سایت جامع خودرو در ایران


» بلندهای کوچک: رویارویی جگوار F-Pace S، porsche ماکان GTS و مرسدس-آاِم‌گ GLC43! ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶


تا همین ۲۰ الی ۳۰ سال گذشته در گروه خودروهای خانوادگی به‌سختی می‌توانستید گزینه‌ای پیدا کنید که هم به درد گشت‌وگذارهای پرجمعیت بخورد، هم در آب‌وهوای برفی و بارانی کم نیاورد و هم در روزها تعطیلات بتواند مرکب مناسبی برای سفرهای دور و نزدیک باشد! ولی امروز قضیه کاملاً فرق می‌کند. دنیای خودرو پر شده از شاسی‌بلندهایی (Sport-Utility Vehicles) که نوادگان هیولاهای پرسروصدا و گرسنه‌ی دیروزاند و کاربردهای خودروهای سواری را در ابعادی گسترده‌تر و با چاشنی خصایص لوکس ارائه می‌کنند، ولی متأسفانه بروز واژه اسپرت دَرِشان به میزان زیادی کاهش یافته است.


جگوار F-Pace، porsche ماکان و مرسدس-آاِم‌گ GLC سه نمونه آشکار برای پاراگراف بالا هستند که به‌سرنویس نمونه از نظر بها با نمونه‌های فول آپشن chevrolet سابربرن برابری می‌کنند و بجز رده سوم صندلی‌ها که کمتر باره کاربرد پیمان می‌گیرد، همگی نیازهای بایسته یک خانواده ازجمله فضای سرنشین و بار کافی برای پنج تن، سامانه چهار چرخ جنباننده و امکانات رفاهی قابل‌قبول را پاسخگو خواهند بود.


ماکان GTS در بیخ برای پر کردن فاصله میان مدل‌های S و توربو متولد شد. زیر پوستش بلوک ۳ لیتری V6 توربو دوقلوی مدل S البته با برنامه‌ریزی جدیدِ یکتا مهار الکترونیکی (ECU) آرمیده و بیشینه ۳۶۰ اسب بخار توان و ۵۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تحویل می‌دهد. این خروجی به‌وسیله جعبه‌دنده ۷ سرعته دو کلاچه porsche (PDK) به هر چهار چرخ می‌رسد. وظیفه مهار بدنه و اتاق هم بر دوش تعدیل‌های الکترونیکی (موجود در مدل توربو) و تعلیق بادی استاندارد می‌باشد که بلندی کمتری نسبت به دیگر مدل‌ها دارد. با همه این تفاسیر، تریم GTS در حالت پایه ۶۸٫۲۵۰ دلار بها دارد که در نمونه‌های کامل‌تر از مرز ۹۰ هزار دلار هم عبور می‌کند.


دیگر آلمانیِ گروه یعنی GLC43 از قلب ۳ لیتری V6 توربو دوقلو با بیشینه توان و گشتاور به ترتیب ۳۶۲ اسب بخار و ۵۲۱ نیوتن‌متر نیرو می‌گیرد (بجای نمونه ۲ لیتری موجود در GLC300) و چرخ‌هایش را از گذرگاه جعبه‌دنده ۹ سرعته خودکار به جنبش درمی‌آورد. همچنین تعلیق بادی GLC43 در سنجش با مدل‌های استاندارد این کلاس سواری اسپرت‌تری ارائه می‌کند. بهای هنگام نیز از ۵۵٫۸۲۵ دلار آغاز می‌شود و در نمونه‌های کامل‌تر به نزدیک ۷۰ هزار دلار بالغ می‌گردد.


F-Pace S ولی نخستین تجربه گربه وحشی انگلیسی در گروه شاسی‌بلندهاست و بر پلتفرمی مشترک با XF سوار است. بلوک ۳ لیتری V6 سوپرشارژردار این توله گربه ۳۸۰ اسب بخار توان و ۴۵۰ نیوتن‌متر گشتاور را با بهره‌گیری از یکتا ۸ سرعته خودکار به دست سامانه چهار چرخ محرکی می‌فرستد (AWD) که تمرکزش روی محور عقب بوده و از سامانه انتقال گشتاور الکترونیکی کاربرد می‌کند. برای خرید F-Pace S باید دست کم ۵۸٫۶۹۵ دلار و بیشینه نزدیک ۷۵ هزار دلار بپردازید.


