سایت جامع خودرو در ایران


» fiat سبد محصولات باکیفیت زیر ۵۰ میلیون تومان دارد ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶


گزارش «دنیای خودرو» از چرایی پافشاری بر حضور خودروساز دورگه ایتالیایی- آمریکایی در ایران

به گزارش تازه ها خودرو ، بهمن‌ماه بود که هاشم یکه‌زارع، مدیر عامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در پسینیان نشست خبری خود در سال ۹۴ اعلام کرد مذاکرات ایران‌خودرو و fiat برای فرآوری محصولات بزرگ‌ترین خودروساز ایتالیایی و حضور در جاده ویژه آغاز شده است.

در دم روزها نزدیک چهار ماه از امضای توافق هسته‌ای و برجام می‌گذشت و ایران‌خودرو سرمست از کامیابی مذاکرات با peugeot به دنبال حضور یک خودروساز بزرگ دیگر اروپایی در بازار ایران، یعنی peugeot بود.

با آنکه گفتگو‌ها با peugeot روبه جلو و سازنده بود ولی به همان میزان مذاکرات ایران‌خودرو و fiat با بن‌بست روبرو شد و به‌دنبال دم چند هیات ایتالیایی از مسئولان fiat به ایران‌خودرو رفت‌و‌آمد کردند و مذاکراتی نیز چهره گرفت ولی این گفتگو‌ها تاکنون که نزدیک یک‌سال‌و‌نیم از مذاکرات اولیه می‌گذرد، نتیجه خاصی در پی نداشته است.

در باره حضور fiat در ایران می‌توان گفت زمانی‌که شرکت آمریکایی chrysler با چالش مالی روبرو شد، fiat اقدام به خریداری بخشی از بهره chrysler کرد و با این اقدام این خودروساز ایتالیایی یک‌ رگه آمریکایی یافت و با این اقدام خود را ملزم به پیروی از سیاسیت‌های سیاسی و بازرگانی دولت آمریکا کرد.

تا زمان روی کار بودن دموکرات‌ها در آمریکا و در دوره زمامداری باراک اوباما در کاخ سفید، اوضاع بر وفق مراد مذاکرات دو شرکت ایران‌خودرو و fiat و در همین دوره بود که یک هیات بلندمرتبه از fiat نیز به ایران آمدند و مذاکرات شکل جدی به خود گرفت ولی با روی کار آمدن دونالد ترامپ به سرنویس رئیس‌جمهوری جمهوری‌خواه آمریکا و نگاه منفی این میلیاردر آمریکایی به برجام، مذاکرات دو شرکت ایرانی و ایتالیایی به بن‌بست خورد و حالا مدت‌های مدیدی است که از مذاکرات دوجانبه ایران‌خودرو و fiat خبری رسانه‌ای نشده است.

بر این پای بست، بسیاری از فعالان و صاحبنظران صنعت خودرو معتقدند با پروا به اینکه fiat یک شرکت آمریکایی- ایتالیایی محسوب می‌شود و شرایط حضور دم در ایران با پروا به سیاست‌های کنونی دولت آمریکا در قبال ایران چندان پسندیده نیست و موانع بسیار زیادی در این رابطه هستی دارد، به‌نظر می‌رسد مذاکرات به کندی پیش ‌رود و حتی متوقف شده باشد، چراکه می‌توان گفت در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ نباید چشمداشت حضور fiat را در بازار ایران داشت، زیرا در صورتی‌که این شرکت در بازار ایران حضور یابد، به بردباری بسیار با تاوان و تنبیه‌های سنگینی از سوی دولت آمریکا روبرو خواهد شد.

می‌توان گفت، باید چشم براه یک معجزه بود تا گواه حضور fiat در ایران باشیم. هرچند در سال گذشته و در زمان برگزاری گردهمایی ایران‌خودرو، گواه حضور یکی از محصولات احتمالی در ایران در سالن برگزاری گردهمایی بودیم و این فرمایش نشان‌ از جدیت آبی‌پوشان جاده ویژه برای مذاکرات با fiat است و یکه‌زارع نیز همواره بر انجام این کار پافشاری دارد ولی با پروا به موقعیتی که fiat در دم پیمان گرفته است، به نظر می‌رسد ایران‌خودرو برای گفتگو با fiat راه طولانی در پیش داشته باشد.

در این میان و با پروا به شرایط موجود، برخی کارشناسان صنعت خودرو این پرسش را مطرح می‌کنند با پروا به اینکه حضور fiat در خودروسازی ایران بسیار پیچیده و حتی ناشدنی به نظر می‌رسد، پافشاری ایران‌خودرو برای همکاری با این خودروساز بزرگ ایتالیایی چیست؟ در پاسخ به این پرسش باید به تجربه سرمایه‌گذاری این غول خودروساز ایتالیایی در سراسر جهان اشاره کرد.

fiat به‌سرنویس شرکتی مطرح که پیشینه طولانی در واگذاری حق امتیاز به شرکت‌ها و کشورهای گوناگون بدون به دیده داشتن سیاست‌های محلی آنها دارد و این فرمایش بزرگ ترین امتیاز و مزیتی است که ایران‌خودرو با پروا به دم‌، خواستار همکاری با fiat است.

در این رابطه می‌توان گفت گزینش fiat برای حضور در ایران و همکاری با ایران‌خودرو اقدام حساب‌شده‌ای است که و باتوجه به تجربیات کامیاب این شرکت در زمینه سرمایه‌گذاری در کشورهای گوناگون جهان از‌جمله آمریکای لاتین، نشان‌ می‌دهد این است در صورتی‌که fiat در ایران حضور پیدا کند، این اقدام منجر به همکاری پایدار با تکیه بر برتری‌های بازار و توانمندی‌های صنعت خودروی کشور خواهد شد.

همچنین باید به این نکته پروا کرد fiat در پهنه قیمتی خودروهای زیر ۵۰میلیون تومان دارای محصولات بسیار باکیفیتی است و ایران‌خودرو با این محصولات می‌تواند رقابتی دیدنی با renault که قصد حضور مستقل در ایران با همکاری ایدرو را دارد، رقم بزند.

با این‌همه باید چشم براه آینده ماند و تماشا کرد دست پایان سیاست‌های ترامپ در قبال ایران به چه سمت‌و‌سویی جنبش خواهد کرد و مسئولان fiat آیا ریسک حضور در ایران را با پروا به اقدامات مقامات آمریکایی خواهند پذیرفت یا اینکه در این زمینه رویدادها دیگر رقم خواهد خورد.

بر پای بست این گزارش، گروه FCA که شرکت fiat به‌سرنویس ششمین خودروساز بزرگ جهان با فروشی بالغ بر ۸۰ میلیارد یورو در سال، مهم‌ترین عضو دم است که دربرگیرنده گردآور‌ای از برندهای بزرگ دنیای خودرو همانند fiat، chrysler، maserati، ferrari، dodge، jeep، لانچیا و alfa romeo است که هرکدام به‌سرنویس بخشی از این زیرمجموعه و با مدیریت ایتالیایی به فرآوری خود در نقاط گوناگون جهان پیوسته می‌دهند.

در میان این گروه، fiat شرکتی است که بیشترین سرمایه‌گذاری خود را در بیرون از ایتالیا انجام داده، به‌طوری‌که آمریکای‌لاتین یکی از بزرگ‌ترین مراکز سرمایه‌گذاری این شرکت چند‌ملیتی محسوب می‌شود.




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام