سایت جامع خودرو در ایران


» افزایش سیستم‌های کنترلی راهکار کاهش جرایم ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶

افزایش سیستم‌های کنترلی راهکار کاهش جرایم

دسته بندی : اخبار عادی ، اسنپ ، خودرو تاریخ : پنج شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶


به گزارش آگاهی ها خودرو ، دزدی، قتل، دست درازی و دیگر پدیده‌های تلخ اجتماعی هر روز در رسانه‌های رسمی و غیره شنیده می‌شوند. اتفاقاتی که در شهرهای گوناگون بدست کسان گوناگون با خاستگاه‌های اجتماعی متفاوت روی می‌دهد و اوقات مردم را تلخ می‌کند و موجی از همدردی، تلافی‌جویی و حتی تحریم را به هستی می‌آورد.

در روزهای پسین پیشامد تلخ دست درازی راننده اسنپ به یک رهنورد زن، یادها همگانی را درگیر خود کرده و مایه شده است این شرکت نوآور که همواره با مخالفت‌ها و اعتراضات سازمان‌ها و اتحادیه‌های گوناگون دست‌و‌پنجه نرم کرده، دوباره در سیبل خرده گیران خود پیمان گیرد.

حالا نام اسنپ نه به‌سرنویس یک شرکت نوآور که مایه کارگماری‌زایی شده، بلکه به‌سرنویس متهمی آسان‌انگار تیتر روزنامه‌ها است. چشم وهمچشمی، انحصارطلبی یا همان ترس از دست دادن منافع ازجمله دلایلی هستند که شرایط زمین خوردن شرکت‌های تازه به‌میدان‌آمده را فراهم می‌کنند.

به راستی خرده گیران می‌کوشند به‌جای بررسی ابعاد پیشامد و یافتن راهکار برای آنها چهره‌مساله را پاک کنند، فارغ از آنکه این حوادث تلخ درهرکجا رخ می‌دهند.

فراگیر بودن خطای انسانی
غلامرضا لطیفی، استاد جامعه‌شناس شهری، در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» در بررسی ابعاد این پیشامد گفت: «خطای انسانی در تمام گستره‌ها رخ می‌دهد. حتی گستره‌هایی که بازبینی و مهار سختگیرانه‌تری دارند و نباید در این میان ماهیت یک شرکت خدمات‌دهنده را زیر سوال ببرند.

ضمن این که گواه موارد مشابهی مانند قتل‌ها و دست درازی‌ها در اقصی‌نقاط کشور هستیم. درواقع دست درازی و قتل یک آنومی یا ویژگی اجتماعی است که جامعه در شرایط ویژه از خود بروز می‌دهد.

یک جامعه گسترده مانند ایران و کلان‌شهری مانند تهران که جمعیت ثابت هنگام نزدیک به ۹میلیون تن است و البته این رقم در روز نزدیک ۲۰ تا ۳۰درصد افزایش پیدا می‌کند. بدیهی است گونه ها آدمی‌ها در تهران زیست ‌کنند، بنابراین گمان کردن خطا انسانی هستی دارد.»

راهکارهایی برای کاهش حوادث
لطیفی درباره راهکارهایی که مایه کاهش حوادث و خطاهای انسانی در شرکت‌های نوپا مانند اسنپ می‌شود، گفت: «ما باید دستگاه‌های کنترلی را ریزبین‌تر کنیم چون دانش روز می‌تواند ضریب اطمینان و امنیت را افزایش دهد. به طور ویژه در اسنپ سیستم مهار اینترنتی هستی دارد و مهار‌کنندگان در مرکز متوجه لغزش راننده از راه مشخص‌شده در سیستم مسیریاب می‌شوند.

در این شرایط آنها می‌توانند سیگنال ارسال کرده و اگر سیگنال کنش نکرد، بی درنگ به مبادی کنترلی، لغزش از راه را به شهربانی اعلام کنند.» از زمان شکل‌گیری اسنپ، اعتراضات گسترده‌ای بدست تاکسیرانان، آژانس‌ها و دیگر فعالان گستره حمل‌ونقل چهره گرفت و حتی تجمعاتی روبه‌روی سنا انجام شد که بی‌نتیجه ماند.

لطیفی در پیوسته افزود: « اسنپ از دانش روز برای رفاه‌حال مردم کاربرد می‌کند. زیرا آژانس نرخ رفت‌وبرگشت راه را اعلام می‌کند ولی اسنپ با به کارگیری دانش اینترنتی خدماتی به رانندگان ارائه می‌کند تا در راه برگشت بتوانند رهنورد داشته باشند و هزینه رفت‌و‌برگشت را از یک تن دریافت نکند. درواقع رهنورد، راننده و واسطه هر سه سود می‌برند. این خدمتی است که دانش به مردم عرضه کرده و نباید در برابر دانش رویارویی کنیم بلکه باید خود را با فناوری روز هماهنگ کنیم.»

پیامدها طرد آسیب‌دیدگان
یکی از راه‌هایی که می‌تواند مهار و بازبینی را بهتر کند، استعلام ریزبین‌تر از چگونگی رانندگان است. این بدان معنا نیست افرادی که پیشتر مشکلاتی داشته‌اند، استخدام نشوند و بدین سان راهبند از حضور آنها در فضای کار شد.

به‌گفته وی برخی پیشتر معضلاتی داشته‌اند ولی اکنون یا اصلاح شده‌اند یا بهبود پیدا کرده‌اند. از طرفی طرد این کسان آسیب‌های بیشتری به همراه دارد چون آنها به گذران زندگی نیاز دارند و حذف آنها از چرخه کار و اقتصاد پیامدها سنگینی به همراه خواهد داشت.

تلاش همگانی برای بهبود شرایط
با خطای یک تن نمی‌توان همه جامعه را زیر سوال برد. به‌سرنویس اگزمپل برای مقال نمی‌توان به‌دنبال سرنگونی یک هواپیما، ایرلاین را تعطیل کرد. همچنین آمار تصادفات بسیار بالاست و نمی‌توان تمام خودروها را جمع کرد تا تصادفی چهره نگیرد.

لطیفی در انتها با پافشاری بر این که دست درازی و قتل در جامعه هستی دارند ولی باید بکوشیم با دانش و تلاش بیشتر از میزان خطاها کم کنیم، سرنویس کرد: «جامعه امروز با پیشرفت‌ها و نوآوری‌های زیادی همراه است و این نوآوری‌ها می‌تواند ضریب کارگماری را بالا ببرد. نباید به‌خاطر یک خطای انسانی همه سازمان و تشکیلاتی را که با اندیشه و ایده جدید شکل گرفته است، زیر سوال ببریم. خواه‌ناخواه هر پدیده جدید و نوظهور همیشه با پایداری‌ها و مخالفت‌هایی روبه‌رو می‌شود تا در جامعه پذیرفته شود و در این راه باید کوشش کنیم برای رفع نقاط سستی قدم برداریم نه این که اگر خطایی چهره گرفت، همه چهره مساله را پاک کنیم.»

آغاز اسنپ از زمستان ۹۳
گفتنی است اسنپ نخستین سرویس درخواست خودروی آنلاین در ایران است که از زمستان سال ۱۳۹۳ کار و جنبش خود را آغاز کرد. ازآنش این نرم‌افزار از آن گروه اینترنت ایران است و هم اکنون در تهران، کرج، اسپهان، شیراز و مشهد پرکار است.

پس از آغاز به کار این نرم‌افزار، در برخی موارد اسنپ باره انتقاد از سوی عده‌ای پیمان گرفت و به عملیات تاکسیرانی غیرقانونی، پایین آوردن بها و خدمات ناایمن متهم شد.

با این هستی اسنپ در دو سال نخست کار و جنبش خود با میانگین رشد ماهانه صددرصدی توانست به یکی از بازیگران اصلی بازرگانی الکترونیک در ایران تبدیل شود.

این اپلیکیشن مانند دیگر اپلیکیشن‌های همانند مثل Uber در آمریکا و Didi Chuxing در چین توانسته است پروا رانندگان و مسافران درون شهری را به خود جلب کند.




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.


مطالب محبوب