سایت جامع خودرو در ایران


» بدهی خودروسازان به تکه‌سازان از مرز ۷ هزار میلیارد تومان گذشت ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶


صنعت تکه سازی در آستانه ورشکستی
بی‌اطلاعی تکه‌سازان از پیمان نامه peugeot با خودروسازان ایرانی، توانایی فرآوری ۶۰ درصد قطعات خودروهای تازه وارد در کشور، راه‌اندازی یکتا پژوهش و گسترش renault در ایران، آغاز مراودات volkswagen‌واگن با تکه‌سازان تو یا درون و… مهم‌ترین موضوعاتی هستند که درباره آنها در این نشست توضیحاتی ارائه شد.
به گزارش تازه ها خودرو ،نشست خبری انجمن سازندگان قطعات و گردآور‌های خودروی کشور روز گذشته با حضور خبرنگاران برگزار شد. در ابتدای این برنامه رئیس انجمن ضمن اظهار امیدواری نسبت به حضور محمد شریعتمداری در جایگاه وزارت صنعت، معدن و بازرگانی به تکاپو‌های محمدرضا نعمت‌زاده در چهار سال گذشته در دولت یازدهم اشاره کرد. به گزارش روزنامه «دنیای خودرو» بی‌اطلاعی تکه‌سازان از پیمان نامه peugeot با خودروسازان ایرانی، توانایی فرآوری ۶۰ درصد قطعات خودروهای تازه وارد در کشور، راه‌اندازی یکتا پژوهش و گسترش renault در ایران، آغاز مراودات volkswagen‌واگن با تکه‌سازان تو یا درون و… مهم‌ترین موضوعاتی هستند که درباره آنها در این نشست توضیحاتی ارائه شد.
هستی نزدیک ۷۰۰ تکه‌ساز ناتوان در کشور
درباره نبود برنامه و راهبرد مشخص برای تکه‌سازان با پروا به توقف فرآوری خودروهای کاربرد شده مانند pride تا سال ۱۳۹۷، رئیس انجمن تکه‌سازان با بیان اینکه این جستار صحت ندارد، گفت: «سایپا از دو سال پیش برای فرآوری دو گروه فرآورده SP100 و tiba با تکه‌سازان گفتگو کرده است و هماهنگ با آنها جلو می‌رود. بدین سان هم‌زمان با اینکه فرآوری pride کاهش می‌یابد، حتی شاید بیشتر از pride، قطعات مربوط به فرآوری این خودروهای جدید فرآوری می‌شوند.»
رضا رضایی با بیان اینکه تمام تکه‌سازانی که در فرآوری pride دخیل بوده‌اند، در باره این محصولات جدید هم اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: «در این زمینه تنها دشوار این است تکه‌سازان ناتوان توان ماندن و همکاری با خودروساز را ندارند. به این انگیزه که در کشور هزینه‌هایی که قاعدتا باید بدست خودروساز انجام شوند، به عهده تکه‌ساز می‌افتد.»
وی در پیوسته با روشنگری اینکه مشکلاتی مانند کمبود نقدینگی، دشواری ها بانک، بیمه و… میان تکه‌سازان و خودروسازان مشترک است، افزود: «تکه‌سازان کوچک به‌انگیزه ناتوانی اقتصادی، در پروژه‌های جدید سایپا حضور کمرنگی دارند.»
رضایی با اشاره به برنامه انجمن برای پشتیبانی از تکه‌سازان کوچک، پافشاری کرد: «در این برنامه به چهره خوشه‌ای کنش می‌شود. به این شکل که تکه‌سازان کوچک و ناتوان ادغام و هماهنگ خواهند شد. مثلا ۲۰۰ تکه‌ساز به سرنویس تامین‌کننده اصلی و دیگر تکه‌سازان در قالب زیرمجموعه‌های آنها تکاپو خواهند کرد. بنابراین هیچ نگرانی در باره ادامه تکاپو تکه‌سازان کوچک هستی ندارد.»
همچنین رئیس کمیسیون گسترش کسب‌وکار انجمن تکه‌سازان کشور در پاسخ به این سوال که آیا این رویداد به چم(cham ) حذف تدریجی تکه‌سازان خرد و ناتوان از این صنعت است، گفت: «در اروپا پلت‌فرم خودرو سرانجام هر ۷ سال تغییر می‌کند، در حالی که برخی پلت‌فرم‌ها در کشور ما ۲۵ سال است که فرآوری می‌شوند. بنابراین دگرگونی ها جدید و ورود پلت‌فرم‌های جدید با تیراژ کمتر، راه پرهیز‌ناپذیر تکه‌سازی برای آینده است.»
به‌گفته پیمان یزدان‌بخش این نیاز بازار است و نمی‌توان مشتری را ناچار کرد ۲۵ سال خودرویی را با پلت‌فرم کاربرد شده بخرد.
وی با اشاره به اینکه پیمان است خط فرآوری خودروهای کاربرد شده در کشور متوقف شود، افزود: «ولی یک بازار بزرگ خدمات پس از فروش هستی دارد برای تکه‌سازانی که نمی‌توانند با فناوری روز فرآوری را پیوسته دهند. به راستی این تکه‌سازان حذف نمی‌شوند، بلکه برای بازار خدمات پس از فروش فرآوری می‌کنند.»
همچنین مازیار بیگلو، دبیر انجمن تکه‌سازان کشور در پاسخ به این سوال که چند تکه‌ساز کوچک و ناتوان در کشور پرکار هستند، گفت: «کوچک یا بزرگ بودن تکه‌سازان بر پای بست میزان گردش مالی آنها مشخص می‌شود. بر این پای بست نزدیک ۱۵۰ تکه‌ساز کشور گردش مالی ۳۰ میلیارد تومانی دارند. نزدیک ۶۵۰ تا ۷۰۰ تکه‌ساز گردش مالی کمتر از این میزان داشته و گردش مالی دیگر تکه‌سازان بالاتر از این میزان برآورد شده است.»
در پیوسته این جستار سخنگوی انجمن تکه‌سازان با بیان اینکه اگر پول تکه‌سازان به هنگام پرداخت شود، حتی تکه‌سازان ناتوان هم می‌توانند پویا شوند و دگرگونی ها را برپایی کنند، گفت: «بدهی خودروسازان به تکه‌سازان رقم قابل‌توجهی است و ما هنوز کامیاب نشده‌ایم این خواسته ها را دریافت کنیم. مبلغ این بدهی بیش‌از ۷ هزار میلیارد تومان است که اگر این پول پرداخت شود، حتی تکه‌سازانی که نگران حذف شدن از صحنه فرآوری هستند نیز با قوت برمی‌گردند، سرمایه‌گذاری می‌کنند و بسیاری از دشواری ها در این صنعت برطرف خواهد شد.»
به گفته فرهاد بهنیا، تصمیمات شورای چشم وهمچشمی و زندان ماندن این خواسته ها از مهم‌ترین دشواری ها تکه‌سازان است و چشمداشت می‌رود آقای شریعتمداری به‌سرنویس وزیر آینده صنعت برای حل این مسائل تدابیر جدی در نظر بگیرند. در پیوسته این نشست همچنین رئیس کمیسیون گسترش کسب‌وکار انجمن تکه‌سازان کشور با اشاره به کیفیت پسندیده قطعات فرآوری تو یا درون در بازار، در پاسخ به روزنامه «دنیای خودرو» گفت: «کیفیت بسیاری از قطعات ما در سطحی است که به راحتی می‌تواند در بازار جهانی چشم وهمچشمی کند ولی بدبختانه شوربختانه در بازار قطعات قاچاق و بی‌کیفیت، بدون گارانتی عرضه می‌شود.»
پیمان یزدان‌بخش در روشنگری این مطلب که مصرف‌کننده بدون پروا به کیفیت قطعات و گارانتی ترجیح می‌دهد کالای ارزان‌بها را تهیه کند، در حالی که بها قطعات فرآوری تو یا درون در بازار بالاست، اظهار کرد: «دشوار اصلی در این رابطه به بحث پخش باز می‌گردد. بدین سان کاهش واسطه‌های پخش مایه کاهش بها عرضه می‌شود. ضمن اینکه بها تمام‌شده فرآوری قطعات آنگونه که گفته می‌شود، بالا نیست. در حالی که پس از پخش بدست شرکت‌های خصوصی، فرآورده با بها ۵۰ تا صد‌درصد بالاتر از بها تمام‌شده فرآوری در کارخانه، به دست مصرف‌کننده می‌رسد.»
در این رابطه همچنین فرهاد بهنیا در پاسخ به روزنامه «دنیای خودرو» با پافشاری بر اینکه بها تمام‌شده فرآوری همه قطعات یکسان نیست، گفت: «مثلا تکه‌ای مانند کاتالیست با بها ۲۵۰ هزار تومان از چین وارد می‌شود، در حالی که هزینه فرآوری تو یا درون هنگام ۲۲۰ هزار تومان است. در حالی که پس از برونرفت فرآورده از کارخانه و پخش، بها هنگام در بازار گاهی به ۷۰۰ هزار تومان می‌رسد. با این‌حال مابه‌التفاوت بها چیزی به تکه‌ساز بر نمی‌گردد.»
بی‌خبری تکه‌سازان از جزئیات قراردادها
سخنگوی انجمن تکه‌سازان ایران در این نشست خبری با بیان اینکه چنانچه تکه‌سازان، رسانه‌ها و انجمن در جریان جزئیات قراردادها و پیشرفت کارها در فرآوری محصولات جدید پیمان گیرند در سال ۹۷ گواه دگرگونی خوبی در صنعت تکه‌سازی خواهیم بود، اظهار کرد: «در حال‌آماده هیچ اطلاعی از روند درونی‌سازی peugeot ۲۰۰۸ در گزین کردن انجمن نیست. در حالی که آگاهی از میزان درونی‌سازی خودروهای جدید و این فرآورده حق تکه‌سازان است.»
به‌گفته فرهاد بهنیا اگر تکه‌ساز اطلاعی از قراردادهای بیگانه نداشته باشد، نمی‌تواند تکه باره نیاز خودرو را فرآوری کند. بنابراین خودروسازان با به دیده داشتن منافع ملی جزئیات هنگام را منتشر کنند.
وی با اشاره به تجربه تلخ درونی‌سازی قطعات خودروی ال۹۰، به توقف درونی‌سازی روی ۶۰ درصد اشاره کرد و افزود: «هیچ آمار رسمی و دقیقی از روند افزایش درونی‌سازی قطعات خودروهای جدید بیگانه نداریم»



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.


مطالب محبوب