سایت جامع خودرو در ایران


» خوشنودی مشتریان از خودروهای ربات چقدر است ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶

خوشنودی مشتریان از خودروهای ربات چقدر است

دسته بندی : خودرو تاریخ : پنج شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶


خوشنودی مشتریان از خودروهای ربات چقدر است؟
با افزایش مدل‌های اتومات در بازار خودرو کشور، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران این بار به سراغ مشتریان این خودروها رفت و نتایج رضایتمندی از این مدل محصولات را منتشر کرد.
بر پایه گزارش موردنظر که به سال ۹۵ مربوط است، رویهمرفته با مشتریان ۳۱ خودرو گیربکس اتومات موجود در بازه قیمتی زیر ۱۰۰ میلیون تومان، مصاحبه و مکاتبه شده تا میزان رضایتمندی آنها از خودروهای مربوطه مشخص شود.
بنابر اعلام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، مشتریان درونی در سال گذشته گواه عرضه ٣١ مدل خودروی گیربکس ربات زیر ۱۰۰ میلیون تومان بوده‌اند و این در شرایطی است که برخی از این خودروها پیش‌تر به شکل گیربکس دستی نیز در بازار به چشم می‌آمدند. در پژوهش انجام شده از سوی شرکت بازرسی ولی با بیش از ١٣١ هزار تن از صاحبان خودروها در سه ماهه نخست ازآنش، مصاحبه و مکاتبه چهره گرفته و ۳۱ خودرو موردنظر با پروا به امتیازهای کسب شده، رده‌بندی شده‌اند. به گزارش دنیای اقتصاد، بر این بنیاد در رده خودروهای گیربکس ربات زیر ١٠٠ میلیون تومان، ١٩ خودرو امتیاز خوشنودی بالای ٧٠٠ از سقف ١٠٠٠ را کسب کرده و باقی آنها دارای نمره‌ای میان ۶۰۰ تا ۷۰۰ هستند. در صدر این رده بندی ولی با سه فرآورده هاچ‌بک بیگانه یعنی kia پیکانتو، mitsubishi میراژ و هیوندایی i20 روبرو می‌شویم و در قعر جدول نیز تماما خودروهای چینی به چشم می‌آیند.
گزارش منتشره ولی دارای نکات ویژه‌ای است، از دسته اینکه برخی خودروها با هستی سطح کیفی بالا از دید آمارهای کاغذی، نتوانسته‌اند متناسب با آمارهای موردنظر، خوشنودی مشتریان را کسب کنند. به سرنویس اگزمپل برای مقال، renault ساندرو در حال آماده جزو معدود خودروهای درونی چهار ستاره (بالاترین سطح کیفی کنونی در خودروسازی کشور) است، با این حال در جدول رده بندی رضاتمندی مشتریان از خودروهای گیربکس اتومات زیر ۱۰۰ میلیون تومان، جایگاهی بهتر از سیزدهم نصیب دم نشده است. شگفت‌تر آنکه خودروهایی مانند changan و lifan و ولیکس با هستی کیفیت نازل‌تر نسبت به ساندرو در آمارهای کاغذی، رتبه بهتری را در رضایتمندی مشتریان کسب کرده‌اند.
اگزمپل برای مقال دیگر ولی به kia سراتو مربوط می‌شود، خودرویی مونتاژی در سایپا که اگرچه در بالاترین سطح کیفی خودروسازی کشور فرآوری می‌شود، با این حال نتوانسته خود را در جمع محصولات برتر گیربکس اتومات بازار ایران، جای دهد. اگر ملاک را آمارهای کیفی منتشره بدانیم، طبعا محصولاتی مانند renault ساندرو و کیاسراتو باید در رده‌های بالای جدول پیمان گیرند، با این حال مشتریان نظر دیگری داشته و بر پایه گزارش شرکت بازرسی، محصولاتی مانند haima و changan و lifan را بیشتر پسندیده‌اند. نکته مهم دیگر در گزارش موردنظر ولی به بخت بلند خودروهای گیربکس اتومات چینی نزد مشتریان ایرانی طی سال ۹۵ است. بر این بنیاد، به جز سه رده نخست، رتبه‌های چهارم تا هشتم را خودروهای چینی تصاحب کرده اند، دم هم در شرایطی که کیفیت آنها در آمارهای ارائه شده از سوی شرکت بازرسی، در سطوح برتر پیمان ندارد. جدای از این جستار، معمولا شنیده می‌شود که خودروهای چینی در بازار خودرو ایران چندان جایگاهی در سنجش با برندهای کره‌ای و ژاپنی و اروپایی ندارند، با این حال آمار مربوط به رضایتمندی مشتریان از کیفیت خودروهای گیربکس اتومات، این شنیده‌ها را به نوعی نقض می‌کند.
ولی این آمار اگرچه تنها به مدل‌های اتومات مربوط بوده و برخی گمان می‌کنند بازرسان شرکت بازرسی در مکاتبه و مصاحبه با مشتریان آنها، «اتومات بودن» را محور گفت و گوها و پرسش‌های خود پیمان داده اند، با این حال در بررسی رضایتمندی همگانی، همه مسائل فنی و ظاهری خودروها ملاک پیمان گرفته است. با این حساب، رضاتمندی مشتریان از خودروهای اتومات به‌خصوص چینی‌ها را باید به همه ویژگی‌های فنی و ظاهری این مدل محصولات تعمیم داد نه تنها گیربکس اتومات آنها. البته این نکته را نباید فراموش کرد که آمار مربوطه از آن سه ماه نخست به کارگیری خودروهای چینی است و این در حالی است که معمولا رضایتمندی همگانی از این خودروها طی ماه‌های پس، افت می‌کند.
ولی دم طور که یک مقام مسوول در شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران می‌گوید، خوشنودی مشتریان از کیفیت اولیه خودروهای گیربکس اتومات زیر ۱۰۰ میلیون تومان، به واسطه سه روش مصاحبه حضوری، مصاحبه تلفنی و همچنین مکاتبه چهره گرفته است. به گفته وی، مصاحبه‌ها و مکاتبه‌ها در قالب ٢٤ پرسش و پنج شاخص اصلی دربرگیرنده بدنه خودروها، سیستم موتور سیکلت و نیرومحرکه، سیستم تعلیق و انتقال توان، ایمنی و در سیستم تهویه و وسایل برقی باره بررسی و ارزیابی انجام می‌شود. با پروا به اظهارات این مقام مسوول، روش ارزیابی کیفی خودروهای گیربکس اتومات، تفاوت خاصی با روش بررسی دیگر خودروها نداشته و بنابراین میزان رضایتمندی به دست آمده از اتومات‌ها، به همه ویژگی‌های آنها مربوط می‌شود. به عبارت بهتر، آنچه سبب شده خودروهایی مانند پیکانتو و changan در رده‌های بالای جدول رضایتمندی مشتریان جا خوش کنند و همانند ساندرو و سراتو رده‌های پایین‌تر را صاحب شوند، نه تنها گیربکس اتومات، بلکه مجموع تمام ویژگی‌های فنی و ظاهری آنها بوده است.
در این راستا، یک مقام مسوول در شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران می‌گوید:برای ارزیابی میزان رضایتمندی مشتریان از کیفیت خودروهای گیربکس اتومات زیر ۱۰۰ میلیون تومان، ۲۴ ویژگی این محصولات در پنج رشته و محور اصلی (بدنه خودروها، سیستم موتور سیکلت و نیرومحرکه، سیستم تعلیق و انتقال توان و ایمنی و در سیستم تهویه و وسایل برقی) باره ارزیابی پیمان گرفته و مجموع آنها در قالب «امتیاز از شاخص ۱۰۰۰»، تعیین شده است.وی در پاسخ به این پرسش که چرا خودروهایی با سطح کیفی پایین‌تر توانسته‌اند رضایتمندی بیشتری را در سنجش با محصولات با کیفیت‌تر کسب کنند، می‌افزاید: علت اصلی این جستار به گونه آپشن‌های به‌کار رفته در خودروهای تحت بررسی، مربوط می‌شود.این مقام مسوول با بیان اینکه خودروهای چینی از آپشن‌ها و امکانات نو بهره می‌برند، پافشاری می‌کند:این جستار به نوبه خود کارایی زیادی روی بالا رفتن خوشنودی مشتریان از خودروهای موردنظر و در سنجش با محصولاتی مانند ساندرو و سراتو، دارد.
به گفته وی، همانند ساندرو و سراتو اگرچه از نظر ایمنی و کیفیت فنی دارای شرایط مناسبی بوده و بهتر از مدل‌های چینی هستند، با این حال چون امکانات و آپشن‌های آنها (خودروهای چینی) را نداشته و نو نیستند، نتوانسته‌اند خوشنودی مشتریان را دم طور که باید، به دست بیاورند.وی ولی با پافشاری بر اینکه اتفاقا خودروهای دنده عادی چینی از گیربکس بهتری در سنجش با مدل‌های همانند اتومات خود برخوردارند، می‌گوید:با این حال آنقدر امکانات و آپشن‌های نو در مدل‌های گیربکس اتومات چینی به‌کار رفته که سبب شده محصولات با کیفیت‌تری مانند ساندرو و تندر-۹۰ و سراتو، قافیه رضایتمندی مشتریان را به آنها ببازند.این مقام مسوول ولی در پایان پافشاری می‌کند که میان آمارهای کاغذی مربوط به کیفیت خودروهای گیربکس اتومات و گزارش‌های منتشر شده از میزان رضایتمندی مشتریان از آنها، تناسب لازم موجود نیست. وی پیوسته می‌دهد: البته در برخی خودروها می‌توان انطباق کامل میان گزارش کیفی و میزان رضایتمندی همگانی را نگریستن کرد، با این حال وقتی پای سلیقه مشتریان به میان می‌آید، انطباق لازم هستی ندارد.
جزئیات رضایتمندی از خودروهای اتومات
ولی نگاهی بیندازیم به جدول رده بندی میزان رضایتمندی مشتریان از خودروهای گیربکس اتومات کشور در سال ۹۵٫
بر پایه گزارش منتشرشده، سه رده ابتدایی این جدول را سه خودرو کوچک و هاچ بک آسیایی به خود گزین کردن داده‌اند. بر این بنیاد، kia‌پیکانتو با امتیاز ۷۵۵ توانسته جایگاه نخست جدول را به خود گزین کردن بدهد و میراژ و هیوندایی i20 نیز به ترتیب با ۷۴۷ و ۷۴۵ امتیاز، رده‌های دوم و سوم را در پسندیدن دارند. در رده‌های چهارم تا هشتم ولی با خودروهای چینی روبه‌رو می‌شویم و در میان آنها، بیشترین سطح رضایتمندی مشتریان نصیب changan با ۷۴۴ امتیاز شده است. haima توربو نیز با ۷۴۳ امتیاز جایگاه پنجم را تصاحب کرده و lifan ۸۲۰ نیز با ۷۳۸ امتیاز رده ششم را در پسندیدن دارد. جایگاه هفتم و هشتم جدول نیز به ترتیب به تیگو ۵ و جک S5 رسیده که اولی ۷۳۲ امتیاز دارد و دومی ۷۲۹٫
ولی در رده نهم جدول به کیاسراتو برمی‌خوریم، خودرویی که ۷۱۶ امتیاز کسب کرده و بالاتر از chery آریزو ۵ با ۷۱۵ امتیاز ایستاده است. در رده‌های یازدهم و دوازدهم جدول نیز ولی با دو خودرو چینی دیگر یعنی هایمای عادی و ولیکس C30 روبرو می‌شویم و این در شرایطی است که هر دو خودرو امتیاز همانند ۷۱۵ را در رضایتمندی مشتریان به دست آورده‌اند. در حالی که ساندرو استپ وی با دو امتیاز کمتر، جایگاهی بهتر از سیزدهم را به دست نیاورده و همنشین بسترن B50 شده است. این خودرو چینی نیز مانند ساندرو استپ‌وی امتیاز ۷۱۳ را در رضایتمندی مشتریان به خود می‌بیند.در رده پانزدهم جدول ولی به mvm X33 برمی خوریم، خودرویی که ۷۰۹ امتیاز دارد و بالاتر از تندر-۹۰ اتومات ۷۰۶ امتیازی پیمان گرفته است. در کنار تندر-۹۰ ولی هاوال نیز ۷۰۶‌امتیاز را کسب کرده تا در جدول رضایتمندی مشتریان، جایگاه هفدهم را به نام خود کند. این در شرایطی است که ساندرو اتومات عادی با ۷۰۰ امتیاز در رده هجدهم جا خوش کرده است.
ولی در رده‌های نوزدهم و بیستم جدول در شرایطی به دو خودرو چینی دیگر برمی‌خوریم که اولی برلیانس H330 Pars Khordro نام دارد و دومی dongfeng Iran KHodro. در این میان، برلیانس توانسته ۷۰۰ امتیاز کسب کند و دانگ‌فنگ نیز امتیاز ۶۹۹ را به نام خود ثبت کرده است. از برلیانس Pars Khordro و dongfeng که بگذریم، رده‌های بیست‌ویکم و بیست‌ودوم را نیز چینی‌ها اشغال کرده‌اند، به گونه ای که mvm X22 امتیاز ۶۹۸ را به دست آورده و جک S5 نیز ۶۹۶ امتیاز را داراست. ولی در رده بیست‌وسوم به renault سیمبول برمی‌خوریم که ۶۹۴ امتیاز به دست آورده و بالاتر از برلیانس H230 Pars Khordro با ۶۹۳ امتیاز ایستاده است. دم‌طور که آمار منتشرشده می‌گوید، رده‌های بیست‌وپنجم تا سی و یکم را تماما خودروهای چینی تصاحب کرده‌اند و در این میان، mvm ۵۵۰ با ۶۸۹ امتیاز رضایتمندی بیشتری را در سنجش با دیگر هموطنان خود دارد. در رده‌های بعدی ولی به ترتیب با خودروهای برلیانس H320، برلیانس H220، سابرینا، lifan X50، آریو S300 و lifan X60 روبرو می‌شویم که امتیازاتی میان ۶۸۸ تا ۶۷۱ را کسب کرده‌اند.
خوشنودی مشتریان از خودروهای ربات چقدر است؟



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.


مطالب محبوب