سایت جامع خودرو در ایران


» انحصارزدایی با تزریق بیگانه ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶

انحصارزدایی با تزریق بیگانه

دسته بندی : اخبار ، خودرو تاریخ : سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶


به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد ،این در شرایطی است که به‌واسطه توافق هسته‌ای و برجام، برخی خودروسازان بیگانه روانه کشور شده و برخی دیگر نیز در راهند و از همین رو امیدواری‌ها برای رفع نقاط سستی‌های موجود در بازار خودرو افزایش یافته است. در این شرایط، حالا این پرسش مطرح می‌شود که آیا حضور خودروسازان بیگانه در ایران و محصولات در نظر گرفته شده از سوی آنها می‌تواند این نقاط سستی را در بازار خودرو کشور برطرف کند؟ برای پاسخ به این پرسش مهم، نخست باید نگاهی بیندازیم به وضع کلی بازار خودرو کشور و بخش‌بندی محصولات و برندهای گوناگون در دم.

 

بر پایه پسینیان آماری که یکی از بازوهای بخش خصوصی از بخش‌بندی بازار خودرو ایران ارائه کرده، این کیک بزرگ به شش بخش قیمتی گوناگون دربرگیرنده «کمتر از ۲۵ میلیون تومان»، «۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان»، «۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان»، «۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان»، «۱۰۰ تا ۱۲۵ میلیون تومان» و «بالای ۱۲۵ میلیون تومان» بخش شده است. قسمت بزرگ این کیک ولی بهره خودروهای آماده در بازه قیمتی ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان شده است؛ به‌نحوی‌که رویهمرفته ۱/ ۵۸ درصد از بازار خودرو کشور به آنها تعلق دارد. بر پایه گزارش اعلامی، در این بازه قیمتی ۳۳ مدل خودرو درونی هستی دارد که بیشترین مشتریان را به خود برگزیدن داده‌اند. یکی از نکات بسیار مهم در باره این بازه قیمتی، انحصار نسبی یکی از دو خودروساز بزرگ درونی در دم است؛ به‌نحوی‌که عملا چشم وهمچشمی چندانی در بازه موردنظر هستی ندارد. نگاهی به لیست خودروهای موجود در بازه قیمتی ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان، نشان می‌دهد بیشتر آنها به Iran KHodro تعلق داشته و تپش دم در دست محصولاتی مانند samand و peugeot در مدل‌های گوناگون است. با این حساب، ایران خودرویی‌ها در حال آماده فرمانروای اصلی در بازه قیمتی موردنظر به شمار می‌روند و معدود برندهای دیگر آماده در این بازه، از توان چشم وهمچشمی چندانی برخوردار نیستند. نتیجه این کشمکش نابرابر، کارایی فراوانی بر کیفیت و بها دارد، زیرا تا وقتی رقابتی نزدیک در میان نباشد، انگیزه‌ای هم برای ارتقای کیفی و کاهش بها و همچنین ارائه خدمات پس از فروش بهتر هستی نخواهد داشت. نکته مهم دیگر در باره گوناگون‌ترین بازه قیمتی بازار خودرو کشور، کاربرد شده بودن برخی از اعضای دم است. هستی خودروهایی مانند peugeot 405 و حتی samand و پارس، افزون بر آنکه میانگین سنی این بازه قیمتی را بالا برده، از معدل کیفی پایین دم نیز سرگذشت یا داستان دارد. این معدل کیفی البته از ناحیه هستی خودروهای دیگری مانند ام وی‌ام‌و dongfeng و آریو و saina نیز حاصل شده است.البته خودروهایی مانند تندر-۹۰ به‌سرنویس اعضای با کیفیت بازه قیمتی ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان به‌شمار می‌روند که در سنجش با peugeot و samand، تیراژی بسیار پایین‌تر دارند.

ولی از این بازه قیمتی که بگذریم، بهره بزرگ بعدی در بازار خودرو کشور به محصولات زیر ۲۵ میلیون تومان رسیده، چه آنکه این بازه با تنها ۴ مدل خودرو، ۱/ ۲۹ درصد از بازار را در گزین کردن گرفته است. این بازه به‌طور همه در گزین کردن گروه خودروسازی سایپا پیمان داشته و میهمانان دم را تنها Kia Pride (در سه مدل) و تیبای عادی تشکیل داده‌اند. با این حساب، بازه قیمتی زیر ۲۵ میلیون تومان به‌سرنویس کم‌تنوع‌ترین بخش از بازار، به‌طور کامل در انحصار سایپایی‌ها پیمان داشته و هیچ برند دیگری در دم به چشم نمی‌آید. در این بازه قیمتی نیز مانند ۲۵ تا ۵۰ میلیونی‌ها، با معدل کیفی پایینی روبرو هستیم، با این حال چون بها محصولات آماده در دم، با جیب بسیاری از مشتریان ایرانی سنخیت دارد؛ به‌طور طبیعی حجم پیشباز همگانی از بازه موردنظر بالا است. نگاهی به محصولات آینده بازار خودرو ایران به روشنی نشان می‌دهد هیچ کدام از آنها از دید قیمتی توانایی حضور در بازه زیر ۲۵ میلیون تومانی‌ها را نداشته و بنابراین بهتر است مشتریان ایرانی به افزایش چشم وهمچشمی در این بخش از بازار امیدوار نباشند.

ولی در دیگر بازه‌های قیمتی بازار خودرو کشور نیز به‌طور نسبی با چالش‌های کیفی یا قیمتی و برندی و همچنین سستی چشم وهمچشمی روبرو هستیم. به‌سرنویس نمونه، در بازه قیمتی ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان نیز که ۲۰ مدل خودرو در دم به چشم می‌خورد و ۸/ ۵ درصد از بهره بازار را به دست گرفته، سستی برندهای بیگانه کاملا قابل لمس است. این بازه به نوعی در انحصار چینی‌ها پیمان داشته و به جز یکی دو باره اندک، برند بیگانه معتبری میهمان دم نیست. همچنین در بازه قیمتی ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان نیز هرچند با بهره ۲/ ۴ درصدی دم، ۱۷ مدل خودرو هستی دارد، با این حال فعلا چشم وهمچشمی اصلی در این بازه میان خودروهای چینی و کره‌ای پایدار است. بیشتر این خودروها نیز مونتاژ تو یا درون به شمار می‌روند که از آنگونه آنها می‌توان به kia سراتو و هیوندایی اشاره کرد. در بازه قیمتی ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلیون تومان نیز که تنها ۲/ ۱ درصد از بازار خودرو کشور را به خود برگزیدن داده، ۷ مدل خودرو به چشم می‌آید. در پایان بازه قیمتی بالای ۱۲۵ میلیون تومان هم سهمی ۶/ ۱ درصدی را تصاحب کرده و در دم ۳۳ مدل گونه ها خودرو جا خوش کرده‌اند که بیشتر آنها مدل‌های وارداتی به‌شمار می‌روند. بررسی وضع کلی بازار خودرو کشور ولی دو نتیجه کلی را در بر دارد؛ نخست اینکه در پر تقاضاترین آنها با خودروهایی کاربرد شده و کم کیفیت و در پایان با سستی چشم وهمچشمی روبرو هستیم و دوم آنکه برطرف کردن نسبی این سستی‌ها و چالش‌ها راهی جز همکاری‌های بیگانه ندارد.

 

رفع انحصار با میهمانان جدید؟

ولی توافق هسته‌ای و برجام که به سزا توانست راه ورود خودروسازان بیگانه را به ایران هموار کند، امیدواری‌های زیادی را برای رفع نقاط سستی کنونی بازار خودرو کشور در فاز تنوع فرآورده و افزایش چشم وهمچشمی برپایی کرد. به عبارت بهتر، ایرانی‌ها چشمداشت داشتند و دارند که به‌واسطه برجام، خودروسازان بیگانه با مدل‌های گوناگون در بازار ایران حضور پیدا کرده و برآیند اینکه ضمن بهبود اوضاع کیفی و قیمتی بازار خودرو، سطح چشم وهمچشمی نیز در دم به شکل چشمگیری بالا برود. اینکه این امیدواری می‌تواند به جا باشد یا نه، پرسشی است که می‌توان با پروا به حضور خودروسازان بیگانه در کشور طی یکی دو سال گذشته، به دم پاسخ داد. پاسخ به این پرسش البته پرسش ابتدای گزارش را مبنی‌بر اینکه «حضور بیگانه‌ها می‌تواند نقاط سستی بازار را پر کند یا نه» نیز پاسخ خواهد داد. در حال آماده peugeot، citroen، renault و هیوندایی چهار خودروسازی هستند که حضور آنها در ایران قطعی شده و برخی حتی وارد فاز اجرایی نیز شده‌اند. البته گفتگو از حضور خودروسازانی مانند فولکس واگن واگن، fiat و nissan نیز در خودروسازی کشور هست که این جستار فعلا در حالت چشمداشت پیمان داشته و کاملا قطعی نشده است. در این شرایط، بررسی خودروهای مدنظر بیگانه‌ها برای بازار ایران، مشخص می‌کند که آیا می‌توان به برطرف کردن نقاط سستی بازار و همچنین رقابتی کردن دم امیدوار بود یا نه؟

دور شدن peugeot از بخش پر تقاضای بازار

در میان میهمانان بیگانه خودروسازی کشور، در حال آماده peugeot و هیوندایی وارد فاز اجرایی شده و محصولات اولیه آنها برای بازار ایران مشخص شده‌اند. در این میان، peugeot تا به امروز سه فرآورده در مدل‌های ۳۰۱، ۲۰۰۸ و ۵۰۸ را به بازار شناسایی کرده و هر سه آنها در بازه قیمتی بالای ۷۵ میلیون تومان عرضه خواهند شد. به‌سرنویس نمونه، peugeot 301 که به‌تازگی با قیمتی برابر ۹۵ میلیون تومان پیش فروش شده، میهمان بازه قیمتی ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان است؛ بنابراین باید با برندهای چینی و کره‌ای چشم وهمچشمی کند. مدل ۲۰۰۸ نیز هرچند هنوز شائبه‌هایی مبنی بر بها پایانی دم مطرح است، با این حال به بردباری فراوان در محدوده قیمتی ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلیون تومان عرضه خواهد شد. دیگر مدل peugeot یعنی ۵۰۸ نیز ظاهرا پیمان است با قیمتی برابر با ۱۸۰ میلیون تومان عرضه شود، بنابراین این فرآورده میهمان بازه قیمتی بالای ۱۲۵ میلیون تومان خواهد شد و به‌نظر می‌رسد کار سختی برای بهره گیری خواهد داشت.پژویی‌ها ولی عرضه peugeot 208 را نیز در برنامه دارند، خودرویی که هرچند وعده عرضه دم در بازه قیمتی ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان داده شده، با این حال اگر تجربه ۲۰۰۸ و ۳۰۱ را ملاک پیمان دهیم، این فرآورده نیز احتمالا به رده‌های بالای قیمتی ورود خواهد کرد. با پروا به بها محصولات جدید peugeot در ایران، پر شفاف است که این برند فرانسوی نمی‌تواند تغییر و تحولی در بازه‌های قیمتی اصلی (زیر ۲۵، ۲۵ تا ۵۰ و ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان) برپایی کند. ازآنجاکه به بردباری فراوان، citroen مدل‌های همانند peugeot را در بازار خودرو کشور عرضه خواهد کرد؛ بنابراین از این خودروساز نیز نباید چشمداشت برپایی چشم وهمچشمی در بازه‌های قیمتی یادشده را داشت.

 

کوئید، سوگلی renault در ایران

ولی دیگر خودروساز فرانسوی یعنی renault نیز تا به امروز سه فرآورده را برای عرضه به ایران شناسایی کرده که در این میان، تنها یکی از آنها می‌تواند در بازه‌های قیمتی پر تقاضای بازار خودرو کشور نقشی مهم ایفا کند. «کوئید» محصولی ارزان بها به شمار می‌رود که رنویی‌ها دم را در بازارهایی مانند هند و برزیل عرضه کرده و حالا قصد آوردن دم به بازار ایران را دارند. این فرآورده به بردباری فراوان با قیمتی میان ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان روانه کشور خواهد شد بنابراین می‌تواند نام خود را به‌سرنویس رقیبی جدی در پرتقاضاترین بخش بازار خودرو ایران (۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان) مطرح کند. گفته می‌شود fiat، فولکس واگن واگن و nissan نیز توانایی عرضه برخی محصولات در این بازه قیمتی را دارند ‌که اگر این رویداد رخ بدهد، گواه رقابتی بسیار نزدیک در بخش پر تقاضای بازار خودرو تو یا درون خواهیم بود. ولی دو فرآورده دیگر renault یعنی داستر و سیمبول نیز به ترتیب توانایی حضور در بازه‌های قیمتی ۵۰ تا ۷۵ و ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان را خواهند داشت، مگر آنکه بها پایان یافته آنها بیش از پیش بینی‌های اولیه از آب در بیاید.

چشم وهمچشمی هیوندایی با peugeot؟

سری هم به هیوندایی بزنیم، خودروساز کره‌ای که در حال آماده سه فرآورده یعنی i20 ، i10 و اکسنت را (در قالب مونتاژ) به بازار ایران عرضه کرده است. در این میان، مدل اکسنت با پروا به بها زیر ۱۰۰ میلیون تومانی‌اش در مقطع کنونی، می‌تواند وارد چشم وهمچشمی با peugeot 301 و دیگر محصولات آماده در بازه قیمتی ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان شود. در این بازه قیمتی البته مدل i20 هیوندایی نیز به چشم می‌آید که می‌تواند نرخ چشم وهمچشمی را در بازه ۷۵ تا ۱۰۰ میلیونی‌ها کمی بالا ببرد. از سوی دیگر مدل i10 نیز که در کشور مونتاژ می‌شود، هم‌اکنون میهمان بازه قیمتی ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان است و رقیب جدید دیگری را به خود نمی‌بیند. بنابراین نمی‌توان چشمداشت داشت با این تک میهمان جدید و کوچک هیوندایی در بازه قیمتی ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان، سطح چشم وهمچشمی در دم افزایش یابد.



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

مطالب محبوب