سایت جامع خودرو در ایران


» دو ربات اقتصادی؛ یکی چینی یکی فرانسوی ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶

دو ربات اقتصادی؛ یکی چینی یکی فرانسوی

دسته بندی : خودرو تاریخ : یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶


دو ربات اقتصادی؛ یکی چینی یکی فرانسوی
شرکت خودروسازان بم به تازگی کار و جنبش خودرو دوباره آغاز کرده است و یکی از محصولات اقتصادی geely را به خط فرآوری خود آورده است.

geely GC6 به سرنویس یک سدان پرفروش در بازار چین به حساب می آید که حال به خط فرآوری خودروسازان بم آمده و قیمتی نزدیک ۴۸ میلیون تومان را در کارخانه دارد. این سدان رقیب اصلی renault تندر۹۰ پلاس ربات Iran KHodro است که دم هم طی هفته های گذشته به مشتریان تحویل داده شده است. در این بخش قصد داریم تا سنجش ای میان این دو سدان اقتصادی ربات داشته باشیم.

مشخصات فنی کدام نیرومند تر است؟

هر دو این سدان ها به سرنویس خودروهای اقتصادی شناخته می شود و بدیهی است که حجم موتور سیکلت بالا در دم ها دیده نمی شود. پیشرانه تندر۹۰ پلاس ۱٫۶ لیتر حجم دارد و ۱۰۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۰ نیوتون متر فرآوری می کند. ولی geely GC6 به پیشرانه ۱٫۵ لیتری مجهز است که دم هم توان ۱۰۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۶ نیوتون متر فرآوری می کند. ولی همیشه مسئله گونه عملکرد گیربکس است که در پایان توان و شتاب خودرویی را ثابت می کند. گیربکس تندر۹۰ پلاس تا اندازه ای می تواند توان را بهتر از گیربکس GC6  به چرخ ها منتقل کند و گشتاور را در دور پایین فراهم نماید. ولی از طرفی لگد و تقه گیربکس در تندر۹۰ بیشتر دریافتن شود.  همچنین میزان هرزگردی گیربکس تندر۹۰ به نسبت geely GC6 بیشتر است. ولی در این چند ساله این گیربکس که بر روی ساندرو و تندر۹۰های ربات پیشین نصب شده است، از نظر کیفیت خوب نما شده اند و باز عملکرد بهتری نسبت به گیربکس های ربات ۲۰۶ و ۲۰۷ آی جدید دارد. گیربکس GC6، با اینکه شاید نتواند شتاب آنچنانی را به خودرو منتقل کند، ولی از نظر کیفیت در سطح خوبی قبول دارد و جایگزینی دنده دم نرم تر از تندر۹۰ است. ولی حالت تیپ ترونیک بر روی این گیربکس geely هستی ندارد و این آپشن را نسبت به تندر۹۰ پلاس کمتر دارد. در برابر می توان گیربکس GC6 را در حالت L پیمان داد تا بیشینه توان برای جنبش در شیب های تند کاربرد شود.

 

امکانات کدام یک بیشتر است؟

تندر۹۰ پلاس را نمی توان به سرنویس یک خودرو پرآپشن دانست. بروزترین آپشن این خودرو را می توان بلوتوث دم دانست که تنظیمات دم از پشت فرمان انجام می شود. همچنین رایانه سفر کامل از ویژگی هایی است که روی این خودرو نصب شده است. ولی نباید چشمداشت آپشن خاصی را از این خودرو داشت. geely GC6 هم آنچنان آپشن خاصی ندارد، ولی باز هم تا اندازه ای نسبت به تندر۹۰ پلاس به روزتر است. GC6 در بخش امکانات به مانیتور، بلوتوث، مهار سیستم صوتی از روی فرمان و تودوزی چرم مصنوعی مجهز است.

 

نما کدامیک جذابتر است؟

در باره نما نمی توان به چهره قطعی نظر داد. زیرا طراحی یک خودرو سلیقه ای است و شاید بتواند نگاه های متفاوتی را به سمت خود بشکاند. ولی می توان سبک طراحی GC6 را تا اندازه ای به روزتر دانست. زیرا این خودرو طراحی درونی به روزتری را دارد و در بخش بیرونی دم کمینه از اِلِمان هایی چون دی لایت و سنسور پارک عقب کاربرد شده است. با اینکه تندر۹۰ پلاس از نظر طراحی درونی و بیرونی بروزتر از مدل های پیشین است، ولی به سرنویس یک خودرو از رده بیرون در بازار جهانی شناخته می شود و نمی توان سبک طراحی دم را در سال ۲۰۱۷، پسندیده و عامه پسند دانست. از طرفی طراحی ظاهری GC6 در نگاه بسیاری از مردم آنچنان ویژه و تازه نیست و سرانجام یک پله از تندر۹۰ پلاس نیرومند تر است. کمپانی geely به تازگی نسخه فیس لیفت این خودرو را شناسایی کرده که هنوز برای فرآوری به ایران نیامده است.

 

سواری کدام یک بهتر است؟

سواری تندر۹۰ چیزی است که بسیاری از کسان با دم آشنایی دارند. تندر۹۰ پلاس هم از نظر سواری با نسخه های پیشین تفاوتی ندارد. در باره این خودرو می توان گفت که مهار دم در سرعت کمتر از ۱۰۰ کیلومتر راحتتر است، ولی به خاطر سیستم تعلیق نه چندان تازه، آنچنان نمی توان روی بحث هندلینگ دم در سرعت های بالا حساب باز کرد. ولی فضای کابین پسندیده و از طرفی جادار بودن دم مایه شده تا امروز بسیاری به این خودرو اعتماد داشته باشند. سواری GC6 به نسبت تندر۹۰ پلاس نرمتر است و می توان دریافتن راحتی بیشتری را در کابین دم تجربه کرد. ولی باید اشاره کرد که حرکات عرضی GC6 به نسبت تندر۹۰ پلاس به خاطر سیستم تعلیق نرمتر بیشتر است و شاید در ابتدای رانندگی دم طور نتواند نظر راننده را جلب کند. از طرفی صندلی های geely تا اندازه ای راحتتر از تندر۹۰ پلاس است، ولی در رده دوم دم فضای سر مانند تندر۹۰ پلاس نیست و نمی توان در عقب دم کسان درشت هیکل و با قد بیش از ۱۸۵ سانتی متر، آسان بنشینند. میزان نفوذ صدا به کابین این دو خودرو تا اندازه ای همانند به هم است و نمی توان تفاوتی میان دم دو گذاشت.

 

در پایان باید به سراغ کدام رفت؟

از نظر کیفیت می توان تندر۹۰ پلاس و geely GC6 را در یک سطح دانست. ولی تندر۹۰ در بازار ایران پیشینه بیشتری دارد و اطمینان به دم برای کاربرد در دراز مدت بیشتر از خودرو اقتصادی geely است. ولی باید پروا داشت که GC6 در این چند ساله به سرنویس یکی از با کیفیت ترین خودروهای اقتصادی بازار چین شناسایی شده و بیش از ۶۰۰ هزار دستگاه از دم در دم کشور به فروش رسیده است. در بحث ایمنی هر دو خودرو به دو کیسه هوا مجهز هستند و پارامترهای ایمنی دم در آزمایش های جهانی کشورهای سازنده همانندی زیادی به هم دارد. ولی اطمینان به برند renault درباره ایمنی تندر۹۰ پلاس بیشتر است و در این چند ساله در برخورد ها تا اندازه ای خوشنود کننده نما شده است. در بحث بازار فروش نمی توان آنچنان پاسخ قطعی را اعلام کرد. ولی تندر۹۰ پلاس در این چند هفته ثابت کرده است که از سوی بازار پذیرفته شده و با سود نزدیک ۴ میلیون تومان در بازار آزاد به فروش می رسد. ولی geely GC6 در بازار آزاد دوگانگی بها را تجربه نکرده و با همان بها شرکت معامله می شود.

 

مشخصات geely GC6 renault تندر۹۰ پلاس
حجم موتور سیکلت (لیتر) ۱٫۵ ۱٫۶
توان (اسب بخار) ۱۰۵ ۱۰۵
گشتاور (نیوتون متر) ۱۴۶ ۱۴۰
گیربکس ۴ دنده ربات ۴دنده ربات تیپ ترونیک با حالت برفی
مصرف سوخت به صرفه (L/100Km) ۶٫۱ ۶٫۶
وزن کابین (کیلوگرم) ۱۱۳۲ ۱۱۱۵
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در شرایط حقیق (ثانیه) ۱۵٫۷ ۱۵٫۴
شمار کیسه هوا ۲ ۲
تودوزی چرم مصنوعی پارچه
مانیتور دارد ندارد
دی لایت دارد ندارد
مهار سیستم صوتی از روی فرمان از پشت فرمان
رایانه سفر ندارد دارد
سنسور پارک دارد ندارد
گارانتی ۳ سال یا ۱۰۰ هزار کیلومتر ۲ سال یا ۴۰ هزار کیلومتر
بها (تومان) ۴۷٫۸۹۰٫۰۰۰ ۴۸٫۹۰۰٫۰۰۰

 

حسین دلاور- روزنامه دنیای اقتصاد



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.


مطالب محبوب