سایت جامع خودرو در ایران


» ۲٫۸میلیارد دلار صادرات، بهره ترکیه از همکاری با renault ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶


به گزارش تازه ها خودرو ، در تمام جهان یک کَرویز و یک دستک راه را پیش رو پیمان می‌دهند و بر پایه دم کنش می‌کنند. کشورها یا می‌خواهند خودروساز باشند مانند آلمان، کره، ژاپن و کشورهای این چنینی یا می‌خواهند صرفا به محلی برای مونتاژ خودرو تبدیل شوند مانند ترکیه، مکزیک و برزیل و چند کشور دیگر.

2.8میلیارد دلار صادرات، بهره ترکیه از همکاری با renault

۲٫۸میلیارد دلار صادرات، بهره ترکیه از همکاری با renault

در همه این کشورها، از سال‌های گذشته یکی از این دو گذرگاه پیش گرفته شده است و در دم به رشد و بالندگی رسیده‌اند. ترکیه در سال گذشته بیش‌از ۲۴ میلیارد دلار صادرات خودرو داشته است و با ۱۹ میلیارد دلار صادرات به اروپا رتبه نخست را در این زمینه به‌دست آورد.

پیش‌بینی می‌شود صادرات خودرو از ترکیه به رقمی بیش‌از ۲۵ میلیارد دلار در پایان سال ۲۰۱۷ برسد.

ترکیه در سال ۲۰۱۶ بیش‌از یک‌میلیون و چهارصدهزار دستگاه خودرو فرآوری کرده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۱۷ این رقم به بیش از یک‌میلیون و ششصد هزار دستگاه خودرو برسد.

بر پای بست آماری که گردهمایی صادرکنندگان ترکیه منتشر کرده است، شرکت ford که در دو شهر اسکندریه و استانبول کارخانه فرآوری خودرو دارد، با ۳٫۹میلیارد دلار صادرات، رتبه نخست را در میان شرکت‌های خودرویی این کشور به دست آورده است.

همچنین شرکت توفاش با صادراتی در نزدیک ۳٫۱ میلیارد دلار رتبه دوم و شرکت خودروسازی اویاک-renault با ۲٫۸میلیارد دلار صادرات رتبه سوم را کسب کرده است.
این کشور با برنامه‌ریزی‌های منظمی که در بسیاری از صنایع ازجمله صنعت خودرو دارد، قصد دارد تا ۱٫۵درصد از بهره بازرگانی جهانی را تا سال ۲۰۲۵ به دست آورد.

وزیر اقتصاد این کشور با پافشاری بر نقش گسترده صنعت خودرو در دستیابی به این هدف می‌گوید: «خودروسازی در ترکیه بسیار خوب پیش می‌رود. ترکیه یکی از مهم‌ترین مراکز فرآوری برخی برند‌های موجود است و این ما را در رسیدن به هدف‌مان یاری می‌دهد. ما تا رسیدن به این هدف تسلیم نخواهیم شد.»

بنا به آمار چیزی در نزدیک ۲۱‌درصد از همه صادرات ترکیه مربوط به بخش خودروسازی است. بخش خودرو با ۲٫۲ میلیارد دلار صادرات رتبه نخست را در صادرات این کشور در ماه نوامبر کسب کرده است و پس از دم صنعت پوشاک و صنایع کیمیایی رتبه‌های بعدی را در کمر بستن دارند.

در ماه دسامبر نیز صنعت خودرو صنعت پیشرو در این کشور بود و صادارتی بیش از ۲میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار را تجربه کرد. از هر ۱۰۰ خودرویی که در این کشور فرآوری شده است، نزدیک ۷۷ خودرو صادر می‌شود.

این صادرات ۷۰ درصدی نتیجه یک راهبرد نیرومند و چندساله در ترکیه‌ است. برنامه‌ریزی صادرات خودرو بر پایه قراردادهای جدید خودرویی کشور ۳۰ درصد از همه فرآوری را دربرگیرنده می‌شود که البته هنوز کاری در این باره انجام نشده است. ۸۰ درصد صادرات این کشور به اروپا انجام می‌شود.

اصول و راهبرد اصلی این کشورها مونتاژ خودرو و همچنین فرآوری و صادرات قطعات به کشورهای دیگر است. در این سال‌ها مسئولان ترکیه هیچگاه به اندیشه فرآوری خودرو ملی نبوده‌اند و همواره در اندیشه زمینه چینی برای فرآوری و مونتاژ خودروهای ارزان‌تر برای خودروسازان برتر جهان هستند تا زمینه‌های حضور دم‌ها را در کشورشان فراهم کنند.

هرچند خبرهایی مبنی‌بر دخالت رئیس جمهور این کشور و فشار او برای فرآوری خودروی ملی شنیده می‌شود ولی این کشور همچنان مکان مناسبی برای خودروسازان معتبر جهانی برای مونتاژ خودرو است.

ولی چگونگی صنعت خودرو در کشور ما متفاوت از همه‌جای دنیاست. ما هم خودروسازی می‌خواهیم و هم مونتاژکاری. هم می‌خواهیم خودرو ملی صادر کنیم و هم خودرو بیگانه‌ها را. رویه‌ای که مشخص نیست چه سرانجامی دارد و به کجا خواهد رسید.

در همین زمینه حسن کریمی سنجری به «دنیای خودرو» می‌گوید: «هر کشور متناسب با برتری‌ها و گنجایش‌های موجود در صنعت و بازار خودروی خود، هدف گسترش را مشخص کرده است.مثلا ترکیه در راهبرد تک‌دست نویس، پیوندیدن به «زنجیره جهانی ارزش خودرو» از راه همکاری با طرف های بیگانه و نفوذ در بازارهای هدف این شرکت‌ها و برآیند اینکه ارزآوری برای اقتصاد از راه صادرات خودرو و تکه را به‌سرنویس عالی‌ترین هدف دیده است.»

وی می‌افزاید: «در چنین راهبردی اهمیت افزایش «درآمد سرانه ملی» علاوه‌بر برپایی کارگماری، دو هدف پایه‌ای هستند که از راه گسترش صنعت خودرو دنبال می‌شود. تمام سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های گردآوری‌شده این کشور در دو یا سه دهه تازه براساس دستیابی به این هدف بوده است.

ترکیه برای رسیدن به بهره بالا از اقتصاد جهانی برنامه‌ریزی بسیار دقیقی در صنعت خودرو کرده و نتیجه دم را با افزایش رشد ۳٫۵درصدی فرآوری ناخالص ملی با کمک این صنعت پر درآمد دیده است. زیرا شرایط را برای خودروسازان برتر جهان فراهم کرده و در این راستا هدف و راهبرد مشخصی دارد.




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام