سایت جامع خودرو در ایران


» انتقاد روشن نماینده انجمن از صنعت خودرو کشور ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶

انتقاد روشن نماینده انجمن از صنعت خودرو کشور

دسته بندی : خودرو تاریخ : چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶


انتقاد روشن نماینده انجمن از صنعت خودرو کشور

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن انجمن گفت: «Kia Pride» هیچ امنیتی ندارد و ادامه فروش دم بازی با «جان مستضعفان» است. «Kia Pride» یک «تابوت» کم دارد که سایپا دم را هم به همراه خودرو به مردم بفروشد.

به گزارش ایسنا رضا علیزاده، با انتقاد از سخنان مدیرعامل سایپا که گفته است «Kia Pride خودروی دلخواه اقشار کم درآمد است»، گفت: این سخن به هیچگونه، درست و پذیرفتنی نیست. حفظ امنیت و جان مردم، تهیدست و غنی ندارد. چه فرقی میان جان تهیدست و غنی هستی دارد؟ آیا باید خودرویی به فقرا فروخته شود که تا تَقی به توقی خورد، چند تن داخلش بمیرند؟ این چه بخردانه است؟ در سامانه جمهوری اسلامی حفظ جان فقرا باید در نخستینگی باشد. این سامانه، سامانه فقرا و مستضعفان است.

نماینده مردم ورزقان در انجمن یادآور شد: عملکرد خوب مدیران خودروسازی را زیر سوال نمی‌برم. مدیران صنعتی کشور تمام تلاش خود را می‌کنند و تندرست و دلسوز هستند ولی معیوب بودن ساختار صنعت و شیوه واگذاری شرکت‌های صنعتی به شکلی است که اگر بهترین مدیران هم سر کار بیایند، نمی‌توانند دشواری صنعت کشور را حل کنند.

وی با بیان اینکه دشواری ها صنعت خودرویی کشور یکی دو تا نیست، پیوسته داد: این صنعت از بیخ و بُن دشوار دارد. بطور نمونه بها‌گذاری خودرو چه ربطی به شورای چشم وهمچشمی دارد؟ اگر سیستم بها‌گذاری درست باشد، بها باید در بازار عرضه و درخواست و براساس کیفیت تعیین شود ولی بدبختانه شوربختانه همه چیز حتی بها‌گذاری، بازار عرضه و درخواست، فروش و واردات را انحصاری کرده‌ایم.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن انجمن متذکر شد: در حالی که در دیگر کشورهای جهان ممنوعیت واردات خودرو مایه از میان رفتن صنعت خودرویی کشورهای بازداشته کننده می‌شود ولی در ایران پیروان صنعت خودروسازی اندیشه می‌کردند اگر برای این صنعت بازار انحصاری به هستی آورند و واردات خودروهای بیگانه را اندک کنند، خودروسازی کشور تقویت می‌شود ولی در کنش چنین نشد. در این کشورها نیز رخداد افتاده است که ممنوعیت واردات خودرو در کشورهای بازداشته کننده مایه از میان رفتن صنعت دم کشور شده است. این، راه پشتیبانی از صنعت خودروسازی نیست، به اجرا درآوردن سامانه تعرفه‌ای چاره کار است. در این چهره انگیزه صنعت درونی در هر پهنه‌ای بالارفتن کیفیت خودرو و رقابتی کردن بها‌ها خواهد شد ولی شورایی تحت سرنویس «شورای چشم وهمچشمی» برای خودرو بها تعیین می‌کند،‌ چرا؟

علیزاده پیشنهاد داد: صفر تا صد صنعت خودرویی کشور باید به بخش خصوصی حقیق واگذار شود و دولت سیاست‌گذار و وارسی باشد و عرضه و درخواست، بها خودرو را تعیین کند. در این چهره می‌توان امید داشت تا ریز و درشت دشواری ها صنعت خودرویی کشور برطرف شود. شورای چشم وهمچشمی ناچار است براساس «ملاحظاتی» بها بدهد. مصرف درونی با این کار مهار می‌شود ولی امنیت، کیفیت و بها به باورپذیری مردم هیچ کنترلی نمی‌شود.

نماینده مردم ورزقان در انجمن با رد خصوص‌سازی کارخانه ها خودروسازی کشور، گفت: دست اندرکاران صنعت خودرویی کشور معتقدند این صنعت «واگذار» شده است ولی چه واگذار شدنی؟ کارخانه ها دولتی خودروساز مثل گوشت قربانی میان سازمان تامین اجتماعی، سهام عدالت، وزارت صنعت، معدن و بازرگانی و سازمان بورس اوراق بهادار بخش شده است. همه واحدهای تولیدی و صنعتی دولتی باید به معنای حقیق واژه، خصوصی شود در این چهره تباهی و رانت از میان رفته و فرصت رشد و گسترش فرآوری و صنعت کشور به هستی می‌آید. این گونه واگذاری کارخانه ها، واگذاری سوری است و به درد نمی‌خورد.

وی آشکارکردن افسوس کرد: وقتی بها خودرو بدست شورای چشم وهمچشمی تعیین می‌شود، وقتی واردات خودرو با هدف بازداری از چشم وهمچشمی اندک می‌شود، وقتی برای خودروسازان بازار و امتیازات انحصاری در نظر گرفته می‌شود و انگیزه پیشرفت از دست اندرکاران صنعتی گرفته می‌شود و وقتی کارخانه ها «خصولتی» می‌شود، ساختار صنعت و شاکله صنعت خودرویی کشور بهتر از این نمی‌شود.



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام