سایت جامع خودرو در ایران


» چگونگی تکاپو بیش از ۸ هزار یکتا صنفی تعمیر خودرو در پایتخت ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶


رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران در گفت‌و‌گو با «دنیای خودرو» مطرح کرد:

به گزارش آگاهی ها خودرو ،مغازه‌ای که دیوارها و کف دم سیاه و روغنی، اطرافش پر از گنجه‌های پیچ و مهره، آچار، فنر و قطعات ریز و درشت باشد و یک چاله گود هم کف زمین کنده باشند، غیر از یک تعمیرگاه خودرو نیست. معمولا سر و وضع و پوشاک تعمیرکاران که سال‌ها کار کرده‌اند و همه جزئیات فنی موتور سیکلت، جلو‌بندی و قسمت‌های گوناگون ماشین را به‌چهره تجربی یاد گرفته‌اند هم به همان اندازه در و دیوارها سیاه و روغنی می‌شود. ولی تعمیرگاه‌ها امروز با آنچه به شکل سنتی با این توصیف در ذهن است، کمی متفاوت شده‌اند. تغییر تعمیرگاه‌ها از نظر ساز و برگ، فناوری، به‌روز شدن صنعت خودرو، جزئیات تکاپو آنها و شرایط جدید کاری‌شان، موضوعاتی است که علیرضا نیک‌آیین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» درباره آنها گسترده روشنگری می‌دهد.

تکاپو‌های اتحادیه تعمیرکاران تهران دربرگیرنده چه جزئیاتی است و چه زیرشاخه‌ها و رسته‌هایی در این اتحادیه هستی دارند؟
نزدیک ۵۳ سال از تکاپو اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران می‌گذرد و با ۱۷ رسته در حال آماده مشغول به کار است. شمار جوازدارهای جاری و همیشه اتحادیه نزدیک ۴۸۰۰ یکتا است. صنف‌های تعمیرکار خودروهای سبک و سنگین، جلوبندی، تون‌آپ، ماشین‌آلات راه‌سازی و کشاورزی، کاربراتور، انژکتور، کمک‌فنرساز، هیدرولیک‌کار، رسته‌های لنت‌کوب و کیت‌های گازسوز خودرو تحت بازرسی این اتحادیه تکاپو می‌کنند. تهران به سرنویس پایتخت کشور، شهر وسیعی بوده و طبیعتا مهار و مدیریت موارد مربوط به این دامنه در دم، کار دشواری است. بر این پای بست اتحادیه که تا پیش از این تنها با ۲ بازرس که تعدادشان جوابگوی شهر تهران نبود، تکاپو می‌کرد، در حال آماده گروه و کمیسیون بازرسی دربرگیرنده ۴۰ تن اعضای تو یا درون صنف را تشکیل داده است. تکاپو این کمیسیون منطقه‌بندی شده، نقشه‌های مناطق به آنها تحویل داده شده است و هر کسی در منطقه خود تکاپو دارد. در همان سان اکنون یکی از مسائلی که اتحادیه بیشتر تکاپو خود را معطوف به حل دم کرده، دشوار بی‌جوازهاست. البته طی یک سال و نیم گذشته نزدیک ۱۸۰۰ مغازه پلمب شدند، اگرچه پلمب این مغازه‌ها مدت زیادی درازا نکشید چون قصد ما این نیست که جلوی کسب این مغازه‌ها گرفته شود، بلکه بر تکاپو قانون‌مند این واحدها پافشاری داریم. اینها باید آموزش‌های لازم را ببینند و مراحلی که شهربانی امنیت مدنظر دارد، دربرگیرنده انگشت‌نگاری، سوءسابقه و… را طی کنند. در هر چهره پس از دم صاحبان کسب در اتحادیه پرونده تشکیل دادند. با این حال هنوز شمار زیادی بی‌پروانه در سطح شهر تهران حضور دارند که گروه بازرسان در این زمینه کار می‌کند. یک کمیسیون رسیدگی به شکایات هم داریم که روزهای دوشنبه برگزار می‌شود. هر هفته نزدیک ۴۰ تا ۵۰ گلایه از سوی وزارت صنعت، معدن و بازرگانی به این کمیسیون برگشت دادن می‌شود که به آنها رسیدگی و به واحدهای کارشناسی تخصصی واگذار می‌شود، همچنین نزدیک‌ترین مرکز به آنها داده می‌شود. یعنی اگر کسی در منطقه شمال‌غرب تهران گلایه داشته باشد، بازرسی و پیگیری‌ها در مراکز همان منطقه انجام می‌شود.
همچنین اتحادیه بر بحث آموزش، پافشاری زیادی دارد. چون ما می‌دانیم در این زمینه، سستی‌هایی هستی دارد. صنعت خودرو همواره در حال تغییر است. به این انگیزه ما باید به‌روز باشیم تا بتوانیم در بخش وارانتی به خودروهای جدید خدمات پسندیده ارائه دهیم.

به پلمب بی‌جوازها طی یک سال و نیم گذشته اشاره کردید. آیا تنها انگیزه پلمب آنها دشوار نبود پروانه بوده است؟
بیشترین پلمب به انگیزه نبود جوازبوده است. ولی در برخی موارد به انگیزه برخی تخلفات چنین برخوردی می‌شود. آمار موجود نشان می‌دهد تخلف‌ها بیشتر از سوی مغازه‌های بی‌پروانه چهره می‌گیرد. چون کسی که با پروانه پرکار است، باید به تعهدات خاصی پایبند باشد بنابراین ضریب خطای آنها کمتر و دشواری ها و شکایات ما از جوازدارها بسیار اندک است که معمولا با توافق حل و فصل می‌شود.
چه شمار تعمیرگاه خودرو در تهران هستی دارد. از میان آنها، چه شمار بی‌پروانه هستند و چند تعمیرگاه پروانه دارند؟
نزدیک ۸ هزار یکتا صنفی تعمیرکار پرکار در تهران هستی دارند که تاکنون ۴ هزار و ۸۰۰ یکتا تحت بازرسی اتحادیه و با پروانه کار می‌کنند و بقیه دربرگیرنده بی‌جوازها هستند که به ترتیب دشوار پروانه آنها هم با تشکیل پرونده در اتحادیه، حل خواهد شد.

برای دریافت پروانه، درخواست کننده باید مدرک خاصی داشته باشد یا آموزش ویژه‌ای ببیند؟
ما باید شیوه و کسان سنتی در مکانیکی را فراموش کنیم. مهم‌ترین دلیلی که مایه شد اتحادیه آغاز به آگاهی دادن و جذب اعضای جدید کند، این بود که اکثر عضوهای جدید از طیف سنی جوانان هستند و ما به دنبال این کسان هستیم و قصد داریم روی این گروه کار کنیم. در میان این جوانان، شمار زیادی مهندسان مکانیک هستی دارند که در مراحل ساده‌تری با مدرک تحصیلی خود می‌توانند برای دریافت پروانه اقدام کنند. غیر از اینها، کسانی که مدرک تحصیلی پیوسته ندارند، باید در کلاس‌های آموزشی اتحادیه شرکت کنند. این آموزش‌ها دربرگیرنده مکاسب، بیمه، دارایی و… است. پس از شرکت در این کلاس‌ها آزمون‌های کتبی و شفاهی برگزار می‌شود که کسان باید نمره باره قبول در این آزمون‌ها و سپس پروانه کسب کنند.

این دوره‌ها به‌طور استاندارد شمار نشست ها یا شرایط خاصی دارد؟
برداشت ما این است که درخواست کننده دریافت پروانه، مکانیک است بنابراین باید پیشه‌ای باشد. ما هم کلاس‌های پیشه‌ای برگزار می‌کنیم و آموزش را از سطوح پایین و ابتدایی آغاز نمی‌کنیم. بر این پای بست کلاس‌ها در شش نشست برگزار و مبانی اصلی در آنها بازبینی می‌شود. متقاضیانی که دیپلم فنی پیوسته با این رشته یا افرادی که مدرک فنی‌پیشه‌ای از وزارت کار داشته باشند، از آزمون مستثنی هستند.

بیش از ۲۰ سال است خودروهایی مانند Kia Pride و peugeot در کشور ما فرآوری می‌شوند و تعمیرکاران با جزئیات فنی این خودروها به‌خوبی آشنا شده‌اند. حالا با پروا به ورود خودروهای جدید در سال‌های پسین به بازار، آیا آموزش یا راهکار خاصی برای آشنایی تعمیرکاران با مشخصات فنی و تعمیر این خودروها در نظر دارید؟
خودروسازان با اتحادیه همکاری خوبی دارند. بدین سان کلاس‌های آموزشی پیش‌بینی شده و در حال اجراست. در حال آماده ششمین دوره آموزشی ما با همکاری پارس‌خودرو برگزار می‌شود. همچنین یک‌سری دوره‌های آموزشی با همکاری شرکت Isako برگزار کرده‌ایم. غیر از اینها، با چند شرکت بیگانه به‌خصوص شرکت‌های تکه‌ساز نشست‌هایی داشته‌ایم که به تعامل رسیده‌ایم. برخی از آنها امکان بازدید از کارخانه ها و خطوط فرآوری خود را برای مکانیک‌های ما فراهم کرده‌اند. نزدیک ۴۰۰ نیرو از سوی اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران برای بازدید از فرایند فرآوری در این شرکت‌ها گسیل شدند. کارخانه‌های فرآوری پیستون، رینگ، سوزن‌های انژکتور و… مساله این است که به انگیزه تحریم‌های اقتصادی که تا مدتی پیش کشور ما با دم درگیر بود، در حال آماده ترکیه به پایگاه بسیاری از شرکت‌های تکه‌ساز گیتی تبدیل شده است.
ضمن اینکه شمار زیادی از تورهای بازدید از خطوط فرآوری تکه‌سازان تو یا درون کشور را برگزار کردیم. در این بازدیدها نیز کلاس‌های آموزشی و نشست ها پرسش و پاسخ برگزار شد. به راستی همه هدف اتحادیه، به‌روز شدن واحدهاست حتی چندی از جوازدارها در شرکت‌های اروپایی آموزش دیده‌اند و مدارک میان‌المللی دارند و معمولا در تهران شناخته‌شده هستند.
غیر از اینها، مساله رسته‌بندی و رشته‌بندی مطرح است. بسیاری از مکانیک‌ها در رسته دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا کار می‌کنند. ولی غیر از دم واحدهای صنفی تخصصی‌تر هم داریم که در زمینه تعمیر برندهای سرشناس دیگر خودرو که در ایران آمدوشد می‌کنند، پرکار هستند.

به کمیسیون بازرسی اشاره کردید و شمار گلایه‌هایی که در درازا هفته از واحدهای صنفی این دامنه دریافت می‌کنید. جستار این گلایه‌ها بیشتر مربوط به چه مواردی است؟
بیشتر گلایه‌ها از قطعات بی‌کیفیت و قاچاق است. ما به شعار «حق با مشتری است» اعتقاد داریم. درباره قطعات بی‌کیفیت، مشتری بهره و نقشی ندارد. تعمیرکاران هم قطعات را از بازار و پخش‌کنندگان دریافت می‌کنند. ولی بدبختانه شوربختانه امروز آنقدر کپی‌کاری ریزبین شده که تشخیص تکه ریشه از غیراصل بسیار سخت است. ابزارهای چاپ و بسته‌بندی به حدی پیشرفت کرده است که نمی‌توان جعبه و بسته‌بندی ابزارها یدکی ریشه را از قاچاق و بی‌کیفیت جداسازی کرد. ما هم ضربه را از همین‌جا می‌خوریم. دیگر گلایه‌ها هم مربوط به روغن‌ها، سوخت بی‌کیفیت و… است. این سوخت با گوگرد و اکتان بالا بی‌شک زندگی خودرو و موتور سیکلت را کاهش می‌دهد. همچنین روغن‌های نامرغوب و تقلبی که در بسته‌بندی برندهای سرشناس درونی و بیگانه بسته‌بندی و به بازار عرضه می‌شوند، برای ما به کاستی تبدیل شده‌اند.

قطعات تقلبی و بی‌کیفیت چینی که از مبادی رسمی وارد می‌شوند، چه مشکلاتی برای تعمیرکاران به هستی می‌آورند و برای رویارویی با این کاستی چه راهکارهایی اندیشیده شده است؟
در یکی از گفتگو‌هایی که با رئیس انجمن تکه‌سازان کشور داشتیم، مباحثی از‌جمله دشواری ها موجود در فرآوری، هستی ماشین‌آلات فرسوده، کالیبراسیون نکردن ابزاری که در خطوط فرآوری تکه‌سازان کاربرد می‌شود و… مطرح شد. ولی با همه این دشواری ها، ما در اتحادیه همچنان بر به کارگیری قطعات فرآوری تو یا درون با‌کیفیت پافشاری داریم؛ این یک شعار نیست. اگر به مکانیکی‌ها مراجعه کنید، متوجه می‌شوید برندهای سرشناس ایرانی خواهان دارند ولی بدبختانه شوربختانه عده‌ای سودجو در جعبه‌ها و بسته‌بندی‌های قطعات تو یا درون، قطعات چینی می‌گذارند و با ویران کردن نام آنها، دشواری ها جدی برپایی می‌کنند.
دشوار دیگر این است که بها تمام‌شده فرآوری تکه در کشور ما بالاست. بدین سان ارگان‌های تصمیم‌گیر باید برای این مساله تدبیری در نظر بگیرند که واردات تکه قاچاق و بی‌کیفیت به‌صرفه نباشد.
ولی یک خرده کار ما این است که «سرنا را از سر گشادش می‌زنیم.» یعنی این کالا وارد می‌شود در حالی که در مبادی ورودی، مهار صحیحی چهره نمی‌گیرد. دم وقت درنهایت می‌خواهیم این کالا را از بازار و از دست عرضه‌کننده جمع کنیم. این کار نه بخردانه است و نه امکان‌پذیر. این مساله با قوانین استوار باید از مبادی ورودی مهار شود. در همان سان نباید اینطور هم باشد که به طور کلی جلوی واردات گرفته شود که چشم وهمچشمی از میان برود. مثل بحث ممنوعیت ورود خودرو که به‌تازگی دشواری ها زیادی به هستی آورده است.
بنابراین باید ترازمندی در بازار حفظ شود. این فرمایش هم عملی نمی‌شود جز با تعامل میان اتحادیه تعمیرکاران، انجمن تکه‌سازان، واردکنندگان قطعات، اتحادیه فروش قطعات یدکی، وزارتخانه‌های پیوسته و… در غیر این‌چهره، اگر هر‌کدام بخواهند به تنهایی دشوار را حل کنند، بی گمان به نتیجه نخواهند رسید.

آیا در زمینه برپایی تعمیرگاه‌های خودرو در سطح شهر مشکلی هستی دارد یا خیر؟
تکاپو تعمیرگاه‌های خودرو مانند اورژانس است. در واپسین نامه اتاق اصناف پافشاری شده است که این پیشه از آنگونه مشاغلی نیست که بتواند به بیرون شهر منتقل شود چون هستی تعمیرگاه‌ها مثل داروخانه‌ها، سوپرمارکت‌ها و… جزو مراکز بایسته شهر است. در شهر تهران، روزانه نزدیک ۴ میلیون دستگاه خودرو آمدوشد می‌کنند که در چهره بروز هرگونه دشوار، باید بتوانند خود را به نزدیک‌ترین مرکز تعمیراتی برسانند وگرنه، حتما شدامد و پریشانی در آمدوشد برپایی می‌شود. ولی تعمیرگاه کامیون‌ها، خودروهای سنگین و رسته‌های تولیدی فنرساز و واشرساز باید به بیرون شهر و شهرک‌های تولیدی منتقل شوند و واحدهای تولیدی خود را به نمایشگاه تبدیل کنند.




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام