سایت جامع خودرو در ایران


» فرآوری خودرو چگونه دارای توجیه اقتصادی می‌شود؟ ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶


به گزارش تازه ها خودرو ، صنعت خودروی کشور طی دهه‌های گذشته نتوانسته است هزینه فرآوری خودرو را کاهش دهد و در این زمینه گاهی اوقات فزونی هزینه‌های فرآوری نیز دشواری ها بسیار فراوانی را برای خودروسازان درونی به هستی آورده، این در حالی است که نوسازی خطوط تولیدی از دسته اقداماتی است که خودروسازان باید نسبت به انجام هنگام اقدام کنند.

دست‌اندازهای جذب سرمایه‌ بیگانه در صنعت خودرو

وقتی هزینه‌های فرآوری خودرو در کشور کاهش پیدا نکند، نمی‌توان به چشم وهمچشمی‌پذیر کردن صنعت خودرو امید داشت

از سویی یکی از عواملی که سبب افزایش هزینه فرآوری می‌شود، پایین بودن بهره‌وری در شرکت‌های خودروسازی کشور است که خودروسازان تاکنون برای بهبود هنگام هیچ جنبش مثبتی را انجام نداده‌اند.

ریشه اقتصادی هستی دارد که می‌گوید شما هرچه میزان فرآوری خود را افزایش دهید در برابر، هزینه‌ها نیز سر‌شکن می‌شود و به اصطلاح، فرآوری دارای توجیه اقتصادی می‌شود.

از سویی طی پنج سال پسین میزان فرآوری خودرو بخصوص در زمان تحریم‌ها دچار افت فاحشی شده و حتی در دوره ای میزان فرآوری خودرو در کشورمان به رقم زیر ۸۰۰ هزار دستگاه سرنگونی کرد، ولی با اجرایی شدن برجام روند فرآوری خودرو تثبیت شد و در این زمینه طی دو سال گذشته این آمار در محدوده یک میلیون و سیصد هزار دستگاه خودرو در سال تثبیت شده است، حال اگر دست‌اندر‌کاران صنعت خودرو خواستار فرآوری سالانه سه میلیون دستگاه خودرو هستند، باید در این رابطه برنامه‌ریزی مدونی چهره گیرد.

بر‌بنیاد این گزارش، در همین زمینه برخی از کارشناسان معتقدند در موقعیتی که ایران امروز در هنگام پیمان دارد بی گمان می‌تواند هزینه فرآوری را کاهش دهد تا توان چشم وهمچشمی‌پذیری بیشتری داشته باشد و محصولات تولیدی را با بها ارزان‌تری به بازار تو یا درون و همچنین بازارهای صادراتی عرضه نماید.

این در حالی است که برخی دیگر باور دارند، گسترش فرآورده و تامین سرمایه علاوه بر افزایش تیراژ و بهره‌‌وری از شروط کاهش هزینه فرآوری خودرو است. البته خودروسازان باید به‌دنبال کاهش هزینه‌های فرآوری و افزایش بهره‌وری باشند.

این گزارش نشان می‌دهد که نرخ ارز نیز از دسته بازیگران پرکار در افزایش هزینه فرآوری خودروسازان به حساب می‌آید. در این زمینه دولت باید بسته سیاستی مناسبی را برای مدیریت جریان نرخ ارز بر بها‌ها و کاهش هزینه فرآوری ارائه کند.

با کاهش بهره‌های بانکی بخشی از سپرده‌های بانکی به سمت بنگاه‌های تولیدی و بازارهای مالی روانه شده و گواه رویدادها مثبتی در هزینه فرآوری خودرو و قطعات خواهیم بود.

از سویی چنانچه پیرامون کسب‌و‌کار، محیطی رقابتی باشد بی گمان می‌توان هزینه‌های فرآوری خودرو در کشور را کاهش داد، همچنین ذکر این نکته بایسته است تا وقتی این هزینه‌های فرآوری خودرو در کشور کاهش پیدا نکند، نمی‌توان به چشم وهمچشمی‌پذیر کردن صنعت خودرو امید داشت.

برای کامیابی در فرمایش صادرات، کاهش هزینه‌های فرآوری باید پیگیری شود تا توان صادراتی و همچنین توان رقابتی خودروسازان برای چشم وهمچشمی با رقبای بیگانه بالا رود، در‌غیر‌این‌چهره نمی‌توان امیدواری چندانی برای کامیابی در پهنه صادرات خودرو به دست آورد.




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.


مطالب محبوب