سایت جامع خودرو در ایران


» سه آپشن نه‌چندان بایسته در بازار ایران! ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶


سام کاویانی: امروزه هستی برخی از ساز و برگ در یک خودروی نوین به امری بدیهی و متعارفی درآمده است، گو اینکه شدنی است خیلی هم حیاتی هم نباشند ولی مشتریان امروزی کمتر حاضرند نبود چنین تجهیزاتی را از سازنده مربوطه قبول کنند. این ساز و برگ عبارت‌اند از: شیشه‌های برقی، سیستم تهویه دلنشین و… ولی برخی از ساز و برگ هم هستند که برای بازارها و مناطق خاصی پسندیده‌ترند و بیش از همه، این شرایط آب‌وهوایی بازار هدف است که صرف وجودشان بایسته و یا غیرضروری می‌سازد. در این میان، سه “تجهیز” هستی دارند که نزد مشتریان میهنی از ارج‌وقرب فراوانی برخوردارند و امروزه در لابه‌لای صفحات آگهی‌های فروش، چه در نشریات مکتوب و چه مجازی، نامشان بیش‌ازپیش به چشم می‌آید. این سه تجهیز عبارت‌اند از: صندلی‌های چرمی به رنگ تیره، سقف شیشه‌ای پانورامیک و دوربین دید عقب. البته ساز و برگ پرطرفدار دیگری هم هستی دارند، ولی فعلاً این سه تجهیز به‌اصطلاح رفاهی بیشتر در بورس بازار هستند و از هواخواهان بسیاری هم برخوردارند. در باره تک‌تک این ساز و برگ و چرایی بایستگی و یا عدم ضرورتشان، توضیحاتی در سطور زیر به عرضتان می‌رسد.

صندلی‌های چرمی تیره


همان‌طور که خود بهتر آگاهید، بیشتر نقاط کشورمان از دید آب‌وهوایی در مناطق خشک و گرم جای می‌گیرند و در پاره‌ای از نقاط، در فصول گرم سال، دمای هوا از ۴۵ درجه سانتی‌گراد هم فراتر می‌رود. حال تحت چنین شرایطی، انگاشت کنید که هستی صندلی‌های چرمی دم‌هم به رنگ تیره که گرما را سریعاً جذب می‌کنند، چه فضای خفه‌کننده‌ای را در ماه‌های گرم سال و در آغاز جنبش برای سرنشینان یک خودرو رقم می‌زند. هرچند که بسیاری از کسان بر این باورند که باوجود سیستم تهویه دلنشین، گرمای توفنده صندلی‌ها، دم‌هم در خودرویی پارک شده در فضای باز و زیر آفتاب سوزان جستار چندانی مهمی نیست و پس از کمی بردباری، با روشن نمودن کولر و نیز سردکن صندلی‌ها، هوای خنکی را می‌توان در کابین گواه بود؛ ولی در پاسخ این عزیزان باید گفت که نخستً همگی خودروها و به‌خصوص شاسی بلندها به دم سرعتی که اندیشه می‌کنیم، فضای درونی آنها و به‌خصوص رده عقب آنها در گرمای سوزان آفتاب خنک نمی‌شود و ثانیاً همگی خودروهای گران‌بها وارداتی در کشور ما دارای سردکن صندلی به‌ویژه در بخش عقب خود نیستند و ثالثاً چرا باید خود و دیگر سرنشینان را چنین عذاب داد و به‌جای صرف این همه هزینه اضافی، از همان آغاز پوشش خنک‌تری را برای صندلی‌های خودرو گزینش نکرد؟ به راستیً پوشش‌های پارچه‌ای استانداردی که در برخی از خودروهای گران‌بها نصب شده است، چه بدی و ایرادی دارد که جایش را باید پوشش‌های چرمی‌ای بگیرند که هم تند‌تر گرما را جذب می‌کنند و هم نیاز به مراقبت بیشتری دارند و هم اینکه، باید دائماً دغدغه سرنشینانی را داشت که سهواً و یا عمداً، با ناخن و یا گونه ها و اقسام ابزار تیز و لبه‌دار به دم زیان و آسیب نرسانند. آیا به راستیً پوشش‌های چرمی دم‌هم به رنگ تیره ارزش این همه گرفتاری و دردسر را دارند؟ چرا باید رفاه و آسایش سرنشینان را فدای تجملات ظاهری نمود؟


نکته نغز اینجاست که بسیاری از پوشش‌های چرمی موجود در خودروهای گران‌بها وارداتی نه با استاندارد سازنده مربوطه، بلکه بدست دلالان در امارات و یا حتی در تو یا درون کشور نصب و دوخته می‌شوند و حتی سیستم سردکن صندلی‌ها نیز این گونه‌اند یعنی اکثرشان غیر استاندارد و از گونه ها نامرغوب هستند و این قضیه در بلندقامتتان کره‌ای و ژاپنی که به‌چهره شخصی وارد می‌شوند، بیشتر مصداق دارد که البته پس از خرید خودروی مربوطه مشتری بخت‌برگشته تازه پی می‌برد که چه کلاه بزرگی بابت نصب برخی از آپشن‌های نامرغوب سرش رفته است! ضمن اینکه، این پوشش‌های غیر استاندارد و نامرغوب چرمی سریعاً نیز فرسوده شده و هزینه سنگینی را هم جهت جایگزینی و ترمیم روی دست مالکان خود می‌گذارند. درمجموع، پوشش‌های چرمی تیره به انگیزه جذب تند گرما، برای اکثر نقاط کشورمان چندان پسندیده نیستند و بیشتر درخور مناطق سردسیر کشورمان هستند تا مناطق خشک و کویری.

چکیده سخن، در اکثر مناطق کشورمان با دم آب‌وهوای گرم و خشکی که دارند، پوشش‌های پارچه‌ای دم‌هم به رنگ روشن – که البته گرمای کمتری را هم در قیاس با پوشش‌های چرمی جذب می‌کنند – برای صندلی‌های خودرو پسندیده‌تر و بخردانه‌تر هستند.

سقف پانورامیک

2014 Hyundai Azera Interior
سقف شیشه‌ای پانورامیک امروزه به یک تجهیز نسبتاً مهم و حیثیتی در خودروهای گران‌بها، به‌ویژه وارداتی‌ها و در این میان، گونه ها بلندقامت بدل شده است. تنها بس است که از بالای پل‌های هوایی و یا ساختمان‌های مرتفع شهر نگاهی به خودروهای در حال آمدوشد در خیابان‌ها بیاندازید تا ببینید که اکثر خودروهای گران‌بها به این آپشن ویژه مجهز هستند. این آپشن نیز چون صندلی‌های چرمی نسبت وثیقی با شرایط آب‌وهوایی کشورمان دارد و کلاً در نقاط سردسیر پسندیده‌تر است تا مناطق گرمسیر کشورمان. این درست است که سقف پانورامیک از گیرایی بصری فوق‌العاده‌ای برخوردار است و علی‌الخصوص در رنگ‌های سفید و نقره‌ای، خودرو را از آنچه هست به‌مراتب گیرا‌تر و دلرباتر می‌کند ولی این تجهیز سخت پرطرفدار، نور بیشتری از خورشید را هم به تو یا درون اتاق نفوذ می‌دهد و کابین خودرو را از آنچه هست گرم‌تر می‌کند.


حال پیش خودتان انگاشت کنید که ترکیب صندلی‌های تیره چرمی با سقف پانورامیک دم‌هم در فصول گرم سال و در شدامد سخت کلان‌شهرها، چه فضای عذاب‌آوری را برای سرنشینان یک خودرو برپایی می‌کند و اینکه چه حجمی از زمان باید هم صرف شود تا سیستم تهویه دلنشین خودرو تو یا درون اتاق را به همگی خنک نماید که هستی همین قضیه نیز در دراز مدت، فرسایش بالایی را متوجه کولر خودرو نموده و درعین‌حال، هزینه بالایی را جهت تعمیرات دم روی دست مالک خودرو می‌گذارد. از سوی دیگر، پرتاب اشیاء سخت و سنگین بر روی سقف شیشه‌ای پانورامیک، دغدغه خاطری است که اکثر صاحبان این خودروها با دم روبرو‌اند زیرا که در چهره برپایی هرگونه ترک و یا شکستگی مشهود در این سقف، باید همه دم را جایگزینی نمود و مثل سقف‌های فلزی نمی‌توان با صافکاری و نقاشی بخشی از دم، ایراد مربوطه را رفع‌ورجوع کرد. نکته نغز‌تر اینکه بر پایه برخی از شنیده‌ها، سقف‌های پانورامیک و حتی سانروف، در کشورهای اروپایی که عمدتاً آب‌وهوای معتدلی نیز دارند چندان پرطرفدار نیستند!

دوربین دید عقب در خودروهای کوچک

2017 Elantra Eco
به تازگیً دوربین دید عقب به گزینه‌ای سخت دوست داشتنی نزد خریداران خودروهای وارداتی و حتی مونتاژ تو یا درون درآمده است. در کمال شگفتی، دیده می‌شود که حتی خودروهای کوچکی مثل toyota یاریس هاچ‌بک را نیز با این آپشن در نشریات و سایت‌های اینترنتی آگهی داده می‌شود؛ ولی در درستی فرمایش و در دنیای نوین، دوربین دید عقب بیشتر برای خودروهایی کاربرد دارد که از ابعادی نسبتاً بزرگ و یا طراحی خاصی برخوردارند و به سبب فرم بدنه‌شان، راننده به‌همگی جوانب پیرامونی خودروی خود بزرگان کافی ندارد.


شاسی بلندها، پیکاپ‌ها و سدان‌های بزرگ از زمره خودروهایی هستند که هستی دوربین دید عقب در آنها به‌سرنویس تجهیزی مکمل کمک بزرگی به راننده در هنگام پارک و یا جنبش رو به عقب می‌کند؛ ولی با کمال شگفتی شاهدیم که در کشور ما دلالان زحمتکش و سخت‌کوش! با سوءاستفاده از علائق مشتریان میهنی، این تجهیز را عمدتاً از گونه ها نامرغوب بازار تهیه کرده و به‌طور دستی و غیر استاندارد در خودروهای هاچ بک و سدان‌های کوچک هم نصب می‌کنند! آیا به راستیً پارک یک خودروی کوچک و نقلی این‌قدر دردسر دارد که باید برای دم متوسل به دوربین دید عقب شد؟ به نظر بنده، در خودروهای کوچک و به‌اصطلاح کامپکت، همان سنسور عقب گزینه پسندیده‌تری است تا دوربین دید عقبی که نامرغوب و غیر استاندارد بوده و بدست کسان غیرمتخصص نصب شده است.



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

مطالب محبوب