سایت جامع خودرو در ایران


» بازار ایران حیاط خلوت خودروسازان بیگانه؟ ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶

بازار ایران حیاط خلوت خودروسازان بیگانه؟

دسته بندی : خودرو تاریخ : یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶


هشدار نسبت به پیش خرید خودروهای بیگانه
خودروسازی کشور در شرایطی پس از توافق هسته‌ای و برجام میزبان برندهای بیگانه شد که عرضه محصولات جدید با بها‌هایی بالا، نشان می‌دهد آنها رفتاری متفاوت از دیگر بازارهای جهانی خود را در ایران در پیش گرفته‌اند.
به‌عبارت بهتر، خودروهای بیگانه جدید عرضه شده در بازار ایران طی چند ماه گذشته، جدای از اینکه قیمتی فراتر از پیش بینی‌ها و وعده‌ها دارند، در سنجش با بازارهای جهانی نیز گران‌تر از آب درآمده‌اند.به گزارش دنیای اقتصاد،این جستار به‌خوبی نشان می‌دهد خودروسازان بیگانه با آگاهی از نقطه سستی اصلی بازار خودرو ایران که همان «سستی چشم وهمچشمی» است، اقدام به عرضه محصولات خود با قیمتی فراتر از نرخ‌های جهانی کرده و مشتریان نیز به‌انگیزه نبود گزینه‌های همانند، به پیشباز آنها رفته‌اند.
هرچند هنوز بخشی از خودروهای به اصطلاح پسابرجامی راهی بازار ایران نشده و بها شان دقیقا مشخص نیست، با این حال با پروا به ادامه سستی رقابتی در بازار، دور به‌نظر می‌رسد آنها نیز سرنوشتی بهتر از محصولات عرضه شده کنونی بیابند. اگر نگاهی به وعده‌های خودروسازان بیندازیم، متوجه خواهیم شد که آنها بر عرضه محصولاتی در رده‌های قیمتی میانه و حتی ارزان، پافشاری داشتند، ولی قول و قرارها پژوهنده یا پژوهشگر نشد و با این شرایط امید چندانی به عرضه دیگر خودروهای پسابرجامی با بها‌هایی پسندیده هستی ندارد. برخی معتقدند بهتر بود خودروسازان درونی در باره بها محصولات پسابرجامی اظهارنظر نمی‌کردند تاکنون بابت عملی نشدن وعده‌ها و پیش بینی‌ها سرزنش نشوند، هرچند در ریشه ماجرا یعنی کاربرد و شاید هم سوءاستفاده خودروسازان بیگانه از شرایط بازار خودرو کشور، تفاوتی برپایی نمی‌کرد.
پس از توافق هسته‌ای و برجام، برخی خودروسازان بیگانه برای حضور در ایران اعلام آمادگی کردند و اوضاع به شکلی پیش رفت که در پیوستگی، نام برخی محصولات نیز به‌سرنویس گزینه‌های احتمالی فرآوری در کشور مطرح شد. در پایان نیز خودروسازان درونی با هستی آنکه هنوز تکاپو مشترک خود را با بیگانه‌ها آغاز نکرده بودند، اقدام به اعلام محدوده قیمتی خودروهای در راه ایران کرده و از همین رو امیدواری‌هایی را نزد مشتریان برپایی کردند. محدوده قیمتی اعلام شده از سوی خودروسازان اگرچه چندان ارزان به حساب نمی‌آمد، با این حال به شکلی بود که بخش قابل توجهی از مشتریان ایرانی می‌توانستند از محصولات جدید بهره‌مند شوند.بر پایه وعده خودروسازان، پیمان بود محصولات مختلفی در بازه‌های قیمتی متفاوت از آنگونه ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان و ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان عرضه شود، ولی ورود همان یکی دو خودرو ابتدایی به کشور نشان داد وعده‌ها نزدیک به عملی نشده و نخواهد شد. به راستی خودروهای جدید بیگانه با قیمتی بسیار بالاتر از آنچه خودروسازان وعده دادند، عرضه شده؛ بنابراین بسیاری از مشتریان که امیدوار به به کارگیری این محصولات بودند، دست‌شان خالی ماند و کلاهی از این نمد گیرشان نیامد.
وعده‌های قیمتی که پژوهنده یا پژوهشگر نشد
نخستین خودروساز بیگانه که پس از برجام اقدام به عقد پیمان داد با خودروسازان درونی کرد، پژوسیتروئن فرانسه بود. در این میان، peugeot با Iran KHodro پیمان نامه همکاری مشترکی به امضا رساند و citroen نیز در حال آماده تفاهم‌نامه‌ای امضا شده با سایپا دارد. هرچند citroen هنوز قراردادی برای حضور در ایران امضا نکرده، با این حال پژویی‌ها از آغاز سال‌جاری وارد فاز اجرایی شده و در حال آماده نیز سه فرآورده دربرگیرنده peugeot ۲۰۰۸، peugeot ۵۰۸ و peugeot ۳۰۱ را پیش فروش کرده‌اند. این در شرایطی است که هیچ‌کدام از خودروهای موردنظر، با بها‌های وعده داده شده پیشین، پیش فروش نشده و مشتریان ایرانی با چند ده میلیون دوگانگی بها، آنها را خریده‌اند.به‌سرنویس اگزمپل برای مقال، peugeot ۲۰۰۸ که پیمان بود بر پایه وعده مسوولان Iran KHodro، با قیمتی میان ۷۵ تا ۸۵ میلیون تومان عرضه شود، با این حال هم‌اکنون کمینه بها در نظر گرفته شده برای هنگام، نزدیک ۱۰۰ میلیون تومان است. تازه این امکان هستی دارد که با پروا به تغییر شرایط ارزی peugeot ۲۰۰۸ با قیمتی نزدیک ۱۲۰ میلیون تومان نیز به دست مشتریان برسد، یعنی ۳۵ میلیون تومان گران‌تر از آنچه وعده داده شده بود.همچنین peugeot ۳۰۱ نیز که گمان می‌رفت با قیمتی بخردانه روانه بازار کشور شود، در حال آماده محصولی ۹۵ میلیون تومانی به شمار می‌رود و مشتریان ایرانی باید هنگام را میلیون‌ها تومان گران‌تر از وعده ایران خودرویی ها، بخرند. بر پایه اعلام مسوولان Iran KHodro، peugeot ۳۰۱ پیمان بود با قیمتی کمتر از ۶۰ میلیون تومان روانه بازار شود، ولی مشتریان همین چند روز پیش نزدیک ۹۵ میلیون تومان بابت هنگام هزینه کردند.با پروا به تجربه قیمتی peugeot ۲۰۰۸ و ۳۰۱، به‌نظر می‌رسد دیگر محصولات مدنظر خودروساز فرانسوی برای بازار ایران نیز با قیمتی بسیار بالاتر از وعده مسوولان Iran KHodro به دست مشتریان برسند.
هرچند citroen هنوز تکاپو خود را در کشور آغاز نکرده و حتی محصولات موردنظر این شرکت برای عرضه به مشتریان ایرانی مشخص نیستند، با این حال انگاشت اینکه این شرکت رفتاری متفاوت از peugeot را در پیش بگیرد، ساده‌انگارانه خواهد بود. به هر روی peugeot و citroen منافع مشترکی با یکدیگر داشته و حتی برخی محصولات شان از پلت‌فرم‌های مشترک بهره می‌برند؛ بنابراین دور به‌نظر می‌رسد این شرکت نیز با دانش به رقابتی نبودن بازار خودرو ایران، در این زمینه بهره‌ای نبرد.نکته مهم دیگر اینجاست که به گفته برخی کارشناسان، citroen احتمالا محصولاتی را به بازار ایران عرضه خواهد کرد که دارای پلت‌فرم مشترک با خودروهای عرضه شده peugeot هستند، با این حساب، به دیده داشتن بها‌هایی همانند خودروهای peugeot، بسیار محتمل خواهد بود. به‌سرنویس اگزمپل برای مقال، برخی پیش‌بینی‌ها از عرضه citroen الیزه و citroen C6 در بازار ایران سرگذشت یا داستان دارند، خودروهایی که به ترتیب با peugeot ۳۰۱ و peugeot ۵۰۸ دارای پلت‌فرم مشترک هستند. در این شرایط، انگاشت اینکه peugeot و citroen بخواهند با هستی منافع مشترک، به رقیب یکدیگر در بازار ایران تبدیل شوند، چندان با خرد جور در نمی‌آید.
از renault هم انتظاری نیست
دعوت از 50 تکه ساز برتر ایرانی برای حضور در همایش جهانی renault
هرچند رنویی‌ها به تازگی پیمان نامه خود را با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) امضا و فعلا محصولی را از پس این پیمان نامه روانه بازار کشور نکرده‌اند، با این حال تکرار تجربه peugeot برای این خودروساز فرانسوی نیز دور نیست.بر پایه اعلام renault، این شرکت قصد دارد مدل‌های جدید دو خودرو کنونی خود یعنی داستر و سیمبول را در ایران فرآوری کند و البته ساخت و عرضه کوئید نیز در دستور کار این شرکت پیمان دارد. بنا به گفته مسوولان سازمان گسترش، renault باید محصولاتی در رده قیمتی ۴۰ تا ۵۰ میلیون عرضه کند، این در شرایطی است که عملی شدن این جستار نزدیک به محال بوده و نمی‌توان امید چندانی به هنگام داشت.به راستی به‌نظر می‌رسد renault نیز به‌نوعی راه peugeot را (البته با سرعتی کمتر) در بازار خودرو ایران خواهد رفت و بهتر است مشتریان نسبت به عرضه محصولات آینده این شرکت با بها‌های باره چشمداشت سازمان گسترش، چندان دلخوش نباشند. البته شاید عرضه خودرویی مانند کوئید در بازه قیمتی ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان در پایان عملی شود، ولی این باره یک استثنا بوده و تنها درباره کوئید صدق می‌کند نه دیگر خودروهای آینده renault در بازار ایران.
گناهکار کیست؟
عملکرد لاغر صنعت خودرو در پسابرجام
رفتار خودروسازان بیگانه در ایران به‌خصوص در گستره بها، این پرسش را پیش می‌آورد که آیا آنها در دیگر بازارهای گیتی نیز برخوردی همانند در پیش گرفته‌اند یا محتاطانه تر کنش می‌کنند.اگر همین پژوسیتروئن و renault را (به‌سرنویس میهمانان قطعی خودروسازی کشور در پسابرجام)، ملاک پاسخ به پرسش بالا پیمان دهیم، متوجه شکاف گود در رفتار آنها با بازار ایران و بازارهای جهانی‌شان خواهیم شد. نه پژوسیتروئن و نه renault، هیچ‌کدام رفتاری همانند آنچه در ایران دارند را در بازارهای جهانی خود در پیش نگرفته و اتفاقا به‌دنبال عرضه محصولات خود با بها‌هایی تا حد امکان پایین برای جذب مشتری هستند. به‌عبارت بهتر، خودروسازان بیگانه در بازارهای جهانی خود (منهای ایران)، اقدام به عرضه محصولات‌شان با بها‌هایی بسیار بالاتر از آنچه هست، نکرده و حتی برای تثبیت جایگاه خود، گاهی به تخفیف دادن‌های دوره ای هم روی می‌آورند.این در شرایطی است که بازار ایران به‌نوعی تبدیل به حیاط خلوت آنها شده و محصولات خود را با بها‌هایی فراتر از نرخ‌های جهانی، به دست مشتریان می‌رسانند. آنالیز قیمتی خودروهای پسابرجامی به‌خوبی نشان می‌دهد که آنها دارای بها‌هایی به مراتب پایین تر در بازارهای جهانی هستند، بنابراین می‌توان ادعا کرد که در ایران، گران فروخته می‌شوند.ولی انگیزه این دوگانگی رفتاری خودروسازان بیگانه در ایران و جهان چیست؟ چرا همانند peugeot و renault در بازاری مانند چین کوشش می‌کنند تا حد امکان بها محصولات خود را پایین بیاورند، ولی در ایران، رفتاری پیکچر را در پیش می‌گیرند؟ به‌نظر می‌رسد اصلی ترین انگیزه این تفاوت آشکار، رقابتی نبودن بازار خودرو ایران و هستی رقابتی سنگین در بازارهای جهانی است.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان،‌ در بازاری مانند ایران که انحصار هنگام قابل انکار نبوده و فعلا چشم وهمچشمی قابل‌قبولی میان بازیگرانش هستی ندارد، دست خودروسازان بیگانه برای بها‌گذاری محصولات شان حسابی باز است، درست پیکچر آنچه در بازارهای جهانی به چشم می‌آید. خودروسازان بیگانه به‌انگیزه رقابتی سهمگین که در بازارهای جهانی هستی دارد، امکان به دیده داشتن بها‌هایی بیرون از عرف را نداشته و حتی گاهی مجبورند از سود خود نیز بکاهند تا همچنان در پهنه چشم وهمچشمی باقی بمانند. با این حال در بازاری مانند ایران که چشم وهمچشمی چندانی هستی ندارد و انحصار در بازه‌های قیمتی گوناگون هنگام به چشم می‌آید، لحاظ کردن بها‌های بالا، کاری آسان است و در بیشتر مواقع نیز پاسخ می‌دهد.نکته دیگر اینجاست که مشتریان ایرانی نیز معمولا با آغوش باز به پیشباز خودروهای جدید بیگانه رفته و در بیشتر موارد نیز به بها‌های بالایشان نه نمی‌گویند. چندین و چند اگزمپل برای مقال درباره این رفتار مشتریان ایرانی هستی دارد، از آنگونه پیشباز گسترده آنها از نخستین خودرو پسابرجامی کشور (peugeot ۲۰۰۸)، که با هستی بها بالا، در پهنا چند روز ۱۶ هزار دستگاه هنگام پیش فروش شد.
این رفتار مشتریان نیز صد البته از رقابتی نبودن بازار خودرو کشور سرچشمه می‌گیرد، چه آنکه اگر رقابتی نزدیک و توام با تنوع گسترده‌تر محصولات در بازه‌های قیمتی گوناگون هستی داشت، نه peugeot و نه renault و نه هیچ خودروساز بیگانه دیگری نمی‌توانست محصولات خود را با بها‌هایی نامتعارف به آنها عرضه کند.رویهمرفته می‌توان ادعا کرد تا هنگامیکه آتش چشم وهمچشمی در بازار خودرو ایران اخگر ور نشود، نمی‌توان به اصلاح قیمتی بازار و تغییر رفتار بیگانه‌ها امیدوار بود. به راستی تا رقابتی پسندیده در این بازار شکل نگیرد، خودروسازان بیگانه نیز انگیزه‌ای برای تغییر رفتار خود به‌خصوص در جستار «بها» نخواهند داشت، چه آنکه به‌نظر می‌رسد گناهکار اوضاع کنونی، نه آنها، که شرایط غیررقابتی بازار خودرو ایران است.این در شرایطی است که ایرانی‌ها امیدوارند با حضور هرچه بیشتر خودروسازان بیگانه در کشور، سطح چشم وهمچشمی در بازار خودرو افزایش یابد و برآیند اینکه، رفتار بیگانه‌ها به‌خصوص در گستره قیمتی تغییر کند.



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.


مطالب محبوب