سایت جامع خودرو در ایران


» کار و جنبش در پهنه جهانی، دشوار و زمان‌بر است ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶


فرآوری صادرات‌محور، به‌سرنویس راهی برای رهایی تکه‌سازی

به گزارش تازه ها خودرو ، فرآوری خودروهای بیگانه جدید در کشور دم هم با تیراژ پایین و غیر اقتصادی، جایگاه تکه‌سازان و امکان دوام و بقای آنها به خطر افتاده است.

در این شرایط، در حالی که خودروسازان تو یا درون دم‌طور که باید، از توانمندی‌های تکه‌سازان تو یا درون بهره نمی‌برند ولی برخی کارشناسان این پهنه فرآوری صادرات محور و همکاری با خودروسازان بیگانه را به‌سرنویس راهی برای رهایی تکه‌سازی کشور پیشنهاد می‌دهند. آنها ولی اشاره‌ای به موانع موجود و نبود زیرساخت پسندیده در این زمینه نمی‌کنند.

تحقق صادرات و رسیدن به اهداف مشخص‌شده در این زمینه با پروا به شرایط کنونی تکه‌سازان، کار ساده‌ای نیست

تحقق صادرات و رسیدن به اهداف مشخص‌شده در این زمینه با پروا به شرایط کنونی تکه‌سازان، کار ساده‌ای نیست

در این رابطه یکی از اعضای انجمن تکه‌سازان اسپهان در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» با اشاره به اینکه صادرات محصولات تکه‌سازان نیاز به برپایی زمینه پسندیده دارد، گفت: «مساله صادرات قطعات فرآوری تو یا درون در شرایطی پژوهنده یا پژوهشگر خواهد شد که میان عرضه‌کننده و خریدار اعتماد هستی داشته باشد. در حالی که نتیجه چنین اقدامی در بلندمدت مشخص خواهد شد و دست کم در چهار تا پنج سال زمان نیاز است تا دستاورد صادرات فرآورده مشخص شود.»

ابراهیم احمدی با بیان اینکه در فضای امروز تنها صادرات قطعات و محصولاتی امکان‌پذیر است که از استانداردهای میان‌المللی برخوردار باشد، اظهار کرد: «این کار نیاز به مهندسی نیرومند و فناوری و فن‌آوری روز دارد. البته نمی‌توان گفت اینها اکنون در کشور ما هستی ندارد ولی تحقق صادرات و رسیدن به اهداف مشخص‌شده در این زمینه با پروا به شرایط کنونی تکه‌سازان، کار ساده‌ای نیست.»

این پرکار صنعت تکه‌ با روشنگری این مطلب که در حال‌آماده تکه‌سازان زیادی در گیتی هستند که در زنجیره تامین برندهای شناخته‌شده خودروسازی چه برای فرآوری خودرو و چه برای خدمات پس از فروش آنها کار و جنبش و تکه فرآوری می‌کنند، پافشاری کرد: «کار و جنبش در این بازار و چشم وهمچشمی با چنین تولیدکنندگانی مستلزم این است که بها تمام‌شده فرآورده پایین‌تر و کیفیت بالاتر باشد. همچنین روابط بهتری برپایی شود و امکانات پسندیده‌تری ارائه شود تا خودروسازان بپذیرند از محصولات تکه‌سازان ما در فرآوری یا در زنجیره خدمات پس از فروش کاربرد کنند. در این شرایط است که امکان صادرات و حضور در پهنه‌های میان‌المللی برای تکه‌سازان فراهم خواهد شد.»

وی در پاسخ به این سوال که با پروا به میزان صادرات کنونی در صنعت تکه‌سازی آیا امکان تحقق اهداف تعیین‌شده در دستک چشم‌انداز تا ۸ سال دیگر و رسیدن به ارزش ۶ میلیارد دلاری صادرات تکه تا سال ۱۴۰۴ هستی دارد یا خیر، روشنگری داد: «اگر از همین امروز زیرساخت‌ها فراهم و موانع فرآوری از میان برداشته شوند، مثل آنچه در کشورهای دیگر رویداد می‌افتد و مشوق‌های صادراتی برای تولیدکنندگان به هستی بیاید، سرمایه‌گذاری کافی هستی داشته باشد و تصمیم‌گیری‌های فرمایشی و سیاسی در پهنه صنعت خودرو از میان برود یا به دست کم برسد، امکان رسیدن به اهداف مشخص‌شده در دستک چشم‌انداز فراهم خواهد شد.»

احمدی در پیوسته با بیان اینکه سرمایه، بازار و مشتری در این صنعت و صنایع دیگر از عوامل مهمی هستند که چندان به آنها پروا نمی‌شود و باید به تعریف درست این مفاهیم دست یافت، افزود: «قاموس سرمایه‌گذاری، کار و مشتری‌مداری، دم چیزی نیست که امروز در کشور ما دیده می‌شود و در جریان است. ولی چنانچه به این عوامل پروا شود، با هستی مهندسان خوبی که در کشور هستند و پتانسیل‌هایی که هستی دارند، گسترش و پیشرفت این صنعت قطعی خواهد بود و صادرات هم امکان‌پذیر می‌شود.»

وی درباره اینکه بسیاری از کارشناسان این پهنه بارها تکرار می‌کنند در کشور ما نیروی کار ارزان‌بها هستی دارد، گفت: «دست کم حقوقی که امروز به یک کارگر فنی پرداخته می‌شود، ۲ میلیون تومان است. ولی هزینه دقیقی که بابت حضور چنین کارگری در یکتا تولیدی پرداخت می‌شود، با سر بسر گرفتن حق بیمه، دو ماه عیدی، یک‌ماه سنوات، یک ماه مرخصی، هزینه خوراک، حمل‌و‌نقل و… به ۴ میلیون تومان در ماه می‌رسد.»

این پرکار صنعت تکه با اشاره به اینکه حتی اگر حقوق یک کارگر را همان ۲ میلیون تومان در ماه در نظر بگیریم، این میزان کم وبیش برابر ۵۳۰ دلار می‌شود، افزود: «در حالی که اکنون حقوق کارگر در چین کمتر از ۳۰۰ دلار است. ضمن اینکه بهره‌وری کارگر چینی و به طور کلی نیروی کار شرق آسیا بسیار بیشتر از کارگران در خاورمیانه است.»




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام