سایت جامع خودرو در ایران


» هشدار سونامی خودروهای فرسوده و قوانینی که برای اسقاط تازه نمی‌شوند ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶


به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، طی سال‌های پسین با افزایش تیراژ خودروهای سواری و نزدیک شدن بخش‌هایی از بازار خودرو ایران به مرز اشباع از یک سو و همچنین آلودگی هوای کلان شهرها از سویی دیگر مایه شده است مسئله آمدوشد خودروهای فرسوده از اهمیت زیادی برخوردار شود.

از همین رو از سال ۸۷ با تصویب هیئت دولت نخستین برنامه جدی اسقاط خودروهای فرسوده در ایران شکل گرفت. یکی از چالش های اصلی اسقاط در ایران، تامین منابع مالی بود، چرا که خودروسازان به علت مسائل مالی و تا اندازه ای عدم دانستن نیاز، منابع و تسهیلات مالی قابل توجهی به این فرمایش برگزیدن ندادند. از همین رو اسقاط خودروهای فرسوده کاملا وابسته به منابع مالی دولتی بود و به علت اندک بودن این منابع، امکان اسقاط خودرو بیش از اندازه معینی هستی نداشت.

با تغییراتی که دم قانون طی سال های ۸۸ تا ۹۲ داشت، سرانجام در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۹۲ بند “د” از آیین نامه اسقاط خودروهای فرسوده را که در سال ۸۷ تصویب شده بود، دگرگون شد و جدول زیر به تصویب رسید:

افزون بر این سن فرسودگی خودروهای سواری به بیست سال کاهش یافت. بر پای بست جدول فوق، واردکنندگان خودرو می‌بایست بر پای بست میزان مصرف سوخت خودروی وارداتی، ۱ تا ۶ دستگاه خودرو فرسوده را از رده بیرون نمایند.

با دگرگونی ها چهره گرفته، خون تازه‌ای در رگ‌های اسقاط فرسوده‌ها جاری شد به گونه‌ای که اسقاط خودروهای سبک، از ۹۲ هزار دستگاه در سال ۱۳۸۶ به ۳۳۶ هزار دستگاه در سال ۹۳ رسید و با پیوسته این روند به ۳۶۰ هزار در سال ۹۵ رسید. یعنی طی ده سال ۳٫۹ برابر افزایش یافت.(اعداد در جدول زیر بر پای بست هزار دستگاه است)

 

ولی سوال مهم این است که آیا همین میزان اسقاط برای بازار ایران بسنده می کند؟

برای پاسخ به این سوال لازم است شمار خودروهایی که به طی چند سال آینده پیمان است به سن اسقاط برسند احصا شود، از همین رو خوب است نگاهی به میزان تولیدات خودروها در ایران طی ۲۰ سال پسین انداخته شود:

با به دیده داشتن سن بیست سال برای فرسودگی خودرو (که نزدیک ده سال بیشتر از سن فرسودگی خودرو در کشورهای گسترش یافته است) کشور طی چند سال آینده با سونامی خودروهای فرسوده روبرو خواهد بود، چرا که با پروا به جدول بالا، تیراژ خودروهای تولیدی، از ۱۷۴ هزار دستگاه در سال ۷۶ به یک میلیون دستگاه در سال ۸۴ رسید. بنابراین تا سال ۱۴۰۴ نیازمند اسقاط بیش از یک میلیون دستگاه خودرو در سال خواهیم بود و این یعنی باید طی هشت سال آینده میزان اسقاط خودروهای فرسوده به بیش از ۳ برابر برسد.

اسقاط خودرو فرسوده در برابر واردات خودرو هر چند توانست روح تازه ای به کالبد نیمه جان اسقاط بدمد ولی برای آنکه صنعت خودرو به شمار باره نیاز اسقاط در سال برسد نیازمند گسترش قوانین این چنینی خواهد بود. چرا که با پروا به مسائل زیست محیطی و آلودگی هوا به ویژه در کلان شهرها و نقش قابل پروا خودروهای فرسوده در پیدایش و پیوسته این مسئله، در چهره عدم طراحی راهکار مقتضی چالش آلودگی هوای کلان شهرها بسیار گود تر و شکل جدیدی به خود خواهد گرفت.

با همه این اوصاف طی روزهای پسین در فضای غیر رسمی اخباری مبنی بر لغو قانون اسقاط در برابر واردات منتشر شده است. که در چهره وقوع چنین مسئله ای یک بازگشت به عقب تاریخی و فاجعه بار برای صنعت خودرو و پیرامون زیست کشور رخ خواهد داد.

 



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]


مطالب محبوب
اینستاگرام