ۸۶ درصد در گونه ها برخوردها به همراه خواهد داشت؛ درحالی‌که این میزان برای کودکان ۷۹ درصد خواهد بود. عابران پیاده در چهره برخورد با این خودرو، ۷۲ درصد گمان کردن زنده‌ ماندن خواهند داشت؛ چراکه IT‌های‌ امروزین ایمنی، مثل ترمز خودکار و هشدار برخورد در HR-V هستی دارند. با این حساب، امتیاز مربوط به آپشن‌های حفاظتی این فرآورده، ۷۱ درصد محاسبه شده است.

همگی نسخه‌های این خودرو، ۱۰ کیسه‌ی هوا دارند که به شکل ۲ ایربگ اصلی برای سرنشینان جلو، ۴ شماره برای نگهداری پهلویی همه‌ی سرنشینان و ۴ کیسه‌ی هوای اضافه برای محافظت قسمت سینه و کتف رده نخست، کنش خواهند کرد. از آپشن‌های فنی و ایمنی HR-V می‌توان به سیستم ESC اشاره کرد که ترازمندی خودرو را افزایش می‌دهد و در کنار ترمز هوشمند، گمان کردن برخورد خودرو در سرعت‌های پایین شهری از سمت روبرو را به صفر نزدیک می‌کند.

نسخه‌های SE و EX، از نظر آپشن‌های ایمنی کامل‌تر از مدل پایه هستند و با IT هشدار برخورد، تشخیص نشانه ها راهنمایی رانندگی، اندک‌کننده‌ی سرعت با پروا به قوانین محلی، هشدار برونرفت خودرو از فضای میان خطوط جاده و کاهش شدت نور به هنگام نزدیک شدن خودروی دیگر از سمت روبرو، ارائه می‌شوند. مانند بسیاری دیگر از خودورهای امروزی، همگی سیستم‌هایی ذکرشده، قابلیت خاموش شدن بدست راننده دارند.

بررسی فنی و آزمایش رانندگی

یکی از مهم‌ترین دلایلی که عامه‌ی مردم در سراسر جهان به خرید کراس‌اورها روی آورده‌اند، فضای پسندیده این خودروها برای سرنشینان و قابلیت حمل بار در صندوق عقب است. پیش‌تر اشاره کردیم که honda HR-V به انگیزه درازا بدنه و فاصله محوری پسندیده، در قسمت زانوها و نشیمنگاه، فضای بسیار خوبی فراهم می‌کند؛ ولی پهنا کم این خودرو نمی‌تواند پذیرای ۵ سرنشین باشد، ضمن اینکه بلندی نسبتا کم سقف در قسمت عقب، برای افرادی با قد بیشتر از ۱.۸ متر، کمی دشوار‌ساز خواهد بود. فراموش نکنیم، honda HR-V از صندوق عقب بسیار خوبی بهره می‌برد که با توانایی جمع‌ شدن صندلی‌ها از دو جهت، ایده‌آل است.

Honda HR-V 2017

شتاب‌گیری این خودرو در نسخه‌های مجهز به جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی، پذیرفتنی است و با زمانی نزدیک به ۱۰ ثانیه، جوابگوی راننده‌ی یک کراس‌اور خواهد بود؛ ولی نمی‌توان از گیربکس CVT در نسخه‌های ربات، چشمداشت یک رانندگی اسپرت و هیجان‌انگیز داشت، چراکه نزدیک ۱ ثانیه به زمان ثبت سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت از حالت سکون، اضافه خواهد شد.

کاربران HR-V در کشورهای گوناگون، از مواد به‌کاررفته در کابین این خودرو خوشنودی دارند. هرچند کالا رویه‌ی داشبورد کمی خشک و ارزان‌بها به نظر می‌رسد؛ راحتی صندلی‌ها و پوشش نرم تو یا درون درها، پذیرفتنی سرنویس شده است. دید بسیار خوب سرنشینان به گوشه ‎ها، دیگر نکته‌ی مثبت HR-V محسوب می‌شود؛ ولی عملکرد سیستم سرگرمی‌ها و نمایشگر لمسی میان داشبورد در سنجش با دیگر خودروهای هم‌رده، امتیاز چندان بالایی به دست نمی‌آورد؛ ضمن اینکه به کارگیری قابلیت‌های دم، می‌تواند برای راننده‌ی عادی در روزهای ابتدایی پس از خرید، گیج‌کننده باشد.

رویهمرفته می‌توان HR-V را پسندیده کاربرد‌ی یک خانواده‌ی جوان یا رانندگی روزمره‌ی تنهایی دانست که امنیت و راحتی بسیار خوبی فراهم می‌کند. هرچند با خودروی پرشتاب و هیجان‌انگیزی روبه‌رو نیستیم؛ HR-V با صندلی‌های امروزین، فنربندی نرم، فرمان سبک و خوش‌دست، درکنار مصرف پذیرفتنی سوخت، برای رانندگی روزانه و سفرهای میان شهری خوشنودی‌بخش است.

بها نهائی و سنجش با رقبا

در یک سال پسین، چندی از مشهورترین خودروهای گیتی در کلاس کراس‌اور کامپکت به ایران وارد شده‌اند که از دم میان می‌توان به nissan جوک و toyota C-HR اشاره کرد. از نظر ارزش برند، می‌توان honda، nissan و toyota را در یک گروه پیمان داد؛ درحالی‌که محصولات honda معمولا با بها کمی بالاتر در بازار جهانی عرضه می‌شوند.

در میان رسانه‌های خودرویی گیتی، بهترین امتیاز این کلاس بدنه، در پسندیدن mazda CX-3 پیمان دارد. درحالی‌که honda HR-V و nissan جوک، از نظر فنی و ارزش خرید، نزدیک به هم‌رده‌ هستند؛ toyota C-HR، چند پله بالاتر از دم‌ها طبقه‌بندی شده است. از دیگر خودروهای مطرح گیتی در کلاس کراس‌اور کوچک، می‌توان به jeep رنگید و subaru کراس‌ترک اشاره کرد.

مدل HR-V، در سنجش با جوک و C-HR، فضای بهتر و راحتی بیشتری به ارمغان می‌آورد که خود به‌تنهایی اهمیت زیادی دارد و می‌تواند مشتری زیادی داشته باشد. نما پذیرفتنی و نسبتا گیرا این فرآورده honda، بی گمان برتری محسوسی نسبت به nissan جوک دارد؛ هرچند تا اندازه ای میانه‌رو محسوب می‌شود و از این رو نمی‌تواند با قاطعیت برتر از toyota C-HR باشد. از نظر ایمنی و آپشن‌های انتخابی هم کراس‌اور toyota، امتیاز بالاتری نسبت به فرآورده honda کسب می‌کند و چنانچه با نمونه‌ی هیبریدی وارد ایران شود، IT بالا، مصرف سوخت کم و قیمتی رقابتی در برابر HR-V خواهد داشت.

با پروا به بها ۲۰ هزار دلار برای نسخه‌ی پایه‌ی honda، می‌توان بازه‌ی قیمتی ۱۵۰ میلیون تومان را برای دم متصور شد که همراه کمینه آپشن‌ها، مثل جعبه‌دنده‌ی دستی و سیستم تک دیفرانسیل، شدنی است با قیمتی نزدیک به ۱۴۰ میلیون تومان هم عرضه شود. در این چهره، می‌توان به فروش خوب کراس‌اور honda در بازار ایران امیدوار بود؛ چراکه رقبای متعددی ندارد. از سویی دیگر، واردات HR-V با آپشن‌های بالاتر و نفوذ بها دم به فراتر از ۱۷۰ میلیون تومان، خریدار احتمالی را به گزینه‌هایی شناخته‌شده‌تر و از کلاس بدنه‌ی بالاتر، مثل hyundai توسان سوق خواهد داد.

مشخصات honda HR-V toyota C-HR (هیبرید) renault کپچر توربو peugeot ۲۰۰۸ توربو سانگ‌یانگ تیوولی سانگ‌یانگ کوراندو ۲۰۱۷ سانگ‌یانگ اکتیون ۲۰۱۷ nissan جوک اسکای پک توسان ۲۰۱۷ mitsubishi ASX ام‌جی GS
حجم موتور سیکلت (سی‌سی) ۱۵۰۰ ۱۸۰۰ ۱۱۹۷ ۱۱۹۹ ۱۵۹۵ ۱۹۹۸ ۲۳۰۰ ۱۵۹۸ ۲۰۰۰ ۲۰۰۰ ۲۰۰۰
شمار سیلندر ۴- دست نویس ۴- دست نویس ۴- دست نویس ۳ دست نویس ۴- دست نویس ۴- دست نویس ۴- دست نویس ۴- دست نویس ۴- دست نویس ۴- دست نویس ۴- دست نویس
شمار مجموع سوپاپ ۱۶ ۱۶ ۱۶ ۱۲ ۱۶ ۱۶ ۱۶ ۱۶ ۱۶ ۱۶ ۱۶
بیشینه توان خروجی (اسب بخار) ۱۳۰ ۱۲۲ ۱۲۰ ۱۱۰ ۱۲۸ ۱۵۰ ۱۵۰ ۱۱۷ ۱۶۴ ۱۴۷ ۲۱۷
بیشینه سرعت (کیلومتر بر ساعت) ۲۰۰ ۱۷۰ ۱۹۲ ۱۸۸ ۱۷۰ ۱۷۰ ۱۸۰ ۱۷۰ ۱۷۰ ۲۰۰
گونه جعبه دنده CVT CVT ربات ۶ سرعته، دو کلاچه ربات ۶ سرعته ربات ۶ سرعته ربات ۶ سرعته ربات ۶ سرعته   CVT Xtronic ربات ۶ سرعته CVT ربات ۶ سرعته
حجم باک (لیتر) ۵۰ ۵۰ ۴۵ ۵۰ ۴۷ ۷۵ ۴۶ ۵۰ ۵۰ ۵۰
مصرف سوخت سیکل ترکیبی (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) ۵.۵ ۳.۸ ۵.۹ ۴.۸ ۵.۷ ۹.۶ ۶ ۸.۵ ۸.۵ ۸
درازا (میلی‌متر) ۴.۲۹۵ ۴۳۶۰ ۴۱۲۲ ۴۱۵۸ ۴۱۹۵ ۴۴۱۰ ۴۴۶۵ ۴۱۳۵ ۴۴۷۵ ۴۲۹۰ ۴۵۱۰
پهنا (میلی‌متر) ۱.۷۷۰ ۱۷۹۵ ۱۷۷۸ ۱۸۲۹ ۱۷۹۵ ۱۸۳۰ ۱۸۸۰ ۱۷۶۵ ۱۸۵۰ ۱۷۵۵ ۱۸۵۰
بلندی (میلی‌متر) ۱.۶۰۵ ۱۵۶۵ ۱۵۶۶ ۱۵۵۷ ۱۵۹۰ ۱۶۷۵ ۱۷۳۵ ۱۵۶۵ ۱۶۴۵ ۱۶۱۰ ۱۶۷۰
وزن سره( sare ) (کیلوگرم) ۱۳۱۵ ۱۳۸۰ ۱۱۸۰ ۱۱۵۰ ۱۳۰۰ ۱۶۸۰ ۱۸۸۷ ۱۳۴۲ ۱۵۲۰ ۱۴۵۰ ۱۴۷۰
استاندارد آلایندگی یورو ۶ یورو ۶ یورو ۵ یورو ۶ یورو ۶ یورو ۵ یورو ۵ یورو۶ یورو ۵ یورو ۵ یورو ۵
بها (میلیون تومان)* ۱۵۵ ۱۷۰ ۱۱۰ ۱۱۰ ۱۰۵ ۱۴۹ ۱۵۰ ۱۲۷ ۱۸۰ ۱۶۶ ۱۶۲

*مقادیر تخمینی با پروا به بها جهانی و محصولات هم‌رده در ایران



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.


مطالب محبوب