سایت جامع خودرو در ایران


» BMW M5 مدل ۲۰۱۸، شناسایی شد ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶

BMW M5 مدل ۲۰۱۸، شناسایی شد

دسته بندی : 2018 ، BMW ، BMW M5 ، بی ام و M5 ، تازه های خودرو ، خودرو تاریخ : سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶


 دودمان جدید بی‌ام‌و M5 از  پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۴ لیتری توئین‌توربو، با ۶۰۰ اسب بخار نیرو و ۷۵۰ نیوتن‌متر گشتاور، بهره می‌برد.

سرانجام پس از منتشر شدن چند پیکچر و شایعه، بی‌ام‌و M5 جدید به‌طور رسمی رونمایی شد. به نظر می‌رسد که با همه چرخ جنباننده بودن M5 جدید، این مدل از سری ۵ یکی از گیرا‌ترین دودمان‌های این خودرو باشد. به راستی این نخستین مدل از سری M است که شاسی‌بلند نیست ولی سیستم تمام چرخ جنباننده دارد. سال‌ها است که خودروهای سری M جنباننده عقب هستند و به راستی بی‌ام‌و به این باره سربلندی می‌کند؛ ولی چشمداشت می‌رفت این جستار تغییر کند و حالا دودمان جدید M5 آغازگر این تغییر خواهد بود.

یکی از انگیزه ها حضور سیستم دو دیفرانسیل در M5 جدید، افزایش خیره‌کننده‌ی نیرو و توان است؛ چراکه به نظر می‌رسد محور عقب به‌تنهایی از پس این نیرو برنمی‌آید و بی‌ام‌و به‌ناچار این تغییر را برپایی کرده است. با دیدن عملکرد خودرو همراه آی تی تمام چرخ جنباننده، دور به نظر می‌رسد که پیروان بی‌ام‌و ناراحت شوند.

نیروهای محرکه

بی‌ام‌و M5 از تازه ترین دودمان پیشرانه ۸ سیلندرِ ۴.۴ لیتری توربوشارژ دوقلو بی‌ام‌و، با ۶۰۰ اسب بخار نیرو و ۷۵۰ نیوتن‌متر گشتاور، بهره می‌برد. تمام این نیرو بدست جعبه دنده خودکار ۸ سرعته ZF که ویژه M5 تیون شده است، به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

M5 2018

بی‌ام‌و M5 با بهره گیری از سیستم تمام چرخ جنباننده، در ۳.۲ ثانیه با شتاب ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد که حتی از M4 GTS نیز تند‌تر خواهد بود و M5 را به تند‌ترین فرآورده در سبد بی‌ام‌و تبدیل می‌کند. دستیابی به این شتاب، به راستی برای یک سدان خانوادگی قابل تحسین است.

پیک گشتاور در دور موتور سیکلت ۱۸۰۰ حاصل می‌شود. در نمودار منحنی گشتاور، تا دور موتور سیکلت ۵۷۰۰ تغییری دیده نمی‌شود. ولی باره دلچسب‌تر، پس از دور موتور سیکلت ۵۷۰۰ است که با کم شدن گشتاور، پیک اسب بخار را گواه هستیم.

متأسفانه بیشینه سرعت به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت اندک شده است که احتمالاً برای پیروان M5 مشکلی به هستی نخواهد آورد. البته با آپشن M Driver’s Package محدودیت بیشینه سرعت تا ۳۰۵ کیلومتر در ساعت افزایش پیدا می‌کند. بی گمان با این همه نیرو و گشتاور همراه با سیستم دو دیفرانسیل، بیشینه سرعت بالای ۳۲۰ کیلومتر در ساعت، دور از چشمداشت نیست. بی گمان شتاب بالای M5 جدید، فرآورده سیستم تمام چرخ جنباننده است. همانطور که به یاد داریم، شتاب M5 دودمان پیش به خاطر محور عقب بودن قابل پروا نبود. ولی آیا دودمان جدید M5 به سرسختی دودمان‌های پیش از خودش کنش می‌کند؟

M5 2018

قاعدتاً پاسخ این سؤال باید مثبت باشد، وگرنه بی‌ام‌و دودمان جدیدی شناسایی نمی‌کرد. ولی فرمان‌پذیری این مدل M5 بخردانه‌تر شده است.

فرانک فن میل، مدیرعامل بی‌ام‌و، می‌گوید:

به لطف سیستم M xDrive، دودمان جدید M5 در کنار القای حس اسپرت در پیست و هنگام رانندگی جاده، حتی در بالاترین حالت عملکرد خودرو، پایداری بیشتر و مهار آسان‌تر را در سخت‌ترین شرایط مانند رانندگی در برف و باران، آماده می‌کند.

فرانک فن میل پیش از این در بخش audi اسپرت (سرشناس به Audi Quattro GmbH) مشغول به کار بود؛ پس بی گمانً کارآزموده سیستم‌های تمام چرخ جنباننده است و به نظر می‌رسد که این سیستم را در M5 به کمال رسانده باشد. M5 به‌چهره پیش‌فرض، روی حالت ۴ چرخ جنباننده با مهار پایداری دینامیک (DSC) پیمان دارد. راننده می‌تواند این حالت را بر پای بست سلیقه‌ی خود تغییر دهد. ولی حتی در حالت تمام چرخ جنباننده با DSC، می‌توان با M5 کمی سُر خورد و دریفت‌های هیجان‌انگیز داشت.

M5 2018

دیگر حالت موجود، ۴ چرخ جنباننده اسپرت است که نیرو بیشتری به محور عقب فرستاده می‌شود. در این حالت DSC به حالت دینامیک  (M Dynamic Mode) تغییر می‌کند و خودرو آسان‌تر دریف خواهد کرد.

ولی حالت ۲ چرخ جنباننده است که M5 را به یک هیولای نوین تبدیل می‌کند. در این حالت، خودرو کاملا محور عقب می‌شود. البته این حالت مانند سیستم دریفت موجود در خودروهای رقبا نیست که به‌طور زودگذر و تنها برای لذت بردن باشد. در M5، این سیستم تنها به محور عقب نیرو می‌رساند و تا تغییر ندادن این حالت به‌طور دستی، خودرو محور عقب باقی خواهد ماند.

جستار دلچسب دیگر این است که می‌توان در تمام حالت‌ها، DSC را غیر پرکار کرد که در این چهره، هر شرایطی بدون دخالت سیستم مهار پایداری خواهد بود تا راننده از شرایط سره( sare ) در پیست، لذت ببرد.به سرنویس اگزمپل برای مقال در شرایط بارانی پیست، می‌توان سیستم ۴ چرخ جنباننده را بدون DSC داشت؛ یا در شرایط پیست نمدار، ۴ چرخ جنباننده اسپرتِ بدون DSC و اگر پیست خشک بود، محور عقب بدون DSC و نهایت هیجان.

M5 2018

تیمو گلاک، راننده‌ی ساختاره ۱ و یکی از رانندگان آزمایش بی‌ام‌و، می‌گوید:

به لطف سیستم M xDrive، مهار M5 بسیار ریزبین و چسبندگی خودرو در شرایط عادی و دشوار بی‌همانند است.

در بخش سیستم تعلیق نیز دپارتمان M بی‌ام‌و سنگ تمام گذاشته است. سیستم تعلیق بر پایه‌دار دوبل جلو و سیستم تعلیق چندمیله‌ای عقب، بدست دپارتمان M بی‌ام‌و کاملا از نو طراحی شده است. همچنین آنتی رول‌بارهای سفت‌تر، نگهدارنده‌های جدید و ضد ویبره‎های بهتر برای تضمین هندلینگ بی‌همانند M5 کار گذاشته شده‌اند؛ در محور عقب نیز از بالشتک‌های الاستومری سفارشی و بست فلزی X شکل کاربرد شده است. در جلو نیز استرات‌های با بست تیغه‌ای و روبه‌جلو به کار رفته است.

لاستیک‌های سفارشی میشلن با اندازه‌های ۱۹ اینچ ۲۷۵/۴۰ در جلو و ۲۸۵/۴ در عقب کار گذاشته شده‌اند. رینگ‌های آلیاژی سایز ۱۹ اینچ با رینگ‌های سیاه ۲۰ اینچی نیز قابل سفارش هستند. ترمزهای آراسته به نشانه M از گونه سرامیک کربن خواهند بود. برای تضمین از سنگین نبودن M5، کالا سقف از فیبر کربن است، درحالی‌که کاپوت و گلگیرهای جلو نیز آلومینیومی هستند.

ساز و برگ درونی

همانطور که چشمداشت می‌رود، تو یا درون خودرو سرشار از آی تی‌های پیشرفته و لوکس همچون سیستم جدید iDrive، تشخیص و فرمان‌پذیری از راه اشاره (Gesture Control) و ریموت خودروگاه است.

 سرعت سنج، دیجیتال شده است و برای نخستین‌بار M5 از آی تی نیمه خودران که در سری ۵ بی‌ام‌و کاربرد می‌شود، بهره می‌برد. طرح دسته دنده M5 بسیار ملوس است؛ البته با جنبش دسته دنده به چپ برای حالت رها، چپ و بالا برای دنده عقب و راست برای ی حالت میان اسپرت و عادی، هنوز هم کمی شگفت به نظر می‌رسد. در کنار دسته دنده دکمه‌های M را می‌بینیم که برای تنظیمات حالت گوناگون سیستم تعلیق، فرمان و گاز است. دکمه‌ی جدیدی که سرانجام در M5 کاربرد شده، برای حالت اگزوز است.فرمان خودرو به غیر از جابجایی دکمه‌های M1 تغییر زیادی به خود ندیده است و البته رنگ‌های زیبایی هم مانند آبی متالیک Marina Bay برای M5 در دسترس است.

مدل First Edition

در هنگام عرضه، ۴۰۰ دستگاه از  نسخه‌ی اولیه موسوم به First Edition برای فروش جهانی موجود خواهد بود که البته تنها ۵۰ دستگاه برای فروش آمریکا در نظر گرفته شده است. از مشخصات این نسخه می‌توان به رنگ قرمز تیره متالیک، طرح سیاه جلوپنجره، هواکش‌های پهن روی گلگیر، اگزوزهای اختصاصی و پلاک ویژه شماره شاسی اشاره کرد که رویهمرفته، ۱۹,۵۰۰ یورو به بها M5 استاندارد، اضافه می‌کند.

M5 جدید می‌تواند به یکی از هیجان انگیزترین مدل‌های بی‌ام‌و تبدیل شود که باید تا عرضه هنگام چشم براه ماند. بها نهائی این خودرو، نامشخص است، ولی می‌توان پیش‌بینی کرد که در نسخه‌ی پایه، بیش از ۱۰۰ هزار دلار بها داشته باشد.



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.


مطالب محبوب