سایت جامع خودرو در ایران


» افزایش بها خودرو برای جبران کاهش ارزش پول است ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶


دستیار پیشین بازاریابی و فروش ایران‌خودرو در گفت‌و‌گو با «دنیای خودرو»:

به گزارش تازه ها خودرو ، فرآوری خودروهای ارزان یا افزایش نیرو خرید مردم برای تهیه خودروهای روز، مساله‌ای است که باره نقد و بررسی کارشناسان پیمان گرفته است.

بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که فرآوری خودروهای ارزان‌بها امکان‌پذیر نیست و باید به اندیشه تامین مالی خودروسازان و همچنین همکاری بانک‌ها با خودروسازان برای برپایی بستر پسندیده خرید اقساطی خودروها باشیم.

به نظر می‌رسد دو گویه ارزان‌بها و باکیفیت با هم جمع‌نشدنی است. نمی‌توان چشمداشت خودرویی با کیفیت بالا و پسینیان‌ استانداردها را داشته‌ باشیم ولی در همان سان بهای هنگام ارزان تمام شود.

در همین زمینه با عبدالله بابایی، کارشناس صنعت خودرو و دستیار پیشین فروش و بازاریابی ایران‌خودرو به گفت‌وگو پرداختیم. وی معتقد است با افزایش کیفیت و استاندارد خودروها بها هنگام‌ نیز باید افزایش پیدا کند.

عبدالله بابایی

عبدالله بابایی

وی همچنین کاهش ارزش پول را انگیزه افزایش بها خودرو می‌داند و معتقد است این افزایش برای جبران کاهش ارزش پول برپایی شده است.

چگونگی صنعت خودرو در چند سال گذشته را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
صنعت خودرو با پروا به شرایطی که پس از حذف تحریم‌ها داشته، چه در بحث کمی، چه در بحث کیفی و چه در بحث باره دلبستگی جامعه یعنی حضور محصولات جدید در بازار، بسیار رو به رشد بوده و گسترش خوبی داشته است.

در‌خصوص بحث کیفی خودروها پس از هنگام تحریم‌ها، چالش‌های بسیاری برای صنعت خودرو رخداد افتاد و همه تلاش داشتند به هر روی فرآورده خروجی داشته باشند.

پس از تحریم شیوه تامین و تدارکات بهتر شد و فرآیند تامین متفاوت و کیفیت قطعات هم پیشرفت کرد. برآیند اینکه همین افزایش کیفیت قطعات، محصولات با‌کیفیت‌تری نسبت به پیش به بازار عرضه شد.

در بحث تیراژ هم پس از تحریم‌ها دگرگونی ها زیادی رخداد افتاد و گواه افزایش فرآوری خودروها بودیم. بی گمان با پروا به نیاز بازار، صنعت خودرو نیز همانگونه کنش و نیاز بازار را برآورده می‌کند.

به بحث محصولات نو و نیاز بازار اشاره کردید. در حال‌آماده تنوع محصولات در بها‌های گوناگون چگونه است؟
گزینه‌ای که در سال‌های گذشته به دلایلی مانند تحریم و عدم حضور خودروسازان بزرگی مانند peugeot مغفول مانده بود، بحث محصولات نو برای مشتریان بود. در برخی سگمنت‌ها خودروسازان درونی ورود نکرده بودند و در هنگام موارد بازار آزاد و خودروهای چینی حضور فعالی داشتند.

ولی با ورود ایران‌خودرو، سایپا و renault به سگمنت‌های گوناگون قیمتی، محصولات جدیدی وارد بازار شد. به نظر من، ایران‌خودرو در آینده در تمام سگمنت‌ها، محصولی گوناگون در بازار خواهد داشت.

یعنی در همه پهنه‌های قیمتی محصولی در بازار خواهد داشت. این می‌تواند برای مردم تازه ها خوبی باشد که بتوانند با هر میزان توان خرید، البته تا نزدیک ۲۰۰میلیون تومان، از محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو یا سایپا خرید کنند.