از آنجایی که گزینش بهترین مرکب خانوادگی چهارفصل از میان این سه، در آب‌وهوای سبُکِ آفتابی کار ساده‌ای نیست، به تازگیً رانندگان آزمایش گاهنامه معتبر موتور سیکلت ترند با لاستیک‌های زمستانی و صندوق بار پُر سفری یک هزار مایلی را از فرمانروایی کالیفرنیا به سمت منطقه پوشیده از برف اِستیم‌بوت اسپرینگز (Steamboat Springs) در شمال فرمانروایی کُلُرادو ترتیب دادند تا برنده راستین، خودش، خودش را نشان دهد! در پیوسته برگردان این رویارویی گیرا را باهم می‌خوانیم.

در بزرگراه

از کالیفرنیا تا کلرادو راه بسیار و بسیار است، ولی در برابر کمک می‌کند تا راحتی و توانایی‌های مسافرتی سه خودرو در مسافت‌های طولانی جاده‌ای را با دقت کامل بسنجیم.


با porsche آغاز می‌کنیم. ماکان GTS حین رانندگی کوچک‌تر از بقیه به نظر می‌رسد. فضای کابین شلوغ است و راننده لَختی پس از آغاز جنبش دانستن ناراحتی خواهد کرد. صندلی‌ها راحتیِ خود را به میزان زیادی قربانی شکل‌وشمایل و حس و حال اسپرت نموده‌اند. شتاب‌گیری خودرو فوق‌العاده است و برای دستیابی از حالت ایست کامل به مرز ۹۶ کیلومتر بر ساعت تنها به ۴٫۵ ثانیه زمان دربایستن دارد که به دو رقیب دیگر می‌چربد. در مسافت یک‌چهارم مایل نیز با رکورد ۱۳٫۴ ثانیه پا به پای نماینده مرسدس (مجهز به لاستیک‌های تابستانی) می‌تازد ولی سقف سرعتش (۱۵۹٫۴ کیلومتر بر ساعت) اندکی پایین‌تر است. از طرفی، به لطف ترمزهای به‌روزرسانی‌شده جلو (اقتباسی از نسخه توربو) در سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت پس از ۳۴٫۱۳ متر متوقف می‌شود و در آزمایش Figure 8 اعداد و ارقام مناسبی دربرگیرنده زمان ۲۵ ثانیه و شتاب پهلویی میانه ۰٫۷۵ جی را به ثبت می‌رساند.


GLC43 در بزرگراه سرحال‌تر از رقیب هموطن نما شد. تعلیق بادی در حالت آسان (Comfort) کاملاً نرم است و گردآور پیشرانه و جعبه‌دنده ۹ سرعته در سکوت به سر می‌برند. بهره‌گیری از صندلی‌های آسان و طراحیِ به دور از شلوغی، فضای اتاق را به محیطی دلپذیر بدل کرده است. با فشردن ماشین ۹۸ گاز ولی همه چیز تغییر می‌کند. بلوک شش سیلندر با توان به پای راننده پاسخ داده و طوفانی از دل آرامش پیشین بیرون می‌آورد. مرسدس-آاِم‌گ جوان طی تنها ۴٫۷ ثانیه به مرز ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد؛ مسافت یک‌چهارم مایل را در ۱۳٫۴ ثانیه و با سقف سرعت ۱۶۷٫۸ کیلومتر بر ساعت به گذشته تبدیل می‌کند؛ برای توقف از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت به ۳۳٫۲۲ متر مسافت دربایستن دارد (بهترین رکورد در گروه) و آزمون Figure 8 را با شتاب پهلویی میانه ۰٫۷۵ جی و زمان ۲۵٫۲ ثانیه به پایان می‌برد.


تنها انگلیسی گروه یعنی F-Pace S در مسافت طولانی حس و حال خوبی به راننده می‌بخشد. قرارگیری صندلی راننده در موقعیتی بالاتر و درازا بیشتر در سنجش با آلمانی‌ها، فراخی و جادارای کابین را به دنبال داشته است که در سفرهای این چنینی می‌تواند به میزان زیادی کمک حال سرنشینان باشد. کیفیت متریال درونی خوب و قابل‌قبول است ولی به پای مرسدس نمی‌رسد. قلب V6 در بزرگراه آرام می‌تپد ولی به محض گاز دادن روی دیگر خود را نشان داده و فریادی گوش‌نواز سر می‌دهد. اعداد و ارقام گربه انگلیسی در آزمون‌های فنی به شرح روبرو است: شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت در ۵٫۲ ثانیه؛ طی مسافت یک‌چهارم مایل با سقف سرعت ۱۶۱٫۹ کیلومتر بر ساعت و زمان ۱۳٫۸ ثانیه؛ توقف از تُندی ۹۶ کیلومتر بر ساعت در ۳۵ متر؛ میانه شتاب پهلویی و زمان آزمایش Figure 8 به ترتیب ۰٫۶۹ جی و ۲۶٫۱ ثانیه. درست است که F-Pace S کندترین خودروی گروه به حساب می‌آید ولی این باره حین رانندگی اصلاً چشمگیر نیست!

ارتفاعات

پس از یک روز سخت در مسیرهای بزرگراهی نوبت به جاده‌های کوهستانی رسید. باید دید اروپایی‌های پرمدعا در گذرگاه‌های صعب، پرشیب و پوشیده از برف آیا می‌توانند گِلیمشان را از آب بیرون بکشند؟!


ماکان GTS در مسیرهای خاکی و ناهموار عملکرد (نسبت به بزرگراه) بهتری دارد. اِسکات ایوانز (Scott Evans) از دست‌اندرکاران موتور سیکلت ترند می‌گوید: ماکان پتانسیل‌های بسیاری در چنته داشته و حس اعتماد و اطمینان خوبی به راننده می‌بخشد. فرمان علی‌رغم گنگیِ اندک، بسیار ریزبین است. در نمونه موردبررسی سامانه سفارشی Porsche Torque Vectoring + (به بها ۱٫۴۹۰ دلار) نقش بسیار مؤثری در پیچیدن تند و به هنگام بخش عقب سر پیچ‌ها و قرارگیری هنگام در جهت درست ایفا می‌کرد. سرعت ی‌های PDK نسبت به دیگر مدل‌های porsche کمتر و در حالت رانندگی اسپرت پلاس (Sport Plus) با ناآرامیِ محسوسی همراه است و گاهی اوقات مایه هدر رفت توان خروجی می‌گردد. باید پذیرفتن داشت این دو باره متأسفانه اصلا با روح و فرزانش جعبه‌دنده‌های دو کلاچه همخوانی ندارند. از طرفی در دورهای کمتر از ۲۰۰۰ توربوها غیرفعال‌اند و پیشرانه با نزدیک شدن به محدوده قرمز حس ناخوشایندی به راننده منتقل می‌سازد.


انگار که برای F-Pace S خیلی فرقی نمی‌کند در بزرگراه باشد یا مسیرهای پُربادِ کوهستانی! لذت رانندگی تا حد مطلوبی حفظ می‌شود و ناسازگاری کیفیت فاحشی به چشم نمی‌خورد. با گزینش حالت رانندگی پویا (Dynamic) حس یک استیشن قدبلند را خواهید داشت. فرمان ریزبین بوده و اطلاعات خوبی از سطح گذرگاه جنبش به دستان راننده منتقل می‌کند. قلب V6 واکنش‌های بسیار سریعی داشته و جلوی هرگونه دانستن کمبود توان را می‌گیرد. با هستی بهره‌گیری از فنرهای فولادی (در برابر تعلیق بادی porsche و مرسدس‌-آاِم‌گ)، کیفیت سواری و مهار خودرو حقیقتاً قابل‌پروا است و زمختی‌ها و ناهمواری‌های سطح گذرگاه جنبش کاملاً از برهم زدن ترازمندی گربه وحشی عاجزند. ایوانز دراین‌باره می‌گوید: F-Pace سر پیچ‌ها چابک و باهوش است و از نظر لذت و هیجان سواری حرف نخست را می‌زند.


نماینده مرسدس-آاِم‌گ در حالت رانندگی اسپرت پلاس پیچ‌ها را همچون یک استاد زبردست پشت سر می‌گذارد. جعبه‌دنده ۹ سرعته خودکار کمک می‌کند تا پیشرانه را همواره در دورهای بالا نگه دارید. سامانه فرمان از دقت بالایی برخوردار است و برای کسب مقام نخست به‌سختی با نماینده جگوار چشم وهمچشمی می‌کند. نرمی سامانه تعلیق علی‌رغم تنظیماتِ اسپرت چهره گرفته از سوی آاِم‌گ به دو رقیب دیگر برتری کامل دارد، ولی از طرفی پیچش بدنه بیشتر، مایه کاهش اعتمادبه‌نفس راننده و نیز سرعت خودرو سر پیچ‌ها می‌گردد.

