سایت جامع خودرو در ایران


» سه شیوه برای واردات خودروهای عبورموقت ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶


تازه ترین گذرموقت‌ها در جاده‌های ایران کدامند؟

چند سالی است واردات خودروهای گذرموقت به تو یا درون کشور رونق گرفته، به‌طوری که هر روز گواه آمدوشد خودروهای ویژه و سوپراسپرت که امکان آمدوشد و دریافت پلاک ملی را به چهره همیشگی ندارند، با پلاک گذرموقت در خیابان‌های کشور هستیم.

در پیوسته به چگونگی انجام این کار می‌پردازیم، همچنین نگاهی اجمالی بر چند خودروی ویژه که به تازگی به چهره گذرموقت به کشور آمده‌اند، خواهیم انداخت. با آگاهی ها خودرو همراه باشید.

پلاک گذرموقت در نخست برای افرادی در نظر گرفته شده بود که قصد داشتند برای مدت زمان کوتاهی با خودرو خود به ایران سفر کنند ولی بعدا عده‌ای از هم‌وطنان تصمیم گرفتند از این رویه به سرنویس یک تفریح و حتی بازرگانی سودآور کاربرد کنند.

از آنجایی که خودروهای گذرموقت برای ورود به کشور مشمول قانون پرداخت مالیات نمی‌شوند، عده‌ای تصمیم گرفتند خودرو‌های موردعلاقه خود را با قیمتی پسندیده ولی در زمانی اندک به ایران آورند.

همین جستار مایه شد تعریف و کاربرد پلاک گذرموقت دچار دگرگونی ها شود. به طور کلی واردات خودروهای گذرموقت به تو یا درون کشور به سه چهره قابل اجراست.

 

نخستین روش؛ دفتـرچه بیـن‌المللی کارنـه‌‌دوپــاساژ است.

کارنه‌دوپاساژ دفترچه‌ای زردرنگ دربرگیرنده مشخصات فنی و ظاهری خودرو به دو زبان انگلیسی و فرانسوی است (کارنه‌دوپاساژ یک واژه فرانسوی به معنای کتاب ترخیص است)

کارنه‌دوپاساژ

کارنه‌دوپاساژ

این روش برای کشورهایی که عضو کنوانسیون میان‌المللی کارنه‌دوپاساژ (تنها مربوط به مسافران) هستند، اعتبار داشته و قابل اجراست. در صورتی‌که مالک خودرو، مهلت ماندن یا اعتبار ویزایش به انجام رسیده باشد، نمی‌تواند از شرایط کارنه‌دوپاساژ کاربرد کند؛ به این معنا که تنها ایرانیان مقیم با ماندن و ویزای معتبر، شرایط کارنه‌دوپاساژ را دارند.

روش دوم؛ روش مـرســوم واردات است.

در این روش شخص مقیم یا ساکن در کشورهای دیگر، نخست با گرفتن دستور از باژگاه ایران و دریافت ضمانت‌نامه معتبر بانکی یا نقدی، به اندازه ارزش اصلی خودرو به‌علاوه‌ حقوق و سود احتمالی ورود خودرو به ایران، اقدام به واردکردن خودرو می‌کند.

 

روش سوم روشی است که به تازگی رایج شده و کمی پرمخاطره است.

انگیزه اینکه می‌گوییم این روش کمی خطرناک بوده، این است که امکان سوءاستفاده و کلاهبرداری در این روش بسیار است. تنها شرط لازم برای گذرموقت کردن خودرو در این روش، شرط سکونت در آزادگاه ها و پابرجا کردن هنگام است و باقی شرایط، همان شرایط فوق‌الذکر است.

ولی تفاوت این روش با روش‌های پیش در این است که پروانه ورود گذرموقت این خودروها در گمرکات مناطق‌آزاد کشور انجام می‌شود که مراحل هنگام بسیار ساده‌تر از دو روش پیشین است.

پس از انجام زمان گذرموقت بودن خودرو و واپسداد نشدن هنگام به باژگاه، موظف به پرداخت تاوان‌ هستید. همچنین نکاتی پیرامون خودروهای گذرموقت هستی دارد که به چهره ناچیز به آنها اشاره می‌کنیم.

تنها شخصی که نام وی در دفترچه کارنه خودرو یا در برگه ورود گذرا هنگام ذکر شده، فرمان رانندگی با خودرو را دارد. در چهره دیرکرد در بازگشت خودرو به باژگاه و تحویل هنگام به کشور آغاز پس از انجام دوره آمدوشد خودرو، در فاصله ده روز به مالک خودرو اخطاریه داده می‌شود و با گذشت ده روز از تاریخ اخطاریه، پرونده قاچاق تشکیل و به دادگاه ارسال خواهد شد.

در پیوسته به چند خودروی ویژه که به تازگی به‌چهره گذرموقت وارد کشور شده اشاره خواهیم کرد.

ferrari کالیفرنیا در کرمان
ferrari کالیفرنیا را شاید بتوان یکی از ویژه‌ترین خودروهای وارد شده به چهره گذرموقت در چند وقت تازه دانست. ferrari کالیفرنیا که بر پایه مدل مارانلو طراحی شده و همانندگی عجیبی با ferrari کلاسیک دینو دارد، در سال ۲۰۰۸ در پاریس رونمایی شد.

ferrari کالیفرنیا در کرمان

ferrari کالیفرنیا در کرمان

هدف فرآوری این خودرو، خوشنود نگاه داشتن هنگام دسته از عاشقان سینه‌چاک ferrari بوده که به‌چهره روزمره در شهر آمدوشد داشتند و برای هنگام‌ها رم‌کردن اسب‌های سرکشی چون مدل F430 اسطور‌ه‌ای در شدامد‌های سنگین شهری خسته‌کننده است.
چندی پیش یکی از هم‌وطنان خوش‌‌ذوق رفسنجانی اقدام به وارد کردن یک دستگاه ferrari کالیفرنیای قرمزرنگ به‌چهره گذرموقت کرد. این خودرو با آمدن به کشور هیاهوی زیادی به پا کرد.

همچنین تصاویری از این خودرو در فضای مجازی منتشر شد که برای کاربرد در یک جشن عروسی تزیین شده و به‌سرنویس خودرو عروس در این سنا خودنمایی می‌کند.

ferrari کالیفرنیا از یک پیشرانه هشت سیلندر خورجینی با حجم ۳/۴ لیتری بهره‌ می‌گیرد که توانایی فرآوری نیرویی برابر ۴۵۳ اسب‌بخار را دارد. این حجم از فرآوری نیرو در یک موتور سیکلت تنفس‌طبیعی جزو بالاترین درصدهای بازدهی محسوب می‌شود که اکثر موتورها این مقدار را با کمک از سوپرشارژها و توربوشارژها فراهم می‌کنند.

maserati گرن‌توریسمو با روکش زرین
یکی از ویژه‌ترین خودروهای گذرموقتی که به تازگی به تهران آمده، maserati گرن‌توریسمویی است با روکش زرین شفاف که پروا همه را در خیابان به خود جلب می‌کند.

maserati گرن‌توریسمو با روکش زرین

maserati گرن‌توریسمو با روکش زرین

دیزاین ویژه این خودرو بیش از هرچیز باره بحث دلبستگی‌مندان به خودرو پیمان گرفته است. طراحی maserati یک طراحی سنتی نوین شده است که به هر روی در هنگام آیرودینامیک بسیار خوب حرف نخست را می‌زند.

البته هنگامی‌که در‌های بزرگ و کشیده کابین این سوپراسپرت ایتالیایی را باز می‌کنیم، شدنی است در همان نخست کمی شگفت زده شویم یا شاید کمی هم ناامید شویم، زیرا طراحی کابین کمی‌ بیش از اندازه ساده و بی‌آلایش است.

البته این جستار زمانی صحت پیدا می‌کند که پای رقیبی چون porsche ۹۱۱ یا مرسدس‌بنز SL درمیان باشد. قلب تپنده نیزه‌دار ایتالیایی پیش رو از یک پیشرانه هشت سیلندر تنفس‌طبیعی با حجم ریزبین ۴۶۹۱ سی‌سی تشکیل شده است.

توان این پیشرانه ۴۵۰ اسب‌بخار در دور موتور سیکلت ۷۰۰۰ و گشتاور هنگام ۵۱۰ نیوتون‌متر در دور موتور سیکلت ۴۷۵۰ دور است. این پیشرانه استقامتی است و از این روی در دورهای بالاست که بیشترین توان را فرآوری می‌کند.

بیشترین دور این موتور سیکلت، ۷۲۰۰ دور در دقیقه است و پس از هنگام پاشش سوخت قطع می‌شود یا به اصطلاح کات‌آف چهره می‌گیرد.

 

lexus LX570 نیوفیس در تهران
وقتی گفتگو از یک خودروی لوکس می‌شود، نام چند برند در ذهن تداعی می‌شود که یکی از هنگام‌ها برند ژاپنی lexus است. lexus برندی است که تحت سرنویس زیرمجموعه کمپانی بزرگ toyota کار و جنبش می‌کند.

lexus LX570 نیوفیس در تهران

lexus LX570 نیوفیس در تهران

به راستی محصولات این برند روی پلت‌فرم محصولات toyota شکل‌ می‌گیرند. با این تفاوت که کیفیت قطعات و متریال به‌کار رفته در تولیدات lexus، بسیار بالاتر از تویوتاست و امکانات رفاهی و آپشن‌هایی که روی این خودروها نصب می‌شود، یک سروگردن از toyota بالاتر است.

از هنگام‌جایی که هردوی این برندها در کشور پیشینه‌ای طولانی و درخشان دارند، بسیاری از مردم با محصولات هنگام‌ها آشنایی دارند. خودروهای SUV یا به اصطلاح شاسی‌بلند، در جهان و همین‌طور در ایران، پیروان بسیار زیادی دارند، از این روی حتی بسیاری از خودروهای گذرموقتی که به کشور می‌آیند، از همین قبیل خودروها هستند.

چندی پیش یک دستگاه lexus LX570 نیوفیس سفیدرنگ با پلاک گذرموقت، پا به خیابان‌های پایتخت گذاشته است. این خودرو تا پایان مردادماه مهلت آمدوشد داشته که بردباری می‌رود پروانه آمدوشد هنگام از سوی مالک خودرو، تمدید شود.
lexus LX 570 بزرگ‌ترین و گران‌ترین خودروی شاسی‌بلند این شرکت ژاپنی است که برای نخستین بار در سال ۱۹۹۶ فرآوری و عرضه شد. تاکنون چهار دودمان از این خودرو، بر پایه و پلت‌فرم استاندارد toyota لندکروزر ساخته شده است.

در نسخه جدید و فیس‌لیفت شده، جلوپنجره خودرو که به سبک و سیاق دیگر lexus‌ها در آمده بزرگ‌ترین شناسه ظاهری هنگام محسوب می‌شود.

البته چراغ‌های عقب نیز دچار دگرگونی ها زیادی شده‌اند ولی همچنان اصالت خود را حفظ کرده‌اند. LX570 با فناوری‌های منحصربه‌فرد شرکت lexus همراه شده که همین جستار مایه می‌شود از toyota لندکروزر جدا شود.

همچنین قابلیت‌های آفرود در کنار لوکس بودن، جذابیتی را پدید آورده که مشتریان زیادی را به سوی این شاسی‌بلند فول‌سایز کشانده است. همچنین شرکت lexus در این دودمان از پیشرانه ۷/۵ لیتری ۸ سیلندر کمک گرفته تا قدرتی برابر ۳۸۳ اسب‌بخار فرآوری کند، همچنین این خودرو توانا است در مدت ۵/۷ ثانیه از حالت سکون با شتاب ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد و بیشینه سرعتی که برای این خودروی سترگ‌الجثه به ثبت رسیده، سرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت است.

گفتنی است در این مدل از گیربکس ۶ سرعته ربات کاربرد شده که وظیفه انتقال نیرو از موتور سیکلت به سیستم چهار چرخ متحرک را دارد. مصرف سوخت اعلام شده برای این مدل رقم ۱۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که برای پیشرانه ۸ سیلندر نسبتا بخردانه به حساب می‌آید.

 

nissan GT-R و lexus RC ؛ دو سوپراسپرت تازه‌وارد
دو خودروی تازه‌وارد به کشور که دلبستگی‌مندان به خودرو را تحت‌کارایی پیمان داده‌اند، nissan GT-R سفیدرنگ و lexus RC350 با رنگ ویژه نارنجی هستند.

nissan GT-R و lexus RC ؛ دو سوپراسپرت تازه‌وارد

nissan GT-R و lexus RC ؛ دو سوپراسپرت تازه‌وارد

همچنین در تصاویری که از این خودروها در آغاز ورود به کشور منتشر شد، یک دستگاه porsche کیمن دودمان نخست آبی‌رنگ نیز دیده می‌شود که به‌طور همزمان پا به خاک ایران گذاشته‌اند.

دو خودروی موردنظر در بسیاری از شهرهای ایران دید شده و اکنون در نیمروز کشور به سر می‌برند. nissan GT-R که در سال‌های تازه توفانی در بازار خودروهای اسپرت و سوپراسپرت به پا کرده است، با کد فنی R35 شناخته می‌شود و به سرنویس پنجمین دودمان از سری خودروهای اسپرت کمپانی nissan محسوب می‌شود.

چهار دودمان پیشین که در کنار کد GT-R سرنویس اسکای‌لاین را یدک می‌کشیدند، به راستی به سرنویس تند‌ترین گونه از خانواده خودروهای لوکس و اسپرت اسکای‌لاین (SKYLINE) nissan شناخته می‌شدند ولی GT-R کنونی به کلی از خانواده خودروهای لوکس SKYLINE مجزا شده است.

lexus RC F کوپه مدل ۲۰۱۶ با چهره تهاجمی پیروان زیادی را به خود جلب کرده است که با ظاهری فوق‌العاده و با به کارگیری خطوط برجسته و فناوری روز جهان هنر خود را به بهترین شکل نمایش داده است.

وقتی وارد کابین این خودرو می‌شوید، خواهید دید از طراحی ویژه و منحصر به فردی در این خودرو کاربرد شده است. در تو یا درون کابین lexus RC از روکش‌های چرم و پلاستیک نرم به‌کار رفته است و صندلی‌ اسپرت این خودرو راحتی و آسایش را برای سرنشینان فراهم می‌کند. این خودرو برای افرادی که زمان بسیاری پشت فرمان سپری می‌کنند، گزینه بسیار مناسبی است.

lexus RC 350 در دو مدل دیفرانسیل عقب و چهار چرخ جنباننده به بازار عرضه می‌شود. بدبختانه شوربختانه هیچ‌کدام از مدل‌های RC به همراه گیربکس دستی ارائه نمی‌شود.

همگی این مدل‌ها از lexus چنان‌چه دیفرانسیل عقب باشند، مجهز به یک گیربکس ربات هشت سرعته و چنانچه چهار چرخ جنباننده باشد، به یک گیربکس شش سرعته ربات مجهز است.

تامین نیروی پیشران lexus RC 350 بر دوش موتور سیکلت آشنای ۵/۳ لیتری و ۶ سیلندر toyota گذاشته شده است. این موتور سیکلت توانا است ۳۰۶ اسب‌بخار نیرو و نزدیک ۳۷۶ نیوتون‌متر گشتاور فرآوری کند. یک نسخه نیرومند‌تر از این این کوپه نیز هستی دارد که F Sport نامیده می‌شود.




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.


مطالب محبوب