سایت جامع خودرو در ایران


» اوپل با ساپرا موتور سیکلت شکست می خورد؟! ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶

اوپل با ساپرا موتور سیکلت شکست می خورد؟!

دسته بندی : خودرو تاریخ : سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶


اوپل با ساپرا موتور سیکلت شکست می خورد؟!
چند وقتی است که پروانه تکاپو برای برند اوپل در ایران از سوی وزارت صنعت، معدن و بازرگانی به شرکت ساپرا موتور سیکلت داده شده است.

این شرکت خود را به سرنویس نماینده رسمی اوپل در ایران شناسایی می کند و پیمان است که محصولات این نشان آلمانی را به زودی وارد جاده های کشور کند. ولی پیشینه اوپل نشان می دهد که با پروا به ذات خوب محصولات، نمی توان به کامیابی فروش دم ها در ایران امیدوار بود. حتی به غیر از بازار ایران، گواه بودیم که طی سال های گذشته، کمپانی اوپل با چالش های جدی روبرو شد و به تازگی مجددا وارد پهنه چشم وهمچشمی شده است.
ولی تماشا چند رویکرد از سوی شرکت ساپرا موتور سیکلت این شکیبیدن را می دهد که این شرکت هم آنچنان توان کافی برای شناسایی یک نشان آلمانی را در ایران ندارد و مانند شرکت های تازه راه اندازی و کم تجربه، تنها ضربه ای به اعتبار یک برند ریشه دار و مشتریان می زند. اگر به چند سال پیش برگردیم، دخیل بودن چند شرکت نامعتبر در واردات audi و اوپل در ایران مایه شد تا بسیاری از مشتریان بازار خودرو، محصولات این دو برند را نشناسند و برای خرید دم ها به خاطر اعتبار پایین شرکت، دست نگه دارند. حتی در مواردی دیده شده است که شرکتی چون گلرنگ موتور سیکلت به سرنویس نماینده honda در ایران، پشتوانه نیرومند اعتباری را در کشور دارد، ولی به خاطر عدم تکاپو نیرومند، نتوانسته تا نام honda را در ایران جای بیاندازد.
در باره سبک تکاپو ساپرا موتور سیکلت باید گفت که نخستین اشتباه بدست این شرکت، پیش فروش خودرو بدون هستی مجوزهای لازم بود. مدیران این شرکت گویا به قوانین ساده بازار ایران آشنا نیستند و تنها با در دست داشتن پروانه تکاپو اقدام به پیش فروش خودرو کرده اند. این در حالی است که روند تکاپو سازمان پشتیبانی از مصرف کنندگان، مصوبه هیئت وزیران و مجوزهای وزارت صنعت، معدن و بازرگانی نشان می دهد، تفاوت بنیادین میان پروانه تکاپو با پروانه پیش فروش استوار است و توجیهی هستی ندارد که با داشتن پروانه تکاپو شرکت، بخش فروش بدون داشتن مجوزهای لازم خودروها را پیش فروش کند. دلچسب است که شرکت ساپرا موتور سیکلت برای تکذیب این آگاهی ها، تصویر پروانه تکاپو خود را منتشر می کند. این اقدام دوباره نشان می دهد، گویا مدیران این شرکت آنچنان توجیه نیستند که وزارت صنعت، معدن و بازرگانی تفاوت میان پروانه تکاپو و پروانه فروش قائل می شود.
یکی دیگر از اشتباه های این شرکت در همان پیش فروش غیرقانونی، دریافت مبلغ پیش پرداخت بیش از ۹۳% از مشتریان است. این در حالی است که دیگر هر فردی می داند، در پیش فروش خودرو شرکت ها می توانند بیشینه وجه اولیه ای در محدوده ۵۰% بها رسمی خودرو دریافت کند. ساپرا موتور سیکلت در طرح فروش اولیه خود اعلام کرده بود که برای موکا X با بها ۱۷۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان (با بشمارآوردن تخفیف ۴ میلیون تومانی) به پیش پرداخت ۱۶۵ میلیون تومان نیاز است. وقتی به این رویداد ساده نگاه می کنید، بهتر از خوش میان باشیم و بگوییم که مدیران ساپرا موتور سیکلت در جریان قوانین فروش و پیش فروش خودرو نیستند و گمان و گمان های دیگری به سرمان نزند!
جدای از پیش فروش غیر قانونی و شرایط پیش فروش غیر قابل توجیه، گویا مدیران ساپرا موتور سیکلت نگاه سنتی به بازار ایران دارند و هنوز اندیشه می کنند که مشتریان خودروهای وارداتی در همه موارد ناچار به موافقت با شرایط یک طرفه شرکت ها هستند. ساپرا موتور سیکلت در پیش فروش اولیه خود، زمان تحویل ۹۰ تا ۱۲۰ روز کاری را اعلام می کند که شاید از نگاه همه آنچنان شگفت نباشد. زیرا این اقدام بدست بسیاری از شرکت های خودرویی دید می شود. ولی با نگاهی دقیقتر و با داشتن دانش بازاریابی در صنعت خودرو، می توان فهمید که برای جذب اعتبار میان مصرف کنندگان، شرکت های تازه وارد خودروها را در زمان کوتاه و به چهره تحویل فوری به دست مشتریان می رسانند. به سرنویس اگزمپل برای مقال شرکت جهان نوین آریا در روزهای نخست تکاپو، تحویل خودروها را در کمتر از ۳۰ روز کاری انجام می داد و با گذشت زمان توانست اعتبار خوبی را در بحث فروش خودرو میان مشتریان به دست آورد. یا وقتی شرکت کرمان موتور سیکلت می خواهد اعتبار و توان تکاپو خود را در پهنه واردات خودرو نشان دهد، شرایط فروشی را اعلام می کند که زمان تحویل خودروهای دم کمتر از شرکت رقیب است. از طرفی وقتی با شرایط فروش بلند مدتی مانند طرح پیش فروش اولیه ساپرا موتور سیکلت در شرکت های دیگر روبرو می شویم، می بینیم که هیچ وقت نتوانسته است فروش حداکثری و آرمانی را داشته باشند و به اصطلاح برخی کسان، اعتبار خود و فرآورده را در بازار سوخت داده است.
با نگاهی ساده به روند تکاپو ساپرا موتور سیکلت، می توان شکیبیدن داد که آینده آنچنان روشنی در چشمداشت اوپل نیست و همچنان باید گواه دم باشیم که یک نشان آلمانی با محصولات خوب، نمی تواند خود را به خاطر عملکرد لاغر نماینده ایرانی در بازار کشور پابرجا کردن کند. بدیهی است که با این سبک تکاپو، بیشینه پیشباز از محصولات اوپل در ایران در همان حد چند سال پیش باقی می ماند و پیشرفتی در افزایش فروش و اعتبار این برند حاصل نمی شود.

گروه مستند اسب بخار



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام