سایت جامع خودرو در ایران


» نبرد برادران مرسدس-آام‌گ، GT C در برابر SL63 ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶


مرسدس در میان خودروسازان لوکس، یکی از کامل‌ترین سبد محصولات را دارد که دربرگیرنده طیف گسترده‌ای از خودروهای گوناگون در کلاس‌های گوناگون می‌شود؛ ولی همین فرمایش مایه شده که برخی محصولات این برند آلمانی تا اندازه ای در یک کلاس پیمان گرفته و به‌نوعی رقیب درونی یکدیگر باشند. یکی از بارزترین مصداق‌های این جستار، دو مدل SL کلاس و AMG GT رودستر هستند که تا حد زیادی به یکدیگر همانند بوده و حتی می‌توانند رقیب هم باشند. از این روی در این مطلب، این دو برادر را در برابر یکدیگر پیمان داده‌ایم تا نبردی درونی را برگزار کنیم. در چشم وهمچشمی ما، از قدرتمندترین نسخهٔ هر دو خودرو یعنی SL63 و AMG GT C شرکت کرده‌اند.

شناسایی

SL کلاس یکی از مشهورترین و باسابقه‌ترین محصولات مرسدس محسوب می‌شود که پیشینهٔ هنگام به مدل افسانه‌ای ۳۰۰ SL و سال ۱۹۵۴ بازمی‌گردد. از هنگام سال تاکنون، فرآوری این رودستر لوکس در دودمان‌های گوناگون بی‌وقفه تا به امروز پیوسته داشته است. SL هم‌اکنون در دودمان ششم خود پیمان دارد که برای نخستین بار با کد R231 در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۲ رونمایی شد. این دودمان که برای مدل ۲۰۱۷ باره فیس‌لیفت پیمان گرفت و از آوریل ۲۰۱۶ به بازار آمد، هم‌اکنون در مدل‌های گوناگونی در حال فرآوری است و یکی از گران‌ترین و لوکس‌ترین محصولات مرسدس محسوب می‌شود. البته SL برخلاف GT صرفاً به‌چهره رودستر فرآوری می‌شود و نسخهٔ کوپهٔ هنگام هستی ندارد.

پس از تهٔ فرآوری مدل SLS AMG، مرسدس تصمیم گرفت کوپهٔ اسپرتی را جایگزین هنگام کند. این خودرو که با همکاری آام‌گ گسترش پیدا کرد، GT نام داشته و در تاریخ ۹ سپتامبر ۲۰۱۴ رونمایی شد. سپس این کوپهٔ اسپرت جدید در نمایشگاه پاریس همان سال به نمایش همگانی درآمد. AMG GT در پیش درآمد صرفاً به‌چهره کوپه و در دو نسخهٔ عادی و S فرآوری شد ولی دو سال پس، نسخهٔ رودستر هنگام‌هم در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۶ رونمایی شد. همچنین همراه با شناسایی مدل رودستر، نسخهٔ جدیدی هم به خانوادهٔ GT اضافه شد که C نام داشته و نیرومند‌تر از مدل S است. بدین ترتیب نسخهٔ رودستر GT پای به گستره مدل SL گذاشت.

طراحی بیرونی

همان‌طور که اشاره شد، دودمان کنونی SL خودروی کاربرد شده‌تر از AMG GT بوده و دو سال پیش از هنگام شناسایی شده است؛ ولی این خودرو نزدیک دو سال پس از شناسایی GT باره فیس‌لیفت پیمان گرفت و از این روی نما هنگام به ویژهً در نمای جلویی به برادرش همانند شده است؛ بنابراین نمای جلویی این دو خودرو چراغ‌ها، دی‌لایت‌ها، فرم سپر و قاب جلوپنجره، همه و همه همانند همدیگر هستند؛ ولی بااین‌حال GT از جلوپنجره‌ای موسوم به پانامریکانا سود می‌برد و همچنین دماغهٔ عضلانی‌تری دارد که هنگام‌را از SL جدا می‌کند.

همانند نمای جلویی، در پروفیل پهلویی هم همانندی زیادی میان SL و GT دیده می‌شود که ازجملهٔ هنگام‌ها می‌توان به کاپوت کشیده، بلندی کوتاه و ورودی هوای زیبای روی گلگیر جلو اشاره کرد؛ ولی بزرگ‌ترین تفاوت این دو خودرو در این نما به گونه سقف هنگام‌ها بازمی‌گردد چراکه SL از سقف فلزی یا هاردتاپ کاربرد می‌کند درحالی‌که GT رودستر به سقف پارچه‌ای یا سافت‌تاپ مجهز شده است. همچنین در چهره بالا بودن سقف نیز در SL شیشهٔ لچکی کوچکی هستی دارد که GT رودستر فاقد هنگام است.

برخلاف نمای جلویی، در نمای عقب، دو خودرو استایل کاملاً متفاوتی را به نمایش می‌گذارند. در اینجا SL از چراغ‌های لچکی شکلی کاربرد می‌کند که نسبت به پیش از فیس‌لیفت تغییر چندانی نداشته است. افزون بر این، جا پلاک عقب خودرو نیز روی درِ صندوق پیمان داشته و چهار سر اگزوز کرومی هم در زیر سپر هنگام جلب‌پروا می‌کند؛ ولی از سوی دیگر، AMG GT به چراغ‌های عقب کشیده و باریکی مجهز شده، دیوارهٔ درِ صندوق بار هنگام کوتاه بوده و جا پلاک هم در سپر تعبیه شده است. بااین‌حال در اینجا هم همانندی‌هایی میان این دو برادر هستی دارد که دربرگیرنده فرم دیفیوزر، چراغ دنده‌عقب و آب‌شش‌های هر دو سو سپر عقب می‌شود.

به‌طورکلی در باره طراحی بیرونی این دو رودستر مرسدس می‌توان گفت که SL از استایل اتوکشیده و موقری برخوردار است درحالی‌که GT رودستر طراحی عضلانی‌تری داشته و تهاجمی‌تر از برادرش است؛ بنابراین اگر بخواهیم این دو خودرو را به انسان تشبیه کنیم، می‌توان گفت SL مانند مردی میان‌سال با کت‌وشلوار و ظاهری سنگین است درحالی‌که GT رودستر به جوانی ورزشکار با تیپی اسپرت همانندی دارد.

طراحی درونی

در کابین نیز SL و GT در بخش‌های چون غربیلک فرمان، رو دری‌ها، صفحه آمپر و دریچه‌های تهویهٔ پهلویی به یکدیگر همانندی دارند ولی تشابهات در همین‌جا به پایان می‌رسد چراکه GT از کنسول میانی کاملاً متفاوتی سود می‌برد، به چهار دریچهٔ تهویهٔ میانی مجهز است و نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هنگام‌هم در بالای داشبورد پیمان گرفته درحالی‌که این نمایشگر در SL میان دریچه‌های تهویه نصب شده است. سازوکار جمع شدن سقف دو خودرو نیز متفاوت است یعنی درحالی‌که سقف SL درون صندوق بار جای می‌گیرد، سقف پارچه‌ای GT رودستر در پشت درِ صندوق بار جمع شده و ارتباطی با صندوق ندارد.

پیشرانه

همان‌طور که در پیش درآمد گفته شد، در این چشم وهمچشمی یکی از قدرتمندترین نسخه‌های SL یعنی مدل SL63 شرکت کرده است که یکی از دو نسخهٔ AMG این خودرو محسوب می‌شود. البته بالاترین عضو خانوادهٔ این رودستر لوکس مدل SL65 AMG است که از پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 کاربرد می‌کند؛ ولی در زیر کاپوت SL63 یک نیروگاه ۵٫۵ لیتری V8 توئین توربو پیمان گرفته که ۵۸۵ اسب بخار قوت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. همین موتور سیکلت تا پیش از فیس‌لیفت سدان S کلاس، در نسخهٔ S63 AMG هنگام مورداستفاده پیمان می‌گرفت. نیروی این موتور سیکلت بدست یک گیربکس هفت سرعتهٔ MCT به چرخ‌های عقب منتقل می‌گردد.

AMG GT ولی از پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی جدید مرسدس کاربرد می‌کند. این پیشرانه در مدل‌های گوناگون GT قوت‌های گوناگونی دارد ولی در مدل موردبررسی ما یعنی C که پس از مدل R قدرتمندترین عضو خانوادهٔ GT محسوب می‌شود، ۵۶۰ اسب بخار قوت و ۶۸۰ نیوتن متر گشتاور فرآوری می‌کند. همین موتور سیکلت در محصولات مختلفی از مرسدس مانند C63 AMG و همین‌طور نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ S63 AMG بکار می‌رود. برای انتقال نیرو به چرخ‌های عقب هم یک گیربکس هفت سرعتهٔ خودکار دوکلاچه در نظر گرفته شده است. نسخهٔ C پیش درآمد به‌چهره رودستر شناسایی شد ولی بعداً نسخهٔ کوپهٔ هنگام‌هم ارائه گردید.

عملکرد

هردو خودرو از پیشرانه‌های هشت سیلندر توئین توربویی کاربرد می‌کنند که قدرتی نزدیک به هم دارند؛ ولی از یک‌ طرف گشتاور SL63 بسیار بیشتر از GT C است و از سوی دیگر GT C رودستر نزدیک به ۲۰۰ کیلوگرم وزن کمتری دارد که ناسازگاری چشمگیری است. عملکرد دو خودرو روی جاده نشان می‌دهد که در شتاب اولیه و حتی ثانویه، وزن کمتر GT C بر گشتاور بالاتر SL63 برتری دارد چراکه در رسیدن از صفر با شتاب صد کیلومتر در ساعت و بعدازآن ۲۰۰ کیلومتر در ساعت، GT C رودستر خودروی پیشتاز است ولی در رسیدن به نزدیک سقف سرعت، گشتاور بالای SL63 به کمکش آمده و هشت ثانیه زودتر با شتاب ۳۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. در بخش مصرف سوخت نیز موتور سیکلت GT با پروا به حجم کمتر و فناوری جدیدتر، نزدیک یک لیتر بنزین کمتری در هر صد کیلومتر می‌سوزاند.

نتیجه

به‌طورکلی هردوی این رودسترها از جهت‌های گوناگونی چون عملکرد، قوت، بها و… بسیار نزدیک به هم هستند و اشتباه نبست اگر بگوییم مرسدس با شناسایی نسخهٔ رودستر AMG GT به‌نوعی برای مدل SL رقیبی درونی برپایی کرده است؛ ولی از سوی دیگر این دو رودستر تفاوت‌هایی هم باهم دارند چراکه GT C خودرویی اسپرت‌تر و با خویی تهاجمی و خشمگین است درحالی‌که SL63 بیشتر بر لوکس بودن تمرکز داشته و وقار و سنگینی خاصی در رفتار هنگام حس می‌شود. درهرحال نظر شما دراین‌باره چیست و کدام‌یک از این رودسترهای ستارهٔ سه‌پر را بیشتر می‌پسندید؟

مشخصات فنی

 

GT C Rodster

SL63 AMG

پیشرانه ۴ لیتری V8 ۵٫۵ لیتری V8
تنفس توئین توربو توئین توربو
قوت ۵۶۰ اسب بخار ۵۸۵ اسب بخار
گشتاور ۶۸۰ نیوتن متر ۹۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه ۷ سرعته خودکار
محور جنباننده عقب عقب
شتاب صفر تا ۱۰۰ ۳٫۶ ثانیه ۳٫۷ ثانیه
شتاب صفر تا ۲۰۰ ۱۱٫۳ ثانیه ۱۱٫۸ ثانیه
شتاب صفر تا ۳۰۰ ۵۲٫۱ ثانیه ۴۶٫۱ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۱٫۵ ثانیه ۱۱٫۶ ثانیه
بیشینه سرعت ۳۱۵ کیلومتر/ساعت ۳۳۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۱۱٫۴ لیتر (ترکیبی) ۱۲٫۴ لیتر (ترکیبی)
گنجایش باک ۶۵ لیتر ۷۵ لیتر
درازا/پهنا/بلندی ۴٫۵۵/۲٫۰/۱٫۲۹ متر ۴٫۶۴/۱٫۸۷/۱٫۳۱ متر
فاصلهٔ محوری ۲٫۶۳ متر ۲٫۵۸ متر
وزن ۱۶۶۰ کیلوگرم ۱۸۴۵ کیلوگرم
نسبت وزن به قوت ۳ کیلو به اسب بخار ۳٫۱ کیلو به اسب بخار
بها پایه ۱۶۰,۰۰۰ دلار ۱۵۲,۰۰۰ دلار



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

مطالب محبوب