سایت جامع خودرو در ایران


» آیا خط مونتاژ مرسدس در ایران، بازگشایی خواهد شد؟ ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶


تازه ها گفتگو با بنز آلمان یکی از نخستین خبرهای خودرویی پس از برجام بود که از سوی مدیرعامل Iran KHodro، هاشم یکه ‌زارع اعلام شد. البته روند این مذاکرات کمی به درازا انجامید و پس از قراردادهای دیگر، از دسته ایران‌خودرو با peugeot و دیگر قراردادها اعلام شد.

حالا ستاره ایران، نماینده رسمی این برند خوشنام در ایران، پس از چندی دوباره کار و جنبش‌های خود را آغاز کرده است. خبرها حاکی هستند که نخستین محموله این شرکت نیز به پشت دروازه‌های کشور رسیده است؛ ولی به انگیزه تغییر قانون و بسته بودن سایت ثبت سفارش، فعلا در چشمداشت ورود به سر می‌برد.

در همین حال نزدیک ۶ ماه است که مهندس غلامرضا رزازی، به‌سرنویس مدیر‌عامل جدید این شرکت کار خود را آغاز کرده است. اینکه ستاره ایران پیمان است چه کارهایی انجام بدهد و چگونه به مشتریانش خدمات ارائه کند، موضوعی بود که با وی در میان گذاشتیم.

درباره پیمان نامه این شرکت با شریک آلمانی‌اش روشنگری دهید و اینکه در حال آماده ستاره ایران در چه وضعیتی پیمان دارد؟

پیمان نامه ستاره ایران با دایملر در آذرماه سال پیش امضا شد؛ قراردادی که در دوره تحریم با پروا به همزمان‌ شدن با پایان مدت دم، فعالیتش متوقف شده بود.

خوشبختانه پیمان نامه با یک فرض انحصاری احیا شد. به راستی ستاره ایران، نماینده انحصاری دایملر برای فرآوری ۱۱ گونه خودرو با مدل‌های گوناگون سواری دایملر بنز در ایران شد؛ یعنی مدل‌هایی که امکان عرضه دم‌ها به بازار ایران هستی دارد.

برخی از مدل‌ها، ویژه بازار آمریکا هستند که برای عرضه در ایران، محدودیت‌های قانونی هستی دارد ولی مابقی در اسکوپ عرضه به بازار ایران است.

خواهشمندم درباره کار و جنبش شرکت روشنگری دهید.

کار و جنبش‌ها آغاز شده و بحث همولوگیشن کم وبیش در حال پایان است. درباره مجوزهای فروش هم اقدامات لازم انجام شده است و آماده عرضه محصولات هستیم.

برای امسال و سال آینده هم با شرکت دایملر روی نمونه‌های گوناگون توافق کردیم و ا‌میدواریم با آغاز ثبت سفارش خودروهایی که باره نیاز بازار است، به ترتیب نخستینگی امسال وارد و عرضه شود.

با چه مدل‌هایی کار را آغاز می‌کنید و پیوسته می‌دهید؟

بر بنیاد ارزیابی که روی بازار انجام شده، برنامه ما این است که امسال اگر بتوانیم زمان را به‌طور پسندیده حفظ کنیم، تا سرانجام سال نزدیک دو هزار دستگاه خودرو عرضه می‌کنیم‌.

این عرضه هم با مدل E250، E200 و C200 با آپشن‌های گوناگون انجام می‌شود. برای سال آینده برنامه‌مان این است که تنوع مدل‌ها، بر بنیاد نخستینگی‌های توافق‌شده بیشتر شود‌.

نخستینگی شما چه خودروهایی است؟

طبعا یک نکته این است که باید در برنامه فرآوری دایملر پیمان گیرد. برای سال ۹۷ از یکی دو ماه آینده باید برنامه خودمان را با دایملر بنز پایانی کنیم که دم‌ها هم بر پایه برنامه خودرو را فرآوری کنند و تحویل دهند.

قراردادمان برای سال آینده پنج هزاردستگاه است و امیدواریم بتوانیم با یک عرضه پیوسته و پسندیده، این روند را از سال ۹۷ پیوسته دهیم؛ ولی شروعمان با مدل‌هایی است که ذکر کردم.

به‌چهره SKD برنامه مونتاژ خواهید داشت، یا این‌که تا سال ۹۷ این رویه را دنبال نخواهید کرد؟

برای فرآوری این فرآورده در ایران با دایملر توافق شده است. همانطور که می‌دانید در گذشته هم این کار انجام می‌شد؛ یعنی خط تولیدش در گردآور ایران‌خودرو هستی دارد.

طی بازدیدی هم که از دم خط فرآوری چهره گرفت، خط فرآوری قابل راه‌اندازی از نو است و امکانات قابل تعمیر و نوسازی است با دایملر توافق شده تا خط فرآوری دم دوباره پرکار شود و در حال بررسی فنی‌- اقتصادی خط موجود هستیم تا مشخص شود برای تکمیل شدن خط چه میزان سرمایه‌گذاری نیاز است؛ چون مدل‌هایی که پیشتر فرآوری می‌شدند، شرایط فنی‌شان تغییر کرده است‌ و شدنی است بیچارگی به سرمایه‌گذاری تکمیلی و جدید هم داشته باشیم تا خط کامل شود. ولی در فاز نخست برای دو هزاردستگاه در سال، خطمان را آماده می‌کنیم.

البته کلیدی‌ترین جستار بحث اقتصادی است، چون راستی این است که سامانه تعرفه‌ای برای فرآوری CKD یا SKD مزیتی برای تولیدکننده برپایی نمی‌کند.

اگر به این جستار پروا و آیین نامه قانونی تعرفه‌ اصلاح شود، فرآوری توجیه پیدا می‌کند؛ چون میزان تیراژ خودروهایی که در ایران‌خودرو، سایپا یا شرکت‌های بزرگ فرآوری می‌شوند، انبوه نیست و سقف دم روی پنج هزار دستگاه است، لذا حتما نیاز به پشتیبانی تعرفه‌ای و قانونی داریم که فرآوری دارای توجیه اقتصادی شود؛ ولی چیزی که مهم است این‌که هر دو سو عزم فرآوری دارند، یعنی هم ستاره ایران و هم دایملر بنز پیمان‌داد را امضا کردند، ولی اقتصادی‌ بودنش شرط کار است.

پیمان نیست ما فرآوری کنیم و فرآورده گران‌تر تمام شود. این بحث را در دوره وزارت آقای نعمت‌زاده آغاز کردیم و در زمان مدیریت آقای شریعتمداری دم را دنبال خواهیم کرد که اگر شرایط فراهم شود، امیدواریم در زمان کوتاهی این پیشامد بیفتد.

در نمایشگاه شیراز رونمایی انجام دادید، آیا پیش‌فروش هم کردید؟

پروانه پیش‌فروش گرفتیم ولی چون هنوز ثبت سفارش چهره نمی‌گیرد، پیش‌فروشی نداشته‌ایم.

پس از دم هیچ پیش‌فروشی چهره نگرفته است؟

درخواست پروانه پیش‌فروش برای دو هزاردستگاه داده‌ایم و لازمه‌اش این است که این محدودیت‌ها برداشته شوند، ولی با برطرف شدن موانع فراخوان یا آگهی می‌دهیم و رسما ثبت‌ نام می‌کنیم و فروش انجام می‌شود.

سال ۹۶با CKD آغاز شد؟

با CbU آغاز کردیم.

آیا برای سال ۹۷ محصولی روی خط فرآوری می‌رود‌؟

پیش‌بینی ما نزدیک ۹ ماه برای آغاز از نو فرآوری است که اگر پشتیبانی پیشامد بیفتد، سال آینده می‌توانیم گواه باشیم که فرآوری محصولات در ایران آغاز شود.

آیا در باژگاه موجودی دارید که هنوز ترخیص نشده باشد؟

خیر ولی ظاهرا در دوره ای که ثبت سفارش می‌‌شده، برخی واردکننده‌ها در باژگاه موجودی داشته‌اند و وارد هم کرده‌اند. شمار دم‌ها هم تا جایی که می‌دانیم، بسیار نیست؛ باید نزدیک ۲۰۰ تا ۱۵۰ دستگاه باشد. خرید واردکننده‌ها در باژگاه است که احتمالا امکان عرضه‌ سر راست در شبکه پیدا کنیم و به دم‌ها کمک کنیم این کار انجام شود.

برخی خودروها نزدیک دو یا سه سال پیش یعنی دوره‌ مدیریت پیشین وارد شدند و در باژگاه ماندند و ترخیص هم نشده بودند. بخشی از دم‌ها ظاهرا به اموال تملیکی هم شناسایی شده بودند؛ ولی اقدامی در باره دم‌ها چهره نگرفت.

برای دم خودروها چه اتفاقی افتاد؟

خودروها همه ترخیص و فروخته شدند.

چند دستگاه را دربرگیرنده می‌شدند و چه مدلی داشتند؟

اگر اشتباه نکنم ۲۶۰ دستگاه مدل ۲۰۱۴ بودند.

برای سال ۹۷ با چند درصد ساخت تو یا درون کار خود را آغاز می‌کنید؟

اگر ساخت درونی بخواهد از ترجیح تعرفه‌ای کاربرد کند، بر پایه آیین نامه کنونی باید بالای ۲۰ درصد برود؛ یعنی با SKD و CkD به ۲۰ درصد نمی‌رسید و باره بحث ما هم همین است.

دست نویس که هستی دارد، برای این است که SkD یا در پایان CkD را بتواند به فرآوری برساند؛ بنابراین بها CBU با SkD یا CkD از دید گمرکی فرقی نمی‌کند.

لذا انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در فرآوری هستی ندارد. درخواست ما این است که پیش‌بینی‌هایی شود تا کار، اقتصادی پیش رود؛ چون رسیدن به بالای ۲۰ درصد کمینه درخودروهای لوکسی مثل بنز به‌سادگی امکان‌پذیر نیست.

از آنجایی‌که شرکت‌های بیگانه به‌خصوص بنز روی کیفیت نمونه ها سخت‌گیری‌هایی اعمال می‌کنند و امکان این‌که بالای ۲۰ درصد برود، سخت و زمان‌بر است؛ یعنی اگر بخواهید تکه‌ای را درونی کنید، باید یک فرآیند طولانی برای تأییدیه‌هایش از طرف همکاران بیگانه‌تان بگیرید که این کار را سخت می‌کند، ولی درحد همان اسکوپ پیشین که مونتاژ، رنگ و آزمایش بود، این امکان هستی دارد که به‌ کار گرفته شود.

خطوط تولیدش هم موجود است، ولی متأسفانه به‌خصوص برای تیراژ پایین توجیه اقتصادی پیدا نمی‌کند‌. همچنین با پروا به سامانه تعرفه و عرضه باید از سامانه آزاد کاربرد کنید. سامانه تعرفه هم برایش هیچ ترجیحی نسبت به CBU برپایی نمی‌کند.

حالا شما هزینه و فرآوری می‌‌کنید، ماشین‌آلات می‌آورید ولی به راستی یک هزینه اضافه می‌تراشید، لذا توجیه اقتصادی‌اش نکته اولی است که باید به دم پروا شود. همچنین محض اطلاعتان بگویم که دایملر در کشورهای گوناگون مانند ویتنام، چین و تایلند خط فرآوری دارد.

مرسدس ستاره ایران

آیا تیراژ خودروها ۵۰ هزار دستگاه است؟

نه. تیراژها گوناگون است. در چین و هند تیراژ فرآوری بالا است. باید بگویم عزم دایملر این است که در بازار بزرگی مثل ایران حتما خط فرآوری داشته باشد؛ ولی پیش‌تر در ایران‌خودرو دیزل جستار فرآوری کامیون و محصولات بازرگانی بنز مطرح بود و حتی فرآوری موتور سیکلت در شرکت ایدم بحث اصلی که میان ما و دایملر هستی داشت، اقتصادی بودن فرآوری بود؛ به این چهره که می‌گفت اگر من خط فرآوری را بیاورم و در چهره نیاز در ایران سرمایه‌گذاری انجام بدهم، این سرمایه چگونه برمی‌گردد؟

اگر پیمان باشد هیچ تفاوتی با CBU نداشته باشد، این سرمایه‌گذار‌ی چه توجیهی دارد؟ به‌سرنویس نمونه در شرکت ایدم، برای فرآوری موتورهای جدید بحث ۶۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری و برگشت دایملر به سرمایه‌گذاری در ایدم بود. ولی وقتی موتور سیکلت در ایران فرآوری می‌شود، تعرفه موتور سیکلت ۱۰ درصد است؛ ولی وقتی درونی‌سازی کنیم به پنج درصد می‌‌رسد.

با این پنج درصد دوگانگی تعرفه، شاید ۲۰۰ سال درازا بکشد که این ۶۰ میلیون یورو برگردد؛ در این حالت چه کسی چنین سرمایه‌گذاری می‌کند. لذا دم زمان هم بحث اصلی، توجیه اقتصادی بود و اکنون هم همین است؛ حالا چه بنز بخواهد باشد، چه ب‌ام‌و، چه هر برند دیگری، قاعدتا این جستار مهم است.

به راستی شرایط باید به گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذار بیگانه ترغیب شود تا هم منابع و فناوری‌اش را بیاورد و هم در بحث بازار ورود کند؛ شاید هم برای هاب شدن در منطقه تلاش کند، ولی باید برای این فرمایش توجیه اقتصادی هستی داشته باشد.

جمعا ارزش پیمان نامه ایران‌خودرو با دایملر چقدر بود؟

در پیمان نامه مبلغ هستی ندارد. توافق بر عرضه محصولات دایملر در ایران و خدمات پس از فروش است.

این پیمان نامه دربرگیرنده گونه ها خودروهای سبک و سنگین می‌شود؟

نه. این پیمان نامه جدا بود؛ تنها سواری. عرضه مدل‌های مشخصی که در پیمان نامه مشخص شده، ۱۱ مدل است و پروانه وزارت صنعت هم برای مدل‌های ویژه دریافت شده و به راستی عرضه دم‌ها براساس نیاز و کشش بازار است.

این میزان کف و سقف ندارد؟

خیر. این میزان متناسب با نیاز بازار است و کف و سقف نداریم. اکنون تمام تلاشمان این است که دایملر را متقاعد کنیم تا مدل‌های باره نیاز بازار برای سال آینده به‌سرنویس نمونه ۵ هزار دستگاه را در برنامه تولیدشان پیمان دهند؛ چون به هر روی باید دم‌ها این مسئله را در برنامه فرآوری خود ببینند و پیمان دهند.

دم‌ها این فرصت را در برنامه‌شان می‌گذارند و اگر به هر دلیلی نتوانیم نظر دم‌ها را جذب کنیم، فرصت بازار از دست می‌رود؛ چراکه دم‌ها کاملا بر پایه برنامه پیش می‌روند و می‌خواهند مطمئن شوند که حتما این درخواست قابل جذب‌ شدن است.

امکان هاب منطقه‌ شدن هستی دارد یا توجیه ندارد و بخردانه نیست؟ با پروا به این‌که ما امارات، بحرین و برخی کشورهای منطقه را به‌سرنویس رقیب داریم؟

بازار ایران بزرگ‌تر از همه این کشورها است. اگر کار و جنبش در بازار ایران با سازوکار درستی تنظیم شود با پروا به اینکه از بازار قطر، امارات، بحرین و. . . خیلی بزرگ‌تر است، طبیعتا پروا اصلی در منطقه به این نقطه خواهد بود.

در بحث فرآوری هم که اشاره شد، راستی این است که شاید امکان عرضه محصولاتی که در این جا فرآوری شود نیز دارای برتری‌هایی باشد.

یعنی از لحاظ قیمتی شدنی است مثلا E250 به امارات و قطر صادر شود؟

اگر همان پشتیبانی‌هایی که اشاره کردم رخ بدهد، بی گمان می‌تواند این‌ پیشامد بیفتد. به هر روی صادرات این فرآورده به منطقه کمک می‌کند. ما از نظر مسافت به این کشورها نزدیک هستیم و در این میان طبیعتا هزینه حمل‌ونقل کمتری خواهیم داشت.

این ماشین‌آلات از کجا می‌آیند؟

برخی از مدل‌های دایملر در خود آلمان فرآوری نمی‌شوند و طبعا اگر دم مدل‌ها در برنامه فرآوری پیمان بگیرند، شدنی است از آفریقای جنوبی بیایند.

E250 یا C200؟

E250 و C200 اکنون در آلمان فرآوری می‌شوند. مدل‌های دیگری هستند که شدنی است در آلمان در قالب CKD تولیدنشوند. در این باره بنز بخشی از فرآوری را که برای جای دیگر می‌فرستد در قالب همان پکیج برای ما ارسال می‌کند‌. ولی فرآوری برخی از مدل‌ها، بیشتر در کشورهای دیگر متمرکز شده که شاید لازم باشد روی دم‌ها هم کار شود.

آیا بنز در منطقه خاورمیانه خط مونتاژ دارد؟

در خاورمیانه ندارد، در هند دارد. در الجزایر، هند و در شرق آسیا نیز چین، ویتنام و تایلند خط فرآوری دارد.

در آسیای میانه و آسیای غربی تنها در ایران خط فرآوری دارد؟

نه. در دم‌جا خط فرآوری ندارد. سمت ترکیه، خط فرآوری اتوبوس دارد و فرآوری سواری ندارد.

اگرثبت سفارش‌ها را در این دو ماه نمی‌بستند، امروز چگونگی ستاره ایران چگونه بود؟

همین مدت زمانی که متوقف است، می‌توانستیم سفارش‌گذاری کرده باشیم و زمان تحویل را در حد یک یا دو ماه که فرصت این کار بوده است، کوتاه‌تر کنیم؛ البته به‌طور غیررسمی سفارش‌گذاری انجام شده است ولی دم‌ها چشم براه هستند که ال‌سی یا وجهش را دریافت کنند که این کارهم وابسته به ثبت سفارش است.

در دولت جدید، چگونگی کسب‌و‌کارتان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قاعدتا ایشان برنامه‌هایی را اعلام کردند که من مطالعه کردم. این برنامه‌ها از دید رونق کسب‌وکار بسیار هوشمندانه و امیدوارکننده است؛ ولی انتظارمان این است که از دید قانونی و مقرراتی، عرضه‌کنندگان پشتیبانی شوند تا این برنامه‌ها بتواند به سود مصرف‌کننده به شکل خوبی به اجرا درآید.

با پیشینه‌ای که از ایشان سراغ داریم، خیلی خوش‌میان هستیم که با سیاست‌های درست و بنیادین که خواهند داشت، یک ثبات از دید شرایط قانون‌گذاری به این قضیه اعمال کنند که تکلیف هم روشن باشد و مصرف‌کنندگان در درجه نخست منتفع شوند، چون این بی برنامگی‌ها، تغییر آیین نامه و شوک‌هایی که وارد می‌کنند، سرانجام یا شاید زودتر از همه دودش به چشم خریدار خودرو می‌رود.

البته به نظرم برخی‌ها اصلا شاید بدشان نیاید که این پیشامد بیفتد، ولی مهم‌ترین کاری که به نظرم باید چهره بگیرد، این است که هم شفاف‌سازی شود و هم پیوستگی آیین نامه و اطمینان به قوانین بیشتر شود که بتواند از تلاطم بازار جلوگیری کند.



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام