سایت جامع خودرو در ایران


» پیوستگی با شرکای معتبر بیگانه دوباره استوار شده است ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶


مدیرعامل شرکت زامیاد در گفت‌وگو با «دنیای خودرو»:

به گزارش تازه ها خودرو ،شرکت زامیاد به‌سرنویس یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا، در زمینه فرآوری خودروهای سنگین، نیمه‌سنگین و سبک کاروتجاری کار و جنبش دارد. این شرکت طی سال‌های کار و جنبش خود برندهای معتبری مانند nissan، volvo، زامیاد و ایویکو را به بازار کشور وارد کرده است. سرشناس‌ترین خودروی تولیدی این کشور، وانت nissan آبی است که سال‌ها از فرآوری دم می‌گذرد و هرچند به نظر می‌رسد زمان بیرون شدنش از خط فرآوری فرا رسیده باشد ولی به‌رغم خبرهای بسیاری که در این زمینه شنیده شده است، هنوز هم این خودرو به‌واسطه پیروان پروپاقرص خود فرآوری و عرضه می‌شود، طرفدارانی که حتی نسبت به رنگ دم عرق دارند! در همین زمینه و نیز درخصوص دیگر زمینه‌های کار و جنبش زامیاد گفت‌وگویی داشته‌ایم با فریدون حمیدی، مدیرعامل شرکت زامیاد که معتقد است به انگیزه ویژگی‌های شاسی و اکسل وانت nissan، هیچ خودرویی نمی‌تواند جایگزین دم باشد.

زمانی که کار و جنبش خود را در شرکت زامیاد آغاز کردید، هدف شما افزایش فروش بود یا اصلاح رویه فرآوری؟
مدیری که وارد یک بنگاه می‌شود، باید همگی الزامات بنگاه را در نظر بگیرد. یک بنگاه را نمی‌توان با نگاه تک‌بعدی مدیریت کرد بلکه باید نگاه چندوجهی به بنگاه داشت. بنگاه یک جریان و سیلان پیوسته است و مانند یک رودخانه در جریان است. برای سدسازی روی یک رودخانه باید کم‌کم آب را به راه دیگری هدایت کرد تا بستر برای سدسازی فراهم شود. روند رشد بنگاه اقتصادی که چندهزار تن در دم مشغول به کار هستند و معیشت و زندگی دم‌ها از همین راه فراهم می‌شود، در گرو نگاه مدیریت است. افزون بر این، بحث‌های مربوط به آینده شرکت و تنوع محصولات و… باید دغدغه مدیریت باشد و نمی‌توان از مدیر خواست که تک‌بعدی به مساله نگاه کند. مدیری که یک‌بعدی به مسائل بنگرد، بازنده است.

تامین قطعات خودروهای زامیاد به‌ویژه وانت آبی در این دوره از چه طریقی انجام ‌شده است؟
تامین قطعات شرکت از راه سازه‌گستر و مگاموتور کارساز بوده است. افزون بر این زامیاد برای تامین بخشی از قطعات با بیش از ۷۰۰ کارخانه‌دار پیوستگی کاری دارد. یعنی اگر زامیاد در فرآوری یک فرآورده پرتیراژ دچار چالش شود، بی گمان این ۷۰۰ کارخانه نیز تحت کارایی این چالش پیمان می‌گیرند و کارایی سر راست روی اقتصاد کشور می‌گذارد، همچنین کارمندان این شرکت نیز دچار چالش خواهند شد. برآیند اینکه ما دم‌چیزی را که موجود داشتیم، حفظ کردیم تا بنگاه را از نظر اقتصادی زنده نگاه داریم. در مرحله بعدی باید برای خودمان زمان می‌خریدیم که در روند فرآوری محصولات جدید که در سطح چشمداشت مشتریان باشد و تنوع بخشیدن به سبد فرآورده کار کنیم. در گام بعدی به دنبال رونمایی از فرآورده جدید بودیم و در نظر داشتیم دم را به فرآوری پذیرفتنی بازاری برسانیم نه این‌که صرفا در حد فرآوری پژوهشی بماند بلکه با پشت سر گذاشتن آزمایش‌ها و آزمون‌ها بتواند وارد بازار شود و در دسترس مشتری پیمان بگیرد. به هرحال باید زنجیره تامین محصولات جدید را نیز مدیریت کنیم تا بتوانیم این فرآورده را هم در بازار جا بیندازیم. تمام این‌ها مستلزم زمان گرفتن بود. ورود بنده به شرکت زامیاد با اوج چالش‌ برآمده از تحریم‌های غرب هم‌زمان بود. در دوره تحریم‌ رابطه ما با شریک اصلی بازرگانی‌مان قطع شد ولی پس از برجام رابطه بازرگانی را دوباره استوار کردیم و تنوع محصولات سنگین را به کارخانه بازگرداندیم تا بخشی از نیاز سبد بازار ما را در دامنه سنگین تامین کند. در دامنه سبک نیز وانت آبی یورو صفر به یورو۴ رسانده‌ایم تا بتوانیم فرآوری این فرآورده را تا زمان رونمایی و جا افتادن فرآورده جدید، در بازار حفظ کنیم. در این فاصله دو فرآورده را به فرآوری رساندیم و دم را آماده ورود به بازار کرده‌ایم. پادرا یکی از محصولاتی است که به‌سرنویس جایگزین برای nissan آبی در نظر گرفته و رونمایی شده است.

درباره فرآورده پادرا و امتیازاتی که نسبت به وانت آبی دارد، توضیحات بیشتری ارائه دهید.
این خودرو علاوه بر امکانات بیشتر نسبت به nissan آبی، از تفاوت بها کمی نیز برخوردار است. ما هنوز این فرآورده را به‌چهره گسترده به بازار ارائه نکرده‌ایم، به راستی تنها چندی را برای آزمایش و شناسایی به بازار عرضه کردیم. در‌حال‌آماده تنها ۱۲۰ دستگاه وانت پادرا فرآوری شده است. پیش از این، محدودیت‌هایی در زمینه خدمات پس از فروش این فرآورده داشته‌ایم ولی حال بستر گسترش دم را نیز فراهم کرده‌ایم و هم‌زمان روی گسترش پلتفرم، موتور سیکلت و بهبود آلایندگی کار مشغول کاریم تا با یک پلتفرم جدید بتوانیم چند خودرو فرآوری کنیم و امیدواریم تا دو سال آینده این فرآورده آماده عرضه شود. بدین ترتیب هم دامنه بقای کارکنان و زنجیره تامین را مدیریت کردیم و هم آیین‌نامه‌ها و روش‌های حفظ نیروی انسانی را تغییر دادیم و چگونگی معیشتی دم‌ها را اصلاح کردیم. خوشبختانه در این مدت، هم دامنه محصولات سنگین را دوباره پرکار کردیم و هم در دامنه فرآورده سبک دو نمونه خودرو فرآوری کردیم.

چگونگی فروش به چه چهره است و پیش‌بینی شما برای امسال چیست؟
در امسال تاکنون نزدیک ۱۰ هزار دستگاه خودرو به فروش رسانده‌ایم و سال گذشته نیز ۲۸ هزار خودروی سبک فروختیم. به‌عبارتی فرآوری و فروش یکسانی داشتیم. به‌هر‌حال شرایط فروش روز‌به‌روز رقابتی‌تر و سخت‌تر می‌شود ولی با تمهیداتی که اندیشیده شده است، اکنون روزانه تا ۱۸۰ دستگاه خودرو فروش داریم.

رکورد فروش در تمام درازا سال‌ها چه سالی بوده است؟
انگار می‌کنم در سال‌های ۸۸ و ۸۹ فروش خوبی داشتیم که بیش ۵۰ هزار دستگاه بوده و در تمام دوران تکرار نشده است.

۵۰ هزار دستگاه در زمان خود چند درصد از گنجایش فرآوری شرکت بوده است؟
گنجایش فرآوری کارخانه از ۴۵ هزار تا ۵۰ هزار دستگاه در سال تعریف شده ولی دشوار اصلی این است که این حجم نیاز دیگر در بازار هستی ندارد. افزون بر این در سال‌های تحریم، بخشی اعظمی از زنجیره تامین ما از رده بیرون شده است و در زمینه قطعات اصلی مانند موتور سیکلت و گیربکس در محدودیت پیمان داریم و نمی‌توانیم به اندازه کافی تامین کنیم. ضمن این‌که سختگیرانه‌شدن استاندارد‌ها، فرآیند فرآوری را تحت‌الشعاع پیمان داده است.

غیر از برندهای چینی و درونی، برندهای معتبر چند درصد از سبد محصولات شما در برگزیدن دارند؟
زامیاد سه برند سرشناس را در سال‌های کار و جنبش خود مدیریت کرده است. volvo که در‌حال‌آماده بدست سایپادیزل فرآوری می‌شود، نخستین بار بدست ما به کشور وارد شد. برند ایویکو که یکی از بهترین برندهای جهانی و اروپای غربی و برند ژاپنی nissan بدست این خودروسازی وارد شده است. در‌حال‌آماده باید بخشی از توانایی‌ها خود را به کار بگیریم تا بتوانیم بها را مدیریت کنیم. از سوی دیگر باید به دنبال بخشی از فرآوری برویم که بتواند نیاز اقشار جامعه را تامین کند. تمام قشرهای جامعه در یک سطح یکنواخت اقتصاد نیستند و اگر بخواهیم این سطوح را تامین کنیم، باید بتوانیم در سطوح گوناگون کیفی فرآورده را ارائه دهیم. از این روی برندهای چینی واردکشور شدند تا محصولات مشترکی را با بها‌های پایین‌تر فرآوری کنیم. ناگفته نماند شرکت DFS که همکار ماست، یکی از بهترین شرکت‌های چین و از نظر مهندسی و دانش فنی بسیار نیرومند است.

آیا برای فرآوری مینی‌بوس هم برنامه‌ای در نظر دارید؟
برنامه امسال این بود که ۲۰۰ دستگاه مینی‌بوس وارد کنیم. دشوار این‌جاست که محصولی را از یک برند اروپای غربی وارد کشور می‌کنیم که از نظر قیمتی توانایی چشم وهمچشمی با محصولات چینی و ارزان‌بها را ندارد. درنتیجه مشتری با رغبت این فرآورده را خریداری نمی‌کند. اگر بانک‌ها و لیزینگ‌ها همکاری می‌کردند و با نرخ‌های بخردانه‌تری این فرآورده را به مشتریان تحویل می‌دادیم، بی گمان برنده بازار بودیم. زیرا ما تنها شرکتی هستیم که برندی را از اروپای غربی به کشور آورده‌ایم.

در باره نوسازی ناوگان هم همکاری خواهید کرد؟
van A3615 را برای همکاری با شهرداری وارد بازار کرده‌ایم تا برای معلولان در نظر گرفته شود. افزون بر این، قراردادی را با ما بسته‌اند و در نظر داریم خودمان را با بها‌های اعلام‌شده از سوی دم تطبیق دهیم. از این رو، با ایویکو گفتگو کرده‌ایم و تصمیم گرفتیم برای اقتصادی کردن بها‌ها، شاسی را همراه با گیربکس، موتور سیکلت، چرخ‌ها، اکسل‌ها وارد و اتاق، ساز و برگ، صندلی و تریم درونی در کشور فرآوری و نصب کنیم. با یک شرکت هم در ایران وارد گفتگو شده‌ایم که اگر از این روش فرآوری را پیوسته دهیم، به‌طور قطع بها اقتصادی‌تری خواهیم داشت.

آیا می‌توان گفت بحث نوسازی مینی‌بوس‌رانی پس از سال‌ها توقف با ایویکو رقم می‌خورد؟
نمی‌توان این را گفت چرا که یک شرکت دیگر هم با همکاری یک برند جهانی این کار را انجام داده است و به انگیزه این که در زمینه خودروهای مسافری کار و جنبش می‌کند، نیرومند‌تر از ما در این زمینه کنش کرده است. ولی فرآورده ما به انگیزه برند و کیفیت می‌تواند بازار خود را به دست بیاورد، مشروط به این‌که بها را مدیریت کنیم. بازار ایران دلنازک به بها است و این یکی از چالش‌های جدی برای مدیریت بنگاه‌هاست. درحال‌آماده، محصولات پسندیده و کیفی با دشواری ها پرشمار‌ای در بازار به فروش می‌رود.

زامیاد ارزان‌ترین سگمنت را در بازار بازرگانی در دست دارد. چه شرکت‌هایی می‌توانند با زامیاد به چشم وهمچشمی بپردازند؟
درحال‌آماده تنها شرکت mazda می‌تواند رقیب ما باشد ولی دیگر شرکت‌ها نیز به سمتی می‌روند که بتوانند در یک یا دو سال آینده محصولاتی را به بازار عرضه کنند تا از نظر قیمتی توانایی چشم وهمچشمی داشته باشد. این جستار چالش بزرگی را برپایی می‌کند.

برخی شرکت‌های خصوصی مانند آمیکو در زمینه خودروهای کاروتجاری اقداماتی را در دستور کار دارند. به تازگی نیز وانتی را فرآوری کرده‌‌اند که می‌تواند مانند nissan، به یک خاور شهری تبدیل شود ولی بها دم کمی بالاست. آیا برنامه‌ای برای همکاری با شرکت‌های همکاری دارید؟
نگاه ما بر همکاری استوار بود و حتی با شرکت آمیکو مذاکراتی را هم انجام دادیم ولی یک فاصله تکنیکالی میان دو شرکت هستی داشت که به تفاوت گونه مهندسی ما و دم‌ها برمی‌گشت و ترکیب و تطبیق دم بسیار سخت بود. اعتقاد من بر این است که خودروسازی‌ها در آینده باید ادغام شوند. nissan آبی، نوعی خاور شهری است و به انگیزه استثنائاتی که در پیچیدگی شاسی nissan آبی و مشخصات اکسل دم هستی دارد، هیچ خودروی دیگری قابلیت تبدیل شدن به خاور شهری را ندارد.

چه محصولی را می‌توان به سرنویس خاور شهری و جایگزین nissan آبی نام برد؟
به نظر من تنها خودروی پادرا این قابلیت را دارد. وانت آمیکو خودروی خوبی است ولی بها دم گران است و برای یک قشر ویژه پسندیده خواهد بود.

آیا nissan آبی با توقف فرآوری روبه‌رو خواهد بود؟
ما تا واپسین نفس پایداری می‌کنیم. به دنبال نوآوری هستیم ولی فرآوری هیچ محصولی را نمی‌توان به یک‌باره متوقف کرد. مانند دوِ امدادی همه باید بدوند و چوب را دست‌به‌دست کنند. اندیشه کنم توقف فرآوری این فرآورده تا پایان سال آینده درازا بکشد.




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.


مطالب محبوب