سایت جامع خودرو در ایران


» شناسایی لوکس‌ترین خودروهای تاریخ ایران ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
پنج شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶


 هیچ گاه به طور ریزبین نمی توان تعریف مستقلی از لوکس بودن یک خودرو برای همگی کشورهای جهان نمایش داد. شدنی است خودرویی در بازار اروپا میانه و نه چندان لوکس محسوب شود، ولی در بازار ایران به لطف عواملی همانند هزینه بالای گمرکی و محدودیت های بازار، در رده خودروهای نیمه لوکس جای گیرد. با این حال، در درازا تاریخ نه چندان کوتاه ورود خودرو به ایران، همواره خودروهایی به سرنویس لوکس و ویژه در محافل خودرویی و غیرخودرویی مطرح و حتی حاشیه ساز بوده اند؛ خودروهایی که در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در میان ثروتمندان و کسان وابسته به دربار و خود دربار پهلوی باره پروا بودند، معمولا از ویژه ترین و لوکس ترین نمونه ها گزینش می شدند.

در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز با هستی کاهش قابل پروا اشرافی گرایی، باز هم خودروهایی به سرنویس لوکس و ویژه وارد کشور شدند و معمولا حاشیه های قابل توجهی برپایی کردند. در این مطلب کوشش داریم به طور چکیده، لوکس ترین خودرو بازار ایران در دوره های متفاوت را بررسی کنیم و البته کوشش کرده ایم تا محصولات اسپرت را برای یک دست شدن گزینش ها، مطرح نکنیم.

پیش از جنگ جهانی دوم: Pierce Arrow

2vxhf5ug4ttcdw8owzqy.jpg

خودرو در دوران پایانی حکومت رشته قاجار به ایران وارد شد و از همان زمان، به طور کلی مسئله ای لوکس و تشریفاتی محسوب می شد. با این حال کم کم از زمان پهلوی نخست، خودرو عادی تر شد و مردم دهک های بالای جامعه، صاحب خودرو شدند. در میان خودروهایی که برای کسان وابسته به دربار ایران در این دوره وارد شد، می توان به محصولات رولزرویس و برندهای نامی اروپایی هنگام زمان اشاره کرد. با این حال شاید بتوان نخستین خودرو رویایی وارد شده به ایران را یک دستگاه Pierce Arrow دانست که برای کاربرد دربار وارد شد؛ خودرو سرمه ای رنگی که امروزه در تماشاگه خودرو تهران دیده می شود. این خودرو سفارشی، پر از ساز و برگ ویژه و المان های لوکس همانند سپرها و زه های طلاکاری شده  داشبورد جواهرنشان و پیشرانه خاصی بود که در پایان هنگام را به گران ترین خودرو وارد شده به ایران بدل می کرد. به جز این باره ولی خودروهای برندهایی همانند پاکارد، بوگاتی، کورد و دوزنبرگ نیز به ایران وارد شدند که هر یک در میان خودروهای لوکس هنگام زمان نام هایی ریشه دار محسوب می شدند.


دهه ۳۰ خورشیدی: روزلزرویس فنتوم IV و V

با هنگام که زمان جنگ جهانی دوم برای کشورمان دشواری ها متعددی را به همراه داشت، ولی ورود خودروهای لوکس ایران پس از پایان جنگ پیوسته یافت. مرسدس، رولزرویس، کدیلاک و لینکلن را باید ستارگان هنگام زمان در بازار خودروهای لوکس ایران بدانیم. پس از پایان جنگ جهانی دوم، فرزند رضاخان جای پدرش را گرفت و خودروهای جدیدی نیز برای کاربرد دربار در ایران وارد شدند. در میان همگی خودروهایی که در این دوره وارد ایران شدند، باز هم خودروهای درباری حرف نخست را درمیان نمونه های لوکس می زدند. ولی شاید محصولات رولزرویس را باید گل سرسبد هنگام دوران بدانیم.

xajo7ljwj19xfksf8sy.jpg

۲ دودمان پیاپی ۴ و ۵ رولزرویس فنتوم در میانه ها و اواخر این دهه برای کاربرد دربار وارد کشور شدند که از نظر شمار فرآوری بسیار اندک بوده، همگی سفارشی و با نما مشخصات فنی ویژه ساخته شده بودند. همین فرمایش سبب می شود که این رولزرویس ها به راحتی گوی پیشی را از رقبای آمریکایی و آلمانی خود ربوده، فرنام لوکس ترین خودروهای هنگام زمان ایران را به دست آورند.


دهه ۴۰ خورشیدی: رولزرویس فانتوم VI

دهه ۴۰ خورشیدی برای ایران سرآغاز تحولاتی بود که در آینده جامعه و اقتصاد ایران را به سمت نوین شدن سوق داد. بازار خودرو ایران نیز در این دهه به شدت دگرگون شد و خودروها و برندهای جدیدی با کوهی از تنوع وارد کشور شدند. دهه ۴۰ خورشیدی به گونه ای آغاز سلطنت بلامنازع خودروهای آمریکایی بر بازار ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی است.
1o7vapka4gx6jqfjw4n.jpg

در میان محصولات برندهای آمریکایی، گونه های لوکس از برندهای chrysler، کدیلاک و لینکلن وارد کشور شدند که هر یک در زمان خود اعتبار و ارزش زیادی داشتند. با این حال باز هم بزرگ ترین خریدهای کشور را دربار انجام می داد و رولزرویس های فنتوم سفارشی بزرگی که برای دربار خریداری شد، با دوگانگی، لوکس ترین خودروهای ایرانی بودند. دودمان ششم فنتوم که به گونه ای نمونه تازه شده دودمان پنجم است، مجهزترین خودرو در زمان خود بود. ۲ دستگاه از این رولزرویس ها در دیرینکده خودروهای کاخ نیاوران دیده می شود.


دهه ۵۰ خورشیدی: مرسدس ۶۰۰ پولمان

دهه ۵۰ خورشیدی دورانی بود که به لطف بها بالای نفت، پول زیادی به سمت ایران سرازیر شد و به طور نسبی، نیرو خرید مردم افزایش یافت. به همین جهت خودروهای لوکس متعددی نیز وارد کشور شدند و بازار این خودروها از همیشه داغ تر بود. باز هم دست بالا با خودروهای آمریکایی بود که در همه بخش های بازار حضور داشتند. افزون بر این، محصولات جگوار، مرسدس، رولزرویس و همانند جنسن نیز حضور پررنگی داشتند. مرسدس سری ۶۰۰ با آنکه از میانه ها دهه ۴۰ خورشیدی وارد ایران شد، ولی با گسترش ناوگان هنگام از اواخر این دهه بود که با شتاب نام خود را به سرنویس برترین خودرو موجود در کشور مطرح کرد.

m0rklygh0shh9puy2v.jpg

این خودرو چه از نظر فنی و چه از نظر امکانات و ساز و برگ، یک سر و گردن از همگی خودروهای هم عصرش برتر بود و همین فرمایش سبب شد تا با شتاب بتواند به سرنویس خودرو اصلی آیین ها مواردی همانند جشن های موسوم به دو هزار و پانصد ساله و مراسم مربوط به دربار پهلوی، شناسایی شود. شمار زیادی از این خودرو در دهه های ۴۰ و ۵۰ خورشیدی وارد کشور شدند که امروز هنوز هم می توان شماری از آنها را در دیرینکده ها دید.


دهه ۷۰ خورشیدی: maserati Biturbo

دهه ۶۰ خورشیدی را باید دوران دوری خودروهای لوکس از بازار ایران دانست. علل متعددی را در این چرخش ناگهانی باید کارساز دانست. در سال های نخست پس از انقلاب، دیدی بسیار منفی نسبت به فرهنگ اشرافیت و لوکس گرایی برگرفته از غرب هستی داشت و همین سبب شد تا بسیاری از خودروهای لوکس به حاشیه رانده شوند.

u8r9mh3elgzsdrvvxcci.jpg

گام دوم، قطع ورود خودروهای لوکس به کشور بود که سبب شد تا به جز چند دستگاه مرسدس که برای کاربرد در ناوگان دولتی و نیروی انتظامی وارد شدند، خودروهای لوکس چندانی به ایران نرسند.

مسئله پسین ولی شرایط ویژه دوران جنگ تحمیلی و دشواری ها اقتصادی بود که پهنه را برای چنین خودروهایی تنگ می کرد. با این حال آغاز دهه ۷۰ خورشیدی همزمان شد با ورود از نو خودروهای جدید و در این میان، خودروهای لوکس نیز سهمی از بازار کسب کردند. برندهایی همانند لکسس، مرسدس، ب ام و و اوپل را باید ستارگان بی چون و چرای بازار خودروهای لوکس دهه ۷۰ خورشیدی دانست. با این حال ورود یک خودرو به طور ویژه سبب شد تا حاشیه های بی شماری به هستی بیاید و باز هم بحث لوکس گرایی در جامعه مذمت شود. چند دستگاه از نمونه های گوناگون maserati بیتوربو در این دوره وارد کشور شدند که به لطف بها های چند ده میلیون تومانی و ذات ویژه و لوکسشان، رسانه ای شدند.


دهه ۸۰ خورشیدی: بنتلی کانتیننتال

در میانه ها دهه ۷۰ خورشیدی بود که واردات خودرو قطع شد و بازار ایران دوباره به محدودیت بازگشت. با این حال خودروهایی با مجوزهای ویژه هنوز هم وارد کشور می شدند که بازار خودروهای لوکس را زنده نگه می داشت. افزون بر این تولیدشدن محصولاتی همانند سانگ یانگ موسو، nissan ماکسیما و citroen زانتیا سبب شد تا اندازه ای بخش لوکس بازار زنده بماند.

5plmd3rbabumakqgmnbt.jpg

روح تازه هنگامی در بازار خودروهای لوکس دمیده شد که ورود خودروهای گذرموقت جان گرفت. در میان این خودروها، محصولات برندهایی همانند رولزرویس، جگوار، بنتلی، ferrari، lamborghini، porsche، maserati، مرسدس و ب ام و دیده می شدند.  با باز شدن پروانه واردات در میانه دهه ۸۰، پای برندهای لوکس نیز به ایران باز شد و porsche، مرسدس، لکسس، ب ام و و حتی maserati به ایران بازگشتند. در این میان ولی ورود خودروهای ویژه با مجوزهای ویژه پیوسته یافت و بدین ترتیب، شماری خودرو استثنایی نیز به جز این موارد صاحب پلاک ملی شدند مثل بنتلی کانتیننتالی که دو سالی می شود با پلاک ملی در کشور آمدوشد می کند و شاید به گونه ای نماینده خوبی از دوران زرین خودروهای با پروانه ویژه و گذرموقت باشد.


دهه ۹۰ خورشیدی: مرسدس کلاس S

پس از افت و خیزهای انبوه اقتصادی در اوایل دهه ۹۰ خورشیدی و با پروا به روادید مسئولان رده بالا، ورود خودروهای بسیار گران بها به ایران با محدودیت های خاصی روبرو شد. همین باره بازار خودروهای لوکس را بسیار تحت الشعاع پیمان داد و سبب شد تا چگونگی بها ها به سختی بحرانی شود. با این حال ورود خودروهای لوکس در چند سال تازه توانست این بخش از بازار را برای مدتی تامین کند.  افزون بر این، امکان سفارش خودروهای لوکس با پیشرانه های کم حجم سبب شد تا به گونه ای دوباره این خودروها به ایران بازگردند و همانند ب ام و سری ۷ بتوانند حضور مجددی را تجربه کنند.

03r6lrqax2r581jfcwfs.jpg

با این حال باید ستاره سال های تازه بازار خودروهای لوکس ایران را دودمان پسین مرسدس کلاس S دانست. با آنکه در سال های تازه این دودمان از مرسدس در ایران آماده بوده، ولی هیچ یک از دودمان های هنگام به اندازه این دودمان لوکس و ویژه نبوده و محدودیت واردات و ورود شمار بسیار کمی از هنگام سبب شده تا این خودرو ستاره بازار خودروهای لوکس ایران بماند.



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.


مطالب محبوب