سایت جامع خودرو در ایران


» واردکنندگان باید ۸برابر تولیدکنندگان خودروی فرسوده اسقاط کنند ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶


در چهره عرضه خودروهای دارای مصرف سوخت بالای هشت لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

به گزارش تازه ها خودرو ، تصویب‌نامه‌ای که به‌گفته واردکنندگان خودرو تیر رها رویدادها این چند وقت در این پهنه به شمار می‌آید. در پیش درآمد که سایت ثبتارش مسدود و پس از دم اعلام شد باید جلوی واردات خودرو به انگیزه افزایش دم گرفته شود و در پایان هفته گذشته مصوبه‌ای ابلاغ شد که براساس دم کارشناسان پهنه واردات خودرو معتقدند باید چشم براه افزایش بها دوباره در این پهنه و همچنین برپایی بازار سیاه باشیم.

واردکنندگان خودرو وارد چرخه اسقاط خودروهای فرسوده شدند

واردکنندگان باید ۸برابر تولیدکنندگان خودروی فرسوده اسقاط کنند

بر پایه این مصوبه، درونی‌ها از سال ۹۷ باید برای عملی کردن دم اقدام کنند ولی واردکنندگان از همین حالا باید قانون را اجرا کنند.

بر بنیاد این مصوبه خودروسازان درونی باید برای شماره‌گذاری خودروهای سواری با مصرف سوخت ۸.۵ لیتر و بیشتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، یک خودروی فرسوده را اسقاط کنند.

همچنین خودروسازان از ابتدای سال آینده (۱۳۹۷) موظف به اسقاط یک خودروی فرسوده به ازای شماره‌گذاری هر دستگاه خودروی سواری تولیدی با مصرف سوخت ۸ لیتر و میان ۸ تا ۸.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر هستند.

ولی بر پایه این مصوبه در پهنه خودروهای وارداتی خودروهای با مصرف سوخت کمتر از ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر از اسقاط خودرو به‌سرنویس عوارض شماره‌گذاری معاف هستند.

همچنین واردکنندگان برای شماره‌گذاری خودروهای وارداتی با مصرف سوخت ۵ لیتر و میان ۵ تا ۶ لیتر دو خودروی فرسوده، خودروهای با مصرف سوخت ۶ لیتر و میان ۶ تا ۷ لیتر چهار خودروی فرسوده، خودروهای با مصرف سوخت ۷ لیتر و میان ۷ تا ۸ لیتر شش خودروی فرسوده و خودروهای با مصرف سوخت ۸ لیتر و بیشتر باید ۸ خودروی فرسوده اسقاط کنند.

علاوه‌بر این واردکنندگان خودرو به ازای شماره‌گذاری هر دستگاه خودروی وارداتی بنزین‌سوز باید ۱۰ درصد ارزش گمرکی خودرو را نیز به‌سرنویس عوارض پرداخت کنند.این مصوبه ۲۴ مرداد‌ماه جاری به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مربوطه برای اجرا ابلاغ شده است.

افزایش احتمالی بها خودروهای وارداتی

درباره تاثیرات چنین مصوبه‌ای یک منبع آگاه در پهنه واردات خودرو که نخواست نامش فاش شود به «دنیای خودرو» می‌گوید:«وقتی مصوبه باشد، یعنی اقدام شود. طبیعتا با این اقدام نخستین قدم بالا رفتن بها خودرو خواهد بود. برای خودروهای ساخت تو یا درون از سال ۹۷ اسقاط کردن خودروی فرسوده را ابلاغ کرده‌اند ولی برای خودروهای وارداتی از همین حالا قانون را برای اجرا گذاشته‌اند.

احتمالا بها خودروهای وارداتی بالا خواهد رفت. افزایش بها در بحث واردات خودرو بر این مبناست که نمایندگی‌های رسمی افزایش بها ندادند ولی در بازار بها بالا رفته است چون وقتی ثبت سفارش بسته ‌شود، عرضه خودرو کم می‌شود چنانچه درخواست برای این خودروها هستی دارد.

به همین منوال بازار سیاه برای بها خودرو برپایی خواهد شد و وقتی عرضه کم ‌ شود، هرکس که خودرو دارد با بها پیش نمی‌فروشد.

نمایندگی‌های رسمی چون مصوبه دارند، رخست چنین کاری ندارند یعنی رخست افزایش بها سرخود ندارند ولی نمایشگاه‌داران طبیعی است وقتی شمار خودرو نمایندگی‌های رسمی کم می‌شود و سایت هم باز نیست تا ثبت سفارش کنند، خودرو‌شان را ارزان نمی‌فروشند چون می‌دانند فعلا واردات هستی ندارد.

به راستی این وقفه دو ماهه به انگیزه بسته شدن سایت ثبت‌سفارش خودروهای وارداتی بازار وارداتی‌ها را آزار داده است و مصوبه بازپسین به تازگی نیز به هزینه واردات خواهد افزود.»

سه انگیزه برای رویدادها بازپسین به تازگی
این منبع آگاه می‌گوید: «انگیزه ها مختلفی برای این مصوبه‌ها و دستورکار‌ها و بستن سایت‌ هستی دارد. مثلا شدنی است در قالب پشتیبانی از فرآوری تو یا درون باشد ولی به راستی پشتیبانی از فرآوری تو یا درون نیست چون سرمایه‌گذار که در قالب خودروساز از بیرون می‌خواهد بیاید، زمانی که می‌بیند بر سر خودروی سی‌بی‌یو این بلا می‌آید، چگونه سرمایه‌اش را به کشور بیاورد و طبعا دچار ترس می‌شود!»

به گفته وی شاید افزایش تعرفه در راه باشد ولی این اقدامات علیه واردکنندگان خودرو را در سه باره بیان می‌کند:« دولت یا می‌خواهد تعرفه را افزایش بدهد یا قصد دارد به نام افزایش واردات جلوی ورود خودروهای وارداتی را بگیرد یا این که تعهداتی به شرکت‌های renault و peugeot داده‌اند که بازار را در برگزیدن این دو برند بگذارند. بخش دیگر هم شاید به خاطر مهار ارز باشد. دولت سرپرست مهار ثبات در اقتصاد است ولی بدون قانون هیچ کسی نمی‌تواند کاری انجام بدهد حتی اگر دولت باشد. »

این منبع آگاه درباره این طرحی که از سوی وزارت صنعت آماده و به دولت ارسال شده است، مبنی‌بر این که واردات خودرو وابسته به کاربرد ۵۰ درصدی از ارز صادرکنندگان است نیز می‌گوید: «اصلا این طرح مصوب نشده در‌واقع یک پیش‌نویسی نوشته شده است ولی همه در حال اجرایش هستند. چگونه در باره خودروهای اسقاط مصوبه دادند ولی در این راستا مصوبه‌ای دیده نمی‌شود. »




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام