سایت جامع خودرو در ایران


» آسمان ایران سالانه حدود۲۵۰۰ میلیارد تومان درآمد دارد ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶


گفت‌وگوی اختصاصی «دنیای خودرو» با الکساندر کاتب، کارشناس اقتصاد میان‌الملل

به گزارش تازه ها خودرو ، اگر از پیروان پروپا‌قرص پرواز و هواپیما باشید، بی گمان متوجه این جستار شده‌اید که بسیاری از هواپیماهایی که وارد کشور می‌شوند و مسافران را به نقاط گوناگون جهان می‌برند یا از نقاط گوناگون به تو یا درون کشور می‌رسانند، از آن شرکت‌های درونی نیستند و نام و لوگوی شرکت‌های دیگری را یدک می‌کشند، شرکت‌هایی که بیشتر از آن کشورهای همسایه از آنگونه امارات، ترکیه، قطر و … هستند.

ولی آیا این هواپیماها مفت و فری از حریم هوایی ما می‌گذرند و از حقی که از هنگامِ حامل‌های داخلیست، کاربرد می‌کنند؟ در این زمینه با الکساندر کاتب، کارشناس اقتصاد میان‌الملل به بحث و گفت‌وگو نشسته‌ایم.

کمی در باره هزینه‌های پیوسته با ورود به حریم هوایی کشورها روشنگری می‌دهید؟
خب، طبیعتا همان‌طور که شما برای عبور از جاده‌های یک کشور ناچار به پرداخت حق گمرکی، مالیات، عوارض و … هستید، برای عبور از آسمان نیز باید هزینه‌ای را پرداخت کنید.

شرکت‌های هواپیمایی هم برای عبور از آسمان دیگر کشورها هزینه می‌کنند که به این هزینه، «هزینه عبور» گفته می‌شود. به راستی، با این کار، شما آسمان کشورتان را به دیگر کشورها کرایه می‌دهید و به هنگام‌ها دستور می‌دهید تا از حریم هوایی‌تان کاربرد کنند.

البته، برخی از کشورها نیز در کنار این خدمات، خدماتی تحت سرنویس هزینه «مهار‌هوایی» یا همان «Air Control» دریافت می‌کنند که طبعا هزینه‌ای جداگانه است.

آیا استاندارد خاصی برای محاسبه این هزینه‌ها هستی دارد؟ چگونه هنگام‌ها را محاسبه می‌کنند؟
خیر، این هزینه‌ها از استاندارد یا ساختاره مشخصی پیروی نمی‌کنند. هر کشوری بنا به محاسبات خود این هزینه را مشخص می‌کند. به طور نمونه، کانادا با محاسبه وزن هواپیما و مسافت پروازی به شما بها می‌دهد، ولی هزینه عبور از آمریکا تنها بر مسافت پروازی تکیه دارد.

عبور از حریم هوایی کشورها به صرفه‌تر است یا دورزدن هنگام‌ها؟
شاید در نگاه نخست اینگونه به نظر برسد که دور زدن حریم هوایی یک کشور به‌صرفه‌تر باشد. ولی نکته اصلی اینجاست که حریم هوایی کشورها با حریم و مرزهای زمینی‌شان بسیار متفاوت است. به طور نمونه، حریم هوایی ایالات متحده آمریکا تا فیلیپین کشیده شده است! البته، عبور از روی آب بسیار ارزان‌تر از عبور روی خشکی است.

یعنی برای پرواز از ژاپن به استرالیا هم باید به آمریکا هزینه داد؟
دقیقا. حریم هوایی کشورها با آنچه ما به سرنویس مرزهای زمینی می‌شناسیم متفاوت است.

شرایط عبور از آسمان ایران چگونه است؟ اطلاعاتی در این زمینه دارید؟
تا پیش از مناقشات قطر با کشورهای همسایه، اوضاع چندان پسندیده نبود، به این انگیزه که عراق در حال برونرفت از چالش جنگی و چالش داعش بود و آسمان این کشور شرایط پسندیده‌تری به خود می‌دید، از این روی پیشباز از آسمان ایران به مراتب کمتر شده بود.

ولی با محاصره هوایی و زمینی قطر، شرایط آسمان ایران مجددا بهتر شد و امروز گواه این هستیم که پروازهای بیشتری از آسمان کشور عبور می‌کنند.

این شرایط چه درآمدی را نصیب آسمان کشور می‌کند؟
در حال آماده، درآمد روزانه پروازهای عبوری با ساختاره ۰٫۰۰۴ دلار به ازای هر هزار کیلوگرم از بیشینه وزن برخاست هواپیما در یک کیلومتر پرواز بر آسمان ایران محاسبه می‌شود. بر پایه آمار رسمی، در سال ۹۵ درآمدی در نزدیک ۶۵۷ میلیون دلار داشتیم، این در حالیست که در سال ۹۴، ۴۰۰ میلیون دلار درآمد کسب کرده بودیم.

ولی امسال و با پروا به مسائل قطر، بر پایه آمار رسمی اعلام شده، صرفا چیزی در نزدیک ماهانه ۵۱ میلیارد تومان از پروازهای این کشور درآمد داشته‌ایم که می‌تواند جهشی قابل پروا را در نمودارهای سنجش‌ای سالانه رقم بزند.

ماجرا پس از تحریم قطر از سوی کشورهای عربی مصداق همان ضرب‌المثل کاربرد شده شده است که می‌گوید: «عدو شود سبب خیر!»

این درآمدها در کجا هزینه می‌شوند؟
این درآمدها در برگزیدن شرکت فرودگاه‌هاست و این سازمان هم این پول‌ها را هزینه هزینه‌های جاری و گسترش فرودگاه‌ها می‌کند. البته انتقادهای بسیاری به این مساله وارد است، زیرا می‌توان این درآمدها را به جای صرف کردن در فرودگاه‌های زیان‌ده یا دیربازده، در پروژه‌هایی با بازدهی بهتر و تند‌تر هزینه کرد، در همه جای جهان روال به این شکل است.

در کشورهای گسترش یافته دیگر به گیاهان خشکیده خود آب نمی‌دهند و بر روی پروژه‌هایی که امکان سوددهی در هنگام‌ها از میان رفته سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

از سوی دیگر، در این که فرودگاه‌های موجود نیازمند نوسازی و گسترش هستند هیچ شکی نیست، ولی دیگر بخش‌های هوانوردی نیز نباید از این هزینه‌کردها مغفول بمانند.

اگرچه پروازهای عبوری کشور در درازا ۲ سال گذشته بیش از ۳۰۰ درصد رشد داشته ولی زیرساخت عملیات هوانوردی در گسترش منابع انسانی و حقوق، آموزش، دستگاه‌های ناوبری و رادارهای هوایی، به نسبت افزایش شدامد هوایی پروازهای عبوری، رشد مناسبی نداشته است.

به نظر من، بخشی از این درآمدها باید در نوسازی ناوگان یا ساز و برگ هوایی برای ارتقای کیفیت پرواز در فضای عبوری ایران به کار گرفته شوند. اگر از این درآمدها به روش‌های بهتری کاربرد شود، بی گمان می‌توان به ارائه خدمات به مراتب استانداردتری پرداخت.




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام