سایت جامع خودرو در ایران


» نمایشگاه خودرو مشهد لاغر تر از پارسال به پایان رسید؛ روش ها نمایشگاه داری جهانی چگونه است؟ ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶


«خبرماشین» – تنها یک چیز می تواند عاشقان ماشین را از سراسر جهان دور هم جمع کند و دم هم یک نمایشگاه جهانی بزرگ خودرو است. این نمایشگاه ها بزرگترین رخدادهای صنعت خودرو محسوب می شوند و همه ساله میلیون ها تن را از این سو و دم سوی کره خاکی به خود جذب می کنند. خودروسازان از این فرصت بی مانند نه تنها به سرنویس بستری برای تبلیغ و گسترش محصولاتشان، بلکه برای آزمون ایده های جدید و ساخته های مفهومی خود برای رسیدن به متر مناسبی جهت سنجش میزان دلبستگی و اشتیاق خریداران بهره می برند؛ تا جایی که نمایشگاه های جهانی بزرگ جهان به نوعی تبدیل به یک کنفرانس مطبوعاتی بزرگ برای فعالان صنعت خودرو شده اند. ولی این روزها برگزاری نمایشگاه‌ های خودرو در ایران بیشتر از آنکه با هدف ارائه دستاوردهای جدید چهره گیرد، با هدف درآمدزایی انجام می شود تا آنجا که به گفته فعالان صنعت خودرو، نبود بازرسی مایه شده اکثر نمایشگاه‌های خودرو به محلی برای حضور دلالان و نمایشگاه‌داران خودرو تبدیل شود و در دم خبری از شناسایی دانش فنی روز صنعت نیست.

وقتی سرنویس نمایشگاه میان‌المللی را برای گردهمایی شرکت‌های خودرویی گزینش می‌کنند چشمداشت می‌رود که در کنار ارائه دستاوردهای جدید صنعت خودروسازی، دستاوردهای شرکت‌های خودروساز بیگانه نیز با حضور شرکت مادر در معرض نمایش پیمان گیرد، همانند اتفاقی که در نمایشگاه‌های جهانی می‌افتد، ولی به رعایت این استانداردها در ایران پروا زیادی نمی شود به طوری که در نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه شیراز، مشهد، اسپاهان، تبریز، کرمان و … گواه حضور شرکت‌های واردکننده خودرو هستیم و خبری از حضور شرکت‌های مادر بیگانه نیست، پس بهتر است در نام‌گذاری چنین نمایشگاه‌هایی تجدیدنظر شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از میزان، هفدهمین نمایشگاه خودرو مشهد هم روز گذشته به کار خود پایان داد و سالنامه را ورق می زند تا به برگزاری هجدهمین دوره خود برسد ولی در این راه روزها، چه تفاوتی در کیفیت برگزاری این نمایشگاه رخ می دهد؟
هفدهمین نمایشگاه خودرو مشهد با حضور اکثر شرکتهای خودروساز درونی از سایپا و Pars Khordro گرفته تا مدیران خودرو، کرمان موتور سیکلت، کارمانیا، گروه بهمن، سایپا دیزل، ماموت و … تا شرکتهای واردکننده خودرو از دسته mitsubishi، renault، سانگ یانگ، mg و … در نمایشگاه حضوری پرکار و پرشور داشتند ولی در کنار این پیشباز گسترده در حضور برندهای خودرویی و بازدیدکنندگان، نمایشگاهی با امکانات بسیار لاغر رفاهی و خدماتی برگزار شد.
هفدهمین نمایشگاه خودرو مشهد گرچه به غیر از Iran KHodro میزبان اکثر خودرویی های پرکار بازار بود ولی به انگیزه نداشتن کمترین امکانات رفاهی و خدماتی، هم شرکتهای زیادی را ناخشنود کرد و هم بازدیدکنندگان بیشماری را دلخور به خانه ها برگرداند.
در این بر خلاف چشمداشت نه اتاق و امکاناتی برای خبرنگاران در نظر گرفته شده بود تا این رویداد بزرگ خودرویی کشور را به گونه نبکوتر بتوانند پوشش بدهند و نه می توانستید در دم گرمای مرداد مشهد، دستگاه آبسرد کن و حتی بوفه مناسبی که غرفه داران و بازدیدکنندگان بتوانند برخی نمونه ها باره نیاز خود را از انجا خریداری کنند هستی داشت.
برخورد نامتعارف برخی مامورین اجرایی این نمایشگاه هم که به مانند هر سال نقل محافل بود و شگفت هم هست که چرا به گوش مسئولین برگزارکننده نمایشگاه نمی رسد.
در کنار این نقاط ناتوانی حتی کمترین آگاهی رسانی در باره رونمایی ها، شمار غرفه ها و برنامه های ویژه نمایشگاه از راه بروشور، کاتولوگ و … به خبرنگاران و بازدیدکنندگان ارائه نمی شد و بی گمان می توان گفت اصلا مسئولین این نمایشگاه باخبر نبودند چه شمار گزارشگر از کدام رسانه ها در این نمایشگاه حضور دارند و آگاهی ها مربوط به یکی از بزرگترین نمایشگاه های خودرو کشور را پوشش می دهند.
پراکندگی بسیار غرفه ها در فضای باز نمایشگاه هم خود مایه سردرگمی بازدیدکنندگان و حتی مدیرانی که برای دیدن غرفه های شرکتهای رغیب خود به مشهد آمده بودند می شد و نغز ماجرا اینجا بود که برخی غرفه های فروش سوغاتی و … در میان غرفه های شرکتهای خودرویی بودند و بدون هیچ تفکیکی شما می توانستید ضمن بازدید از خودروهای بازرگانی و سنگین، حلوا شکری مرغوب، عسل طبیعی و زرشک خریداری کنید.
نمایشگاه پرپتانسیل و بزرگ مشهد شاید نیاز به یک بازنگری در روش برگزاری داشته باشد تا به جای تکرار مکررات ناتوانی های پیشین، یک راه رو به رشد را طی کند و دست کم در سطح کشور جزو نمایشگاه های خوب باقی بماند.
شاید برای این مهم بد نباشد برخی از مسئولین برگزارکننده نمایشگاه خودرو در ایران چند نمایشگاه جهانی را هم از نزدیک ببینند تا متوجه تفاوت در اجرا و نقاط ناتوانی خود بشوند، آنگاه است که بی گمان با وسواس بیشتری نام جهانی را به نام نمایشگاه هر ساله خود پیوست می کنند.

روش ها نمایشگاه داری؛ نمایشگاه های جهانی خودرو چگونه برگزار می شود؟
«گاهنامه خودرو» – مسیح فرزانه/ نزدیک به ۵ رخداد بزرگ در سالنامه برگزاری نمایشگاه های جهانی خودرو هستی دارد که در دم ها ماشین های جدید شناسایی یا رونمایی می شوند. این موتورشوها به ترتیب اهمیت عبارت اند از: ژنو موتورشو، فرانکفورت، پاریس، دیترویت و سرانجام شانگهای. البته نمایشگاه شانگهای به انگیزه ناتوانی برگزاری توکیو موتورشو، توانسته در طی چند سال پسین خود را مطرح کند و جای توکیو را بگیرد.
یک نمایشگاه دیگر هم در منطقه خاورمیانه بدون هیچ اغراقی خود را مبدل به پایلوت کرده است. منظورم دبی موتورشو است که به چهره دوسالانه و اگرچه در فرمتی کوچک (از نظر گستره پیرامون نمایشگاه) برگزار می گردد، ولی کیفیت برگزاری و کلاس خودروهای شرکت داده شده در دم، دست کمی از ژنو و فرانکفورت ندارد.
سامان نمایشگاه ژنو امسال، بسیار جدی تر از سال های پیش بود. از دم جا که ژنو موتورشو برخلاف فرانکفورت و پاریس، دو سال یک بار برگزار نمی شود، همچنین سرمایه زیادی در بانک های خصوصی سوئیس متمرکز شده است، خودروسازان برای گرفتن این سرمایه های چند صد میلیون دلاری نقشه ریخته و هر ساله سوپراسپرت ها و محصولات سوپرلوکس خود را به این منطقه خوش آب و هوا و خوش چشم انداز می برند.
گستره این نمایشگاه در حدی است که هر ساله نزدیک ۵ تا ۶ هزار غرفه آماده کرایه دادن به خودروسازان و تکه سازان می شود. افزون بر این، حضور مطبوعات در ژنو موتورشو که خیلی ها دم را کاربرد شده ترین موتورشو جهان می نامند (آغاز تکاپو از سال ۱۹۰۵) همیشه چشمگیر بوده است. هر ساله بیش از ۱۰ هزار رسانه چاپی، آنلاین، تصویری و غیره از بیش از ۹۰ کشور جهان حضور می یابند که در دو روز اولیه پیش از نمایش همگانی، ثانیه به ثانیه رخدادها را توئیت می کردند و یا با صفحات ویژه ای که در سایت های مجلات خودرویی و خبرگزاری ها برپایی کرده بودند، پست ها دائما آپدیت می شد.

اتاق ویژه خبرنگاران در نمایشگاه خودرو ژنو مجهز به اینترنت پرسرعت، فکس، تلفن راه دور، پذیرایی و استراحت

بیشترین شمار ژورنالیست هم از ۳ کشور آمریکا، روسیه و چین آمده بودند. از سال ۲۰۰۲ به چهره مرتب برنامه گزینش خودروی سال برگزار می شود، که بدون وقفه peugeot اسپانسر دم بوده است. برنامه رونمایی ها هم دقیقا هر نیم ساعت یک بار انجام می شود و در دو روز نخست که به Press day سرشناس است، اگر بخواهید در همه رونمایی ها باشید، به قولی فرصت سرخاراندن هم ندارید و باید دونده خوبی باشید! (البته یکی از ویژگی های ژنو موتورشو نسبت به فرانکفورت و پاریس این است که همه غرفه ها در یک سالن بوده و هم سطح هستند و نیاز نیست مسیری طولانی را بدوید.)
پیشامد دیگری که در این نمایشگاه ها رخ می دهد، اعلام آمار ریزبین صنعت خودروسازی دنیاست که خوشبختانه رایگان در برگزیدن عموم پیمان می گیرد. نه مثل برخی رسانه های درونی که به تازگی آمار هر ماه باژگاه کشور از واردات خودرو را تو یا درون یک فایل اکسل می گذارند و می فروشند! مثلا در کنفرانس مطبوعاتی audi اعلام شد که این کمپانی در سال پیش نزدیک ۵۳ میلیارد یورو گردش مالی داشته که ۵٫۱۵ میلیارد یورو دم سود سره( sare ) عاید شرکت کرده است. همچنین مدیر رسانه های جهانی audi گفت: این شرکت تا سال ۲۰۲۰ دقیقا ۶۰ مدل خودرو فرآوری خواهد کرد که از این میزان ۲۴ میلیارد یورو جهت سرمایه گذاری در فرمایش پژوهش، گسترش، فرآوری و شناسایی مدل های جدید است.
در ساعات اولیه پرس دی مدیران بزرگتر شرکت های خودروسازی به چهره سر راست با خبرنگاران گفت و گو کرده، پیکچر می گیرند و اطلاعات می دهند. البته این اقدام پس از رونمایی محصولات اصلی چهره می پذیرد.

شب پیش از افتتاحیه نیز برخی شرکت های لوکس و سوپراسپرت ساز مثل مرسدس، فولکس واگن واگن، audi، ferrari، lamborghini، porsche، بوگاتی، بنتلی و … یک میهمانی ویژه برگزار کرده و خیلی خصوصی تر محصولاتشان را برای کارشناسان و مدیران رونمایی می کنند که برای شرکت در این برنامه ها، پروانه ورود دیگری نیاز دارد و باید از پیش نامتان در لیست میهمانان باشد و با جامه رسمی آماده شوید. همچنین برنامه های نمایشی و جلوه های تصویری و اجرای موسیقی نیز تدارک دیده می شود. پس از ساعات اولیه رونمایی، مدیران بزرگتر سالن ها را ترک کرده و جایشان را به مدیران رسانه ای، مدیران فرآورده، مدیران راهبرد و طراحان بزرگتر می دهند. این کسان با بخش بندی زمان و وظایف در روز دوم پرس دی هم حضور دارند و کم کم از روز سوم نمایشگاه که Public Show یا نمایش همگانی و برای مردم آزاد است، مدیران یک رتبه پایین تر، میانی تر و معاونین این بخش ها حضور خواهند داشت. نزدیک به از روز پنجم به پس، کارمندان این بخش ها پاسخ گوی مراجعه کنندگان خواهند بود.
اهدا کاتالوگ و اطلاعات نیز اگرچه رایگان و آزاد است ولی در اینجا هم دسته بندی هستی دارد. یعنی اگر شما یک بازدیدکننده صرف باشید، به راحتی می توانید از کاتالوگ و بروشورها کاربرد کنید، ولی نمونه ها رسانه ای دیگری مثل اطلاعات روی پیکان مموری، کیت های خبری دربرگیرنده DVD و یا هدایا، با دریافت کارت ویزیت مراجعه کننده و رسانه ای بودن او چهره می پذیرد.

یکی دیگر از رخدادهای این نمایشگاه ها، حضور سر راست در غرفه ها و آشنا شدن با مدل های گوناگون از ارزان گرفته تا گران است. البته چند کمپانی هستند که ورود به غرفه دم ها و بازدید خودروهایشان کار دشواری است! برای ورود به غرفه و دیدن محصولات جدید lamborghini و ferrari، در نمایشگاه هایی مثل ژنو و فرانکفورت، نخست باید در رسته چشم براه بایستید، سپس اسمتان در چک لیست ( که پیشتر به شرکت اعلام شده ) تماشا شود و در مرحله واپسین کارت ویزیت وتمامی ابزارها بزرگ جاگیر که امکان دارد روی خودرو خط و خش بیاندازد را به کارگزار غرفه تحویل می دهید و بیش از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه نیز نمی توانید تو یا درون غرفه باشید. کمپانی بوگاتی نیز چون خودروهایش فرآوری اندک است و مشتریانش از پیش خودرو ها را خریده اند، نه تنها ورود سر راست به غرفه امکان ندارد، بلکه به هیچگونه شرایط نشستن در تو یا درون خودرو را هم فراهم نکرده است. البته در نمایشگاه های رتبه دومی مثل پکن، فرمان ورود به غرفه داده می شود.

یکی از بهترین برخوردها نیز در عموم موتورشوها از سوی شرکت رولزرویس و بنتلی است، که برای هر مراجعه کننده یک کارشناس گذاشته و سیر تا پیاز خودرو را برایش روشنگری می دهد. پس هر موتورشو یک فرصت آموزشی است.

پایان سخن
هرچه قدر می کوشیم، سنجش دست از سر ما بر نمی دارد! خوب است اگر پس از بازدید از هر نمایشگاه و در پایان هر رخداد فرهنگی، قدری بیاندیشیم که چه چیز ما را این قدر متفاوت با دیگر ملل جهان کرده است؟ ناتوانی کار کجاست؟ چرا هنوز از لحاظ فرهنگی، در سطح قابل قبولی نیستیم و به هنگام مهمان یا میزبان مراسم بودن، بیشتر به حاشیه می پردازیم تا ریشه؟ چرا همواره در پی مقاصد اقتصادی و کسب درآمد از هر رخداد هستیم؟ به چه انگیزه پاسخ گوی خوبی به مخاطبان نیستیم، چرا ارج به مشتری را فراموش کرده ایم و نسبت به خدمات پس از فروش محصولاتمان بی توجهیم؟
امیدواریم روزی ما در تهران یا کلان شهرهایمان، جایگاه مناسبی را در خاورمیانه برای برگزاری نمایشگاه جهانی خودرو کسب کنیم و از این سیاست نادرست برگزاری نمایشگاه های محلی در شهرها، با انبوه محصولات تکراری و امکانات لاغر دست برداریم.
 



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام