سایت جامع خودرو در ایران


» شناسایی رسمی فِراری پورتوفینو! ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶


مارانللو، ۲۳ آگوست ۲۰۱۷؛
پورتوفینو (Portofino)، کوپه هشت سیلندر و ارزان بها جدید فِراری و جایگزین مدل کامیاب کالیفرنیا رسماً پا به دنیای خودرو می‌گذارد!


این نام درواقع از آن یکی از زیباترین شهرهای ایتالیا است که با طبیعت فوق‌العاده دوست داشتنی، بندرهای ماهیگیری توریستی و فضای لوکس و دلنشینَش شناخته می‌شود. البته قضیه به اینجا ختم نمی‌گردد، چراکه رنگ بدنه نمونه موجود در تصاویرِ شناسایی رسمی نیز به سربلندی این شهر بنام قرمز پورتوفینو (Rosso Portofino) نام‌گذاری شده است.

زیر پوست

پورتوفینو جوان از یک شاسی کاملاً جدید کاربرد می‌کند که بسیار سبک‌تر از نمونه موجود در کالیفرنیا T بوده و در برابر پیچش‌ها بسیار مقاوم‌تر است. به‌طور چکیده می‌توان گفت این مزایا دستاورد تحقیقات و تلاش‌های مسئولان فنی کمپانی بوده و با بهره‌گیری گسترده از IT‌های نوینِ فرآوری حاصل گردیده است.

طراحی و اِیروداینامیک

چهره بیگانه و درونی پورتوفینو تماماً در مرکز طراحی فِراری و با تلفیق هنرمندانه عناصر کلیدی موجود در ۸۱۲ سوپرفَست و کالیفرنیا شکل گرفته است. همچنین سبک طراحی فست‌بَک دم میان همگی رودسترهای دو درب سقف فلزی گیتی بی‌نمونه بوده و نه تنها زیبایی و یکدستی فوق‌العاده‌ای به نیمرُخَش می‌بخشد بلکه نمایی ظریف و دوست داشتنی و درعین‌حال اسپرت‌ و نیرومند را به دنبال دارد.
به‌منظور دستیابی به شاکله و بدنه‌ای با هواسُری بیشینه، دپارتمان‌های اِیروداینامیک و طراحی طی مراحل شکل‌گیری بدنه همکاری تنگاتنگی با یکدیگر داشته‌اند. در سپر جلو شکاف سرتاسری بزرگی (با پره‌های ستانی و ستونی) تعبیه شده تا هوای کافی به رادیاتور برسد. دو ورودی هوای کوچک در هر دو سو شکاف مرکزی جای گرفته‌اند. همزمان، هوا از راه ورودی‌های باریک موجود در لبه بیگانه چراغ‌های ستونی و تمام LED جدید وارد محفظه گلگیر شده و از آبشش پشتی دم بیرون می‌رود تا مقاوت در برابر هوا و ضریب درگ کاهش یابد.
بخش عقب همانندی زیادی به ۴۸۸ دارد. چراغ‌های دایره‌ای منفرد همیشگی در فاصله بیشتری از هم ایستاده‌اند تا خوی بی‌سروپای اسب جوان نمود فزونی پیدا کند. این فاصله همچنین در کنار سبک طراحی فست‌بَک مایه شده تا حجم اشغال‌شده برای قرارگیری سقف تاشو (ساخته شده با مواد سبک‌وزن جدید) اصلا به چشم نیاید!

پیشرانه

زیر کاپوت پورتوفینو نسخه به‌روزرسانی شده بلوک ۳٫۹ لیتری هشت سیلندر V شکل توربو (با گوشه ۹۰ درجه) موجود در کالیفرنیا T انجام وظیفه می‌کند. این پیشرانه که در دو سال پسین (۲۰۱۶ و ۲۰۱۷) نیز پاداش موتور سیکلت برتر سال (International Engine of the Year) را از دم خود کرده، به لطف بهره‌گیری از قطعات جدید و تنظیمات اختصاصی برنامه مدیریت پیشرانه، حدوداً ۴۰ اسب بخار توان بیشتری تحویل می‌دهد. از طرفی، صدای خروجی از دم نیز گوش‌نوازتر از پیش بوده و به ویژه هنگام وارونه کشیدن هوش را از سر راننده می‌پراند.
از دیگر دگرگونی ها چهره گرفته در بلوک یادشده می‌توان تعبیه پیستون‌ها و کان‌رادهای (میله‌های متصل کننده پیستون به میل‌لنگ) جدید و طراحی تازه گردآور ورودی هوا را نام برد که در بحث بازدهی فنی نیز بی‌تأثیر نبوده‌اند. محاسبات مربوط به سامانه اگزوز به‌طور کامل تغییر کرده است. سَری اگزوز یک تکه از هدررفت انرژی جلوگیری نموده و نقش بسزایی در پاسخ‌های آنی ماشین ۹۸ گاز و عدم هرگونه تأخیر توربو ایفا می‌کند. همگی این به‌سازی‌ها در کنار سامانه مدیریت متغیر فشار (Boost) توربو که هماهنگی تحویل گشتاور با دنده انتخابی بدست راننده را بر دوش دارد، مایه می‌شوند که پورتوفینو (نسبت به مدل پیش از خود) علاوه بر مصرف سوخت کمتر، در همگی دنده‌ها شتاب‌گیری‌های تند‌تر و اغواکننده‌تری نیز داشته باشد.
این گردآور به‌طور کلی توانا است جایگزین کالیفرنیا T را طی تنها ۳٫۵ ثانیه از حالت ایست کامل به تُندی یکصد کیلومتر بر ساعت رسانده و تا بیش از ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت پیش ببرد!

پویاییِ جنبش

مهندسین فِراری همگی مسائل مربوط به دینامیک خودرو را باره بازبینی گسترده پیمان داده و IT‌های تازه‌ای را برای بهبود هرچه بیشتر این مسأله به کار بسته‌اند. در محور عقب برای نخستین بار (در مدل‌های رده پایین کمپانی) از دودمان سوم دیفرانسیل الکترونیکی (E-Diff3) کاربرد شده که با همکاری سامانه موسوم به F1-Trac مایه افزایش چسبندگی به سطح گذرگاه جنبش و تسهیل مهار خودرو در شرایط گوناگون می‌گردد. پورتوفینو همچنین نخستین فرزند GT صاحب مارانللو است که از فرمان برقی (EPS) سود می‌برد. مهندسان کمپانی به لطف این سامانه توانسته‌اند نسبت‌ فرمان را هفت درصد کاهش داده و حساسیت و دقت دم را بدون هرگونه تأثیر منفی روی پایداری همهّی خودرو، بهبود بخشند. باره دیگر هم تجهیز تعدیل‌های جریان مغناطیسی یا همان Magnetorheological (به کوتاهی SCM-E) به IT فنرهای دوگانه است که کاهش چرخش بدنه و جذب هرچه بهتر ناهمواری‌های سطح گذرگاه را به دنبال خواهد داشت.
همه این‌ها دست به دست هم می‌دهند تا کره جوان مارانللو در کنار عملکرد پویاتر و تیزتر، راحتیِ سواری فوق‌العاده‌ای را نیز پیشکش راننده و سرنشینان کند.

تو یا درون کابین

پس از ورود به تو یا درون اتاق با چیدمانی همانند GTC4 لوسو و ۸۱۲ سوپرفَست روبرو خواهید شد. از ویژگی‌های اصلی این قسمت می‌توان سامانه اطلاعات و سرگرمی جدید با صفحه‌نمایش ۱۰٫۲ اینچی لمسی، سامانه تهویه هوای جدید برای راحتی هرچه فزون‌تر سرنشینان هنگام باز یا بسته بودن سقف، غربیلک فرمان باز طراحی شده، تنظیم برقی صندلی‌ها در ۱۸ جهت، طراحی نوین تکیه‌گاه صندلی‌های جلو به‌منظور افزایش فضای پای رده عقب و نمایشگر دوم ویژه سرنشین کناری راننده را نام برد که هرکدام به نوبه خود نقش بسزایی در لذت سواری و خلق تجربه‌ای فراموش نشدنی برای راننده و سرنشین ایفا می‌کنند. البته همه چیز به این‌ها ختم نمی‌گردد. فِراری برای اتاق فرزند نوپای خود یک بادشکن جدید هم تدارک دیده که هنگام باز بودن سقف فلزی، جریان هوای تو یا درون کابین را ۳۰ درصد کم کرده و مایه کاهش صدای باد در کناره ‎ ها گوش سرنشینان می‌شود.


گفتنی است فِراری پورتوفینو سپتامبر امسال میلادی (شهریور ۹۶) در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۷ در معرض دید عموم پیمان خواهد گرفت.

مشخصات فنی فِراری پورتوفینو

  • درازا (میلی‌متر): ۴۵۸۶
  • پهنا (میلی‌متر): ۱۹۳۸
  • بلندی (میلی‌متر): ۱۳۱۸
  • بخش وزن جلو/عقب (درصد): ۴۶ / ۵۴
  • پیشرانه: هشت سیلندر V شکل با گوشه ۹۰ درجه
  • حجم ریزبین: ۳۸۵۵ سی‌سی (سانتی‌متر مکعب)
  • بیشینه قوت: ۵۹۱٫۳ اسب بخار در ۷۵۰۰ دور بر دقیقه
  • بیشینه گشتاور: ۷۶۰ نیوتن‌متر در ۳۰۰۰ تا ۵۲۵۰ دور بر دقیقه
  • شتاب صفر تا یکصد کیلومتر بر ساعت: ۳٫۵ ثانیه
  • سقف سرعت: بیش از ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت
  • مصرف سوخت در یکصد کیلومتر ترکیبی: ۱۰٫۵ لیتر
  • آلایندگی کربن دی‌اُکسید: ۲۴۵ گرم در هر کیلومتر

منبع: ferrari



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]


مطالب محبوب
اینستاگرام