سایت جامع خودرو در ایران


» نگاهی گود به فولکس واگن‌ واگن بیتل دیروز و امروز ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶

نگاهی گود به فولکس واگن‌ واگن بیتل دیروز و امروز

دسته بندی : خودرو تاریخ : چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶


نگاهی گود به فولکس واگن‌ واگن بیتل دیروز و امروز

فولکس واگن‌واگن بیتل، با هدف یک خودرو برای عموم مردم طراحی شد که به کامیابی‌های زیادی هم دست پیدا کرد؛ ولی طراحی جدید هنگام به محبوبیت مدل کلاسیک نرسید.
خودروهای دهه‌ی ۴۰ و ۵۰ میلادی، بدنه‌ی بزرگ و خوشگل و تزئینات فراوانِ کروم داشتند و هزینه‌ی نگهداری هنگام‌ها بسیار پایین بود. یکی از دوست داشتنی‌ترین این خودروها، فولکس واگن‌واگن بیتل ملقب به خودروی مردمی بود که در آغاز جنگ‌ جهانی دوم عرضه شد. به گزارش زومیت بیتل با داشتن ویژگی‌هایی چون سادگی، فضای کافی و مصرف سوخت پایین ،تا پایان عمرش نزدیک به ۲۲ میلیون دستگاه فروش داشت.

نگاهی گود به فولکس واگن‌ واگن بیتل دیروز و امروز

پس از عرضه‌ی دودمان‌های ناکام از این خودروی دوست‌داشتنی، در سال ۲۰۱۶ نسخه‌ی اندکِ ویژه‌ای موسوم به بیتل کلاسیک در استرالیا عرضه شد. این نسخه با هدف یادآوری سادگی دودمان نخست بیتل، هیچ آپشنی ارائه نمی‌داد. در این نوشتار، این دو دودمان گوناگون از فولکس واگن‌واگن بیتل را در برابر هم پیمان می‌دهیم.
بیتل مدل ۱۹۶۵
بیتل کهنه با بها ۱۷۰۰ دلار و پیشرانه‌ی ۱۲۰۰ سی‌سی، ۳۰ اسب بخار توان و ۷۰ نیوتن‌متر گشتاور ارائه می‌داد. پیشرانه‌ی هواخنک هنگام در عقب نصب شده بود که بنابراین، نیازی به رادیاتور نداشت. از آنجایی که در سال ۱۹۶۵ امنیت جزو نخستینگی‌های اصلی محسوب نمی‌شد، خبری از کمربند ایمنی، کیسه‌ی هوا یا هر ویژگی ایمنی و هوشمند امروزی در هنگام نبود؛ حتی رادیو جزو آپشن‌های بیتل بود.

نگاهی گود به فولکس واگن‌ واگن بیتل دیروز و امروز

ولی تزئینات کروم بیتل، اصلا کم نبود؛ سپرهای جلو و عقب، آینه‌ها، پوشش دورِ چراغ‌ها، قالپاق‌ها، دستگیره‌های درب و … همه از کروم بودند. درب کاپوت را هم نباید فراموش کرد که به راستی طرح هنگام، الهام گرفته‌شده از بال‌های سوسک (بیتل) است. به انگیزه هستی اندوختگاه سوخت و چرخ یدکی در کاپوت، فضای بار تنها به‌اندازه‌ی چند کیف کوچک بود؛ البته در صندلی عقب می‌توان یک چمدان را جای داد. صندلی‌های فنری جلو با طرح بلندی کم، به‌گونه‌ای بودند که شانه‌های دو سرنشین جلو همیشه به هم برخورد می‌کردند. فضای صندلی‌های عقب برای بزرگ‌سال کافی نبود ولی برای کودک پسندیده بود.

نگاهی گود به فولکس واگن‌ واگن بیتل دیروز و امروز

سرعت بیتل به معنای راستین واژه پایین بود و در سرعت بالای ۹۰ کیلومتر بر ساعت، سر و صدای بسیارِ پیشرانه را باید بردباری کرد؛ ولی رانندگی در شهر و با سرعت پایین، مشکلی برای بیتل برپایی نمی‌کرد. به هر روی بیتل به خاطر سرعت و توان دوست داشتنی نبود. با اینکه سیستم فرمان هیدرولیک نبود؛ ولی به انگیزه وزن بیشتر محور عقب، فرمان سبک بود.
جعبه‌دنده چهار سرعته دستی، نسبت دنده‌های نزدیکی داشت که حتی گاهیً رهنمود می‌شد باید با دنده دو آغاز به جنبش کرد. در هنگام زمان نسبتِ دنده‌ی پایین، برای کشش و بکسل کردن پسندیده بود؛ ولی با هستی ترمز‌های کاسه‌ای مشکلاتی هم هستی داشت.
بیتل مدل ۲۰۱۷
بیتل کلاسیک ۲۰۱۷ با داشتن بها ۳۶ هزار و ۹۹۰ دلار کمی گران به نظر می‌رسد؛ ولی با به دیده داشتن فرآوری تنها ۵۳ دستگاه از هنگام، می‌توان به‌سرنویس یک خودروی کلکسیونی آینده به هنگام نگاه کرد. شماره ۵۳ به بیتل پیکار‌ای سرشناس، هربی اشاره نمی‌کند؛ بلکه نمایانگر سالی است که نخستین بیتل به استرالیا وارد شد.

نگاهی گود به فولکس واگن‌ واگن بیتل دیروز و امروز

در این نسخه، طراحی زنانه بیتل سال ۲۰۰۰ از میان رفته و بیشتر به طرح بیتل کهنه متمایل شده است. از دیگر تشابهات این نسخه با بیتل اصلی می‌توان به قالپاق‌های کروم، آینه‌بغل‌های کروم، تزئینات بدنه و نشان فولکس واگن‌واگن روی صندوق‌عقب اشاره کرد. بزرگ‌ترین تغییر این نسخه، پیمان گرفتن پیشرانه در جلو و همچنین اضافه شدنِ رادیاتور است که با هستی پیشرانه‌ی ۱.۴ لیتری توربوشارژ بیتل کلاسیک ۲۰۱۷، ۱۶۰ اسب بخار توان و ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور در گزین کردن پیمان می‌دهد.
بیتل کلاسیک ۲۰۱۷ با داشتنِ ترمزهای ABS و دیسکی، حسگرهای محیطی و دوربین عقب، از بیتل کهنه بسیار ایمن‌تر است. فضای صندوق‌عقب ۳۱۰ لیتر است که با خواباندن صندلی‌های عقب، به ۹۰۵ لیتر افزایش پیدا می‌کند. با فشردن دکمه‌ی استارت، پس از دو ثانیه خودرو روشن می‌شود که البته خبری از صدای سرشناس استارت بیتل در هنگام نیست.

نگاهی گود به فولکس واگن‌ واگن بیتل دیروز و امروز

بیتل کلاسیک ۲۰۱۷، خودروی سریعی نیست ولی شتاب اولیه‌ی قابل قبولی دارد. با پرکار کردن حالت رانندگی اسپرت، حالت بیتل هربی پرکار می‌شود! در حال اسپرت، جایگزینی دنده‌ها تند‌تر است؛ به‌طوری‌ که به صندلی میخکوب می‌شوید و باید به حالت نرمال برگردید یا از ماشین ۹۸‌های کنار فرمان برای جایگزینی دنده کاربرد کنید. پیشرانه‌ی بنزینی بیتل یا جعبه‌دنده‌ی خودکار هفت‌سرعته DSG همراه شده که در هنگام رانندگی شدامد کُند است؛ ولی جایگزینی دنده‌ها را به نرمی انجام می‌دهد.

پس از رانندگی با بیتل، می‌توان درک کرد که چرا این خودرو در هنگام زمان دوست داشتنی بوده است. بی گمانً هر کسی که بیتل مدل ۱۹۶۵ را می‌بیند، نخستین پیکچر‌العملش یک لبخند خواهد بود. بیتل کلاسیک ۲۰۱۷، نزدیک‌ترین حس رانندگی به بیتل ۱۹۶۵ همراه با ایمنی است.



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.


مطالب محبوب