چرا حضور خودروسازان درونی در سگمنت‌های گوناگون برای مردم تازه ها خوبی خواهد بود؟
چون بحث خدمات پس از فروش محصولات به پشتوانه خودروسازان درونی را داریم. ‌بسیاری از خودروهایی که وارد کشور می‌شوند اگر خدمات پس از فروش مناسبی نداشته باشند، مشتری را به دردسر می‌اندازند. ولی وقتی خدمات پس‌ از فروش مناسبی هستی داشته باشد این چالش به کمینه می‌رسد. هستی خودروهای گوناگون و جدید می‌تواند هم برای مشتریان خوب باشد و هم برای خودروسازان بازار خوبی به هستی آورد.

آیا محدودیت‌هایی که برای واردات در نظر گرفته شده است به همین منظور انجام می‌شود؟
این موارد هیچ ارتباطی به هم ندارند چرا‌که هیچ‌یک از واردکنندگان در بازار قیمتی خودروهای درونی حضور ندارند. بیش از ۹۰ درصد خودروهای وارداتی در سگمنت بازار خودروهای درونی نیست که بخواهند تحت کارایی هم پیمان گیرند. بحث خودروهای وارداتی مربوط به داشتن نمایندگی رسمی و برخی بحث‌های پشت پرده است و ربطی به محصولات درونی ندارد.

با انعقاد قراردادهای جدید، خودروسازان تمرکز خود را روی محصولاتی با بها بیش از ۵۰میلیون‌تومان گذاشته‌اند و روی فرآوری خودروهای ارزان‌بها تمرکز چندانی ندارند. این مساله را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
آغاز باید بگویم که با واژه فرآوری خودروهای ارزان‌بها دشوار دارم. در کشورمان چیزی گران نشده است یعنی هیچ قیمتی افزایش پیدا نکرد بلکه این ارزش پول کشور است که کاهش پیدا کرد و به یک‌سوم رسید.

به نسبت این کاهش ارزش پول باید بها‌ها افزایش پیدا می‌کرد تا جبران حاصل شود. به ازای هر محصولی که می‌خواهیم فرآوری کنیم، شاخص‌هایی هستی دارند.

در بحث خودرو بیش از ۷۰ درصد این شاخه مواد و مواد‌بری است و مابقی هزینه‌های سربار و هزینه‌های نیروی انسانی است. حالا ما از خودروساز می‌خواهیم خودرویی را فرآوری کند که ارزان‌بها باشد و اقشار کم‌در‌آمد هم نیرو خرید هنگام را داشته‌ باشند.

به باور من نگاه ما به این مسائل اشتباه است چون دنبال صنعت خودرویی هستیم که بخواهد محصولی را ارزان فرآوری کند. خودروهای تولیدشده در هر سگمنت قیمتی، باید با کیفیت باشند و فرقی نمی‌کند در رده قیمتی بها پایین یا بالا باشد.

پس چشمداشت ما از فرآوری خودرو، فرآوری یک فرآورده با‌کیفیت است. حالا اگر خودروسازی بخواهد محصولی فرآوری کند که با کیفیت باشد، آیا می‌تواند از موادی کاربرد کند که نامرغوب باشد تا ارزان‌تر تمام شود؟ مطمئنا پاسخ سوال خیر است مگر اینکه از مواد بی‌کیفیت کاربرد شود که در پایان فرآورده بی‌کیفیت‌تری هم به دست خواهد آمد.

باید بررسی انجام و مشخص شود که مثلا در ۶ ماه گذشته مواد پلیمری و فلزی که تشکیل‌دهنده یک خودرو هستند، چقدر گران شده‌اند. یعنی مواد فلزی در چند ماه پسین تا چه حد رشد بها داشته‌اند؟ اندیشه می‌کنید یک خودروساز می‌تواند به تکه‌ساز بگوید از مواد بی‌کیفیت کاربرد کند تا فرآوری ارزان‌تر تمام شود؟

پس باید مواد ما باکیفیت باشد تا خودروی با کیفیتی فرآوری کنیم، کیفیت هم یعنی پول و هزینه. پس زیرساخت قیمتی ما بر پای بست مواد باره کاربرد، مشخص می‌شود.

امکان ندارد که خودروی ارزانی با مواد اولیه مرغوب فرآوری کنیم، مگر اینکه از یک‌سری آپشن‌ها بکاهیم که البته بسیاری از این آپشن‌ها هم در نقاط گوناگون جهان به‌سرنویس کمینه استاندارد شناخته می‌شوند و نمی‌توان کمتر از هنگام روی خودرو نصب کرد.

مثلا در کشورمان دو ایربگ، استاندارد یک خودرو است و خودروسازان ناچار به نصب هنگام هستند در صورتی‌که در برخی از نقاط جهان این باره به سرنویس آپشن شناخته می‌شود.

پیشنهاد شما در این باره چیست؟
از جامعه و رسانه‌ها درخواست دارم که دنبال خودروهای ارزان نباشید بلکه دنبال خودروهایی با تیراژ بالا باشید. تامین منابع مالی این تیراژ بالا باید از دوش خودروساز برداشته شود. خودروساز بنگاه بانکی نیست؛ تنها یک خودرو فرآوری می‌کند و به فروش می‌رساند.

بانک‌ها باید با تامین منابع مالی و همکاری با خودروسازان، خودروها را با شرایط پسندیده در برگزیدن مردم پیمان دهند. یعنی وام‌های کم‌بهره بلند‌مدت در برگزیدن مردم پیمان دهند. البته نه برای اینکه خودروها فروخته شوند، بلکه مردم با آرامش و اطمینان خاطر خودروی خود را گزینش و خریداری کنند.

وقتی سیاست‌ برای تامین مالی به سمت بنگا‌ه‌های مالی (لیزینگ‌ها، بانک‌ها و…) تغییر جهت دهد، شرایط هم تغییر خواهد کرد. در همه‌جای جهان این بنگاه‌های مالی هستند که وارد تامین پول برای مشتریان می‌شوند.

نرخ وام در بسیاری از نقاط جهان پایین است و به‌راحتی و با اقساط بلند‌مدت می‌توان خودرو خریداری کرد. خودروسازان با یک نرخ مشخص، پول را دریافت می‌کنند و نمی‌توانند با کمتر از هنگام هزینه‌ای که انجام داده‌اند خودرو در برگزیدن مردم پیمان دهند.

مردم ما شایسته سوار شدن بر بهترین خودروها هستند ولی باید شرایط تامین منابع مالی برای هنگام‌ها باید مشخص شود که نیرو خرید داشته باشند. نیرو خرید برای مردم هم باید بدست بنگاه‌های مالی تامین شود‌ چون خودروسازان بنگاه مالی نیستند که یک خودروی ارزان فرآوری کنند و مردم هم به‌چهره نقد
خریداری کنند.

پس با افزایش میزان استاندارد خودروها در ماه‌های آینده، بها خودرو‌ها هم باید افزایش پیدا کند؟
بله. باید بها‌ها بالا برود. اصلا کاهش بها در این رابطه معنا پیدا نمی‌کند. مگر اینکه از یک‌سری موارد صرف‌نظر شود که بتوان خودرویی ارزان فرآوری کرد. وقتی واژه ارزان به‌کار برده می‌شود یا باید از آپشن‌های هنگام کم شود یا باید از مواد نامرغوب کاربرد کرد.

کاهش کیفیت مواد عقلانی نیست و کمینه استانداردها باید پاس شوند. عملا می‌بینید که پایین‌تر از بها خودروهایی که داریم، فرآوری خودروهای جدید با بها‌های ویژه و کمتر امکان‌پذیر نیست.

خودروسازان چگونه می‌توانند شرایط فروش را تغییر دهند و به اقشار گوناگون کشور برای خرید خودرو کمک کنند؟
خودروسازان در حال آماده وظیفه بنگاه‌های مالی را هم خودشان انجام می‌دهند. در یک زنجیره ارزش همه با هم باید کار و جنبش کنند. اکنون خودروسازان پهنه تامین منابع مالی را هم خودشان انجام می‌دهند. یعنی خودشان شرایط می‌گذارند و هزینه‌های مالی را هم خودشان تقبل می‌کنند.

در حال آماده هم به مردم برای خرید خودرو کمک بسیاری می‌کنند. شرایط نقدی یا خرید یک یا دو ساله و این‌گونه شرایط را با اقساط در برگزیدن مردم گذاشته‌اند تا نیرو خرید مردم بالا برود.

البته در این مدت نیرو خرید هم بالا رفته و پیشباز خوبی از محصولات در سگمنت‌های گوناگون شده است. این مساله بخردانه هم است چرا‌که اگر شرایط برای خرید برپایی شود و مردم توان خرید داشته باشند از خرید محصولات پیشباز می‌کنند.




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.


مطالب محبوب