سایت جامع خودرو در ایران


» خوش استایل ولفسبورگی، نخستین تجربهٔ رانندگی با فولکس واگن‌واگن آرتئون ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶


احتمالاً فولکس واگن‌واگن CC را به یاد دارید. خودرویی که بر پای بست سدان پاسات ساخته شده بود. حال چند وقتی است که سازنده آلمانی جایگزین این خودرو را با نام آرتئون شناسایی کرده است. آرتئون هم مانند سلفش یک سدان کوپه است که شدنی است برای کاربرد‌های خانوادگی چندان پسندیده نباشد؛ ولی بااین‌حال این خودرو دو اینچ فاصله محوری بیشتری نسبت به پاسات دارد و همچنین ابعاد دم بزرگ‌تر از audi A6 به نظر می‌رسد.

این فرمایش به جهت بالا بردن کلاس و جایگاه آرتئون و وارد ساختن دم به بخش جدیدی از بازار چهره گرفته است؛ بنابراین بسیار روشن است که سدان کوپه جدید فولکس واگن‌واگن، audi A5 اسپرت‌بک و ب‌ام‌و سری ۴ گرن کوپه را به‌سرنویس رقبای اصلی خود می‌بیند. رقبای سرسختی که هردو ساخت برندهای پریمیوم هستند. البته این بدان معنا نیست که فولکس واگن‌واگن برند سطح پایینی است چراکه این شرکت همواره توانسته است موقعیت خود را کمی بالاتر از برندهای معمول بازار پیمان دهد ولی آرتئون در بخش سختی چشم وهمچشمی می‌کند و برای پیروزی در دم باید مزایایی داشته باشد.

با پروا به اینکه ما نسبتاً زود اقدام به بررسی این خودروی جدید نموده‌ایم، بها رسمی دم هنوز اعلام نشده است ولی گفته می‌شود تیپ‌های پایه دم قیمتی در نزدیک ۳۸ هزار پوند خواهند داشت که حتی در چهره فاکتور گرفتن پیشرانه‌های نیرومند، گیربکس هفت سرعته دوکلاچه و ساز و برگ زیادی که احتمالاً فولکس واگن‌واگن به‌چهره استاندارد ارائه خواهد کرد، بها بسیار زیادی است. آرتئون از اواخر امسال در دو نسخه گوناگون به بازار انگلستان عرضه خواهد شد. این دو مدل دربرگیرنده نسخه R-Line و الگانس می‌شود که اولی ویژگی‌های اسپرت بیشتری دارد و دومی با تزئینات کرومی بیشتر و تجهیزاتی برای راحتی بیشتر، نسخه لوکسی بشمار می‌رود.

هیچ‌کس نمی‌تواند فولکس واگن‌واگن را در طراحی آرتئون به کم‌کاری متهم کند. در با یک فولکس واگن‌واگن جسورانه و نسبتاً کم بلندی و پهن روبرو هستیم. این حس پهن بودن با جلوپنجره بزرگ جلو تقویت شده که به زیبایی با چراغ‌های LED جلو بستگی برپا کرده است. آرتئون حتی در تیپ الگانس نیز در خیابان‌ها جلب‌پروا می‌کند. در هر دو سو کاپوت خطوط شارپی طراحی شده است که به خط کمر خودرو متصل می‌شوند درحالی‌که پنجره‌های پهلویی کم بلندی و بدون قاب دم نیز نمای اسپرت قابل‌توجهی برپایی کرده‌اند. زیر گلگیرهای عضلانی این سدان کوپهٔ آلمانی هم با رینگ‌های ۲۰ اینچی پُر شده است.

ولی با هستی این استایل اسپرت کوپه، آرتئون هنوز هم خودرویی کاربردی است. فاصلهٔ محوری بیشتر مایه برپایی فضای درونی بیشتری شده درحالی‌که صندوق بار نیز نه‌تنها بزرگ است که همچنین به لطف برخورداری از درِ لیفت‌بک، کاربردٔ از دم نیز بسیار آسان چهره می‌گیرد. تنها انتقادی که می‌توان به استایل بیرونی آرتئون وارد کرد این است که طراحی دم در برخی قسمت‌ها کمی شلوغ است ولی اگر پروا داشته باشید که این خودرو بدست فولکس واگن‌واگن طراحی شده است می‌توان از دم چشم‌پوشی کرد.

کابین آرتئون ترکیبی است از استانداردهای معمول فولکس واگن‌واگن با کیفیت بالا و سادگی کارایی. سازندهٔ آلمانی همچنین این سدان جدید خود را به ساز و برگ زیادی هم مجهز کرده که ازجملهٔ دم‌ها می‌توان به صفحه آمپر تمام دیجیتال با توانایی تنظیم و صفحه‌نمایش مرکزی لمسی برای ارائهٔ ناوبری و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی با پسینیان فناوری‌های اتصالی اشاره کرد.

افزون بر این‌ها، فولکس واگن‌واگن در ارائهٔ ویژگی‌های ایمنی و سیستم‌های کمک‌راننده نیز برای آرتئون سنگ تمام گذاشته است به‌گونه‌ای که دم‌را به تازه ترین ویژگی‌های ایمنی خود مجهز کرده که رانندگی را آسان می‌کند، از تصادفات جلوگیری می‌کند و جلوی برونرفت از خط یا گذرگاه را می‌گیرد. چیزی که در تو یا درون این سدان کوپه بیش از همه پرماسیدن می‌شود، هستی فضای بسیار است به‌نحوی‌که در دم در جلو و عقب فضای سر و پای زیادی هستی دارد، سقف شیشه‌ای تا پشت صندلی‌های عقب کشیده شده و با هستی خط سقف شیب‌دار، فضای سر مناسبی برای سرنشینان عقب فراهم است.

پیشرانه‌های آرتئون فعلاً اندک به تنها دو پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر است که با خروجی‌های مختلفی ارائه می‌شوند. یکی از این دو موتور سیکلت از گونه توربودیزل با ۲۴۰ اسب بخار توان است و دیگری توئین توربو بنزینی بوده که ۲۸۰ اسب بخار توان فرآوری می‌کند. این قدرتمندترین پیشرانهٔ آرتئون است. البته بحث‌های در باره گسترش لیست پیشرانه‌های این خودرو و ارائه یک موتور سیکلت شش سیلندر در آینده نیز هستی دارد ولی فعلاً آرتئون تنها با موتورهای چهار سیلندر عرضه می‌گردد. هردوی این پیشرانه‌ها به یک گیربکس هفت سرعتهٔ ربات دوکلاچهٔ DSG و سیستم چهارچرخ جنباننده ۴Motion متصل هستند درحالی‌که خودرو به سیستم تعلیق تطبیقی هم مجهز شده که گزینه‌های مختلفی را از راه صفحه‌نمایش لمسی ارائه می‌دهد.

مهندسان شاسی فولکس واگن‌واگن، آرتئون را از همان نخست برای قرارگیری روی رینگ‌های بزرگ ۲۰ اینچی طراحی کرده‌اند و از این روی سواری دم در اکثر اوقات خوب است. ما نیز در درازا آزمایش، حالت آسان را گزینش کردیم که درنتیجه دست‌اندازها و ناهمواری‌های گذرگاه کمتر در تو یا درون کابین حس می‌شد. البته حتی در حالت آسان نیز گاهی اوقات تکان‌هایی پرماسیدن می‌شود ولی نسخهٔ باره آزمایش ما از گونه R-Line بود که تعلیق کمی اسپرت‌تری دارد و از این روی این تکان‌ها و تنش‌های جزئی هرگز نگران‌کننده نیستند. پیشرانهٔ بنزینی توربوشارژ آرتئون نیز بر روی کاغذ عملکرد چشمگیری را ارائه می‌کند به‌گونه‌ای که گفته شده می‌تواند ظرف ۵٫۶ ثانیه خودرو را از صفر با شتاب ۹۶ کیلومتر در ساعت برساند ولی برای رسیدن به چنین رقمی باید موتور سیکلت ۲ لیتری آرتئون را به‌سختی تحت‌فشار پیمان دهید که این کار برای چنین خودروی بزرگ و لوکسی نزدیک بهً ناشدنی است.

گیربکس هفت سرعتهٔ DSG ولی عملکردی عالی دارد و با سرعت و قاطعیت به تغییر دنده‌ها می‌پردازد که مایه می‌شود ماشین ۹۸‌های جا دندهٔ پشت فرمان اضافی به نظر برسند. سطح چسبندگی نیز به لطف سامانهٔ چهارچرخ جنباننده ۴Motion بسیار عالی است و هرگز نقصی در دم نگریستن نمی‌شود ولی وقتی در میان رقبای آرتئون ب‌ام‌و سری ۴ حضور داشته باشد کوچک‌ترین لغزش یا لغزش هم می‌تواند یک مسئله باشد.

رویهمرفته در باره این خودرو می‌توان گفت که راه سختی را پیش رو دارد تا بتواند خریداران را از نمایندگی‌های ب‌ام‌و و audi به‌سوی نمایندگی‌های فولکس واگن‌واگن بکشاند که آرتئون کوشش دارد با ساز و برگ فراوان، فضای جادار و استایل اسپرت و قشنگ این کار را انجام دهد؛ بنابراین آرتئون کوشش دارد به‌سرنویس جایگزین شایسته‌ای برای CC، با ورود به بخشی جدید، شیوه تفکر خریداران را تغییر دهد. آرتئون به‌طور سر راست با هدف پیمان دادن خودروهای پریمیوم، رویکرد متفاوتی را نسبت به دیگر محصولات فولکس واگن‌واگن دنبال می‌کند و احتمالاً به‌اندازهٔ کافی خوب هست که بتواند در برابر رقبای پریمیوم سرسخت به چشم وهمچشمی بپردازد و بازار دم‌ها را تحت تأثیر پیمان دهد.

 

مشخصات فنی

Volkswagen Arteon 2018

پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر توئین توربو
توان ۲۸۰ اسب بخار
گشتاور ۳۸۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته ربات DSG
محور جنباننده چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۵٫۶ ثانیه
بیشینه سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ۷٫۳ لیتر (ترکیبی)
وزن ۱۷۱۵ کیلوگرم
گنجایش سرنشین ۵ تن
حجم صندوق بار ۵۶۰ لیتر
بها ۳۸ هزار پوند (حدودی)

 

منبع: Motor1



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

مطالب محبوب