سایت جامع خودرو در ایران


» سرانجام، رونمایی از دودمان جدید رولزرویس فانتوم، لوکس‌ترین خودروی جهان ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶


سرانجام رولزرویس رسماً دودمان جدید سدان فوق لوکس فانتوم خود را رونمایی کرد. خودرویی که به دنبال به دست آوردن سرنویس لوکس‌ترین خودروی جهان است. این سدان فوق لوکس که هم‌اکنون وارد دودمان هشتم خود شده است، نزدیک صدسال است که در بازار حضور دارد و از این روی می‌توان گفت رولزرویس فانتوم شاید بیش از هر خودروی دیگری، تعریفی از لاکچری مطلق را نشان می‌دهد. دودمان هشتم فانتوم در نگاه نخست بی درنگً به‌سرنویس پرچم‌دار رولزرویس شناخته می‌شود چراکه این خودرو همچنان به‌طور کامل طراحی نمادین خود را حفظ کرده است؛ ولی درعین‌حال، طراحان رولزرویس با انجام تغییراتی، این استایل جعبه‌ای شکل را امروزین‌تر کرده‌اند.

بررسی را از جلو آغاز می‌کنیم یعنی جایی که در دم جلوپنجره بزرگ‌تری دیده می‌شود و تندیس روح خلسه نزدیک بهً ۱٫۳ سانتیمتر بالاتر از دودمان پیشین پیمان گرفته است؛ ولی علاوه بر اینکه جلوپنجره بزرگ‌تر شده است، برای نخستین بار، قاب کناره ‎ ها دم نیز به‌طور کامل به هم متصل شده که درنتیجه منجر به برپایی نمایی امروزین‌تر و منظم‌تر شده است. در هر دو سو این جلوپنجره نیز چراغ‌های لیزری جدیدی پیمان گرفته است که بدست حلقهٔ چراغ‌های روشنایی در روز فراگرفتن شده‌اند. رولزرویس می‌گوید چراغ‌های جلوی فانتوم پیشرفته‌ترین نمونه در جهان هستند و در جاده نوری تا بیش از ۶۰۰ متر برپایی می‌کنند.

افزون بر این، در راستا لبهٔ بالایی کاپوت و همین‌طور کناره ‎ ها پنجره‌های پهلویی، نوارهای براقی از کالا فولاد ضدزنگ کار شده است که با دست جلا داده شده‌اند. این نوارهایی که در کناره ‎ ها پنجره‌ها و ستون C نصب شده‌اند، بزرگ‌ترین بخش فولاد ضدزنگ یک‌تکهٔ دست‌سازی است که در یک خودرو بکار رفته است. در نمای عقبی این سدان فوق لوکس نیز شیشهٔ عقب در گودی بیشتری نصب شده و بدست قابی از فولاد ضدزنگ فراگرفتن شده است. همچنین در فانتوم جدید گواه چراغ‌های عقب جواهر مانند و رینگ‌های ۲۲ اینچی هستیم.

ولی مطمئناً بهترین بخش یک رولزرویس، کابین دم است و این شرکت در فانتوم جدید تمام توان خود را بکار گرفته تا یکی از لوکس‌ترین کابین‌های جهان را برپایی کند. در اینجا انسان با بهترین متریال شدنی فراگرفتن می‌شود درحالی‌که در دم ریزبین‌ترین دوخت‌ها بکار رفته و به همگی جزئیات به‌شدت پروا شده است. طراحی درونی کلی فانتوم VIII از دودمان پیشین گرفته شده است ولی صندلی‌های جلو کاملاً جدید هستند که آسان‌تر از پیش بوده و قاب چوبی دم‌ها هم از صندلی‌های سرشناس Eames Lounge سال ۱۹۵۶ الهام گرفته شده است؛ ولی از چوب تنها در قاب صندلی‌ها کاربرد نشده است زیرا در پوشش پنهان کنندهٔ میزها و نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی عقب هم چوب کار شده است که با فشردن یک دکمه به‌چهره الکتریکی کنار می‌رود.

رولزرویس برای صندلی‌های عقب فانتوم چندین تنظیم گوناگون را ارائه کرده که دربرگیرنده حالت‌های استراحت، شخصی با محل پیمان دادن دست، شخصی با کنسول مرکزی ثابت و حالت خواب می‌شود. برای قسمت راننده نیز دو نمایشگر ۱۲٫۳ اینچی TFT (یکی برای صفحه آمپر و دیگری برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی)، یک ساعت آنالوگ و تریم چوبی دست‌ساز در نظر گرفته شده است. افزون بر این، آپشن‌های مختلفی هم برای فانتوم قابل سفارش است که ازجملهٔ دم‌ها می‌توان به پوشش ستاره‌ای سقف و پکیج نوشیدنی عقب اشاره کرد که دربرگیرنده یک تُنگ و جام‌هایی برای سرو نوشیدنی می‌شود. این در حالی است که خریداران می‌توانند چیزهای ساده‌ای مانند روکش‌های چوبی، پارچه‌های ظریف و یا حتی ابریشم درونی را هم به میل خود سفارش دهند؛ بنابراین برای کسانی که خواهان سفارشی‌سازی فانتوم خود هستند، گزینه‌های نزدیک بهً بی‌پایانی هستی دارد.

ولی دگرگونی ها درونی فانتوم جدید چیزی بیشتر از این موارد یادشده است چراکه مهندسان رولزرویس قصد داشته‌اند دودمان هشتم این سدان سوپرلوکس، ساکت‌ترین خودروی جهان باشد. از این روی دم‌ها بیش از ۱۳۰ کیلوگرم عایق صدا، اتصالات آلومینیومی بزرگ و شیشه‌های ۶ میلی‌متری دولایه را در این خودرو نصب کرده‌اند. رولزرویس همچنین در فانتوم جدید از تایرهای منحصربه‌فردی بنام Silent Seal کاربرد کرده که در تو یا درون دم‌ها لایه‌ای از فوم هستی دارد که مایه کاهش سروصدا به میزان ۹ دسی‌بل می‌شود. سازندهٔ بریتانیایی می‌گوید این دگرگونی ها، هنگام جنبش با سرعت صد کیلومتر در ساعت، دودمان جدید فانتوم را نزدیک ۱۰ درصد ساکت‌تر از دودمان پیشین کرده است. حتی سطح سروصدا به‌قدری در تو یا درون فانتوم VIII کم بوده است که هنگام آزمایش‌ها، مهندسان ابزار سنجش صدا را بررسی کرده‌اند تا مطمئن شوند دم‌ها تندرست بوده و کار می‌کنند! به‌طورکلی، هدف پایانی رولزرویس در فانتوم این بوده که هیچ‌گونه ناراحتی و مزاحمتی به کابین راه نیابد تا سرنشینان به‌طور کامل از جهان بیرون جدا شوند.

دودمان هشتم فانتوم روی یک پلت‌فرم آلومینیومی کاملاً جدید ساخته شده است که اصطلاحاً «معماری لوکس» نامیده شده و به‌طور ویژه برای رولزرویس طراحی شده است. این پلت‌فرم، پیمانه‌پذیر و بسیار نرمش‌پذیر بوده و بنابراین می‌تواند برای ساخت خودروهایی با اندازه و وزن گوناگون مورداستفاده پیمان گرفته و همچنین نیروهای محرکه و سیستم‌های انتقال نیرو گوناگونی را هم در خود جای دهد. این پلت‌فرم جدید، ۳۰ درصد مستحکم‌تر از نمونهٔ پیشین است و در همگی محصولات آیندهٔ رولزرویس دربرگیرنده دودمان آیندهٔ مدل‌های رایث، گوست و داون مورداستفاده پیمان خواهد گرفت. البته از همین پلت‌فرم به‌زودی در مدل کولیان هم کاربرد خواهد شد که نخستین کراس‌اوور رولزرویس است؛ ولی فانتوم هنوز هم خودروی عظیمی است به‌گونه‌ای که نزدیک بهً ۶٫۱ متر درازا دارد، نزدیک به دو متر پهنا دارد و وزن دم‌هم برابر با ۲٫۷ تن است.

برای نیرو بخشیدن به این کاخ متحرک، همچنان از همان پیشرانهٔ نمادین ۶٫۷۵ لیتری V12 کاربرد شده است ولی این نیروگاه با تجهیز به دو توربوشارژر، به‌شدت بروز شده و حالا ۵۶۳ اسب بخار نیرو و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور فرآوری می‌کند. نیرویی که می‌تواند این هیولای ۳ تنی را ظرف ۵٫۳ ثانیه از صفر با شتاب صد کیلومتر در ساعت برساند. برای انتقال نیرو موتور سیکلت نیز یک گیربکس هشت سرعتهٔ ربات در نظر گرفته شده که از فناوری کمکی ماهواره‌ای کاربرد می‌کند تا اطمینان حاصل شود همواره دندهٔ پسندیده گزینش می‌گردد.

از سوی دیگر، برای اطمینان از ارائهٔ سواری درجه‌یک و جادویی، فانتوم جدید به سیستم تعلیق بادی خودتنظیم مجهز شده که در هر ثانیه میلیون‌ها محاسبه انجام داده و به فرمان، شتاب گیری و اطلاعات دوربین‌ها واکنش نشان می‌دهد. همچنین این سیستم با به کارگیری فناوری دوربین‌ها، گذرگاه پیش رو را بررسی کرده و بر بنیاد دم، تعلیق را تنظیم می‌کند. این سدان پرشکوه بریتانیایی همچنین دارای محور جلوی دو جناغی و محور عقب پنج اتصالی است که به مهار حیرت‌انگیز خودرو کمک می‌کند درحالی‌که برای کمک به بهبود مانوردهی با چنین سدان غول‌پیکری، رولزرویس دم‌را به سیستم فرمان گیری چهارچرخ مجهز کرده است.


در بخش ایمنی نیز فانتوم به گردآور‌ای از سیستم‌های کمک‌راننده دربرگیرنده دستیار هوشیاری، کروز مهار پرکار، هشدار شدامد جلو، هشدار برخورد و هشدار تغییر خط مجهز شده است. دیگر ویژگی‌های برجستهٔ این خودرو نیز عبارت‌اند از یک نمایشگر سربالا و سیستم دید کامل کناره ‎ ها که از چهار دوربین گوناگون کاربرد می‌کند. شاید در باره دودمان هشتم رولزرویس فانتوم گفته شود که با ارائهٔ چنین ویژگی‌ها و ساز و برگ گاهیً غیرضروری، فانتوم تنها نمایشی از دارایی است ولی باید به یاد داشت که افرادی که چنین خودرویی را می‌خرند، کسانی هستند که با فانتوم از خانهٔ پرشکوه خود به فرودگاه برای سوار شدن به هواپیمای شخصی خود یا به بندر خصوصی خود برای سوار شدن به قایق لوکسشان می‌روند؛ بنابراین فانتوم جدید باید هر آنچه که این کسان می‌خواهند و یا حتی بیشتر از دم‌را ارائه دهد. کاری که می‌توان گفت رولزرویس فانتوم VIII به‌خوبی انجام داده است.

[دانلود ویدئو]



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

مطالب محبوب