جنگجویان زمستان!

با فراغت از بررسی‌های جاده‌ای، هرسه خودرو سری به یکی از پیست‌های پوشیده از برف مدرسه رانندگی زمستانی بریجستون (Bridgestone Winter Driving School) می‌زنند. براساس تحقیقات این گردآور، تنها ۲۸ درصد رانندگان سراغ لاستیک‌های زمستانی می‌روند و بقیه همان چهار فصل‌ها را ترجیح می‌دهند. از این رو در بررسی‌های این قسمت، نخست از لاستیک‌های چهار فصل (+ سامانه چهار چرخ جنباننده پرکار) و سپس از گونه ها زمستانی کاربرد شده تا عملکرد خودروها با هردو کفش باره ارزیابی پیمان گیرد.


این جستار کار را برای GLC43 سخت کرده بود؛ چراکه بجای لاستیک‌های چهارفصل استاندارد، از نمونه تابستانی لَتیتیود اسپرت ۳ ساخت میشِلین (Latitude Sport 3) کاربرد می‌کرد. از ویژگی‌های این لاستیک‌ها می‌توان به کالا نرم‌تر و گودی کمتر آج برای بهینه‌سازی بازدهی فنی در آب‌وهوای گرم اشاره نمود که اگر افت شدید عملکرد در دماهای پایین را هم به هنگام اضافه کنید خواهید دید که رانندگی با خودروی موردبحث در دمای زیر صفر و روی سطوح برفی به غلتک سواری روی یخ می‌ماند!
ساخته‌های میشلین فرزند مرسدس-آاِم‌گ را تا کُلرادو رساندند ولی در پیست برفی هیچ حرفی برای گفتن نداشتند. سامانه چهار چرخ جنباننده روی ۳۱/۶۹ جلو/عقب تنظیم شده و کمک می‌کرد تا GLC شتاب‌گیری‌های تحسین برانگیزی را به ثبت برساند ولی به محض اینکه می‌خواستید رفتار خشونت‌باری با ماشین ۹۸ گاز، غربیلک فرمان یا ترمزها داشته باشید، هرچه می‌دیدید از چشم خودتان بود!

پس از تعبیه لاستیک‌های زمستانی ولی ورق برگشت. با هستی شتاب‌ اولیه نرم، سر پیچ‌ها باید خیلی حواستان را جمع کنید، چراکه بخش نامتقارن گشتاور میان محورها در غالب موارد مایه کم‌فرمانی شده و مهار خودرو را با دشوار روبرو می‌سازد. اگر بخواهید با گاز بیشتر، بیش‌فرمانی برپایی کرده و پیچ‌ها را تند‌تر پشت سر بگذارید آنچه نگریستن می‌کنید دست سامانه‌های مهار کشش و مهار پایداری بر دامن ترمزها و تلاشی نه‌چندان کامیاب برای بازیابی ترازمندی و پایداری فرزند اشتوتگارت است. ایوانز این مسأله را اینطور بیان می‌دارد: سامانه مهار پایداری GLC43 برای شرایط معمول و میانه و نه رانندگی پیوسته زمستانی طراحی شده است. برآیند اینکه با خاموش کردن کمکی‌های الکترونیکی، گزینش یکی از حالت‌های رانندگی اسپرت و تخصص کافی در رانندگی همه چیز برای دریفت‌ جانانه سر پیچ‌ها محیا خواهد بود.


porsche ماکان حتی با لاستیک‌های لتیتیود تور اِچ‌پی چهار فصل (Latitude Tour HP) میشِلین نیز در سطوح برفی عملکرد خوبی از خود بر جای گذاشت. دقیقاً همین‌جا بود که حالت رانندگی بیرون جاده (Off-Road) ثابت کرد که می‌تواند راهکار خوبی برای گذر از مسیرهای پرچالش باشد (ماکان حالت رانندگی ویژه زمستان ندارد). در حالت عادی (Normal)، توان خروجی پیشرانه با بالاترین کشش به چرخ‌ها می‌رسد. به گفته ایوانز: پی سی مرکزی با هوشمندی تمام گشتاور را میان دو محور بخش می‌کند و خوشبختانه سامانه مهار پایداری بجای اینکه به هر طریق شدنی دنبال متوقف ساختن چرخ‌ها باشد، هر زمان که فرمان را رها می‌کنید گشتاور بیشتری بِهِشان می‌رساند.
با اضافه شدن لاستیک‌های زمستانی (دقیقاً همانند نمونه مورداستفاده در مرسدس) و نیز تکاپو همیشگی سامانه‌های چهار چرخ جنباننده (AWD) و هدایت گشتاور، خیالتان از بابت چسبندگی به سطح زمین آسان می‌شود. کمکی‌های الکترونیکی که خاموش می‌شوند دقیقاً انگار سوار بر نسخه‌های رالی ۹۱۱ از آن دهه‌های گذشته هستید؛ ولی به گفته یکی دیگر از دست‌اندکاران گاهنامه، از آنجایی که توان پیشرانه به‌چهره ۵۰/۵۰ میان دو محور بخش شده، آغازِ دریفت و لیز دادن بخش عقب کار چندان آسانی نیست.


F-Pace ولی با همان لاستیک‌های چهار فصل استاندارد گودیِر ایگِل F1 نامتقارن اِی‌تی (Eagle F1 Asymmetric AT)، تنظیمات عادی رانندگی و البته به لطف سامانه انطباقی پاسخ به سطح گذرگاه جنبش فوق‌العاده نما شد و حتی در شتاب‌گیری‌ها و ترمزگیری‌های ناگهانی چسبندگی خود را از دست نداد. با گزینش حالت رانندگی باران/یخ/برف (Rain/Ice/Snow) نیز چگونگی بازهم بهتر و بهتر شده و (علی‌رغم نبود لاستیک‌های ویژه) صعود و فرود از تپه‌های برفی با آسانی هرچه تمام‌تر چهره می‌گیرد. تا اندازه ای که ایوانز معتقد است اگر خودرویی برای کاربرد روزمره در آب‌وهوای این چنینی می‌خواهید دلیلی ندارد سراغ گزینه‌ای بجز F-Pace بروید.

ولی این تمام ماجرا نیست. لاستیک‌های زمستانی یوکوهاما WDrive گربه وحشی را تبدیل به یک هیولا می‌کنند. کیفیت شتاب‌گیری و پشتِ سر گذاشتن پیچ‌ها تفاوت فاحشی با سطوح آسفالت ندارد و با از رده بیرون شدن کمکی‌های الکترونیکی، همه چیز بازهم بهتر می‌شود. جعبه‌دنده را که در حالت دستی پیمان می‌دهید نوای بلوک V6 بیشتر گوش‌هایتان را می‌نوازد و از طرفی، دریفت‌های بسیار لذت‌بخشی را تجربه می‌کنید. ترازمندی تحسین‌برانگیز شاسی، فرمان‌پذیری تیز و تند و عملکرد ریزبین و فوق‌العاده سامانه چهارچرخ جنباننده نیز دیگر مواردی هستند که رانندگی را F-Pace را به تجربه‌ای فوق‌العاده بدل می‌سازند.

نتیجه‌گیری

porsche ماکان GTS در مسیرهای خاکی و آب‌وهوای زمستانی عملکرد درخور توجهی از خود بر جای گذاشت ولی به انگیزه نمره پایین در آزمایش جاده‌ای و نیز تنظیمات نامناسب جعبه‌دنده نتوانست جایگاهی بهتر از سومی را از هنگام خود کند. البته ناسازگاری بها نزدیک ۲۰ هزار دلاری هم در این نتیجه بی‌تأثیر نبود!


مرسدس-آاِم‌گ GLC43 با تکیه بر بها کمتر، فضای لوکس‌تر کابین و سواری فوق‌العاده آسان در بزرگراه، توانست بالاتر از جَگوار بایستد. ولی به انگیزه به کارگیری سامانه چهار چرخ جنباننده (AWD) ثابت و به طبع هنگام، پتانسیل‌ها و لذت و هیجان رانندگی کمتر، چاره‌ای جز پذیرش جایگاه دوم نداشت.


درنهایت جگوار F-Pace S به‌خوبی از پس رفت‌وآمدهای خانوادگی، سفرهای جاده‌ای و ماجراجویی‌های بیرون جاده برمی‌آید و علاوه بر اتاق جادار و فراخ و تجربه رانندگی گیرا، در سطوح پوشیده از برف هم کارایی فو‌ق‌العاده‌ای دارد. همه این‌ها مایه شده که علی‌رغم برچسب بها بیشتر، از سد آفالترباخیِ ریشه دار گذشته و جایگاه نخست را تصاحب کند.

باهم نگاهی به جدول مشخصات کامل سه خودروی باره بررسی می‌اندازیم.

منبع: motortrend



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

مطالب محبوب