سایت جامع خودرو در ایران


» کره و ترکیه نزدیک‌تر از استرالیا هستند ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶

کره و ترکیه نزدیک‌تر از استرالیا هستند

دسته بندی : اخبار ویژه ، خودرو تاریخ : یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶


به‌گفته این نماینده «به‌شدت این صنعت باره پروا همه‌جانبه پیمان گرفته ولی نکته این است دست کم تاکنون به هدف موردنظر نرسیده‌ایم. بد نیست بدانید در کشوری مانند استرالیا که در این صنعت بیش از ۱۰۰ سال دیرینگی دارند و از ما جلوتر هستند، به تازگی به این نتیجه رسیده‌اند صنایع خودروسازی خود را تعطیل و جمع‌آوری کنند، زیرا با پروا به شرایط بازارهای جهانی، دیگر فرآوری خودرو به‌صرفه نیست و بهتر است منابع خود را در دیگر زمینه‌هایی که برتری نسبی دارند، به کار گیرند.»

کره و ترکیه نزدیک‌تر از استرالیا هستند

کره و ترکیه نزدیک‌تر از استرالیا هستند

به گزارش آگاهی ها خودرو ، در این میان هرچند شدنی است ‌بخشی از سخنان این نماینده درست باشد ولی او حرف تازه‌ای مطرح نکرده است. ضمن اینکه دولت یازدهم نشان داده است با درک این جستار می‌خواهد راه دیگری را بپیماید. ولی در عین‌حال به نظر می‌رسد پیش‌از طرح‌هایی همانند الگوبرداری از استرالیا باید به چند پرسش پاسخ داده شود.

نخست: در حال آماده غیر از خام‌فروشی نفت و پتروشیمی در کدام صنعت به اندازه خودروسازی برتری نسبی داریم که سرمایه‌ها به دم سو هدایت شوند؟
دوم: اگر این برتری‌ها هستی دارند، چرا پس از برجام بیشترین حجم از همکاری و قراردادها که اجرایی نیز شده‌اند، در این بخش بوده است؟
سوم: نیرومند بودن صنعت استرالیا به انگیزه هستی یک بخش نیرومند و مستقل است.آیا در ایران بخش خصوصی این شرایط را دارد؟
چهارم: استرالیا اقتصادی پیوسته به جهان و سازمان بازرگانی جهانی دارد، آیا ایران نیز این‌گونه است؟

البته با مراجعه به آمار وارقام می‌توان پرسش‌های بسیار دیگری نیز به این فهرست اضافه کرد ولی در همان سان باید دانست بزرگ‌ترین تفاوت اقتصاد ایران غیردولتی بودن اقتصاد و فضای بازار رقابتی است.

در عین‌حال آمار نشان می‌دهد در دولت یازدهم اقدامات بسیاری برای رشد صنعت خودرو چهره گرفته است. ضمن اینکه با پروا به دوران طی‌شده، صنعت خودرو تجربه بسیاری را در این زمینه از صنعت کسب کرده است.

بنابراین الزامی برای تغییر سیاست‌گذاری‌های فرآوری خودرو در دولت دوازدهم هستی ندارد و خودروسازان باید به همکاری بیشتر با طرف‌های بیگانه بپردازند.

به نظر می‌رسد دولت دوازدهم باید به سمتی جنبش کند که آرامش و ثبات را برای این صنعت به همراه بیاورد. سنا نیز می‌تواند با پشتیبانی‌های قانونی راه را برای دیگر صنایع باز کند.

به بیان دیگر هرچند صنعت خودروی ایران به میزانی که در دم سرمایه‌گذاری چهره گرفته، خروجی نداشته است ولی در حال‌آماده با پروا به اقدامات انجام‌شده بیش‌از پیش میل به بازگشت به راه اصلی فرآوری پیدا کرده است.

تلاش‌های انجام‌شده نیز موید این نکته هستند. در همین حال به نظر می‌رسد به جای الگوبرداری از صنعت خودروی استرالیا باید نگاهی به کارنامه صنعتی کشورهایی همانند کره، چین وترکیه داشته باشیم. اینکه چگونه در دم کشورها با دیدگاه‌های گوناگون سیاسی یگانگی دیدگاه نسبت به منافع ملی برپایی شده است ؟




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام