سایت جامع خودرو در ایران


» دشوار طرح‌ها در اجرای آنها مشخص می‌شود ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶


میزان کامیابی اقدامات انجام شده در باره قطعات بی‌کیفیت در بازار

اواخر سال گذشته بود که انجمن تکه‌سازان کشور برای مبارزه با قاچاق قطعات خودرو به طور جدی برنامه‌ریزی کرد و در همین راستا نیز کارگروهی در زمینه برخورد با بازار قطعات قاچاق برپایی شد.

دبیر این انجمن در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» پافشاری کرده بود این کارگروه در برگیرنده نمایندگان صنوف، انجمن تکه‌سازان‌، انجمن واردکنندگان و تعمیرکاران و نمایندگان باژگاه در وزارت صنعت، معدن و بازرگانی برای جلوگیری از قاچاق کالا تشکیل شده است و از نتیجه برگزاری نشست ها نیز اظهار خوشنودی کرده بود.

کد شناسایی و هولوگرام قطعات یدکی نیز طرح‌هایی بودند که از دل همین پیگیری‌ها بیرون آمدند. با این حال ولی به نظر می‌رسد هنوز هستی قطعات یدکی بی‌کیفیت و قاچاق در بازار قطعات یدکی خودرو، از چالش‌های مهم این دامنه به شمار می‌رود.

دشوار طرح‌ها در اجرای آنها مشخص می‌شود

دشوار طرح‌ها در اجرای آنها مشخص می‌شود

اینکه طرح‌ها و اقدامات انجام شده تا چه حد در کنش و اجرا می‌توانند در حل دشوار هستی قطعات بی‌کیفیت و قاچاق در بازار کارساز باشند، مساله‌ای است که سخنگوی انجمن تکه‌سازان کشور در پسینیان بازگویی دیدگاه خود در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» درباره هنگام پافشاری کرد: «در بازار شدنی است قطعاتی هستی داشته باشد که دارای مهر یا بارکد باشد، ولی بردباری دارد بارکد آنها بن نباشد. از این روی طرح کامل‌تری با سرنویس «مهر عدم فرآوری تو یا درون» مطرح شدکه می‌توان گفت به راستی یک گام رو به جلو محسوب می‌شود. اگرچه شکی نیست کنش به هنگام آسان نیست ولی اجرای طرح‌ها می‌تواند دشواری ها آنها را نشان دهد.»

فرهاد بهنیا با بیان اینکه در تمام جهان وقتی یک طرح نوپا وارد ساختار کلان قانونی یک کشور می‌شود، ایراداتی دارد و اعتراضاتی را نیز همراه خواهد داشت، گفت: «همه اینها حین اجرا برطرف می‌شود. بنابراین معتقدم اجرای این طرح به صلاح فرآوری تکه در کشور است. ضمن اینکه این طرح دیر مطرح شده ولی همچنان سودمند است. ای کاش این طرح چهار سال پیش مطرح می‌شد که امروز نقاط سستی هنگام برطرف شده بود و به دقت مشخص بود چه تکه‌ای وارد شود و چه فرایندی را باید طی کند.»

درباره مساله رفع دشوار قاچاق قطعات خودرو، رئیس اتحادیه فروشندگان ابزارها یدکی و قطعات خودرو نیز در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» با پافشاری بر اینکه اقدامات انجام شده در مدت تازه به تایید و تضمین بن بودن کالا و قطعات انجامیده است، گفت: «کار و جنبش‌های پیوسته با این دشوار مایه شده است آغاز واردات قطعات به طور ریزبین مشخص شود و وارسی در این زمینه به این شکل است که با نصب هولوگرام، بن بودن و غیر قاچاق بودن قطعات از طرف مصرف‌کننده و مشتری قابل پیگیری شده است.»

غلامرضا بخشی‌زاده با اشاره به اینکه مساله هستی قطعات قاچاق در بازار، با آنچه بر هنگام پافشاری می‌شود و حاشیه‌هایی که در باره هنگام مطرح می‌شود متفاوت است، اظهار کرد: «به طور کلی با پروا به تعرفه ۴ درصدی واردات قطعات خودرو و آسانی واردات در این دامنه، هزینه برای قاچاق این گروه کالا اساسا صرفه اقتصادی نخواهد داشت.»

به گفته وی مهم‌ترین دشوار در این دامنه، هستی کالاها و قطعات تقلبی در بازار است که انگیزه اصلی هنگام دشواری ها برآمده از سال‌های تحریم بود ولی با پروا به اینکه تحریم‌ها امروز تا اندازه ای از میان رفته است، با اقدامات چهره گرفته چشمداشت می‌رود این دشوار کمرنگ شود و حتی از میان برود.»

در این زمینه دبیر انجمن تکه‌سازان ایران در اظهارنظر تازه خود با پافشاری بر اینکه برای رها شدن از دشواری قطعات بی‌کیفیت و قاچاق باید بحث برندینگ و اصالت در باره قطعات خودرو از سوی انجمن صنفی اعمال شود و این مهم نیاز به یک قانون نیرومند دارد، گفت: « پافشاری داریم روی جستار برندینگ و ازآنش معنوی در کشور کار شود ولی در حال آماده انجمن به انگیزه خلأ قانونی اهرم اجرایی ندارد تا بتواند از حضور کالاهای نامرغوب در بازار و حتی تعمیرگاه ها جلوگیری کند.»

مازیار بیگلو در پیوسته با اشاره به اینکه انجمن تکه‌سازان تنها می‌تواند از راه باژگاه، وزارت صنعت، معدن و بازرگانی و تعزیرات حکومتی ورود و حضور بی‌کیفیت‌ها را دنبال کند، اظهار کرد: «در بن هر تکه‌ای که می‌خواهد وارد کشور شود باید مهر تایید و اصالت را از انجمن تهیه کند و این نشان روی تکه حک شود. این رخداد دقیقا در صنایع الکترونیک و موبایل نیز می‌افتد و این تاییدیه صنفی بسیار در بازار کارساز بوده است.»

وی در باره نقش تکه‌سازان ایرانی در تامین قطعات خودروهای چینی فرآوری تو یا درون افزود: «هنوز کار و جنبش خاصی با این سازندگان نداریم و تنها برخی از اعضای انجمن برخی محصولات مانند رادیاتور را در پسندیدن این خودروسازان می‌گذارند.»

بیگلو همچنین در باره انگیزه ها کم رنگ بودن درونی‌سازی در برندهای چینی گفت: «بها تکه‌سازان چینی بسیار رقابتی است و کیفیت این قطعات نیز با تولیدات ما تفاوت دارد، یعنی بها چینی‌ها پایین و کیفیت قطعات نیز پایین است ولی در ایران به دنبال رسیدن به استانداردهای اروپا هستیم.»

به گفته بیگلو، اگر خودروی اروپایی با کیفیت مشخص و قیمتی بخردانه وارد کشور شود، دیگر کسی خودروی چینی نمی‌خرد. برای همین دنبال همکاری در ساخت این قبیل خودروها نیستیم.




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام