سایت جامع خودرو در ایران


» سنجشٔ شانه‌به‌شانهٔ دودمان قدیم و جدید ب‌ام‌و M5 ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶


سرانجام ب‌ام‌و دودمان جدید سدان اسپرت M5 را شناسایی کرد و نشان داد که ارزش چشمداشت کشیدن را داشته است. تازه ترین دودمان سدان عملکردی قابل‌بزرگداشت ب‌ام‌و به پیشرانه‌ای قدرتمندتر و راهی جدید برای انتقال این نیرو به سطح گذرگاه مجهز شده است؛ ولی برای فهمیدن ریزبین دگرگونی ها و پیشرفت‌های دودمان جدید M5، در پیوستگی قصد داریم دودمان جدید این سوپرسدان آلمانی را شانه‌به‌شانه با دودمان پیشین سنجش کنیم یعنی نسلی که شناسایی اولیهٔ دم به سال ۲۰۱۲ بازمی‌گردد.

طراحی جلویی

طراحان ب‌ام‌و برای طراحی دودمان جدید M5 عملکرد دم‌را را در نظر داشته‌اند زیرا نما خودرو باید با عملکرد دم پیوند داشته باشد ولی با پروا به اینکه در میان خریداران این خودرو مدیران ثروتمند و بازرگانان هم هستی دارند، طراحی دم نباید بیش‌ازاندازه تهاجمی باشد. درهرحال در دودمان جدید M5 در نمای جلویی طراحان برای رساندن هوای بیشتر به ترمزها و سیستم خنک‌کنندهٔ موتور سیکلت، ورودی‌های هوای بزرگ‌تری را در سپر جلو تعبیه کرده‌اند. این همان روشی است که در دودمان پیشین M5 هم کاربرد شده بود. همچنین همانند پیش کاپوت از آلومینیوم ساخته شده درحالی‌که برای کاهش وزن سقف نیز از فیبر کربن تقویت‌شده با پلاستیک ساخته شده است.

طراحی پهلویی

یکی از شناسه‌های اصلی طراحی دودمان جدید سری ۵ کاپوت کشیدهٔ دم است که با شیب تندی هم به سمت پایین می‌آید. دودمان جدید M5 به‌چهره استاندارد در جلو به تایرهای ۲۷۵ و در عقب ۲۸۵ مجهز است که در جلو اندکی پهن‌تر از لاستیک‌های ۲۶۵ دودمان پیشین است ولی به انگیزه تجهیز به سامانهٔ چهارچرخ جنباننده، لاستیک‌های عقب دم کمی باریک‌تر از نمونه‌های ۲۹۵ پیش شده است.

طراحی عقب

نمای عقبی دودمان جدید M5 تا حد زیادی به دودمان پیشین خود همانند است به‌گونه‌ای که فرم چراغ‌ها، دیفیوزر و چهار سر اگزوز همگی همانند دودمان پیشین هستند؛ ولی بااین‌حال تغییراتی در سپر و جابجایی محل چراغ‌های شبرنگ، بخش عقبی M5 جدید را از نمونهٔ کهنه جدا کرده است درحالی‌که در دودمان جدید یک اسپویلر بسیار ظریف و کوچک هم به لبهٔ درِ صندوق بار اضافه شده که عملاً می‌توان دم‌را نامرئی دانست.

کابین

M5 جدید در تو یا درون تا حد زیادی از بالارفتنِ طراحی درونی دودمان جدید سری ۵ کاربرد می‌کند. به‌سرنویس‌نمونه طرح شش‌ضلعی برای کنسول مرکزی بسیار چشمگیرتر از دودمان پیشین به نظر می‌رسد. همچنان چرم مرینو به‌سرنویس یک آپشن در دودمان جدید M5 ارائه می‌گردد و همچنان نمایشگر سربالا هم در دم هستی دارد. افزون بر این، به گفتهٔ ب‌ام‌و، دودمان جدید M5 به صندلی‌های جدیدی مجهز شده که پشتیبانی و پشتیبانی بیشتری از تن به کنش می‌آورند.

زیر کاپوت

M5 به خودرویی نامدار است که می‌تواند با سرعت‌های بالا جنبش کند درعین‌حالی که برای سرنشینان خود راحتی بالایی فراهم می‌آورد. دودمان جدید این سدان عملکردی همچنان از همان پیشرانهٔ ۴٫۴ لیتری V8 بای‌توربو کاربرد می‌کند ولی توان دم از ۵۶۰ اسب بخار به ۶۰۰ اسب بخار افزایش پیدا کرده درحالی‌که گشتاورش نیز از ۶۸۰ نیوتن متر به ۷۵۰ نیوتن متر رسیده است. برای رسیدن به این افزایش خروجی، مهندسان ب‌ام‌و توربوشارژرهای جدیدی را در موتور سیکلت بکار برده‌اند درحالی‌که سیستم خنک‌کننده هم بالارفتن پیدا کرده و فشار تزریق سوخت نیز افزایش یافته است. افزون بر این، برای حصول اطمینان از اینکه روان کاری موتور سیکلت حتی در هنگام رانندگی‌های سخت و خشن هم به‌خوبی چهره گیرد، یک مکنده روغن متغیر نیز برای پیشرانه در نظر گرفته شده است. یک گیربکس هشت سرعتهٔ ربات جدید هم جایگزین نمونهٔ هفت سرعتهٔ پیشین شده است. یکی از مهم‌ترین دگرگونی ها فنی دودمان جدید M5 نیز تجهیز دم به سامانهٔ چهارچرخ جنباننده XDrive است.

توان بیشتر موتور سیکلت و دنده‌های بیشتر گیربکس در کنار سامانهٔ چهارچرخ جنباننده مایه شده شتاب M5 جدید تا حد چشمگیری تند‌تر شود به‌نحوی‌که بجای ۴٫۲ ثانیهٔ دودمان پیشین، هم‌اکنون ظرف تنها ۳٫۴ ثانیه از صفر با شتاب صد کیلومتر در ساعت می‌رسد؛ ولی با اینکه هستی سامانهٔ XDrive در این خودرو، به لطف حالات گوناگون این سیستم هنوز هم می‌توان M5 را به سدانی دیفرانسیل عقب تبدیل نمود. این سیستم علاوه بر ارائهٔ حالت تمام محور عقب، به دو حالت استاندارد و اسپرت هم مجهز است درحالی‌که با سر بسر گرفتن دیگر حالات قابل‌تغییر خودرو، راننده می‌تواند از میان پنج ترکیب گوناگون یکی را برگزیند. احتمالاً تند‌ترین لپ تایم‌ها از ترکیب حالت M داینامیک و ۴WD اسپرت به دست می‌آید ولی بااین‌حال راننده می‌تواند با به کارگیری حالت دیفرانسیل عقب، لذت رانندگی را افزایش دهد.

سخن پایانی

دودمان جدید ب‌ام‌و M5 به‌طور رسمی و برای نخستین بار طی هفته‌های آینده در نمایشگاه فرانکفورت به نمایش درخواهد آمد ولی تحویل دم تا پیش از بهار سال آینده انجام نخواهد گرفت. بها M5 جدید در اروپا ۱۱۷,۹۰۰ یورو اعلام شده ولی بها دم در ایالات‌متحده هنوز مشخص نیست. در تصاویر زیر نیز می‌توانید سیر تکامل این سوپرسدان آلمانی را نگریستن کنید.

 

منبع: Motor1

 



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]


مطالب محبوب
اینستاگرام