سایت جامع خودرو در ایران


» تمرکز بر واردات و فروش به جای سرمایه‌گذاری راهبردی ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶


کارایی تعدد شرکت‌های خودروساز بر کار و جنبش این صنعت

پس از افزایش میزان همکاری شرکت‌های تو یا درون با خودروسازان بیگانه، با هستی اینکه چشمداشت می‌رفت حال و روز صنعت خودرو رو به بهبود برود ولی به نظر می‌رسد سردرگمی و بی‌برنامگی در هنگام بیشتر شده است.

به گزارش آگاهی ها خودرو،به باور برخی فعالان این بخش، مهم‌ترین انگیزه به هستی آمدن این شرایط، پایین بودن تیراژ فرآوری این خودروهاست به‌طوری که درونی‌سازی و فرآوری قطعات آنها در کشور توجیه اقتصادی ندارد. از سوی دیگر برخی کارشناسان بر این باورند که تعدد شرکت‌های خودرویی در ایران، در سنجش با کشورهای دیگر که حتی به سرنویس کشورهای خودروساز در جهان شناخته می‌شوند، مهم‌ترین انگیزه به هستی آمدن این سردرگمی‌ها و تعدد قراردادهایی است که بیشتر توجیه اقتصادی ندارند.
در این رابطه یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» با بیان اینکه چالش در بخش تکه‌سازی تنها یکی از نتایج بالا بودن شمار خودروسازان در کشور است، گفت: «خدمات پس‌از فروش و مباحث مربوط به بازاریابی بخش‌های دیگری هستند که برآیند اینکه این مساله دچار دشوار می‌شوند. به این انگیزه که بدبختانه شوربختانه در زمان امضای قراردادهای اولیه با شرکت‌های بیگانه، بسیاری از مواردی که باید قید و شروطی که باید استوار و سفت و سخت مطرح شود، لحاظ نمی‌شوند و همین مایه خواهد شد حلقه‌های اصلی در این روند مغفول بمانند و بحث تامین قطعات و خدمات پس از فروش نیز از این قاعده مستثنی نیست.»
سعید عقیقی در پیوسته با اشاره به اینکه در این فرایند مساله بازاریابی از آیتم‌های بسیار مهم است، افزود: «خودروسازانی که با برندهای بیگانه کار می‌کنند، بحث فرآوری را برای آینده دور در نظر می‌گیرند و در آغاز همکاری تنها بر مساله واردات تمرکز می‌کنند و صرفا بحث فروش را دلخواه پیمان می‌دهند. به‌همین انگیزه موارد مهمی مانند انتقال فناوری، فرآوری تو یا درون خودروها و منافع تکه‌سازان در قراردادها یا بسیار کم‌رنگ است یا به‌طور کلی پیگیری نمی‌شود.»
وی با روشنگری این مطلب که همین مسائل مایه می‌شود خیلی از شرکت‌های خودرویی در برهه‌ای کوتاه کار و جنبش می‌کنند و پس نمی‌توانند کار خود را پیوسته دهند، اظهار کرد: «برای نمونه شرکت‌هایی مانند دیار خودرو یا زاگرس‌خودرو بودند که در برهه‌ای از زمان بسیار نیرومند کار کردند و خط فرآوری راه‌اندازی کردند ولی پس ورشکست شدند. به این انگیزه که تنها بر مساله فروش تمرکز داشتند و برنامه‌ریزی طولانی‌مدت نداشتند.»
عقیقی با بیان اینکه برندهای بیگانه که با شرکت‌های ایرانی همکاری می‌کنند اصطلاحا تخم‌مرغ‌های خود را در چند سبد پیمان می دهند، پافشاری کرد: «مثلا شرکت renault در حال‌آماده با نگین‌خودرو CBU عرضه می‌کند و با ایران‌خودرو و پارس‌خودرو CKD فرآوری می‌کند. بر این پای بست یکی از انگیزه ها تعدد نماینده‌ها را می‌توان این جستار دانست که برندها با توان وارد کشور می‌شوند و با چند نماینده کار می‌کنند. چنانچه شاید درست این باشد وقتی یک شرکت اصلی، نمایندگی انحصاری یک برند را می‌گیرد، بحث فرآوری و انتقال فناوری هم در پی هنگام پیشامد بیفتد. این در حالی است که بر خلاف این چشمداشت، همکاری با برندهای خودروساز بیگانه برای شرکت‌های ایرانی صرفا جنبه بازرگانی پیدا کرده و تمرکز آنها بر بحث واردات است.»
این پرکار صنعت خودرو همچنین با بیان اینکه در کنار این‌ها باید پروا داشت برخی شرکت‌ها هم در همین شرایط نیرومند کنش می‌کنند، گفت: «برای نمونه شرکت کرمان‌خودرو در حال آماده بحث فرآوری خودروی چینی جک و lifan را در سبد محصولات خود پیمان داده و از سوی دیگر به‌تازگی با شرکت هیوندایی پیمان نامه بسته است.»
وی با پافشاری بر اینکه نبود وارسی پسندیده بر شکل کار و جنبش شرکت‌های خودروساز، از انگیزه ها به هستی آمدن شرایط کنونی و دشوار شدن برنامه‌ریزی در این زمینه است، اظهار کرد: «به راستی چشمداشت می‌رود وزارت صنعت، معدن و بازرگانی در بحث صدور مجوزها مهار بیشتری داشته باشد. همچنین باید این پافشاری هستی داشته باشد تا شرکت‌ها بحث خدمات پس از فروش را جدی بگیرند و در زمینه ارائه این خدمات پیشه‌ای کنش کنند.»
سعید عقیقی با اشاره به اینکه در بحث ارائه خدمات پس از فروش و تعهد شرکت‌ها در این زمینه، خود به خود جستار تامین قطعات مطرح می‌شود، افزود: «بدین سان جایگاه تولیدکننده قطعات هم مشخص می‌شود و بُعد فرآوری تو یا درون هم قوت می‌گیرد.»
وی با پافشاری بر اینکه فرآوری خودرو با تیراژ پایین برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد، گفت: «وقتی تیراژ فرآوری پایین باشد، دلیلی ندارد برای راه‌اندازی خط فرآوری سرمایه‌گذاری پیشامد بیفتد.»
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه بدبختانه شوربختانه اکنون در خودروسازی کشور همه‌چیز به شکل آزمون و خطا پیش می‌رود، گفت: «در یک مقطع زمانی شرکت‌ها تصمیم می‌گیرند یک فرآورده را در شمار اندک وارد کنند و دیگر کاری به پس از هنگام ندارند.»




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام